PDA

View Full Version : Doorlussen versterkers



ThijsvanMenen
20 juni 2002, 10:32
Hoi,

weet iemand hoe ik zonder de spullen stuk maar. 2 Marshall 50W met eigen speaker cabinet kan doorlussen met elkaar, voor een meer breder geluid? Waarbij het geluid uit beide speakercabinets komen.

groet,
Thijs

pimmetje
20 juni 2002, 12:25
Je zou kunnen proberen je signaal al te splitsen voordat 't naar de versterkers gaat.

Anders kan je het signaal splitsen in de fx-loop. Dus splitsen na de voorversterker en dan in de twee eindversterkers pluggen.

pimmetje
20 juni 2002, 12:29
Als je een transistor-versterker hebt, kan je ook straffeloos een snoertje tussen de beide speakers leggen. Dan gebruik je maar één versterker en beide speakers.

Als je een buizenbak hebt, zou ik 't maar niet doen, tenzij je je zeker voelt met het rekenen in impedanties.

Kim Wilson
20 juni 2002, 13:24
Ook met een transistorversterker moet je op de impedantie letten. Goede versterkers (bijvoorbeeld voor in de auto) zijn 2 Ohm stabiel, dus die kunnen nog net draaien met 2 Ohm. Ga je nou bijvoorbeeld 4 8Ohm-speakers parallel schakelen kom je uit op 2 Ohm. De meeste versterkers kunnen echter niet meer aan dan minimaal 4 Ohm. Hoe meer speakers je aansluit, hoe meer kortsluiting je creëert. Let dus wel ff op.
Heb je in beide combo's één 8Ohm-speaker zitten, kan het hoogstwaarschijnlijk geen kwaad, maar een versterker met twee speakers draait al 4 Ohm, dus zou je deze doorlussen, dus parallel schakelen, kom je op 2 Ohm. Dus niet goed.
Zou je ze in serie schakelen, krijg je een hogere impedantie. Bij een hogere impedantie is het geluid strakker en beter door de amp te controleren, maar vergt wel meer vermogen om ook hard te gaan.

Dude
20 juni 2002, 16:01
hoe deed hendrix het dan met zijn marshall kasten, gewoon van top naar top naar top met een daisy chain ofzo ??

Robbert
20 juni 2002, 17:16
Volgens mij is het zo, dat wanneer je Marshall top twee inputs heeft, je gewoon een kabel kunt leggen van input 2 (top 1), naar input 1 (op top 2).
Maar dat weet ik absoluut niet zeker, maar het lijkt mij wel het meest logische. Schiet mij wel te binnen dat er vaak problemen zijn met het gebruiken van meerdere versterkers, ik dacht dat je daarvoor iets met de ground moest doen.

Maar och, hier heb je allemaal niks aan. Nog even afwachten op het juiste antwoord dus.

AllodoX
20 juni 2002, 18:52
signal splittertje ertussen mikken..

dan kun je bijvoorbeeld de ene gebruiken voor hoge tonen ( met 4x8" bijv ) en de andere voor lage tonen ( met 4x12 bijv )..

soort van bi-amp gedoe eh :smile:

jpb
20 juni 2002, 19:51
Mischien heb je hier iets aan: Verschillende kanalen in een versterker: geen probleem, mits goed geaard. Verschillende versterkers: is lastiger. Onderstaande link helpt je mischien verder?

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&threadm=88a58e46.0204220818.69639 687%40posting.google.com&rnum=4&prev=/groups%3Fq%3DJPB%2Bgroup:alt.guitar.effects%26hl%3 Den%26lr%3D%26selm%3D88a58e46.0204220818.69639687% 2540posting.google.com%26rnum%3D4

jpb
20 juni 2002, 23:44
Oeps, ik dacht even dat je wilde schakelen tussen versterkers, maar je wilt ze samen gebruiken. Dat weet ik niet goed. Je kunt ze volgens my wel doorlussen. Alleen samen op een cab zou ik zelf niet doen, ook al is de impedantie correct.

plusminus
21 juni 2002, 00:26
Hendrix deed het als volgt (en nog vele anderen)
Marshall met 4 inputs kanaal 1 input 1 je gitaar
kanaal 1 input 2 een snoer ,dan op ander versterker weer in kanaal 2 input 1 pluggen