PDA

View Full Version : 2 tops op 1 cabinet?



Bram.maes
12 januari 2005, 17:48
Mag ik 2 tops op 1 cabinet aansluiten?
Ik heb een 100 watt basstop en een 150W vermogentop (alleen volumeknop)
Mag ik nadat ik de line-out van de basstop naar de ingang van de vermogentop heb gebracht, beide uitgangen van de 2 versterkers naar mijn speakers brengen om zo 100w + 150w= 250 w te bekomen?
Of ga ik hiermee mijn speakers of amps naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Is toch eigelijk 2 maal hetzelfde signaal, je zou verwachten dat alleen het volume omhoog gaat.

Al bedankt

BramVersteeg
12 januari 2005, 18:01
Wacht even......
2 tops, 1 cab. Je doet je gitaar in de 100 W top neem ik aan? Hoe lus je die dan door naar de vermogentop (poweramp neem ik aan)? En waarop wil je beide tops op 1 cab als je ze toch doorlust? Kun je toch 100W top --> 150W top (mist goed aangesloten) --> cab doen?

Bram.maes
12 januari 2005, 18:06
Nu ga ik gitaar naar 100w top dan van line-out 100w naar ingang poweramp dan van speacker uitgang poweramp naar cabinet. Maar dan gebruik ik toch de eindversterker van mijn 100w amp niet of vergis ik me. of moet ik van mijn speakeruitgang van de 100w naar mijn poweramp gaan?

Bram.maes
12 januari 2005, 18:08
ik dacht eigelijk gewoon nog een kabel van de 100w top-speakeruitgang naar de cabinet te bij leggen.

Han S
12 januari 2005, 18:15
Als ik je goed begrijp wil je twee versterkers gebruiken om één speaker(cabinet) te voeden?

Niet doen hoor! Twee versterkers elk hun eigen speaker laten aansturen.

Is het buizen of transistor? Transistorversterkers kunnen er wel tegen als er geen luidspreker aan hangt, buizen niet.

pol
12 januari 2005, 18:23
nee, kan niet, hoe komt ge derop ???

wat ge moet doen als je cab maar 1 ingang heeft : de cab meerdere uitgangen geven die elk op hun aparte speaker zijn aangesloten, en dan nog opletten dat de 2 versterkers in fase zitten zodat de speakers tegelijk naar voor of naar achter gaan, anders is je laag weg.

BramVersteeg
12 januari 2005, 18:25
Misschien kun je je cab iets veranderen. 2 inputs maken zodat je feitelijk over 2 2x12's speelt in de behuizing van een 4x12. Als je dan een A/B/Y boxje koopt kun je over beide amps te gelijkertijd spelen. 8-)

BramVersteeg
12 januari 2005, 18:28
nee, kan niet, hoe komt ge derop ???

wat ge moet doen als je cab maar 1 ingang heeft : de cab meerdere uitgangen geven die elk op hun aparte speaker zijn aangesloten, en dan nog opletten dat de 2 versterkers in fase zitten zodat de speakers tegelijk naar voor of naar achter gaan, anders is je laag weg.

Oh, je was me voor :)

pol
12 januari 2005, 18:47
a/b/y box is niet nodig, die ene amp is toch alleen maar een eindtrap.

Antal
12 januari 2005, 19:21
Wacht even......
2 tops, 1 cab. Je doet je gitaar in de 100 W top neem ik aan? Hoe lus je die dan door naar de vermogentop (poweramp neem ik aan)? En waarop wil je beide tops op 1 cab als je ze toch doorlust? Kun je toch 100W top --> 150W top (mist goed aangesloten) --> cab doen?

Wat is er mis met gitaaramp-->Cab? Of heb je dan niet genoeg vermogen? In dat geval kun je beter een mic voor je cab zetten en doorversterken denk ik.

Bram.maes
13 januari 2005, 14:34
Bij de uitgang van de 100W top staat er BIAMP SLAVE OP/P HI 500HZ-15KHZ.
Hier sluit ik normaal de cabinet op aan.
Mag ik dits signaal naar de ingang van mij poweramp brengen en zodanig een versterkt signaal versterken?

pol
13 januari 2005, 14:51
ah, dat is om 1 versterker de hoge tonen en de mids te laten doen, en de andere versterkt dan de lage bassen. Bij sommige versterkers kun je dan nog regelen waar dit omslagpunt heet .
Normaalgezien neem je de versterker met het meeste vermogen voor de bassen en sluit je die op een subwoofer en de andere voor de hogere tonen op kleinere speakers waar nog een tweeter bijzit.


Antal : het gaat hier om een bassamp, daar is 250 watt niet te veel voor.

Han S
13 januari 2005, 15:24
Bij de uitgang van de 100W top staat er BIAMP SLAVE OP/P HI 500HZ-15KHZ.
Hier sluit ik normaal de cabinet op aan.
Mag ik dits signaal naar de ingang van mij poweramp brengen en zodanig een versterkt signaal versterken?

Heb je het nou over de line out of over de speaker out?

Je mag geen speaker uitgang aansluiten op de line in van een power amp, ik heb wel eens gezien dat iemand dat deed en dat geeft heel erg veel vervorming en je mag hopen dat je de power amp niet in rook zal zien opgaan.

Line nvo is hooguit enkele volts, een speaker out kan 80 volt opleveren.

Reken zelf maar uit.

Droffie
17 januari 2005, 14:16
Kunnen toch twee tops op een stereo cab. Ipv 4 x 12 inch maak je 2 2 x 12 inch.

sr.face
20 januari 2005, 15:30
Ja hoe zit dat eigelijk.

Als ik het goed begrijp kun je wel 2 versterkers op een stereo 4x12 cab aansluiten?????????????????



Wat betreft het doorlussen snap ik het nut niet van. Bram.maes wil dus de line out van een versterker (slechts signaal, niet versterkt?) doorlussen naar de input van de 150 watter? Ben ik nou gek of gebruik je dan niet alleen de 100 watter als "voorversterker" en de 150 watter als eindbak?

Ik heb nu 2 versterkers die ik eigelijk graag wel op 1 standaard 1960 stereo cab wil aansluiten. Van beide versterkers dus 1 speaker-out gebruiken om die vervolens beide in de cab in te pluggen. Achterop de cab staan immers de standen voor mono en stereo. Of bedoelen ze hiermee dat als je bijv een chorus gebruikt i.c.m. 1 versterker dit alleen van nut is?

Ik denk het laatste maar ik hoop van niet.

Punkrockerke
20 januari 2005, 16:27
Als ik het goed begrijp kun je wel 2 versterkers op een stereo 4x12 cab aansluiten?????????????????Ja

Wat betreft het doorlussen snap ik het nut niet van. Bram.maes wil dus de line out van een versterker (slechts signaal, niet versterkt?) doorlussen naar de input van de 150 watter? Ben ik nou gek of gebruik je dan niet alleen de 100 watter als "voorversterker" en de 150 watter als eindbak?Nee

Je gebruikt de 100 watter (sluit hem dus ook gewoon aan via de speakeruitgang met de juiste impendantie op een cab); de line-out daarvan aansluiten op de 150W poweramp (preamp is dus die vd 100watter), en deze poweramp sluit je via via de speakeruitgang met de juiste impendantie aan op een cab.



Ik heb nu 2 versterkers die ik eigelijk graag wel op 1 standaard 1960 stereo cab wil aansluiten. Van beide versterkers dus 1 speaker-out gebruiken om die vervolens beide in de cab in te pluggen. Achterop de cab staan immers de standen voor mono en stereo. Of bedoelen ze hiermee dat als je bijv een chorus gebruikt i.c.m. 1 versterker dit alleen van nut is?

Ik denk het laatste maar ik hoop van niet.Nee

Wil je 1 cab gebruiken zal die inderdaad stereo moeten geschakeld worden.
vb: schakelaar naar rechts:
http://www.marshallamps.com/images/products/cabinets/images/stereo.jpg

De impendantie verandert dan naar 2x8Ohm => Je moet dus op beide amps de speakeruitgang van 8Ohm gebruiken.

duckman
20 januari 2005, 23:47
hoi,

het kan wel...
Zie http://www.tonebone.com/tbone-headbone-vt.htm

mazzel,
Arjan

sr.face
21 januari 2005, 11:19
de link doet t niet

duckman
21 januari 2005, 12:04
de link doet t niet

ja shit inderdaad, gisteren wel :???:

Anyway is van http://www.radialeng.com/

Hier wat meer info:
http://www.stompin-ground.com/products/radtone-headboneVT-over.htm

mazzel,
Arjan

Punkrockerke
21 januari 2005, 12:37
Anyway is van http://www.radialeng.com/

Hier wat meer info:
http://www.stompin-ground.com/products/radtone-headboneVT-over.htm

mazzel,
Arjan
Heef hij niet nodig, want hij heeft een standard 1960 cab en moet dus enkel vanachter op de cab op "stereo" switchen en beide amps (allebei 8Ohm speakeruitgang) gewoon inpluggen in de cab.