PDA

View Full Version : 25" omlaag naar B?



Patrick M.
14 januari 2005, 11:50
De band waarin ik speel heeft het idee opgevat om omlaag te gaan stemmen naar B in plaats van D. Nou heeft mijn gitaar een mensuur van 25", en ik vraag me af of het wel mogelijk is om 'm in B te stemmen zonder dat de snaren te slap worden. Denken jullie dat het wel gaat met hele dikke snaren of kan ik beter op zoek gaan naar een gitaar met een mensuur van 25,5"?

BramVersteeg
14 januari 2005, 11:52
Ik heb m'n Gibbie eens naar Drop B gezet, en dat ging wel. Niet geweldig maar zeker goed te doen.

idno
14 januari 2005, 12:07
ik denk niet dat die halve inch veel uit zou maken, maar ik zou zeker dikkere snaren nemen (minimaal .11 ofzo) dan is het denk ik goed te doen.

Swan
14 januari 2005, 12:15
ik stem ook in B (wel met n 25.5) met Ernie Ball Not even Slinky's gaat t erg goed...
12-56

The Fallen
14 januari 2005, 12:53
^^ ik ken ook verschillende bands die zo laag spelen met 6 strings en inderdaad dus met 12-56's moet dat wel lukken.

Randy
17 januari 2005, 11:49
Ik stem in drop B met een setje 013..

pol
17 januari 2005, 13:11
idd, dikke snaren gebruiken, dunste wat gaat zou een 052 zijn maar ik zou toch minstens een 056 of meer nemen.

het kan wel zijn dat de topkam dan verder moet uitgevijld, anders passen die dikke snaren niet in het gleufje worden en je moet ook de intonatie bijregelen dan.
die halve inch extra ga je bijna niet merken, er zijn genoeg bands die in B stemmen met een Gibson scale en die zijn nog iets korter.
Baritone gitaar zijn hier eigenlijk voor gemaakt, die ltd hebben wel een paar prima modellen hiervoor, ik heb zelf een mhb-400 gehad, maar terug weggedaan omdat die lage stemming me toch niet zo goed lag.

Wat voor gitaar heb je nu ?

Patrick M.
17 januari 2005, 16:37
Ik heb nu een Carvin DC127, met een Floyd Rose erop, dus topkam uitvijlen zal niet nodig zijn. Naar aanleiding van alle adviezen heb ik heb een afspraak gemaakt bij ASPE guitars om er een setje 13 op te laten leggen, incl. afstellen naar B.

Ik heb ook zitten kijken naar een LTD mhb400, maar als ik met mijn huidige gitaar ook naar B kan spaart me dat weer een boel geld uit.

Iedereen bedankt voor het advies, dit gaat helemaal goed komen!

BramVersteeg
17 januari 2005, 17:36
Ik heb nu een Carvin DC127, met een Floyd Rose erop, dus topkam uitvijlen zal niet nodig zijn. Naar aanleiding van alle adviezen heb ik heb een afspraak gemaakt bij ASPE guitars om er een setje 13 op te laten leggen, incl. afstellen naar B.

Ik heb ook zitten kijken naar een LTD mhb400, maar als ik met mijn huidige gitaar ook naar B kan spaart me dat weer een boel geld uit.

Iedereen bedankt voor het advies, dit gaat helemaal goed komen!

Ik speel nu met een JS-1000 in B, en die heeft dus ook een goede floyd maar het ding ontstemt als de pest.