PDA

View Full Version : De Werkbank: Welke trafo in Deluxe Electric Mistress kloon ?



V!N
14 januari 2005, 16:25
Ha, een werkbank-onderwerp :)

Mijn kloon voor de Electro Harmonix Deluxe Electric Mistress is bijna af, hiep hiep hoi ! Het is de versie met de Reticon chip erin en het enige wat ik nog niet heb is een behuizing en het gedeelte wat dit apparaat moet voeden.

Op de layout die ik een tijd terug heb neergeladen (2002), staat dat ik een 15 Volt trafo moet hebben. Puik, probleem opgelost zou je zeggen .. Maar op de meest recente layout (2003) staat een 18 Volts voorgeschreven.

Dan maar een mailtje naar Electro Harmonix met de vraag wat ze in de Reticon jaren daarin stopten. Zij raden me een 40 Volt center tapped trafo aan.

Ik zie door de bomen het pedaal niet meer en kan natuurlijk alle chips eraf halen en knoeien tot ik het juiste dingetje heb gevonden. Zolang pin vier van de LM324 maar 15 Volt krijgt en pin elf 0 Volt .. toch ?

Maar voordat ik ga proberen het wiel opnieuw uit te vinden .. heeft hier iemand een originele Deluxe Electric Mistress uit de Reticon jaren of een geslaagde kloon hiervan gebouwd ?

groets,

Vin

Dirk_Hendrik
14 januari 2005, 16:38
Nee.

Maar: Een mistress op batterijvoeding zou op twee 9v batterijen werken. Da's dus 18 volt. Het is afhankelijk van het ontwerp van de voeding hoe hoog je voedingsspanning na gelijkrichting is. Ga daarom lekker voor een 15 volt trafo. Kan er niets stuk gaan en werken doet het er echt wel op.

Robbert
14 januari 2005, 18:36
Ik weet niet of er verschillende versies zijn, maar ik heb een zilveren uit '80, met print EH5150D. Er komt 25,5 AC Volt uit het trafotje.

idno
14 januari 2005, 18:56
vroeger stond Electro Harmonix toch altijd bekend dat ze veel verschillende onderdelen in dezelfde modellen gebruikten? alweer een voorbeeld :wink:
maareeh, ik heb niet heel veel verstand van electronica, maar mijn boerenlullen verstand zegt: als je die mistress helemaal volgens het schema hebt gebouwd waar ze uitgaan van een voeding van 15 volt, ga dan voor die 15 volt en niet ineens voor een andere, want dat staat niet in het schema dat je hebt.

birt
14 januari 2005, 19:44
15V wisselspanning, door een diodegelijrichtertje is:
15Vac x 1,414 = ongeveer 21Vdc

2 batterijen = 18Vdc

Het lijkt me wel logisch dat het een 15V trafotje is


(does this make sense? :lol: )

Robbert
14 januari 2005, 20:16
Verlaagd een diodegelijkrichter het voltage juist niet? En dus 25 VAC => 18VDC :???:

birt
14 januari 2005, 20:47
Verlaagd een diodegelijkrichter het voltage juist niet? En dus 25 VAC => 18VDC :???:

dat zou me sterk verbazen, ik zal het gouw genoeg merken want ik ben zelf iets aan het maken waarbij ik een diodegelijkrichter ga gebruiken

H.Manback
14 januari 2005, 20:57
Nee, de waarheid ligt in het midden :D

De diode gelijkrichter levert niet precies een gelijkspanning op van wat birt zegt. Wat birt doet is de pieken berekenen van de wisselspanning die in RMS is, dus zoals hij correct doet x 1.414 of wortel 2, wat je liever hebt.

Maar wat Robbert bedoelt is de spanningsval van de diodes, dus het is niet 21V DC zoals birt zegt, maar 21 V min nog 0.7 of 1.4 afhankelijk van de gelijkrichter. Brug gelijkrichter passeert twee diodes per fase en heeft dus een spanningsval van grofweg 2x0.7, center tapped heb je maar 2 diodes nodig en dus 1 per fase wat een spanningsval van 0.7 oplevert.

Allemaal heel leuk en aardig maar opzich heeft de topicstarter er geen reet aan :D

Om het te beantwoorden, 18 of 20 volt moet voldoende zijn. Zoals EHX ook zelf aanraadt met een 40v center tapped (20v - 0.7v in DC)

birt
14 januari 2005, 21:26
Nee, de waarheid ligt in het midden :D

De diode gelijkrichter levert niet precies een gelijkspanning op van wat birt zegt. Wat birt doet is de pieken berekenen van de wisselspanning die in RMS is, dus zoals hij correct doet x 1.414 of wortel 2, wat je liever hebt.

Maar wat Robbert bedoelt is de spanningsval van de diodes, dus het is niet 21V DC zoals birt zegt, maar 21 V min nog 0.7 of 1.4 afhankelijk van de gelijkrichter. Brug gelijkrichter passeert twee diodes per fase en heeft dus een spanningsval van grofweg 2x0.7, center tapped heb je maar 2 diodes nodig en dus 1 per fase wat een spanningsval van 0.7 oplevert.

Allemaal heel leuk en aardig maar opzich heeft de topicstarter er geen reet aan :D

Om het te beantwoorden, 18 of 20 volt moet voldoende zijn. Zoals EHX ook zelf aanraadt met een 40v center tapped (20v - 0.7v in DC)

8-)

V!N
17 januari 2005, 22:28
De 18 Volt trafo is het enige verschil in de twee layouts, zulke veranderingen worden nooit zonder reden doorgevoerd.

Goed, ik zet er de 15 Volt in en mocht het me niet bevallen, kan het altijd nog omhoog.
Volgens de dichtstbijzijnde electroboer, moet ik een maand wachten voordat zo'n ding binnen is .. :-? Weet iemand misschien een sneller adres ? :)

En komen jullie ook mee naar "De Werkbank" ? Gitaarnet reageert minder snel dan we hadden gehoopt op het verzoek voor een subforum voor zelfbouwversterkers en -pedalen.
Daarom heeft Franc net een werkbank voor ons in elkaar getimmerd: :D
http://s7.invisionfree.com/Werkbank/index.php

groets,

V!N

H.Manback
18 januari 2005, 16:11
Ra ra waar zit ik nu te posten :-D

Robbert
18 januari 2005, 16:31
Ik heb volgens mij nog wel een 230/2x12sec trafo. Vijf zelfs (don't ask :D )

Overigens is er nu ook een afdeling Werkbank op dit forum..

V!N
18 januari 2005, 16:35
Ik heb volgens mij nog wel een 230/2x12sec trafo. Vijf zelfs (don't ask :D )

Overigens is er nu ook een afdeling Werkbank op dit forum..

Nu wel ja ! :-D Ten tijde van mijn posts hierboven nog niet.