PDA

View Full Version : dan maar ven hier....speakervraag



Firebird
14 januari 2005, 03:15
Omdat op het 'Moderne Versterkers-forum' niemand wist hoe of wat, toch maar even hier proberen:

Ik heb een Fender 75 buizenbak met een 15" Eminence speaker erin. Als ik nu op een gitaar met het brugelement aan speel, komt er een grote brij uit (wat op zich natuurlijk logisch is).
Wat ik me nu afvroeg: zijn er ook 15" speakers die nog een stuk strakker zijn dan zo'n Eminence (denk aan JBL, EV, Eminence Delta Pro) of moet ik me erbij neerleggen dat ik met zo'n grote speaker niet met het brugelement kan spelen?

Alvast bedankt!

Lenny

Iemand?

Mr.Jay
14 januari 2005, 07:39
Omdat op het 'Moderne Versterkers-forum' niemand wist hoe of wat, toch maar even hier proberen:

Ik heb een Fender 75 buizenbak met een 15" Eminence speaker erin. Als ik nu op een gitaar met het brugelement aan speel, komt er een grote brij uit (wat op zich natuurlijk logisch is).
Wat ik me nu afvroeg: zijn er ook 15" speakers die nog een stuk strakker zijn dan zo'n Eminence (denk aan JBL, EV, Eminence Delta Pro) of moet ik me erbij neerleggen dat ik met zo'n grote speaker niet met het brugelement kan spelen?
Lenny

is je speaker nog wel oké ?
ik bedoel, normaal zou ik het vinden als je NECKpu. ging modderen maar écht niet je brugpu.
Ja, ik denk dat een EV of JBL wat strakker is, maar hang es eerst jouw speaker aan een andere versterker > misschien zit dáár we het probleem ( slechte cap/buis..).

JaY

matto
14 januari 2005, 08:30
Luister maar eens naar de muziek van SRV dat is ook vaak met een 15" speaker gespeeld , dat kan dus best lekker strak klinken. :P
Er is waarschijnlijk een probleem met je versterker

Mr.Jay
14 januari 2005, 10:53
Luister maar eens naar de muziek van SRV dat is ook vaak met een 15" speaker gespeeld , dat kan dus best lekker strak klinken. :P
Er is waarschijnlijk een probleem met je versterker

SRV gebruikte i.g.g. géén EMI 15", ik dacht EV of JBL !
JaY

Al
14 januari 2005, 11:40
Wat ik me nu afvroeg: zijn er ook 15" speakers die nog een stuk strakker zijn dan zo'n Eminence (denk aan JBL, EV, Eminence Delta Pro) of moet ik me erbij neerleggen dat ik met zo'n grote speaker niet met het brugelement kan spelen? Alvast bedankt!

Wat al gezegd is, de meeste brij verwacht je bij de neck pu.

Even je amp (en instelling daarvan) op een andere box testen. Vroege SRV is veel Vibroverb met JBL 15". (Werd geen gainkanaal zoals op 75 gebruikt)

Al

Firebird
14 januari 2005, 14:13
:oops: eehmm...dat bedoelde ik eigenlijk ook, neck bh :oops:
Als ik het lead kanaal gebruik staat de gain voluit dus daar zal het idd ook wel aan liggen.

De speaker is een Emi met zo'n vierkanten magneet (een 'klaver'zeg maar).

@ Jay: ik heb helaas geen ander 15" speaker hier thuis, ik heb m wel eens ( 5min geleden) mn 12" EV speaker eraan vastgekoppeld. Dit via een LP met single coils (soort van P90's maar dan met een heel stuk minder ouput) en zelfs dan kan ik geen akkoorden spelen met mn NECK hb. Gebruik gewoon teveel gain?

Thnx in ieder geval :D

Agent_Smith
14 januari 2005, 15:40
Ik heb deze versterker al vele jaren (ook al gebruik ik hem nooit meer, daar ik een Marshall-addict ben) maar dan met de originele 15" Fender speaker. Helemaal geen last met rare, modderige geluiden. Maar eerlijkheids halve moet ik zeggen dan ik m veeeeel beter vind klinken door bijvoorbeeld 2 of 4*12" Celestions. Daarbij komt nog dat het geen gemakkelijke versterker is om in te stellen, vind ik. Je hebt niet binnen enkele seconden het geluid dat je zoekt (ik dan). Verder is het een hele trouwe en zware versterker. :wink:

Mr.Jay
14 januari 2005, 15:55
:oops: eehmm...dat bedoelde ik eigenlijk ook, neck bh :oops: Als ik het lead kanaal gebruik staat de gain voluit dus daar zal het idd ook wel aan liggen. Gebruik gewoon teveel gain?
Thnx in ieder geval :D

Tel daar maar op !! > TE is nooit goed, zeker met een combo en slechts 1 speaker > of het nu 10/12/15 inch is
Wil je strak laag met véél oversturing kun je beter voor 4x12closed gaan

JaY

pol
14 januari 2005, 18:14
het kan ook aan de neck pickup liggen, als die te bassig is krijg je een modderig geluid.

SteavisSmokin
14 januari 2005, 19:17
Misschien kan je proberen de neck pickup aan de kant van de bas-snaren een stuk naar beneden te schroeven.

Firebird
14 januari 2005, 22:41
Tja....helaas klinkt het scheurkanaal alleen lekker als ik de gain op 10 zet!! Dan heb ik precies het geluid dat ik wil hebben (oke, misschien ietsjes meer gain, maargoed....het is absoluut te doen :-D ).

Heel raar en ff offtopic: in die Fender 75 lijkt meer gain te zitten dan in m'n Fender Concert II...of zou dat aan de speaker liggen>?

On: Het neck-element op die LP is idd vrij bassig van zichzelf, ik zal binnenkort even een gitaar met L-500 of P-90's proberen.

Nog steeds bedankt voor de reacties!!

PS: Agent_Smith, als je ooit nog eens van die 75 af wil...kheb nog wel een adresje voor je :razz:

Agent_Smith
15 januari 2005, 12:48
Tja....helaas klinkt het scheurkanaal alleen lekker als ik de gain op 10 zet!! Dan heb ik precies het geluid dat ik wil hebben (oke, misschien ietsjes meer gain, maargoed....het is absoluut te doen :-D ).

Heel raar en ff offtopic: in die Fender 75 lijkt meer gain te zitten dan in m'n Fender Concert II...of zou dat aan de speaker liggen>?

On: Het neck-element op die LP is idd vrij bassig van zichzelf, ik zal binnenkort even een gitaar met L-500 of P-90's proberen.

Nog steeds bedankt voor de reacties!!

PS: Agent_Smith, als je ooit nog eens van die 75 af wil...kheb nog wel een adresje voor je :razz:

Haha! tsja, jammer maar hij mag nooit weg. Het is een soort van erfstuk, ook al gebruik ik m al zo'n 10 jaar niet meer. Ik zou m trouwens ook niet weg willen doen.
Maar hij heeft inderdaad opvallend veel gain voor een Fender, waarbij vind ik vooral de 'gain' en 'gain master' ook erg veel aan de klankkleur veranderen. Dat zou eigenlijk niet moeten, maar dat bedoelde ik dus met lastig instelbaar.
Maar voor mij blijft het toch een speciale versterker omdat ik m al zo lang heb en er zit ook heel veel power in. :lp:

iam
15 januari 2005, 13:32
die fender 75's zie je toch vaak langskomen, gewoon even je ogen open houden op de advertentiesites...