PDA

View Full Version : Pinched Harmonics moeilijker?



Set Wenker
12 januari 2005, 12:31
Hoi,

Sinds kort heeft deze jongen een nieuwe versterker en ik heb er nog maar weer eens een vraag over.
Ik gebruik in mijn gitaarspel vrij veel pinched harmonics. Een beetje in de Billy Gibbons stijl. Ik oefen deze techniek regelmatig door chromatische laddertjes te spelen met clean geluid en in principe behaal ik op iedere noot het beoogde effect.

Dat wil zeggen: Op mijn tranistorversterkers produceer ik dit geluid met gemak. Met mijn nieuwe buizenversterker daarentegen, krijg ik het bijna niet voor elkaar. Het lukt pas als ik de volume en gain ver open zet en dan nog krijg ik niet op iedere noot het juiste geluid.

Ik vraag me af of er iemand op dit forum zit die weet waardoor dit kan komen. De nieuwe versterker is een jcm 800 combo. Zouden versleten buizen de oorzaak van dit probleem kunnen zijn? Of produceer je ze op een transistor versterker gewoon makkelijker? (Dit zou ik zelf niet verwachten maar goed.

BVD voor de reacties,
Groeten Set.

The Fallen
12 januari 2005, 13:11
Ik gebruik ook vaak pinched harmonics en bij mij lukt het op mijn Marshall VS 100 even goed als op mijn Peavey 5150 buizentop.

Clean geluid is wel niet ideaal om ze te oefenen. Je hebt altijd gain en volume nodig, hoe meer van beide hoe beter :D

Marc Oblivian
12 januari 2005, 13:38
Waarschijnlijk zet je de JCM 800 niet hard genoeg om een goede gain te krijgen???

marc_o
12 januari 2005, 13:41
Is niet nodig hoor, dat kan ik ook nog op mijn acoestische gitaar. maar inderdaad, draai je gain wat verder open bijvoorbeeld? Het rare is, je kunt ze wel, of je kunt ze niet natuurlijk.
Wat had je hiervoor voor versterker dan?

Set Wenker
12 januari 2005, 13:54
Ik speel ze juist zo zacht en clean mogelijk om het mezelf moeilijk te maken. Ik stel alle versterkers op ongeveer dezelfde manier in, qua klank. Toch lukt het me op de transistorversterkers met gemak, maar op de buizenbak niet. Met distortion lukt het wel (Nog niet even goed als op transistor), maar zonder lukt het amper.

Ik heb op wel meer versterkers gespeeld, van vrienden, en ik heb eigenlijk nooit problemen met die pinched harmonics gehad. Maar op deze buizenversterker ineens wel. :???:

De pinched harmonic zelf lukt wel, maar hij gilt gewoon veel en veel minder dan op de transistor versterker. Ook met Distortion is het oversturingsgeluid veel minder heftig. Het is net of de buizenbak het geluidje niet wil versterken.

skabouter
12 januari 2005, 14:53
ben zelf niet echt een goede pincher, maar wat ik wel merkte is dat het op mijn jcm800 (ook al) veel minder goed ging dan op mijn framus dragon, GT-6, V-amp pro en peavey amp. ook op powerballen en andere high gain tops is het niet zo`n probleem. maar jcm800 lukt me ook niet echt.
ik dacht zelf dat het aan gain lag enzo (hoe meer gain, hoe beter ze klinken bij mij). maar als je zegt dat je het je clean normaal wel lukt weer ik niet waar het aan ligt. mss toch een nadeel van de jcm800 ofzo.

lukt het jou trouwens om met clean je pinch net zo hard te laten klinken als normale noten ? mij niet, maar met veel gain (natuurlijk) wel.....

BramVersteeg
12 januari 2005, 15:12
Vaag..........als het over distortion gaat is het, zoals eerder gezegd, makkelijker om meer gain te hebben maar als het over clean gaat vind ik het een vreemd verhaal.

ijff
12 januari 2005, 17:45
... probeer het eens met een booster voor de JCM800.. tubescreamer ofzo. D'r is genoeg jaren '80 muziek die vol zit met harmonics die volgens mij op een JCM800 is gespeeld (tja.. misschien met volume gemax'd)

BLOK182
12 januari 2005, 18:10
Licht aan de amp, aan de bepaalde dynamiek van de amp. Toen ik nčt mijn Rivera had lukte pinchen ook ineens veeeeeel minder (na een Engl Powerball gewend te zijn). Maar als je na een tijdje de amp aanvoelt moet het goedkomen!

NeeraDJ
12 januari 2005, 18:23
Hmm als je ze clean kunt en hoort dat moeten ze doorkomen. Ik gebruik dezelfde techniek clean als op mijn Boogie, die ik overigens met veel laag heb ingesteld en ik merk wel dat het wat transparanter is wanneer ik er meer gain bij gooi, maar het komt altijd door tenzij mijn versterker op zo'n laag volume staat dat het muffled wordt.

H.Manback
12 januari 2005, 20:41
Misschien nogal een domme opmerking, maar deze is in de categorie baadt het niet dan schaadt het niet:

Zou het kunnen dat je amp gewoon minder hoog weergeeft? Wat is je treble setting op de tone control? Andere speakers misschien ook?

EmgMaster
12 januari 2005, 21:13
gewoon een beetje met EQ kutten, scheelt heel veel als je geen mid hebt, of mid op 12 uur bijvoorbeeld.

Set Wenker
13 januari 2005, 12:02
Als ik de eq verander enzo dan krijg ik het wel redelijk voor elkaar, maar dan vind ik het geluid te schel. Dat is dus een beetje het probleem: de verhouding tussen geluid en de mogelijkheid de PH goed door te laten komen.

@ skakabouter: Met een clean geluid komt de PH niet even hard door als een normale noot, maar het komt in de buurt.

Maar goed het zal dus gewoon een kwestie van wennen en een beetje aan de knoppen draaien zijn. Ik stelde de vraag omdat ik me afvroeg of het misschien typisch iets buizenachtigs was, of dat het misschien een duidelijk kenmerk van versleten buizen is. Ik heb die amp namelijk tweedehands en weet niet precies hoe oud de buizen zijn.

In principe wil ik die buizen wel vervangen, maar ik zit krap bij kas en er zit hier in de buurt geen technicus om te biassen. Daarom probeer ik een beetje uit te vogelen in hoeverre de leeftijd van de buizen van invloed zijn op het geluid. Ik hoop eigenlijk dat ze versleten zijn, want echt tevreden over het geluid ben ik niet. Aan de andere kant kost het me dan wel weer geld. Dus....

Nog een vraag. Kan het zijn dat een buizenversterker slechter gaat klinken als je een uurtje of twee op hoog volume speelt? Gister tijdens het repeteren had ik namelijk het idee dat het geluid op een gegeven moment echt nergens meer naar klonk.

Groeten Set

ijff
13 januari 2005, 13:49
Tja.. de boel wordt wel goed warm van binnen na 2 uur spelen.. ik kan me voorstellen dat dat nadelige gevolgen heeft voor bepaalde componenten. Heb het zelf alleen nog nooit meegemaakt dat het geluid daar slechter van ging klinken.

Bouke
13 januari 2005, 14:33
Ventilator er achter! Hoor je ook veel bij Fender bakken, dat ze inkkaken als ze goed warm worden.

Bouke

jorrit
14 januari 2005, 13:05
het kan ook nog aan je element hoogte liggen. ik pinch vrij veel in mn muziek en een keer in de zoveel tijd in mn element wat naar onder gezakt aan de bass kant. dan krijg ik er veel mindere pinches uit. element wat omhoog en mn gitaar gilt weer als een wijf :D

Punt
14 januari 2005, 14:33
Ik gebruik ook vaak pinched harmonics en bij mij lukt het op mijn Marshall VS 100 even goed als op mijn Peavey 5150 buizentop.

Clean geluid is wel niet ideaal om ze te oefenen. Je hebt altijd gain en volume nodig, hoe meer van beide hoe beter :D

Lijkt me juist wel iedaal om te oefenen. Als je het clean kan is het met gain een makkie.

Heb je al eens tegen de buizen getikt om te horen of ze microfonisch zijn?