PDA

View Full Version : Goede zangmic?!



SilverFoo
12 januari 2005, 21:03
Hoi,

Ik plaats het hier maar even omdat het eigenlijk nergens past. Het gaat niet echt om recording maarja. Wat maakt nou een goede zangmic? Ik heb er niet veel verstand van. Ben er ondertussen wel achtergekomen dat een dynamische mic iets meer voor (live) zang is. Maar hoe zit dat met frequentiebereik etc.. etc.. Is er iemand hier (vast wel) die me hier iets meer over kan vertellen? B.v.D! :)

galguitarist
12 januari 2005, 21:10
Weet niet precies wat je budget is maar ik heb nu een Sennheiser e945 en die bevalt me heel goed (geloof 180 bij Feedback).

SilverFoo
12 januari 2005, 21:16
Shitt.. das veel te duurrr :o

Ik dacht meer iets van rond de 30 eurie.. (tweedehands dan wel te verstaan)

Han S
12 januari 2005, 21:16
Er zijn meer soorten zangmicrofoons dan biermerken (doordenkertje niet?)

Voor live gebruik heb je een robuuste microfoon nodig, een die ergens tegen kan dus. Hij wordt niet zelden vol gespetterd met fluim en hij valt wel eens.

Dat kun je beter niet met een Neumann KSM105 doen, alhoewel die geweldig klinkt.

Een live microfoon moet bovendien richtinggevoelig zijn om hard op de PA en monitors te kunnen. In de studio gebruik ik voor zang vaak een rondom gevoelige mic, welke op een podium alleen maar fluit en piepgeluiden zou veroorzaken.

Er is zo ontzettend veel keus, het is maar net wat je mooi vindt en bij je budget past.

Een oude trouwe Shure SM58 is nog altijd een goed werkpaard, er zijn mooier klinkende, maar die zijn ook duurder.

Het frequentiebereik van een zangmicrofoon is bewust beperkt gehouden aan de onderkant, om geplop en geboem tegen te gaan. Kijk maar eens naar de specificaties van de diverse mics als je Googled.

Han S
12 januari 2005, 21:19
Oh, weinig budget: http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/microfoons/11262.htm?ret=%2Fmarkt%2Fmuziek%2Fmicrofoons.htm

SilverFoo
12 januari 2005, 21:24
Ok dank jewel! Dus als ik het goed begrijp heeft dat frequentiebereik etc.. niet eens zo heel veel waarde? We hebben een shure sm58 mic en een crappy sony mic (die ik dus gebruik en vervangen moet worden). Dat sony ding klinkt nogal blikkerig en "hoog" dus iets met wat meer bas etc zou wel fijn zijn. Nog meer suggesties eventueel? Bedankt voor de reacties zover. (Er is jammer genoeg geen harmony central voor mic`s, met reviews etc..)

Hempo
12 januari 2005, 21:48
Tsja..
als het voor een weekje thuis opnemen is ofzo, dan kun je bijvoorbeeld eentje huren voor 5-10euro per dag.

bert k
12 januari 2005, 22:04
Je zoekt een zangmic en je hebt al een SM58? Nog steeds een prima ding. Kost rond de 100.

SilverFoo
12 januari 2005, 22:31
Nee, we zingen allebei, en hebben al een shure en een cheapy sony mic. We zoeken er nog een gewoon goede mic bij... maar niet te duur omdat ik dat niet kan betalen :(

bert k
12 januari 2005, 22:36
Ik zou toch niet 20-30 euro aan een mic uitgeven, je komt dan thuis met de volgende crappy microfoon. Ook die link naar marktplaats is een beetje flauw. Er staat niet eens een merk bij. Maar een 2dehands 58 is wel slim, als je hem kan vinden.

galguitarist
12 januari 2005, 22:37
Spaar nog even door zou ik zeggen! Nog even behelpen en dan iets fatsoenlijks kopen. Persoonlijk zou ik ook liever een nieuwe mic hebben i.p.v. een gebruikte, wel zo lekker...

skabouter
13 januari 2005, 03:27
ik kreeg vandaag nog een tip van een studioman, in een discussie rond mics. DAP maakt Shure SM kloons, die evengoed schijnen te zijn, voor de halve prijs. de PL08 (afgeleid van de SM58) zou je dan moeten proberen, die kost zo`n 60 euro. de studioman had het over de PL07 (afgeleid van de SM57), die maar 60 euro is. hij heeft oa. 3x die, en 3x een SM57, en hoort het verschil er niet tussen.
ik ga zelf binnenkort zo`n PL07 kopen hier in alkmaar. als jij een PL08 wilt, laat het ff weten, kopen we samen (of ik voor jou) dan krijgen we vast iets van de prijs af. bovendien kom ik vrij vaak in die winkel, krijg vaak 10% korting, dus ik wil hem ook wel voor jou kopen. verwacht dat je dan zo`n 50 euro kwijt bent, maar dan heb je wel een mic die evengoed is als een SM58 (als ik die gast mag geloven).

guhlenn
14 januari 2005, 10:11
als je vraagt om een goede gitaar voor 100 euro wordt je uitgelachen, als je vraagt om een goede mic voor de prijs van 10 happy meals wordt je uitgelachen. Lijkt me logisch. Wqaarom niet een tweede sm58? zag er latste ngo een voor 75,- is echt goedkoop.

Bouke
14 januari 2005, 10:24
Oke dan, kom ik weer aan met m'n Samson S12. Fijne mic voor live en homerecording. Kost ergen tussen de 50 en 70 euro nieuw. Prima ding.

Bouke

Han S
14 januari 2005, 10:41
Maar hebben jullie dan wel eens een echt goed mic geprobeerd? Je kunt nu wel zeggen dat microfoon X zo goed is, maar dan moet je eens een C12 van AKG proberen of een M49 van Neumann.

Ik heb maar één SM57 en die gebruik ik nooit omdat de meeste Sennheisers al drie keer beter klinken.

Een echt goede microfoon voor een redelijke prijs? Moet je tegenwoordig toch een ding uit China hebben, Studio Projects B1 is de goedkoopste, MXL V69 of V77 is werelds.

skabouter
15 januari 2005, 19:49
juist ! zoveel weet ik nog niet vanmics, maar ik heb veel verhalen gehoord van studiomannen. en shures zijn idd het bekenst bij de meeste, maar echt niet het best ! ik heb ook aangeraden gekregen een MXL V67G te kopen, geen SM57. zijn evenduur, maar de v67 is veel beter.
wel ga ik ook die shurekloon van DAP dus kopen, gewoon als backup of wat dan ook.
maar die studioman waar ik veel mee praat gaf mij ook hetzelfde lijstje mics als jij, han !

outside
9 maart 2005, 20:18
ik heb een karaoke-versterker (hollywood: salza 2200! 2x30 watt rms) et 3 micro-ingangen en heb nog oude speakers in de kelder gevonden van 35 watt rms elk, en ze werken nog perfect, heb wel geen bekende micro: skytronic rond de 30 euro, nieuw. In het begin, toen ik mijn micro luider wou zette was er meeteen feedback. Heb da kunne op losse me piepschuim tussen de muur (waar waars de echo van de micro op kwam) en de boxen. Maar hij kan nog altijd niet luid genoeg, al zet ik hem op maximum. Hij gaat wel zeer luid als ik mijn cd speler erop aansluit (vanachter is er zo een rode en witte aansluiting, ben de naam vergeten :wink:)

Wa moet ik nu doen? nieuwe mic kope? of ligt et aan versterker of boxen?

harrie-beton
10 maart 2005, 09:58
compliment voor je Nederlands

mijn vraag terug is: wat wil je met die rommel?

Het lijkt me dat de microfoon makkelijk te testen is bij een vriend die een mengtafel heeft. Ik denk dat die mic bagger is.