PDA

View Full Version : Geheel originele Showman



Lucluc
13 januari 2005, 22:17
http://www.freewebs.com/gitaartekoop/showman62.htm

Nou, volgens mij is ie al eens vaker voorbij gekomen. En dan nog 1500 euro vragen terwijl het precense knopje ontbreekt. Ik durf te wedden dat het een gesilverfacede brownface is met blackface features en tweed sound!

Wat zou ie waard zijn, deze originele 2 x 12'' Showman?

JL

Al
13 januari 2005, 22:50
Ik durf te wedden dat het een gesilverfacede brownface is (....) Wat zou ie waard zijn, deze originele 2 x 12'' Showman? JL

Die box klopt niet want daar hoort maar één speaker in te hangen. Ja, tolex en cloth is het ook niet. Een restauratie object maar misschien ook wel een goede player.

Een prima klinkende amp is wat waard. Je weet van deze niet wat er nog wel en wat niet is. Als de amp verder origineel en goed functionerend is zou ik het setje in dit geval ergens rond de 800-900 inschatten.

Al

Lucluc
14 januari 2005, 14:07
Klopt het formaat van de box wel? Ook voor een enkele 15'' lijkt ie wat klein. Logo's kloppen niet, want het is een brownface top, toch?

Toaster
14 januari 2005, 14:21
De knoppen zijn toch van een brownface?
En blackface showmans werden vanaf '63 geproduceerd en niet '62.

Mr.Jay
14 januari 2005, 15:35
Klopt het formaat van de box wel? Ook voor een enkele 15'' lijkt ie wat klein. Logo's kloppen niet, want het is een brownface top, toch?

Die hele amp klopt voor geen meter. '63 is inderdaad al blackface, zonder presence !
Dat CLOTH en die "SKAI" herken ik van div. blonde Bassmans die ik voorbij heb zien komen > ALTIJD weer dat zelfde fout-omzittende-vieze non-original-cloth. Iemand ( importeur misschien ? ) heeft ooit vlg. mij massaal in een bepaalde periode die amps opnieuw bekleed, omdat wellicht de toenmalige bruine/blonde, weet ik nog wat, geleverden niet meer popie waren in BEAT-NL.
heb zelf al 2 x zo'n 6G6-Bassman in die foute uitvoering gehad, en nog meerderen gezien. Kijk maar es voor herkenning >> en toch was 't ene blonde Bassman ( restjes zaten er nog op sommigeplekken )

http://home.hetnet.nl/~mrjay/plaatjesmap/6G6zwart.jpg

JaY

Mr.Jay
14 januari 2005, 15:40
Klopt het formaat van de box wel? Ook voor een enkele 15'' lijkt ie wat klein. Logo's kloppen niet, want het is een brownface top, toch?

Showman is ook 1 x 12"geweest, ported CAB

JaY

Lucluc
14 januari 2005, 15:50
Dus er was een 1x12", 1x15" en een 2x15", maar nooit een 2x12" Showman?

Jay: mijn tremolux topje was ook fraai: een soort Marshall doek, zwarte tolex, bruine (!) knoppen en een zilver-kleurige faceplate met blauwe blokletters 'tremolux-amp'. Meer Frankerstein heb ik ze nog niet gezien! Origineel gesilverfaced... Heb ooit wel eens een Bassman gezien met een soort rieten voorkant ala Mesa Boogie en sommig zitmeubilair.

Mr.Jay
14 januari 2005, 15:52
Dus er was een 1x12", 1x15" en een 2x15", maar nooit een 2x12" Showman?

correct
JaY

fredp
23 januari 2005, 23:04
Mensen, ik wil mijn excuses aanbieden voor foute informatie die ik heb verstrekt in mijn advertentie. Ik heb de set een jaar of 20 geleden aangeschaft en was in de veronderstelling dat alles origineel was met uitzondering van de speakers. Er waren nl door de vorige eigenaar Celestions in gezet. Ik heb toen Fenders (Jensen) op de kop kunnen tikken en heb de speakers vervangen. Nu blijkt uit informatie op dit forum dat de set helemaal niet origineel is maar dat het gaat om een zwart gemaakte blonde versterker en onduidelijk is wat het voor speakerkast is. Omdat er erg veel kennis op dit forum aanwezig is heb ik zoveel mogelijk foto's genomen en deze op http://www.freewebs.com/gitaartekoop gezet, misschien dat er dan wat meer duidelijkheid komt over het hoe en wat van de set. De afmetingen van de speakerkast zijn: bxhxd 76,5 x 51,5 x 29,5 cm(excl wielen), 76,5 x 57,0 x 29,5 cm (incl.wielen). Bedankt alvast voor alle informatie.
mvg
Fred

Mr.Jay
23 januari 2005, 23:15
Mensen, ik wil mijn excuses aanbieden voor foute informatie die ik heb verstrekt in mijn advertentie. Ik heb de set een jaar of 20 geleden aangeschaft en was in de veronderstelling dat alles origineel was met uitzondering van de speakers. Er waren nl door de vorige eigenaar Celestions in gezet. Ik heb toen Fenders (Jensen) op de kop kunnen tikken en heb de speakers vervangen. Nu blijkt uit informatie op dit forum dat de set helemaal niet origineel is maar dat het gaat om een zwart gemaakte blonde versterker en onduidelijk is wat het voor speakerkast is. Omdat er erg veel kennis op dit forum aanwezig is heb ik zoveel mogelijk foto's genomen en deze op http://www.freewebs.com/gitaartekoop gezet, misschien dat er dan wat meer duidelijkheid komt over het hoe en wat van de set. De afmetingen van de speakerkast zijn: bxhxd 76,5 x 51,5 x 29,5 cm(excl wielen), 76,5 x 57,0 x 29,5 cm (incl.wielen). Bedankt alvast voor alle informatie.
mvg
Fred

Ik heb het al eerder gezegd > de 6G14 was een BLONDE Showman, uiterlijk tot 63 gemaakt, aangezien je een 6G14A hebt , is ie 1963.
Hij is dus jammergenoeg doro iemand ZWART getolexed.
Het CAB is aan de afmetingen te zien van de BASSMAN stack uit dezelfde tijd, vermoedelijk ook blonde geweest > ik herken dat doek, zijn zwartgemaakte "blonde-cabs". Deze set hoort NIET bij elkaar.
Neemt niet weg dat het een leuke amp is.

JaY

Al
24 januari 2005, 16:53
Ik heb de set een jaar of 20 geleden aangeschaft en was in de veronderstelling dat alles origineel was met uitzondering van de speakers. Bedankt alvast voor alle informatie.
mvg
Fred

Fred, als je een foto van het circuit vd amp kan posten dan is daar meer over te zeggen.

Weet je of de amp nog de originele filtercaps heeft? Die zitten onder het bakje. Pas op als je kijkt want er kan spanning op staan.

Mooie buizen als ze nog goed zijn.

Bij de amp is te zien dat behalve de bekleding de smoorspoel niet origineel is.

Het is goed mogelijk dat het de originele box is en dat het speakerboard vervangen is. Het board is van spaanplaat, Fender is dat pas later gaan gebruiken.

De speakers zijn van 67. Jensen C12N zo te zien

Al

Mr.Jay
25 januari 2005, 07:31
[Het is goed mogelijk dat het de originele box is en dat het speakerboard vervangen is. Het board is van spaanplaat, Fender is dat pas later gaan gebruiken. De speakers zijn van 67. Jensen C12N zo te zienAl

Ik had de fotoos v.d. kast niet gezien.
Al > de origin. showmankast heeft andere maten > dit is een Bassman-size ! ( misschien nog een andere, weet ik zo effe niet ).
ECHTER > er zit géén tussenschot in, wat de Bassmans wél hadden, dus het is waarschijnlijk nog een ander model.

JaY

Al
25 januari 2005, 11:18
Al > de origin. showmankast heeft andere maten > dit is een Bassman-size ! ( misschien nog een andere, weet ik zo effe niet ).
ECHTER > er zit géén tussenschot in, wat de Bassmans wél hadden, dus het is waarschijnlijk nog een ander model. JaY

De opgegeven maten 76,5 x 51,5 x 29,5 cm zijn erg close wat betreft het 1x12 Showman cab. Volgens de FFAG zijn die 76,2 x 53,3 x 29,2 cm. Ik weet uit ervaring dat ze daar niet 100% nauwkeurig zijn.

Al

Mr.Jay
25 januari 2005, 11:52
Al > de origin. showmankast heeft andere maten > dit is een Bassman-size ! ( misschien nog een andere, weet ik zo effe niet ).
ECHTER > er zit géén tussenschot in, wat de Bassmans wél hadden, dus het is waarschijnlijk nog een ander model. JaY

De opgegeven maten 76,5 x 51,5 x 29,5 cm zijn erg close wat betreft het 1x12 Showman cab. Volgens de FFAG zijn die 76,2 x 53,3 x 29,2 cm. Ik weet uit ervaring dat ze daar niet 100% nauwkeurig zijn.

Al

dan zou het nog niet de origin. kast kunnen zijn toch ? 1x12 waren toch de 1e kasten bij SHowmans ? deze amp is een A, dus laatste versie, met de 15".
Correctie op mezelf:
klopt inderdaad Al > 12 en 15 zijn beiden naast elkaar gemaakt tot 63.
Maar die 12 en 15 zijn wel ported Cabs > zat daar niet een gat in de achterwand ?

JaY

fredp
25 januari 2005, 22:14
Ik heb nog even preciezer gemeten en dan kom ik uit op 76,2 x 51 x 29,2 cm. Dus zelfde maten als de FFAG behalve de hoogte.
Het zou dus een 1 x 12 kast kunnen zijn waar men 2 x 12 in gezet heeft?

Fred

Ronny
7 april 2005, 21:41
Hallo allemaal,

Ik had dit topic al eerder geopend. Ging wat mis, waardoor het topic verwijderd was. Een nieuw topic invoeren lukt nu niet (storing op forum?). Daarom maar ff op deze manier dit topic ingevoerd.

Mijn vraag was of er iemand een modificatie wist, waarmee het snelheidsbereik van de tremolo-oscilator van mijn Showman, omlaag gebracht kon worden. De laagste stand van de speedpotmeter geeft namelijk een nog te hoge snelheid van de tremolo. Ik wil graag een wat lagere snelheid kunnen instellen.

PeeVee reageerde met de modificatie van een van de 3 condenatoren (zie bijgaande foto). Deze hebben de waarden .02, .01 en .01.
Als je een .01 cond. vervangt door een .02 (of een extra .01 parallel soldeert op een .01 cond.), dan zou de snelheid een stukje naar beneden gaan.

Bedankt voor de tip PeeVee.

Je bedoelt kennelijk die ronde, bruine, platte condensatoren (zie foto).
Ik ga de aanpassing van de condensator(en) uitvoeren.

http://img.photobucket.com/albums/v283/ronny6/Showman/show02.jpg

Ronny
7 april 2005, 21:42
Hallo allemaal,

Ik had dit topic al eerder geopend. Ging wat mis, waardoor het topic verwijderd was. Een nieuw topic invoeren lukt nu niet (storing op forum?). Daarom maar ff op deze manier dit topic ingevoerd.

Mijn vraag was of er iemand een modificatie wist, waarmee het snelheidsbereik van de tremolo-oscilator van mijn Showman, omlaag gebracht kon worden. De laagste stand van de speedpotmeter geeft namelijk een nog te hoge snelheid van de tremolo. Ik wil graag een wat lagere snelheid kunnen instellen.

PeeVee reageerde met de modificatie van een van de 3 condenatoren (zie bijgaande foto). Deze hebben de waarden .02, .01 en .01.
Als je een .01 cond. vervangt door een .02 (of een extra .01 parallel soldeert op een .01 cond.), dan zou de snelheid een stukje naar beneden gaan.

Bedankt voor de tip PeeVee.

Je bedoelt kennelijk die ronde, bruine, platte condensatoren (zie foto).
Ik ga de aanpassing van de condensator(en) uitvoeren.

http://img.photobucket.com/albums/v283/ronny6/Showman/show02.jpg

Ronny
7 april 2005, 21:42
Hallo allemaal,

Ik had dit topic al eerder geopend. Ging wat mis, waardoor het topic verwijderd was. Een nieuw topic invoeren lukt nu niet (storing op forum?). Daarom maar ff op deze manier dit topic ingevoerd.

Mijn vraag was of er iemand een modificatie wist, waarmee het snelheidsbereik van de tremolo-oscilator van mijn Showman, omlaag gebracht kon worden. De laagste stand van de speedpotmeter geeft namelijk een nog te hoge snelheid van de tremolo. Ik wil graag een wat lagere snelheid kunnen instellen.

PeeVee reageerde met de modificatie van een van de 3 condenatoren (zie bijgaande foto). Deze hebben de waarden .02, .01 en .01.
Als je een .01 cond. vervangt door een .02 (of een extra .01 parallel soldeert op een .01 cond.), dan zou de snelheid een stukje naar beneden gaan.

Bedankt voor de tip PeeVee.

Je bedoelt kennelijk die ronde, bruine, platte condensatoren (zie foto).
Ik ga de aanpassing van de condensator(en) uitvoeren.

http://img.photobucket.com/albums/v283/ronny6/Showman/show02.jpg