PDA

View Full Version : Mesa/Boogie Dual Caliber



AART
12 januari 2005, 17:34
Hallo,

Ik twijwel de laatste tijd stussen de Mesa/Boogie Mark III en de Dual Caliber of Caliber .50 series.
Zijn de Caliber en Dual Caliber goede high gain amps?
Of moet ik het toch maar verder zoeken naar een Mark III?
En wat mag zo'n Mark 3 kosten?

Dank u,

Aart

Michael AE
12 januari 2005, 18:07
Ik heb een MKIII (die van gerrekat) en een caliber 50 gehad, en ik heb nu nog een MKIIC. De IIc is de beste, vind ik. De MKIII klinkt iets vetter dan een Calibe, maar de Caliber was weer heel geschikt voor recording.

AART
12 januari 2005, 18:14
Ik heb een MKIII (die van gerrekat) en een caliber 50 gehad, en ik heb nu nog een MKIIC. De IIc is de beste, vind ik. De MKIII klinkt iets vetter dan een Calibe, maar de Caliber was weer heel geschikt voor recording.


De IIC is dan ook onbetaalbaar, maar verschilt de calibre veel van de Mark III? Is de gain anders?
en welke zou je mij aanraden als ik trash\hardcorepunk speel?

Michael AE
12 januari 2005, 18:26
Qua gain zijn ze ongeveer gelijk. Ik zou echter niet weten welke je het beste kan nemen, want ik vind ze beide goed. Mijn advies is ze beide te proberen, maar ik weet dat dat lastig kan zijn. De MarkIII klinkt iig in mijn oren wat vetter, terwijl de Caliber weer iets meer bite heeft.

AART
12 januari 2005, 19:15
Qua gain zijn ze ongeveer gelijk. Ik zou echter niet weten welke je het beste kan nemen, want ik vind ze beide goed. Mijn advies is ze beide te proberen, maar ik weet dat dat lastig kan zijn. De MarkIII klinkt iig in mijn oren wat vetter, terwijl de Caliber weer iets meer bite heeft.

en weet jij ook wat een een mark III zo ongeveer mag kosten?

AART
12 januari 2005, 19:32
en is de f100 nog wat of is dat niet veel soeps?

Nocki
12 januari 2005, 20:01
de mark III klinkt toch beter dan de caliber moet ik zelf zeggen. wat je bit noemt is ook erg majkkelijk als een ice pick uit te leggen.

de mark III heeft een overdrive die heel klaar en helder blijft klinken met ene hoop definite. en een strakkere laag. al is het geluid oud te noemen. denk aan metallica. als je mag kiezen wordt het waarschijnlijk de mark III

de F series zijn bagger. (imho)

NOcki

AART
12 januari 2005, 21:03
hmm, ik ga denk ik of voor een mark 3 of voor een 5150(2?).
ik zie wel wat komt, ze klinken allebei wel vet.
de caliber vind ik niet geweldig, precies wat nocki zegt(clips gescoord).

Als iemand een van deze twee heads weet te staan, zeg het maar. :)

MrHammett
12 januari 2005, 21:49
Wel zonde van je SL-X man...

NeeraDJ
12 januari 2005, 22:54
de mark III klinkt toch beter dan de caliber moet ik zelf zeggen. wat je bit noemt is ook erg majkkelijk als een ice pick uit te leggen.

Hangt ervan af welke Caliber, mijn DC-5 kan echt behoorlijk dichtbij de Mark IV zijn geluid komen, maar is iets anders gevoiced, iets uitgesmeerder zeg maar. Het kan AART zijn stijlen ook aan, maar dan zal hij de Master boven 3 moeten draaien, en dat gaat echt niet zo gemakkelijk als op een Marshall, geloof mij maar mijn 100W JCM800 werd zelf weggeblazen.

fred_internet
13 januari 2005, 11:54
Het probleem bij de meeste Boogie's is dat je er (veel) tijd in moet steken om je geluid te vinden. Bij de meeste Boogie's zit de toonregeling voor de oversturing en de 5-bands equalizer erna. Met de toonregeling bepaal je dus het karakter van de oversturing. Door de bas omhoog te draaien krijg je een wollige, beetje ongedefinieerde oversturing wat het goed doet bij weinig gain maar bij veel gain klinkt het erg modderig. Om een strakke high gain sound te krijgen moet je de bas (en deels ook het midden) bescheiden instellen. Om je toon vervolgens ballen te geven schroef je het laag op met de 5-bands equalizer.

lcvanderhelm
13 januari 2005, 19:15
Stomme vraag misschien Aart,maar heb je al eens een equaliser in de effektloop van je Slx geprikt[Boss Ge7 bijv.]Op die manier kan je je geluid veel beter manipuleren.Ik heb de 2500 serie[50 W 2x EL34] En was niet tevreden over de Bass regelaar.Hup equiliser ertussen lichte boost van 100,200 en400 hertz en mijn V30 speakers spinnen van genot.Laat je niet gek maken door al die GAS addicts op dit forum[Niet dat ik daar geen last van heb]Als je zoals jij geen behoefte hebt [had?] aanmeerdere kanalen is de Slx vogens mij beter als de gemiddelde Boogie

Michael AE
13 januari 2005, 19:36
Noe, zelfs met een eq zal een SLX niet klinken als een boogie, hoor. Ik speel de laatste tijd weer wat vaker over mijn MKIIc en die klinkt echt onvoorstelbaar goed voor leads, maar komt echt niet in de buurt van mijn 800 of mijn maat z'n SLX. Totaal ander karakter dan een Marshall. Mede door de 6l6 buizen natuurlijk.

AART
13 januari 2005, 21:54
Noe, zelfs met een eq zal een SLX niet klinken als een boogie, hoor. Ik speel de laatste tijd weer wat vaker over mijn MKIIc en die klinkt echt onvoorstelbaar goed voor leads, maar komt echt niet in de buurt van mijn 800 of mijn maat z'n SLX. Totaal ander karakter dan een Marshall. Mede door de 6l6 buizen natuurlijk.

ik heb zelf toch wel dat nieuwere metallica geluid uit mijn sl-x geperst, maarja, mesa zal het nooit zijn, dat weet ik ook wel, maar het klinkt al helemaal niet als een oude marshall, gewoon apart :) .

AART
13 januari 2005, 21:58
Stomme vraag misschien Aart,maar heb je al eens een equaliser in de effektloop van je Slx geprikt[Boss Ge7 bijv.]Op die manier kan je je geluid veel beter manipuleren.Ik heb de 2500 serie[50 W 2x EL34] En was niet tevreden over de Bass regelaar.Hup equiliser ertussen lichte boost van 100,200 en400 hertz en mijn V30 speakers spinnen van genot.Laat je niet gek maken door al die GAS addicts op dit forum[Niet dat ik daar geen last van heb]Als je zoals jij geen behoefte hebt [had?] aanmeerdere kanalen is de Slx vogens mij beter als de gemiddelde Boogie

Ik dacht eerst de twee kanalen niet te missen, maar heaals :( , ben ze toch gaan missen, en de sl-x heeft nét niet dat beetje extra gain en vetheid die ik nodig heb. Daarom stap ik over naar de 5150(2).
de SL-X is een wereldversterker, helaas ondergewardeerd, maar hij is net niet geschikt voor mijn doeleinden. voor elke cleane partij een nieuw spoor aanbreken is niet zo leuk namelijk....

Cubensis
13 januari 2005, 22:12
ik heb pas op laag volume een beetje over de mkIII van gerrekat gespeeld en dat ding klonkt erg goed (de bass en trebble knopjes doen niets, maar daar heb je dan ook aparte eq voor op die amp) de gain was plenty, maar toch ook best 80's

CowboyBebop
13 januari 2005, 23:50
Stomme vraag misschien Aart,maar heb je al eens een equaliser in de effektloop van je Slx geprikt[Boss Ge7 bijv.]Op die manier kan je je geluid veel beter manipuleren.Ik heb de 2500 serie[50 W 2x EL34] En was niet tevreden over de Bass regelaar.Hup equiliser ertussen lichte boost van 100,200 en400 hertz en mijn V30 speakers spinnen van genot.Laat je niet gek maken door al die GAS addicts op dit forum[Niet dat ik daar geen last van heb]Als je zoals jij geen behoefte hebt [had?] aanmeerdere kanalen is de Slx vogens mij beter als de gemiddelde Boogie

Ik dacht eerst de twee kanalen niet te missen, maar heaals :( , ben ze toch gaan missen, en de sl-x heeft nét niet dat beetje extra gain en vetheid die ik nodig heb. Daarom stap ik over naar de 5150(2).
de SL-X is een wereldversterker, helaas ondergewardeerd, maar hij is net niet geschikt voor mijn doeleinden. voor elke cleane partij een nieuw spoor aanbreken is niet zo leuk namelijk....

dude, tegen mij zei je altijd dat dat slx geval van je zoooo gewelig was, en dit een van de marshalls was die wel het beetje extra gain had, en nu zeg je dit :???:

Bins
14 januari 2005, 16:34
Vergeet trouwens niet dat een .50 ongeveer de helft kost van een mk3. Dus het is een beetje appels met peren vergelijken.
Andere dude in mijn band heeft een 5150, die klinkt echt f*cking hardcore, maar iets te "scherp" bij leads. De .50+ is imo iets minder "bruut", maar wel een lekkerder solo geluid.

Om de .50+ goed te laten klinken moet je de master gewoon open draaien en dan de lead master terugdraaien tot het gewenst volume, als je het andersom doet is de sound heel dun. Als je de master opendraait komt de "oomph" tevoorschijn. Dit houdt in dat je dus nevernooit een schakelbaar clean geluid kan hebben.
Ik zou de amp echter niet afschrijven aan de hand van clips op het internet. Je kan zoveel tweaken dat je hem echt "in person" moet horen.

Michael AE
14 januari 2005, 16:55
ik heb zelf toch wel dat nieuwere metallica geluid uit mijn sl-x geperst, maarja, mesa zal het nooit zijn, dat weet ik ook wel, maar het klinkt al helemaal niet als een oude marshall, gewoon apart :) .

Vergeet niet dat Metallica de MKIIC+ door een Marshall eindtrap jaagde. ;)

EDIT: Oeps, had dat nieuwere niet gelezen. Laat maar. ;)

AART
14 januari 2005, 19:51
Stomme vraag misschien Aart,maar heb je al eens een equaliser in de effektloop van je Slx geprikt[Boss Ge7 bijv.]Op die manier kan je je geluid veel beter manipuleren.Ik heb de 2500 serie[50 W 2x EL34] En was niet tevreden over de Bass regelaar.Hup equiliser ertussen lichte boost van 100,200 en400 hertz en mijn V30 speakers spinnen van genot.Laat je niet gek maken door al die GAS addicts op dit forum[Niet dat ik daar geen last van heb]Als je zoals jij geen behoefte hebt [had?] aanmeerdere kanalen is de Slx vogens mij beter als de gemiddelde Boogie

Ik dacht eerst de twee kanalen niet te missen, maar heaals :( , ben ze toch gaan missen, en de sl-x heeft nét niet dat beetje extra gain en vetheid die ik nodig heb. Daarom stap ik over naar de 5150(2).
de SL-X is een wereldversterker, helaas ondergewardeerd, maar hij is net niet geschikt voor mijn doeleinden. voor elke cleane partij een nieuw spoor aanbreken is niet zo leuk namelijk....

dude, tegen mij zei je altijd dat dat slx geval van je zoooo gewelig was, en dit een van de marshalls was die wel het beetje extra gain had, en nu zeg je dit :???:

hoi rik, lees ff goed zielige boer, p[ropbeer eerst eens een marshall, en oordeel dan, eenzijdige boerenlul, ik moet zeker ook hardcore op een fender spelen he? :roll:

AART
14 januari 2005, 19:53
enne, ik stap over over op een peavey 5150 mark 2, staat zo ongeveer vast nu, kan ik de lead gebruiken voor high gain riffs en de crunch mode met een booster voor solo's. en hij klinkt ook nog eens heel bruut