PDA

View Full Version : hoe heet dit akkoord? C9#11?



tbros2000
11 januari 2005, 18:04
Tab: x32032 (ik heb het uit een nummer van de RHCP)

noten: C E G D F#

dat is 1 3 5 9 11#

hoe heet dit ding? C9+11? C9#11? Ik heb die laatste 2 mogelijkheden opgezocht maar die kloppen niet helemaal want dan moet er nog een B of B# bij ofzo. Wie kan mij helpen bij dit? Ik ben erg nieuwschierig naar wat allemaal kan met akkoorden enz. Dus hoe heet dit akkoord in codenaam, en hoe heet het voluit. Bij voorbaat dank!

pimmetje
11 januari 2005, 19:16
Volgens mij zijn beide door jou aangegeven manieren van noteren goed.

In een 9-akkoord, mag ook de b7 gepakt worden... zelfde principe als dat in een 11 akkoord de 9 en de 7b gepakt mogen worden.
Dan komt daar nog wel wat extra gezeik om de hoek, zoals dat in een 9-akkoord vaker de kwint als optie wordt genomen dan de b7. In een 11-akkoord zijn juist de terts en de none de meer voor de hand liggende "optionele" tonen.

Maar eerlijk gezegd, gaat 't er uiteindelijk toch om wat in een bepaalde situatie lekker klinkt. Dus een notatie als C9+11 of C9#11 bij CEGDF# lijkt mij geen werkelijk probleem, ondanks de voor mierenneukers missende Bb.

Swan
11 januari 2005, 20:10
t 11 september akkoord :o

Negative K3 fan
11 januari 2005, 20:13
haha ja wow harde shit

sneez0r
11 januari 2005, 23:21
Dus een notatie als C9+11 of C9#11 bij CEGDF# lijkt mij geen werkelijk probleem, ondanks de voor mierenneukers missende Bb.
Een zeikerd zou het een Cadd9(#11) noemen, of iets in die richting. Inderdaad vanwege die bes.

erwin_ve
12 januari 2005, 16:09
Dus een notatie als C9+11 of C9#11 bij CEGDF# lijkt mij geen werkelijk probleem, ondanks de voor mierenneukers missende Bb.
Een zeikerd zou het een Cadd9(#11) noemen, of iets in die richting. Inderdaad vanwege die bes.

Hehe welkom in de wereld van zeikerds 8-) het maakt echter wel degelijk verschil, het enigste waar niet moeilijk over gedaan wordt is de kwint.
Maar in prima vista situaties is het van levensbelang(als het je broodwinning is) om de goede noten te spelen, anders poep je er behoorlijk naast. :o
In dit geval: C9#11(c--e-g-bes-d-f#) iis afgeleid van bv. G melodisch mineur
Cadd9#11(c-e-g-d-f#) kan voorkomen in G majeur en G mel. mineur

Negative K3 fan
12 januari 2005, 16:54
waarom zit er bij de ene dan de (verlaagde/verminderde) septiem in en bij de andere niet?

sneez0r
12 januari 2005, 17:57
C9 betekent eigenlijk C7(9), Cmaj11 betekent eigenlijk Cmaj7(11), F#m13 eigenlijk F#m7(13), etc. Let dus op de volgende vormen (waarbij X de grondtoon is en t een toevoeging):

Xt - dominant septimeakkoord [bv. G7] met toevoeging(en)
Xmajt - groot septimeakkoord [bv. Gmaj7] met toevoeging(en)
Xmt - klein septimeakkoord [bv. Gm7] met toevoeging(en)
Dat geintje kan behoorlijk uitgebreid worden, bijvoorbeeld E9b11#13.

Als je alleen een bepaalde toevoeging (9 of 11) wilt gebruiken zónder septime, kan je het beste de add-notatie gebruiken. [Cadd9, Bbadd11.] Add is gewoon Engels - 'to add'. Dat ziet er niet zo netjes uit, maar is wel duidelijker. Dat hoeft alleen weer niet bij een toegevoegde sext (C6 = c e g a). Bij C13 denkt de lezer aan c e g bes [d f] a, en bij een Cmaj13 aan c e g b [d f] a. Maar Cmaj6 = C6. Cmaj6 wordt meer gebruikt als vervanging van een Cmaj7-akkoord, terwijl de naam C6 gewoon in de popmuziek opduikt.

Er zijn nog wel meer (praktische) regels, zoals Pimmetjes kwint bij een 9-akkoord. Maar die zijn bij pop en jazz vaak meer een keuze van ervaring, voorkeur en hangen ook wel af van de situatie en context. Bij klassieke muziek ligt het iets lastiger, omdat daar gewoon minder stemmen beschikbaar zijn.

Negative K3 fan
12 januari 2005, 19:44
wat dom of nit die grappen, noem het dan gewooon 79 ofzo. maar ok ik geloof het wel, ik snap trouwens die hele post (en daar ben ik best trots op :))

savecracker85
13 januari 2005, 23:50
(ik heb het uit een nummer van de RHCP)

welk nummer eigenlijk?