PDA

View Full Version : line 6 POD in combinatie met een marshall top+cabinet



gitaarhaantje
11 januari 2005, 22:56
Heeft er iemand ervaring met een line 6 POD in combinatie met een marshall top+cabinet.

Ik heb nu een spider 1 en ik vind het te iel klinken. Nu heb ik een keer op een marshall halfstack gespeeld en naar mijn mening klinkt het wat lekkerder. Is het handig om er een line 6 POD voor te zetten en daar alle effecten enz. van te gebruiken? ( Het floorboard heb ik al)
Of klinkt dit niet.
Het liefst wil ik een marshall buizenversterker maar deze zijn nieuw voor mij als arme student niet te betalen daarom ben ik op zoek naar een transistor versterker. Iemand suggesties???

Laurens

D3nnis
11 januari 2005, 22:59
de POD is toch ook een voorversterker?
Dus dan heb je alleen nog een eindversterker nodig :)

doncker
11 januari 2005, 23:24
Kweet niet of je madball kent, maar die gitarist speelt over een pod die wordt doorgestuurd naar marshall's.

harrie-beton
12 januari 2005, 00:17
Ik heb ook een buizen JCM800 + 4 keer 12 kast gebruikt met een pod maar dat vond ik niet mooi klinken.

Je gebruikt dan de pod niet maximaal, als effecten doos is hij niet op zn best.. de speaker simulaties van de pod zijn het mooist en met een gitaarversterker als eind versterker kun je die niet gebruiken! Het kan technisch wel maar het klinkt niet.

in de pod zit zelf een goede marshall simulatie (en nog een heleboel anderen). Je kunt het beste een goede zware eindverker nemen. 150 watt ofzo. Ik gebruik zelf een basversterker samen met een podxt en dat klinkt lekker. Was toen 450 euro.

Zang monitoren of PA speakers is vrij duur en klinkt minder vond ik..

Baker
12 januari 2005, 08:12
als je het al doet, zorg er dan in ieder geval voor dat je de pod als pre - amp gebruikt. anders klinkt het voor geen meter.....

dus check of je de eindtrap van de marshall los kunt gebruiken.
(meestal kan dat wel, in de effect return van de amp)

Jeroenvanhulsteijn
12 januari 2005, 09:00
basversterkers werken idd uitstekend om POD's en Tonelabs enzo uit te versterken. In duitsland gaan de Ashdown EB12 en EB15 150 watters de deur uit voor 350 euro. Lijkt me toch vrij betaalbaar (in vgl met een Marshall buizenamp).

Bij Americanmusicstore hebben ze ook nog een SWR 2x400 watt eindversterker liggen. Hang hier een Bag END 4x10" en 1x15" aan en je blaast met je pod iedereen van het podium af. Kost wel wat meer :-) Kun je ook een hele leuke Marshall van kopen.

bloempot
12 januari 2005, 12:59
er is nu ook een lampenversterker verkrijgbaar waar je pod moet "insteken" zodat je de versterkersimulatie gebruikt van de pod maar een eindtrap dan met lampen, zal later nog eens de link posten, ik moet ze eerste eens terugzoeken ,

gitaarhaantje
12 januari 2005, 15:10
Maar ik heb je gelezen dat als je de POD aansluit op een gewone versterker(top+ cabinet). Dan moet je de POD in een bepaalde mode zetten. Dus waarom zou dit dan niet klinken en heb je een basversterker nodig???

Antal
12 januari 2005, 15:14
Als je aan een SS amp zit te denken vanwege je budget, prima. Maar waarom dan een marshall? Die zijn vooral goed in buizen. Niet echt in SS.

gitaarhaantje
12 januari 2005, 15:20
Maar wat is een betaalbare marshall buizenversterker top???
En is het niet gewaagd om zo'n ding tweede hands te kopen?

Antal
12 januari 2005, 15:45
Maar wat is een betaalbare marshall buizenversterker top???

Degene in mijn onderschrift :razz:

andoni
12 januari 2005, 16:07
je moet wel opletten dat de Marshall buizeneindtrappen het geluid redelijk hard 'kleuren'. In combinatie met een POD, die je best i.c.m. met een redelijk neutrale eindtrap gebruikt, weet ik niet of dit zo geweldig is. Ik bedoel: je simuleert op je POD een Fender of zo en dan versterk je dat signaal met een Marshall-eindtrap...

Is dan misschien een losse eindtrap geen beter idee, heb je nog de keuze tussen buizen en transistor?

Jeroenvanhulsteijn
12 januari 2005, 16:18
Je hebt niet persé een basversterker nodig. Ik heb gehoord dat de PSA1 beter klinkt op PA (en dus waarschijnlijk ook op Basversterking). Enige redenen die ik kan bedenken is dat de PSA een groter freq gebied bestrijkt dan normaal gebruikelijk is bij gitaarversterking. PA en Basversterking kunnen van 30hZ-20kHz. En tevens zijn PA en basversterking neutraler dan gitaarversterking.
Ik kan me voorstellen dat voor de PODS en Tonelabs hetzelfde geldt als bij de PA.

Jeroenvanhulsteijn
12 januari 2005, 16:20
Je hebt niet persé een basversterker nodig. Ik heb gehoord dat de PSA1 beter klinkt op PA (en dus waarschijnlijk ook op Basversterking).

De oorzaak hiervan? Misschien dat de PSA een groter frequentie gebied bestrijkt dan normaal gebruikelijk is bij gitaarversterking. PA en Basversterking kunnen van 30hZ-20kHz.

En tevens versterken PA en basversterking neutraler dan gitaarversterking.

Ik kan me voorstellen dat voor de PODS en Tonelabs hetzelfde geldt als bij de PA.

charlie45
12 januari 2005, 16:25
probeer eens een fullrange zang monitor (=PA) samen met een pod. zo'n basversterker is leuk, maar heeft veel te veel vermogen in het laag. dat heb je toch niet nodig. tenzij je de bassist van je band wil overklassen.

gitaarhaantje
12 januari 2005, 16:29
@ jeroen van hulstijn:
sorry maar wat is PSA1???

@ antal:
Vertel eens wat meer over die versterker je mag me ook wel een mailtje sturen hoeft niet in dit forum.

Ennuh wil wel gewoon een gitaarversterker, want ik speel tenslotte gitaar :P
Of zijn er mischien andere versterkers die niet zoveel kleuren??

gitaarhaantje
12 januari 2005, 16:30
@ jeroen van hulstijn:
sorry maar wat is PSA1???

@ antal:
Vertel eens wat meer over die versterker je mag me ook wel een mailtje sturen hoeft niet in dit forum.

Ennuh wil wel gewoon een gitaarversterker, want ik speel tenslotte gitaar :P
Of zijn er mischien andere versterkers die niet zoveel kleuren??

Antal
12 januari 2005, 16:58
@ antal:
Vertel eens wat meer over die versterker je mag me ook wel een mailtje sturen hoeft niet in dit forum.

Mail ffies naar a.lohmann@gmail.com


Ennuh wil wel gewoon een gitaarversterker, want ik speel tenslotte gitaar :P
Of zijn er mischien andere versterkers die niet zoveel kleuren??

Ja, een PA versterker zal je geluid minder kleuren dan een gitaarversterker. Hoeft niet persé een slechte zaak te zijn overigens.

Droffie
12 januari 2005, 17:17
Da's toevallig. Staat net een Marshall Halfstackie op gitaarmarkt :-D

ToTaL FaKe
12 januari 2005, 17:29
even een vraagje tussendoor, kan je trouwens ook een pod/v-amp op een Cab aansluiten?

Zo nee, kan iemand mij dan vertellen wat er dan nog tussen moet?

Antal
12 januari 2005, 17:32
Zo nee, kan iemand mij dan vertellen wat er dan nog tussen moet?

Een eindversterker.

ToTaL FaKe
12 januari 2005, 17:37
ja ok .. :)

en waar moet ik op letten als ik aan het zoeken ben?

harrie-beton
12 januari 2005, 17:53
Ja, een PA versterker zal je geluid minder kleuren dan een gitaarversterker. Hoeft niet persé een slechte zaak te zijn overigens.


ja hallo zeg, een gitaarversterker kleurt verschrikkelijk veel! Draai maar eens een cd op de gitaarversterker..

Een PA heb ik geprobeerd maar een basversterker klonk beter. Het hoog in een PA is bij gitaar versterking via POD niet nodig en komt zelf een beetje irritant je oren in.

Antal
12 januari 2005, 17:58
ja hallo zeg, een gitaarversterker kleurt verschrikkelijk veel! Draai maar eens een cd op de gitaarversterker.

Zeg ik van niet dan :???:

Ik zeg alleen maar dat dit voor gitaar niet negatief, maar vaak juist positief is.

D3nnis
12 januari 2005, 19:36
Je kunt het beste een goede zware eindverker nemen. 150 watt ofzo.

Gewoon een lekkere 19" eindtrap van 2x50 watt buizen ofzo, speakerkastje erbij, en gaan met die banaan 8)

harrie-beton
13 januari 2005, 09:49
Ik zeg alleen maar dat dit voor gitaar niet negatief, maar vaak juist positief is.

een gitaar door een POD gehaald is al gekleurd, dat is mijn punt. Die moet je niet nog een keer kleuren. Die moet gewoon harder maar meer niet.

bloodboiler
13 januari 2005, 15:11
Ik prik mijn POD Pro in de return van mijn JCM 800 en dat klinkt perfect, je moet de POD natuurlijk wel in de live mode ztten. En wat betrefd de speaker simulatie die kun je gewoon uitzetten.

pol
13 januari 2005, 15:18
ja, die jcm800's hebben prima eindtrappen, klinken vooral goed als ze luid staan.
Bij ons het repetitiekot staat nog een jcm800 bassversterker te koop (100 watt, 4 x EL34) , die heeft ook een rechtstreekse ingang voor de eindtrap.
Van eindtrap is die hetzelfde als die 1-kanaals 2203, alleen de preamp is speciaal voor bas maar klinkt ook oged voor cleane gitaar.

harrie-beton
13 januari 2005, 15:42
mijn punt is dat de pod erg mooie speaker simulators heeft. Als je een jcm800 ofzo als eindversterker gebruikt moet je de speaker simulators juist uit zetten. Doodzonde...

Gebruik gewoon een NEUTRALE eindversterker en haal dan het maximale uit een pod

pol
13 januari 2005, 15:55
ja, maar als je toch al gitaar speakersgebruiken moeten die speakersimulaties toch altijd afstaan, niet ?

gitaarhaantje
13 januari 2005, 16:22
Dus kort samengevat:

De meesten in dit forum vinden dat je beter geen buizenversterker achter een POD kunt plaatsen. Daarentegen is het beter om een gewone eindversterker aan te schaffen.

Maar is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een Marshall MG100DFX of een Marshall AVT50H te gebruiken en daar de POD op aan te sluiten.
Dus ik bedoel gewoon een transistor versterker. ( ik weet dat de AVT50H gedeeltelijk buizen is.) Want ik wil geen basversterker gebruiken.

gitaarhaantje
13 januari 2005, 16:23
Dus kort samengevat:

De meesten in dit forum vinden dat je beter geen buizenversterker achter een POD kunt plaatsen. Daarentegen is het beter om een gewone eindversterker aan te schaffen.

Maar is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een Marshall MG100DFX of een Marshall AVT50H te gebruiken en daar de POD op aan te sluiten.
Dus ik bedoel gewoon een transistor versterker. ( ik weet dat de AVT50H gedeeltelijk buizen is.) Want ik wil geen basversterker gebruiken.

Daniel Ten-13
13 januari 2005, 16:26
Ja, want dit gaat nie altijd goed. Als ik mn 4x12 simulatie aanzet en die door mn eigen 4x12 knal, dan klinkt dat behoorlijk knudde (ligt ook aan welke 4x12 stand natuurlijk...)
Daarom cabsimulatie uit als je zelf al een vette 4x12 hebt.

Moet trouwens zeggen dat die amp simulaties nog heel goed klinken als ik ze normaal inplug op mn randall stack (en dus de gehele versterker gebruik) Er zit wel kleuring in maar die randall gaat toch aardig als "neutraal" door. Maar dat zal idd per amp verschillen

Droffie
13 januari 2005, 16:29
Je kan de POD toch in de fx loop zetten van de JCM800 en de pre amp sectie te bypassen? Zo gebruik de amp als eindtrap zonder pre amp kleuring.
waarom speaker simulatie aanzetten als je echte speakers gebruikt? Wellicht heb ik de thread niet goed gelezen, want ik snap die stelling niet...

gitaarhaantje
13 januari 2005, 17:27
Ja dat is mij ook niet duidelijk. Je kunt het toch ook in de effectloop zetten of werkt dit niet bij een POD????

harrie-beton
13 januari 2005, 18:55
mijn idee is dat een pod een totaal apparaat is.

fx loop is ie niet voor ontworpen.
Volgens mij kan de fx loop niet als line in de pod (het signaal overstuurt de ingang)

gitaarhaantje
16 januari 2005, 13:33
mijn idee is dat een pod een totaal apparaat is.

fx loop is ie niet voor ontworpen.
Volgens mij kan de fx loop niet als line in de pod (het signaal overstuurt de ingang)

Ik heb het even in de handleiding nagekeken, en het schijnt wel mogelijk te zijn om de POD in de effectloop te zetten. Dus dat kan het probleem niet zijn.

gitaarhaantje
16 januari 2005, 13:34
mijn idee is dat een pod een totaal apparaat is.

fx loop is ie niet voor ontworpen.
Volgens mij kan de fx loop niet als line in de pod (het signaal overstuurt de ingang)

Ik heb het even in de handleiding nagekeken, en het schijnt wel mogelijk te zijn om de POD in de effectloop te zetten. Dus dat kan het probleem niet zijn.