PDA

View Full Version : Geen cabinet



Rene Rijpma
13 januari 2005, 00:04
Ik heb al eerder gepost maar nu de vraag...

Kan iemand mij concreet vertellen of het slecht is voor een Vetta ll top om zonder cabinet direct op de PA te worden aangesloten???

Alvast bedankt!

bert k
13 januari 2005, 00:12
De eindversterker is een versterker zoals alle anderen, dus die gaat stuk als er geen speaker aanhangt. Tenzij... je de mastervolume dicht laat staan. Ik heb hier thuis een Flextone staan die direct op mijn mengtafel is aangelsoten. De mastervolume staat altijd dicht, en het geluid komt via de computer.
Nou is mijn Flex een combo, dus als ik per ongeluk de master toch open draai is er niks aan de hand. Doe je dat met een top zonder cabinet, dan is het leed niet te overzien.
Maar je sprak ergens anders van een in-ear monoitor. Dat betekent dat je altijd je monitorsysteem bij je heb. Zou je dan niet kiezen voor een POD? (of een POD pro, je heb allerlei smaken) Dat is alleen een voorversterker, maar wel met alle geluiden van Line6. Je geluid krijg je dan nog uitsluitend over je monitor.

pol
13 januari 2005, 00:12
ja, dat gaat zonder problemen . De vetta heeft een solid-state eindtrap en daar hoeven geen speakers op aangesloten te zijn.

bert k
13 januari 2005, 00:13
Hoe kom je daar nou bij? Solid state gaat ook stuk zonder zpeaker.

pol
13 januari 2005, 00:14
is gewoon zo, alleen voor lampenversterkers kan het kwaad dat ze zonder cab worden gebruikt.

pol
13 januari 2005, 00:17
Q11) Can I run my amp without any speaker cabinets connected to it?


Any Ampeg amplifier with a solid state output (SVT-4PRO, SVT-3PRO, SVT-350H, B-5,4, and 3R) can be used for recording purposes using only the line output to record and without speakers attached to the speaker jacks. The amp must have a speaker load if the amp has a tube output section (SVT-CL, SVT-2PRO, and V-4B), not doing so can result in extensive damage to the amplifier.

voila, van op de site van ampeg bv. en dit geldt voor alle solid state versterkers.
Alleen lampenversterkers zijn hier gevoelig voor dus.

Rene Rijpma
13 januari 2005, 00:19
euhm.... en nu? :???:

Jeroenvanhulsteijn
13 januari 2005, 00:26
nu is je vraag beantwoord.........lijkt me.

Rene Rijpma
13 januari 2005, 00:29
En de vetta ll is dus een solid state amp als ik het goed begrijp?

En wat houd dit in:
The amp must have a speaker load if the amp has a tube output section (SVT-CL, SVT-2PRO, and V-4B)

Moet ik er dan een soort weerstand aan hangen?

ijff
13 januari 2005, 07:47
Solid state = transistor.

In geen enkel product van Line6 is ook maar iets te vinden wat op een buis lijkt... dus gaan met die banaan!

Nrrrk
13 januari 2005, 09:37
Hoe kom je daar nou bij? Solid state gaat ook stuk zonder zpeaker.
Nee, meneer.

Lord Abortion
13 januari 2005, 09:38
Je kan altijd ook een DI-box aansluiten, met speakersimulatie en dan naar je PA gaan.

pol
13 januari 2005, 09:40
Niet nodig, speakersimulatie zit al ingebouwd in die vetta.

pol
13 januari 2005, 09:40
Niet nodig, speakersimulatie zit al ingebouwd in die vetta.

up-guitarman
13 januari 2005, 15:35
Ik speel over een valvestate 8100 top, kan er iemand mij vertellen of het bij deze amp kwaad kan om er geeen speaker aan te hangen ...

Ben nl. van plan in de toekomst een amp te kopen met betere clean en deze als pre(-pre)-amp te gebruiken, dan via line out naar bv. een oude Fender top, dan heb ik een vette clean +dikkere OD (spreek me tegen als dit niet zo is ...)
Kan er op deze manier iets aan mijn Valvestate komen ???

pol
13 januari 2005, 15:53
kan geen kwaad voor de Valvestate.
Ik gaat waarschijnlijk wel goed klinken als je rechtstreeks naar de eindtrap van die Fender kunt gaan. Als dit niet gaat (die ouwe versterkers hadden geen fx loop, anders zou je de fx return kunnen gebruiken)
kun je ofwel bij een technieker een ingang laten bijmaken, dit is vrij eenvoudig en er zijn toch al aansluitingen genoeg.
Ofwel de toonregeling zo vlak mogelijk zetten, maar dit wil niet zeggen alle knoppen of 12 u. Ik weet niet zeker hoe dit bij de toonregeling van de Fender zit maar ik dacht dat dit bass en treble op 0 en mid volledig open was.
De andere gitarist die bij mij speelt deed dit met een trace elliot versterker, daar werd alleen de voorversterker van gebruikt en aangesloten op een jcm800 bassversterker (die had die ingang voor de eindtrap), omdat die jcm veel krachtiger doorkwam.

pol
13 januari 2005, 16:05
nee, maar of het gaat klinken is nog de vraag ?
wat al zeker niet goed is zijn 2 preamps achter mekaar, dit klinkt niet zo goed.
je zou voor goed te zijn de preamp van de valvestate op de eindtrap van de fender moeten aansluiten. als die fender een fx loop heeft gaat dit via de return, anders kun je van 1 van de inputs een ingang voor de eindtrap laten maken, maar het nadeel is dan wel dat je de clean van de fender niet kunt gebruiken, alleen de eintrap.
Ik zou eerder uitkijken voor een andere top met een goeie clean en distortion, tenzij je die fender echt goedkoop kunt vastkrijgen.

birt
13 januari 2005, 17:29
een solid state amp gaat stuk als de load kleiner is dan de aangegeven load. Als de load groter is zal de versterker gewoon minder volume geven.
Als de load kleiner is kan de versterker oververhit raken en is het gedaan met spelen.
Als er geen load aanhangt is er niets aan de hand want dan is er een oneindige weerstand en bij gevolg geen volume.

dit geld niet voor buizenamps.

(ben net audiotechnologie aan het blokken :wink: )

birt
13 januari 2005, 17:29
een solid state amp gaat stuk als de load kleiner is dan de aangegeven load. Als de load groter is zal de versterker gewoon minder volume geven.
Als de load kleiner is kan de versterker oververhit raken en is het gedaan met spelen.
Als er geen load aanhangt is er niets aan de hand want dan is er een oneindige weerstand en bij gevolg geen volume.

dit geld niet voor buizenamps.

(ben net audiotechnologie aan het blokken :wink: )

AART
13 januari 2005, 17:51
de valvestate is toch zo'n transistor bak? dan kan het dus geen kwaad, die buis in de voorversteker doet namelijk niks bij de eindtrap.

D3nnis
13 januari 2005, 19:49
Ik speel over een valvestate 8100 top, kan er iemand mij vertellen of het bij deze amp kwaad kan om er geeen speaker aan te hangen ...


Da's ook transistor (met buisje in de preamp), dus moet gewoon kunnen zonder speaker :)

up-guitarman
14 januari 2005, 09:41
nee, maar of het gaat klinken is nog de vraag ?
wat al zeker niet goed is zijn 2 preamps achter mekaar, dit klinkt niet zo goed.
je zou voor goed te zijn de preamp van de valvestate op de eindtrap van de fender moeten aansluiten. als die fender een fx loop heeft gaat dit via de return, anders kun je van 1 van de inputs een ingang voor de eindtrap laten maken, maar het nadeel is dan wel dat je de clean van de fender niet kunt gebruiken, alleen de eintrap.
Ik zou eerder uitkijken voor een andere top met een goeie clean en distortion, tenzij je die fender echt goedkoop kunt vastkrijgen.

Dit zou dan weer op te lossen zijn met een A/B bakje of zo ...
Mijn punt is; ik wil gewoon een veel betere clean en de OD van de valvestate houden mits een betere eindtrap 1. Das echt een vet OD-kanaal en 2. Je hebt heel uitgebreide toonregeling op de valvestate ...

Ach ja, nog eens wat verschillende opties overwegen of zo ...
Als er mensen zijn die dit al hebben gedaan met die line out, laat dan ff weten wat voor clean/OD geluid dit oplevert !!!

Greetz en merci,
Erik

pol
14 januari 2005, 10:18
met een a/b bakje kun je wel schakelen tussen de marshall en de fender, maar dan ieder door hun eigen eindtrap.
Om af te wisselen tussen de preamp van de marshall op de eindtrap van de fender en gewoon rechtstreeks op de fender heb je al zeker een fender met een fx loop nodig . De gitaar gaat dan naar een kastje met 2 loops, in de ene loop gaat dan de preamp van de marshall, en in de andere de preamp van de fender. Hierbij heb al zeker 6 kabels nodig : 1 kabel van de gitaar naar de looper, sent 1 van de looper naar de marshall, fx out van de marshall naar de return1. sent 2 naar de preamp van de fender, fx out van de fender naar return 2, en dan de uitgang van de looper naar de poweramp van de fender.
Nogal lastig dus.