PDA

View Full Version : Ruis en weerstand in kabels



jpb
13 januari 2005, 09:29
Een van mijn kabels heeft flink wat ruis. Bij doormeten bleek dat deze juist de laagste weerstand te hebben, terwijl de goede kabel (op de aarde) 2ohm aangaf. Heeft dit iets met elkaar te maken, of toeval?

harrie-beton
13 januari 2005, 09:55
kabels ruisen niet. Ik denk dat er signaal verlies is in de kabel (misschien te dun of zwakke plekken) en het signaal flink versterkt moet worden.

Antal
13 januari 2005, 10:22
Weerstand in een gitaarkabel boeit haast niet. Een paar ohm weerstand is te verwaarlozen t.o.v. de uitgangsimpedantie van een gitaarelement.

Wat veel belangrijker is, is een lage capaciteit en een goede afscherming.

jpb
13 januari 2005, 11:28
Weerstand in een gitaarkabel boeit haast niet. Een paar ohm weerstand is te verwaarlozen t.o.v. de uitgangsimpedantie van een gitaarelement.
OK, dat is dus opgelost.


Wat veel belangrijker is, is een lage capaciteit en een goede afscherming.
Goede afscherming is dat de randaarde goed is? Bij oudere/gebruikte kabels gaat de randaarde het eerst kapot, klopt?

Lage capaciteit is weinig 'loading', dus signaal (vnl hoog) 'verdwijnt' niet onderweg, maar komt goed aan bij pedalen/versterker, klopt?

Kun je de capaciteit v/e kabel bepalen/inschatten? Meten is moeilijk/duur bij capaciteit volgens mij.

aad
13 januari 2005, 11:29
Een van mijn kabels heeft flink wat ruis. Bij doormeten bleek dat deze juist de laagste weerstand te hebben, terwijl de goede kabel (op de aarde) 2ohm aangaf. Heeft dit iets met elkaar te maken, of toeval?

De echte weerstand van je kabel kun je op die manier niet meten. De Ohmse weerstand die je ziet (2 ohm) zoals je zegt wordt wellicht grotendeels veroorzaakt door je meetsnoeren. Als je die tegen elkaar houdt meet je meestal al zo'n 1,5 ohm.

jpb
13 januari 2005, 12:22
De echte weerstand van je kabel kun je op die manier niet meten. De Ohmse weerstand die je ziet (2 ohm) zoals je zegt wordt wellicht grotendeels veroorzaakt door je meetsnoeren. Als je die tegen elkaar houdt meet je meestal al zo'n 1,5 ohm.
Interne weerstand van mijn DVM is 0.6ohm, en die trek ik er altijd af.

Dirk_Hendrik
13 januari 2005, 12:35
Even voor de zekerheid, heb je last van RUIS of van BROM ?

jpb
13 januari 2005, 15:39
Even voor de zekerheid, heb je last van RUIS of van BROM ?
Da's een goeie. Ik heb het excellente artikel van Prof. Barend Ruisenbrom :wink: er even bijgehaald en het lijkt meer op brom. Echter door een geaard stopcontact wordt het niet minder. blijft de vraag waarom dat ene snoer bromt.

PS D-H, wellicht staat het er al bij jouw FAQ topic, maar iets over snoeren, imdedantie van pedalen (b.v. hoe werkt de SHO met een hele hoge impedantie -of was het lage?-), capaciteit, buffering etc. kortom hoe je gitaarsignaal uiteindelijk in de versterker komt