PDA

View Full Version : Stilte op het podium



Rene Rijpma
12 januari 2005, 09:21
ik ben opzoek naar een nieuwe versterker... geen probleem!
Maar aangezien wij optreden in grote feesttenten maar ook op hele kleine besloten bruiloften enz. kan ik geen top met een groot cabinet kwijt...
Niet qua ruimte maar ook niet omdat ik dan over de zang en dergelijke heenblaas, aangezien dit in het begin nog niet echt hard staat.

Heeft iemand ideeen over hoe ik toch een fraai buizengeluid krijg maar toch een laag of geen volume op het podium heb. (Bv top direct op PA)

Alvast bedankt.

Lacrymosa
12 januari 2005, 09:56
een powesoak, kan je je amp heel hard zetten, maar houdt het volume onder controle

Epic
12 januari 2005, 10:08
Powersoak idd,

sommige versterkers hebben al twee outputs op verschillend wattage, en dan met twee cabs erbij bv: 4x12 en een 1x12.

Toaster
12 januari 2005, 10:10
Een vetta en een in-ear monitor

Rene Rijpma
12 januari 2005, 11:16
Ik heb in-ear-monitor....
Dus dan zou een vetta direct op de PA uitkomst bieden???

Toaster
12 januari 2005, 12:54
Ik heb het zo wel eens zien gaan op een podium.

Maar een vetta is niet per definitie de enige geschikte versterker. Maar je hebt dan wel altijd de beschikking over speakers, indien nodig, en een heleboel geluidsmogelijkheden.


Maar wellicht kun je ook aan een rack denken. Ik denk dat als je deze vraag stelt in het rack forum er heel veel mensen zijn die dan verder kunnen helpen.

P.s.
Mijn Koch powertone kan ook via een DI box direct op de PA worden aangesloten. Dan moet je nog een dummyload hebben (geloof ik) omdat je een versterker nooit zonder speakers mag laten spelen.

Er zullen vast nog wel meer "gewone" buizenbakken zijn die dit kunnen.
(een studiotone heeft geloof ik zelfs een ingebouwde dummyload.)

En dan je in-aer aansliuten op de PA?

Maurits
12 januari 2005, 12:58
Beste Rene Rijpma,

Mischien kan je eens kijken naar de versterkers van koch.
Deze kun je zowel kneiter hard als super zacht zetten met beide als resultaat een fantastisch buizen geluid. Zelf heb ik sinds kort de multitone 50 212 combo (met powersoak naar 25W), en deze is ook zeer geschikt voor thuis. Misschien is de twintone ook een optie: goede ´features´ (kan ook direct in PA) en lekker compact.

Mitch
12 januari 2005, 15:48
Een andere mogelijkheid is een versterker met schakelbaar vermogen. Mijn Rivera M100 bijvoorbeeld kan ik zo ver terug schakelen dat er zelfs op huiskamer niveau een dikke scheur een een vol clean uit te halen valt, maar toen we een maand of drie in een tent kwamen waar we niet werden uitverserkt met de gitaren was dat ook geen probleem, gewoon effe vol vermogen inschakelen.


Hij is vanaf deze week te koop trouwens

stomas
12 januari 2005, 23:00
emm, aj dat klopt, je bedoelt pentode/triode schakeling, of niet??
wznt als je dat bedoelt, is allemaal leuk en aardig, maar bij mijn koch kc-50 krijg je in 25W modus(triode) een warmer geluid met minder gain, meer vintage, dus je geluid blijft volgens mij nie hetzelfde.
Verder weet ik niet of REC/PA uitgang van een buizenversterker wel zo gaaf klintk, je hebt danniet de werking van de speakers, heb het zelf nooit geprobeerd, maar heb wel eens mensen horen zeggen dat het niet zo'n succes is.

Toaster
13 januari 2005, 09:55
Aan dat soort opties heeft hij toch geen drol.

Het liefst heeft hij helemaal geen geluid op het podium. Maar wel in de zaal.


Daarnaast heeft hij al een in-ear-monitor. Dus lijkt mij dat je van daaruit advies moet geven.

Zeker als de hele band met in-ear speelt.

Rene Rijpma
13 januari 2005, 10:48
De hele band speelt inderdaad met in-ear.
Suggesties???

P****Fred
13 januari 2005, 10:56
POD XT (eventueel live) rechtstreeks naar de PA?

Toaster
13 januari 2005, 11:18
De hele band speelt inderdaad met in-ear.
Suggesties???

Heb je nog bepaalde eisen wat betreft effecten ed. Daarnaast welke kanalen heb je nodig en welk geluid zoek je.


Ow ja. versterkertops (of combo's) met een DI uitgang kun je natuurlijk ook gebruiken.
Op de speakeruitgang sluit je dan een dummyload aan. Die simuleert de speakerbelasting. En de DI gaat naar de PA voor je zaalgeluid.


Heb je dus alleen een losse top op het podium staan. Bij Koch versterkers kan dit inderdaad.

Wil je een heleboel effecten erbij (coverband?) kijk dan eens naar een 2ehands vetta. (ik weet niet zeker of je bij die versterker ook de speakers uit kan schakelen.)

edit: ja dus

Is dit een goede optie voor je?

Mitch
13 januari 2005, 13:52
Aan dat soort opties heeft hij toch geen drol.
Het liefst heeft hij helemaal geen geluid op het podium. Maar wel in de zaal.


De vraag was:

...een fraai buizengeluid krijg maar toch een laag of geen volume op het podium...

Drol.

@stomas: zowel pentode/triode als ook nog een half power switch. Met deze combinatie kun je er toch een dik buizengeluid uitkrijgen maar het volume zéér bescheiden houden.

Toaster
13 januari 2005, 14:07
De vraag was:

...een fraai buizengeluid krijg maar toch een laag of geen volume op het podium...

Drol.

laag of geen

Als je dan tussen de regels door leest dat hij in-ear heeft..... dan = 1+1=2

Maar ik geloof dat we elkaar allemaal een beetje in de weg zitten met advies geven omdat de topicstarter zelf nog niet goed weet wat hij precies wil.

harrie-beton
13 januari 2005, 15:48
---

harrie-beton
13 januari 2005, 16:04
Voor iemand een peperdure VETTA heb je weinig kennis van hardware en op het forum ben je ook behoorlijk aan het spammen...

Een podxt met alle model packs is gelijk aan een vetta. Een vetta heeft als extra een speakerkast en poweramp. Ik begrijp dat je dat juist niet wilt.
Koop kan een podxt of podxt pro en gooi alles op de in-ear en laat de zaal mixer zijn werk goed. Al je effecten kunnen dan ook verkocht want de podxt heeft 52 effecten aan boord van zeer goede kwaliteit.

nb al eerder gepost. In-ear grotere kans op gehoorbeschadigingen. Uit een Zweedse studie blijkt dat bij een grote inspanning (springen / dansen / rennen) je lichaam minder goed je oren kan beschermen. Grote inspanningen gaf 50% meer kans op gehoorbeschadigingen...

Lekker stil op het podium dan

harrie-beton
13 januari 2005, 16:05
dubbelpost maar bij een check stond er niks..

stomas
13 januari 2005, 16:48
Seymour paul, wist ik nie, vroeg ik me idd af, klinkt wel heel handig iig.
Maar goed, ales mensen het over triode/pentode wordt het namelijk een heel ander verhaal

Toaster
13 januari 2005, 16:58
Voor iemand een peperdure VETTA heb je weinig kennis van hardware en op het forum ben je ook behoorlijk aan het spammen...




arr you tokking to mi?

Ik heb geen vetta hoor. Maar een pod is inderdaad goedkoper als een vetta. punt.

Mijn lijkt een vetta fijner omdat je dan thuis of voor andere situaties tenminste nog een combo hebt.

P.s.

Ik heb een Koch en twee Music Mans. :roll: oeps spam :lol:

Swan
13 januari 2005, 17:21
nee de topicstarter natuurlijk...jesus....

vind t ook nogal raar dat iemand met zo'n amp zo weinig verstand van zaken schijnt te hebben....lijkt me sterk dat ie wel weet hoe hij n Vetta moet instellen

Rene Rijpma
13 januari 2005, 17:49
Heren... achterlijk ben ik nog net niet hoor, maar ik heb me er nog nooit zo in verdiept omdat ik liever veel tijd aan het spelen was i.p.v. altijd maar met die apparatuur omkloten.
Maar nu komt toch de tijd dat ik iets verder wil.
Ik heb ook nog geen vetta.... ik weet niet waar het staat dat ik wel een heb maar....
Ik ben informatie aan het inwinnen... dan neem ik aan dat zo'n forum hiervoor gemaakt is...of ben ik nou gek.
In ieder geval bedankt voor de post waar ik wel wat aan heb gehad.(Heb ik veel van geleerd)
Jullie kunnen het raar vinden maar ik ben er nog steeds niet uit.
Vetta, podxt of toch maar verder met mijn GT6.

vester86
13 januari 2005, 18:07
ik zou voor de pod-XT gaan

DE vetta heb je niet nodig omdat je de poweramp en speakers niet gebruikt

De gt-6 heeft minder goeie versterker simulaties, daar is de pod veel sterker in

De pod heeft voor een erg groot deel dezelfde opties als de vetta, alleen dan in een veel kleiner jasje, en is ook veel goedkoper

harrie-beton
13 januari 2005, 18:58
pod xt, v-amp of vox, allemaal zelfde soort apparaten.


nog een tip: er zijn veel cover bands die in ear spelen. Vraag aan gitaristen wat ze gebruiken. Ik heb laatst een band gezien:
Sez You en die speelden met geen enkele versterker op het podium.
Bassist en gitarist beide line6. Iedereen in-ear. Goed geluid.

En leuke ABBA medley.

johantipker
14 januari 2005, 03:00
Ik haak ff in op in ear spelen en gehoorbeschadigingen:

Een goed in ear systeem heeft toch een limiter, waarmee schadelijke pieken je oren niet bereiken, zoals zo'n feedback fluit (killing)
Volgens mij moet je ook bereid zijn die dingen niet keihard op je oren te zetten, dan heb je wel kans op gehoorbeschadigingen en zo, maar gewoon zo zacht mogelijk, rockt wel minder, maar dan kun je over 20 jaar nog je vak/hobby uitoefenen, op deze manier kan een in ear systeem volgens mij je oren beschermen, omdat je niet in het moordende stage volume staat, mijn oren zeggen na 20 jaar keiharde bandjes steeds vaker van "doe't zelf maar!" Ik heb vaak als ik speel er last van dat 10 minuten spelen mijn oren al "dichtslaan", dwz trommelvlies klapt in bij hoge piek en klapt vervolgens niet terug (auw!) daarna piept het een paar dagen, gebeurt als ik met harde drummers speel, ik begin ook al echt de schurft te krijgen aan oefenhokken van 4 bij 3 waar je met z'n allen een partijtje staat te beuken. Dus vorig jaar heb ik van die speciale oordoppen (otoplastieken) laten vervaardigen bij een audicien, maar die vind ik niet fijn omdat ik me dan erg afgesloten voel van mijn omgeving en dan dingen mis, die dingen dempen voor mij iets te, dus ik begin wel steeds meer te gassen op zo'n in ear systeempje, heb je alleen op kleine podia weer geen reet aan! En daar speel ik vaak!

pol
14 januari 2005, 08:32
die optoplastieken oordopjes heb ik ook geprobeerd, maar ik vond er niks aan, de demping was helemaal niet vlak en alle bassen gingen er nog los door uit. Er kwam nog wel wat extra hoog door maar dit klonk dat weer nogal scherp. Dit gaf een zeer vervormd geluid allemaal, het was niks beter als die goedkope gele dingen.

Baker
14 januari 2005, 15:38
Beste Rene Rijpma,

Zelf heb ik sinds kort de multitone 50 212 combo (met powersoak naar 25W), en deze is ook zeer geschikt voor thuis.

Dit ben ik toch niet helemaal met je eens. (terwijl ik zelf ook de multitone 2x12 combo 50w heb)

1) Om er een mooi geluid uit te krijgen moet je 'm namelijk toch redelijk hard zetten. In ieder geval wel zo hard dat de vloeren trillen. Nu heb ik wel houten vloeren, maar toch. En al zou je het op laag volume toch een acceptabel geluid vinden, zo'n buizenbak nodigt gewoon uit om hard te zetten. En daar zijn buren (tenminste, mijn buren) niet blij mee.

2) En dat powersoak verhaal gaat ook niet helemaal op.
De klank van de amp verandert namelijk als je hem op 25 watt zet.
en dat vind ik niet mooi. (ik weet dat anderen daar weer anders over denken...)

3) Ik vind hem toch aan de zware kant om te versjouwen. Met name de comboversie dan. Ik moet er niet aan denken om deze amp elke week, trap af, in de auto, naar de oefenruimte, weer in de auto, trap weer op te sjouwen... Daarvoor issie gewoon te lomp. Dus, amp staat inde oefenruimte, thuis gebruik ik een POD.

Dit alles maakt em nou niet echt geschikt als thuis amp. Maar nu even weer terug naar het topic. Waar ik het wel mee eens ben is dat de multitone een enorm veelzijdige amp is. Je kunt er een enorm scala aan geluiden eruit toveren... (vandaar ook MULTITONE :D )


Maar als het allemaal echt heel erg zacht moet, dan zou ik inderdaad liever voor een POD xt of een POD xt live gaan als ik jou was....