PDA

View Full Version : weer wat over elementen



zenabi
12 januari 2005, 07:51
Ik heb besloten om dit weekend nieuwe elementen in mijn Ibanez te gaan zetten ik wil het voorste element vervangen voor een singel coil humbucker en de bestaande humbucker wil ik ook wijzigen (middelste element laat ik zitten ) Ik zat zelf aan Dimarzio te denken ,maar wat zou dan voor mij de bestte keuze kunnen zijn ? Ik speel van Metallica t/m Pennywise ( geluid van Zak Wylde vindt ik geweldig - (maar ik koop nog geen LesPaul )

Jeroenvanhulsteijn
12 januari 2005, 08:55
Ik heb laatst een Shadow EQ5 gekocht. Dat is een humbucker met een ingebouwde 5b Eq. Die eq heeft aparte aansluitingen. Wat het allemaal erg veelzijdig maakt. Is overigens wel actief. Bij mij werkt de EQ over alle elementen. De humbucker is ook splitsbaar. Zonder EQ klinkt de humbucker niet bijzonder krachtig. Maar met die EQ kun je er eigenlijk alles van maken. Ik heb wel het gevoel dat het zonder EQ wat dynamischer is, maar dat ligt mss aan de instelling van de EQ (staat in V-vorm).

Shadow is niet zo heel erg bekend geloof ik. Hoewel die Atilla Zoller jazz pickup wel veel gebruikt wordt, dacht ik. Maar ik hoor verder ook wel goede verhalen over die EQ5 en die rail elementen moeten ook schijnbaar erg goed zijn van ze.

zenabi
12 januari 2005, 11:03
net even op de site van Dimarzio gekeken
de D Sonic lijkt mij wel wat. Iemand hier ervaring mee ?

Lacrymosa
12 januari 2005, 11:24
nee, geen ervaring met een drop sonic, maar wel met veel andere dimarzio's, in mijn beleving klinkt dimarzio altijd heel donker, in vergelijking met EMG of Seymour Duncan, iets wat ik niet echt als fijn ervaar, ik heb toch liever een wat helderder hoog.

van de single coils sized buckers van Dim vindt ik de Fast Track wel een lekker element, maar ik heb ook 2 lil 59's van Seymour Duncan, en die hebben toch meer helderheid (ik wil hiermee niet zeggen dat de Fast Track en de lil59 vergelijkbare elementen zijn hoor)

zenabi
12 januari 2005, 11:25
Sprak net iemand die heel lovend is over Seymour Duncan elementen.
nu weet ik het niet meer , wat is nu echt wijsheid.?
Ik heb er wel wat voor over (andere gitaar is geen optie)
maar ik wil het wel in 1x goed doen

Jeroenvanhulsteijn
12 januari 2005, 11:32
het blijft toch echt een kwestie van uitproberen hoor! Je zou anders in de muziekzaak gitaren kunnen testen met de betreffende pickups.

crapton
12 januari 2005, 13:11
Is idd een kwestie van smaak. DiMarzio's naar mijn ervarng zijn wat voller en vetter, meer voor stevig werk en scheuren, niet veel tophoog, niet schel. Ik heb nogal zitten rommelen op m'n Ibanez en ben toch weer bij DiMarzio terechtgekomen (Tonezone + Air Norton) - voor deze Ibanez dan. Heb ook een Evolution gehad, die was wat aggressiever in het hoog zonder schel te zijn, goede definitie, dus er zit nog wel verschil in tussen de ene en de andere.

Seymours zijn ook heel goed, erg duur en meer mid en hoog, heel goede definitie en gebalanceerd, uiteraard afh vh type wat je kiest.

Negative K3 fan
12 januari 2005, 15:23
nee, geen ervaring met een drop sonic, maar wel met veel andere dimarzio's, in mijn beleving klinkt dimarzio altijd heel donker, in vergelijking met EMG of Seymour Duncan, iets wat ik niet echt als fijn ervaar, ik heb toch liever een wat helderder hoog.

wow, dat had ik nog nooit zo geghoord of gelezen! ik vind het hoog vrij belangrijk dus thx voor de info!

zenabi
13 januari 2005, 10:26
Is idd een kwestie van smaak. DiMarzio's naar mijn ervarng zijn wat voller en vetter, meer voor stevig werk en scheuren, niet veel tophoog, niet schel. Ik heb nogal zitten rommelen op m'n Ibanez en ben toch weer bij DiMarzio terechtgekomen (Tonezone + Air Norton) - voor deze Ibanez dan. Heb ook een Evolution gehad, die was wat aggressiever in het hoog zonder schel te zijn, goede definitie, dus er zit nog wel verschil in tussen de ene en de andere.

Seymours zijn ook heel goed, erg duur en meer mid en hoog, heel goede definitie en gebalanceerd, uiteraard afh vh type wat je kiest.

Ik hou wel van het stevige werk, (een echtte solist ben ik ook niet )
ik ga denk ik wel voor DiMarzio ik zit aan de Chopper te denken voor mijn single Voor de humbucker ben ik er nog niet echt uit , heb je toevallig opnames van jouw gitaar ?

zenabi
18 januari 2005, 11:48
ik heb dit weekend dus geen nieuwe elementen gekocht.
ik kom er stom weg niet uit :???:
Er zijn zoveel soorten.
Ik geloof dat ik wel voor Dimarzio ga maar verder weet ik nog niets.
Ik vindt de looks van de D sonic en de X2n wel mooi ( valt het ook nog op dat het ander elemnten zijn )
Maar dat is toch niet echt een reden om andere elementen te nemen
Ik ben toch al van plan om een andere kleur te nemen
Hoe kan ik nu het bestte gaan sorteren in de elementen keuze ?

Lacrymosa
18 januari 2005, 11:53
eigenlijk is de beste manier om een goeie keuze te maken, ze uit proberen, maar goed, die dingen zijn zo verrotte duur

probeer 2de hands het een en ander te krijgen, kan je een beetje proberen, en als je er netjes mee omgaat kan je ze voor de zelfde prijs weer verkopen.

zenabi
18 januari 2005, 12:00
ik heb eigenlijk niet zo'n zin in dat gekloot met mijn gitaar
(mijn tijd is ook schaars ) dus ik pak elk monent al aan om te spelen
dan heb ik niet zo'n zin in om eerst mijn gitaar te repareren
Kan ik niet via muziek smaak/stijl mijn keuze bepalen ?

Jeroenvanhulsteijn
18 januari 2005, 12:17
Op de site van Seymour Duncan (http://www.seymourduncan.com) staat nog wat nuttige informatie die je wellicht op weg kan helpen.

Ze hebben deTone Wizard (http://www.seymourduncan.com/website/SDToneWizard/index.shtml), waarbij op basis van gitaarmodel en houtsoorten en muziekstijl een aantal mogelijkheden gegeven woorden voor te gebruiken Seymour Duncan elementen.

Daarbij is het handig eerst het concept (http://www.seymourduncan.com/website/SDToneWizard/concept.shtml) te lezen wat hier achter zit.

Ook hun Tone Chart (http://www.seymourduncan.com/website/support/tonechart.shtml) geeft nuttige informatie.

Als je bent gekomen tot een aantal geschikte keuzes moet je eens de specificaties bekijken van die elementen. Zoals magneet type (alnico 2, alnico 5, keramisch, weerstand). Verder is het handig om te weten om eens na te lezen wat de invloed is van de verschillende magneettypen en de weerstand.

Ook kun je de recensies op Harmony Central (http://www.harmony-central.com/Guitar/Data2/00frames.html) eens nalezen.

Op de sites van verschillende handbouwers wordt ook het één en ander uitgelegd denk ik.

Jeroenvanhulsteijn
18 januari 2005, 12:20
Owjah, en probeer jezelf van de gedachte te zetten dat je van te voren in 1 keer kunt bepalen wat je moet hebben.

Meestal merk je pas na een half jaar eigenlijk goed wat je toch anders wilt hebben (of niet). Als je ziet hoe lang mensen hier bezig zijn met zoeken naar de ultimate tone!! Dat gaat over jaren.

Gaat het wel in 1 keer helemaal goed dan is dat gewoon een toevalstreffer.

chennie
18 januari 2005, 12:32
...dan weet je eigenlijk niet wat je allemaal mist =)

zenabi
20 januari 2005, 14:07
Geplaatst: 20 Jan 2005 13:07 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

ik ben er denk ik uit :
Humbucker de D Sonic (zwart/rood)
single de Chopper (rood)
is dit wat of is dit een combinatie van str... ?

D3nnis
21 januari 2005, 17:16
nee, geen ervaring met een drop sonic, maar wel met veel andere dimarzio's, in mijn beleving klinkt dimarzio altijd heel donker, in vergelijking met EMG of Seymour Duncan, iets wat ik niet echt als fijn ervaar, ik heb toch liever een wat helderder hoog.

huh? Dimarzio donker in verhouding tot bv Seymour Duncan?
Ik vind de dimarzio's die ik gehoord heb juist erg lekker scheuren, beetje schreeuwerig zelfs.
Kan ik van Seymour Duncan niet zeggen, behalve misschien zo'n JB ofzo....schelle shit (maar da's dan weer persoonlijk :P ).

Zijn er nou echt geen mensen die juist wat anders willen dan het standaard riedeltje dimarzio, emg, seymour? :)

crapton
21 januari 2005, 23:01
Je vroeg of ik opnames had van mijn gitaar, nee helaas niet op dit moment. Wel een foto http://home.zonnet.nl/eroosch/Ibanez%20SAS32%20TR-FM%20DiMarzio.JPG. Dit omdat je het had over rode pu's, nou hierbij een voorbeeld. Ik dacht eerst dat het ruig was bij die rode gitaar, maar achteraf denk ik beetje overdone, die dingen zijn eigenlijk iets te rood. Dit zijn overigens een Tonezone en een Air Norton.

Je heb nog niet gezegd welke Ibanez, versterker, band of slaapkamer en wat voor soort muziek. Als je een geschroefde hals hebt en een wat lichtere houtsoort (geen mahonie) dan denk ik dat de DiMarzio's het heel goed zullen doen, omdat die wat voller en vetter klinken. Een Super Distortion of TZ is redelijk universeel voor rock, een X2N is een vrij lompe brulboei. Ieder zijn smaak.

Ik heb ook Bill Lawrence geprobeerd (L-500 L + L-500 C) maar vind ze iets te sprankelend (zijn overigens te koop).

Wel kan ik in de single coil positie een Lawrence L-280 S, die zijn echt heel goed in neckpositie. Stevig, vol en warm geluid, duidelijk, gebalanceerd, en gegerandeerd geen brom. Gewoon een erg lekkere PU.

Succes ermee.

AART
21 januari 2005, 23:46
Metallica en Pennywise is beiden bijna exact dezelfde setup: Superstrat met Emg (81/85) over een mesa studio .22 pre-amp in een strategy 400 poweramp.

Hier heb je alle info die je nodig hebt, EMG dus!

zenabi
24 januari 2005, 07:58
omdat je het had over rode pu's, nou hierbij een voorbeeld. Ik dacht eerst dat het ruig was bij die rode gitaar, maar achteraf denk ik beetje overdone, die dingen zijn eigenlijk iets te rood.

Je heb nog niet gezegd welke Ibanez, versterker, band of slaapkamer en wat voor soort muziek.


Succes ermee.

Ik ben dit weeked ook van het idee af gestapt om rode pu's te nemen
was inderdaad totaal anders rood dan m'n gitaar.
Ibanez Sa260
mijn verstreker is een :
Behringer BG412H 4x12 luidsprekerkast, Slanted
Hughes & Kettner Vortex gitaartop

we spelen nu nog alleen in de oefenruimte (ongeveer 4m x 10m)
Onze muziek is bv Metallica , Megadeth maar ook Pennywise en andere punkrock

zenabi
2 februari 2005, 09:30
Ik ben er eerst uit (heb besteld)
Ik ga denk ik voor safe
het wordt de Paf Pro & de Chopper ( gewoon zwart )

zenabi
18 februari 2005, 10:28
ik heb mijn nieuwe elemnten er inzitten
wat een verschil - echt veel eerder moeten doen
gitaar stoort ook niet meer in de oefenruimte , echt perfect :-D