PDA

View Full Version : effectpedaal toevoegen bij Roland GP-100



amon
11 januari 2005, 22:06
test...1...2...3... uh!...uh!...test, test...

amon
11 januari 2005, 22:06
Zoals jullie misschien al hebben kunnen lezen heb ik in Londen MIJN geluid gevonden in een Colorsound Tonebender pedaaltje.

Ik had thuis al een GP-100 icm een FCB-1010. Die GP-100 wil ik nu nog wel blijven gebruiken, maar eigenlijk alleen nog maar voor wat basiseffecten à la chorus, delay, etc.

De distortion die uit mijn Tonebender komt is dus helemaal mijn ding, als ik hem tenminste wel gewoon tussen gitaar en amp zet. Want voeg ik er mijn GP-100 aan toe: gitaar > GP100 > Tonebender > amp, dan veranderd de GP mijn gitaarsound toch wel dusdanig dat de Tonebender niet meer klinkt als tevoren.
Op de GP-100 zitten 2 send/return-loops, maar als ik daar mn pedaal in hang komt er geen geluid uit en de instellingen die ik daarvoor moet doen op de GP staan niet in de handleiding :???: ...
Wat er ook niet in staat is of de GP een bypass bevat, waardoor het gitaarsignaal dus gewoon rechtstreeks weer naar buiten gezonden wordt; naar mijn Tonebender en het dus hetzelfde klinkt als zonder de GP...

Mijn vraag dus, hoe werkt dat met send/return-instellingen op de GP?
En zit er op de GP een bypass functie?


Ohja, ik speel met een JCM800, dus geen effect loop op de amp zelf...

bluegate
11 januari 2005, 22:52
Misschien beter om pedaal voor de GP100 te zetten.
Gitaar->pedaal->GP100->amp.

Loops weet ik niet meer helemaal, maar sluit pedaal aan op
Loop1 (is volgens mij de mono loop) ga in de keten naar de loop.
Edit de parameters van de loop, volgens mij kon je kiezen:
loop aan/uit, level Send +4/-10, level Return +4/-10.
Loop dus AAN, Send & Return op -10db
Dan zou ie het moeten doen.

Succes.

ED BOB
11 januari 2005, 23:35
Ik heb zelf ook een GP100 en heb de pre amp van mijn Engl in de send/ return van de GP100 waardoor ik kan kiezen tussen de pre-amps van de zowel de GP100 als de Engl (werkt overigens perfect).

Op deze manier zou je dus ook een effect kunnen aansluiten. De send/return (S/R) kun dan bij een bepaalde preset aan of uit zetten. Zie onderstaand schema.

http://bandopbezoek.nl/pictures/Resize%20of%20guitar_set_up.jpg

Het is nog wel een beetje een geklooi hoe je de S/R moet programmeren. Ik heb momenteel mijn rack niet bij de hand anders had ik het kunnen vertellen.

Hopelijk helpt bovenstaande info een beetje om je op weg te helpen. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Greetz en suc6 ermee.
Ed

ED BOB
11 januari 2005, 23:39
Ps de GP100 heeft geen by pass
Zaterdag zie ik mijn rack weer en kan ik je vertellen hoe je de S/R moet programmeren.
greetz, Ed