PDA

View Full Version : JCM 800 zo duur?



Braindead
11 januari 2005, 18:01
Net op de site van MP gekeken en zie ik dat de JCM 800 Maar liefst 1689 Euro kost?
Is dat normaal? Ik zie ze namelijk 2de hands vaak voor hhel wat minder dan de helft...How come?
Bovendien dacht ik dat Marshall altijd in het ondere marktsegment zat qua prijs....

ps:Niet dat ik hem ga kopen want heb al een marshall :lol:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/3250191/sid/!18121995/quelle/listen

andy
11 januari 2005, 18:05
Volgens mij heb ik een dik jaar geleden al een dergelijke post gemaakt.
gewoon veel te duur. JCM 800 is nog altijd erg geliefd. Dus waarom zou je daar geen slaatje uit slaan. :evil:

Maar qua prijs kwaliteit veel te veel geld.

skabouter
11 januari 2005, 18:05
dat is idd nogal nasty van ze. het gaat om een reissue van de oude 80er jaren jcm800. deze heeft een FXloop erbij. volgens mij was er nog een verandering, maar weet ik eeven niet meer........omdat je ouwe jcm800`s niet meer nieuw kan krijgen, en deze wel is de prijs waarschijnlijk zo hoog. voor de pietjes die hem persé nieuw willen.

2e hands jcm800`s doen zo`n 500/700 euro meestal, maar dit zijn dus altijd de ouwe. ik zou eigenlijk altijd die kopen, kunnen best nog in goede staat zijn, hoogstens nieuwe buizen erin ! maar dan heb je wel de echte ! voor 1 derde van de prijs van die nieuwe reissue !

zeg nou zelf, wat heb je liever ? DE 52`s tele, of de reissue.....tssss :D

Braindead
11 januari 2005, 18:28
Mijn SLX gaat in ieder geval de deur niet meer uit!!! :-D

Ik zal eens kijken of ik die post van jou nog kan traceren Andy.....
Had ik eigenlijk eerst moeten doen,,, ja ik weet het :wink:

Thijssie
11 januari 2005, 18:30
dat is idd nogal nasty van ze. het gaat om een reissue van de oude 80er jaren jcm800. deze heeft een FXloop erbij. volgens mij was er nog een verandering, maar weet ik eeven niet meer........

Ze zijn veel lichter omdat de trafo's de helft kleiner zijn :-D

Matje
11 januari 2005, 19:12
Mijn SLX gaat in ieder geval de deur niet meer uit!!! :-D

Ik zal eens kijken of ik die post van jou nog kan traceren Andy.....
Had ik eigenlijk eerst moeten doen,,, ja ik weet het :wink:

he grappig

de foto van de SLX die je op je site gebruikt is de mijne.

amon
11 januari 2005, 19:39
ach, laten we er gebruik van maken en als wij onze jcm800's de deur uit doen 1000 euro vragen, met de link naar MP.de :D

josh.vandenberg
11 januari 2005, 20:05
Mijn jcm 800 heeft een dik ,vol geluid,wat diiker als mijn slx.

Maar voor felle rock and roll is de slx heel geschikt.Bassisten vinden het geluid van de slx ook meestal beter te onderscheiden.naast hun bas.

Ik snap die hoge prijs niet zo.De jcm 800 was altijd iets van 1800 gulden.Over inflatie gesproken.

Heeft iemand weleens zo'n slx van een oud typetrafo voorzien en wat zij de resultaten hiervan.???

josh.vandenberg
11 januari 2005, 20:05
Mijn jcm 800 heeft een dik ,vol geluid,wat dikker als mijn slx.

Maar voor felle rock and roll is de slx heel geschikt.Bassisten vinden het geluid van de slx ook meestal beter te onderscheiden.naast hun bas.

Ik snap die hoge prijs niet zo.De jcm 800 was altijd iets van 1800 gulden.Over inflatie gesproken.

Heeft iemand weleens zo'n slx van een oud typetrafo voorzien en wat zij de resultaten hiervan.???

josh.vandenberg
11 januari 2005, 20:05
Mijn jcm 800 heeft een dik ,vol geluid,wat dikker als mijn slx.

Maar voor felle rock and roll is de slx heel geschikt.Bassisten vinden het geluid van de slx ook meestal beter te onderscheiden.naast hun bas.

Ik snap die hoge prijs niet zo.De jcm 800 was altijd iets van 1800 gulden.Over inflatie gesproken.

Heeft iemand weleens zo'n slx van een oud typetrafo voorzien en wat zij de resultaten hiervan.???

NeeraDJ
11 januari 2005, 20:35
ach, laten we er gebruik van maken en als wij onze jcm800's de deur uit doen 1000 euro vragen, met de link naar MP.de :D

Dat heb ik ook voor mijn 2210 gekregen, zonder de link, dus volgens mij beginnen de prijzen van de tops al te stijgen. De combos doen het een stuk slechter

hadv
11 januari 2005, 21:23
snap ik niet van MP, zo duur zijn ze toch meestal niet
maar heb ik hier in de buurt ook meegemaakt, vroeg ik wat die JCM900-top (ok, geen 800 want stond niet in de winkel) moest kosten
kijktie in een boekje.....3500 gulden (1600 pleuri)

gekkenhuis, maar dat krijg je als je bij winkels koopt die voor sommige zaken prijzen vragen die als richtprijs in het boekje van de leverancier staan

(overigens was die winkel met andere dingen wel goedkoop)

andy
11 januari 2005, 21:28
Ik zal eens kijken of ik die post van jou nog kan traceren Andy.....
Had ik eigenlijk eerst moeten doen,,, ja ik weet het :wink:

Zal je flink moeten zoeken, want het was niet in een apart topic, maar een reaktie op.
Maar wat maakt het uit, een dubbel gewaarschuwd mens...... :wink:

skabouter
11 januari 2005, 21:44
Dat heb ik ook voor mijn 2210 gekregen, zonder de link, dus volgens mij beginnen de prijzen van de tops al te stijgen. De combos doen het een stuk slechter

dat is volgens mij zeker zo. een jaartje (of 2) terug vond je gewoon nog jcm800`s voor 300/400 euro. ineens kwam er een stormloop om die dingen (zie forum, ineens 100den topics over de jcm800) en werd de vraag groter. oftewel de prijzen gingen goed omhoog. (maarja, hij is het waard :) )



snap ik niet van MP, zo duur zijn ze toch meestal niet
maar heb ik hier in de buurt ook meegemaakt, vroeg ik wat die JCM900-top (ok, geen 800 want stond niet in de winkel) moest kosten
kijktie in een boekje.....3500 gulden (1600 pleuri)

gekkenhuis, maar dat krijg je als je bij winkels koopt die voor sommige zaken prijzen vragen die als richtprijs in het boekje van de leverancier staan

(overigens was die winkel met andere dingen wel goedkoop)

het ligt niet aan MP, maar aan marshall, en het uitbrengen van die reissu. MP is dan nog schappelijk met zijn prijs, bij Spanjaard staat hij voor 2200 te koop ofzo ? en die JCM900 is bij feedback dus ook 1000 euro ofzo.
en ja, deze heads kan je beide gewoon 2e hands kopen voor 500 (De oude dan).

turboblues
11 januari 2005, 21:58
Ik heb nog 2 JCM 800's verkocht (2203 mastervolume) in 1998 aan 13000 Belgische frank het stuk (met Groove Tubes). Ik heb ondertussen geleerd geen materiaal meer te verkopen. Of het zou een niet af te slaan superdeal zijn! :lol:

gitaarhaantje
11 januari 2005, 22:35
Als je zoiets tweedehands koopt, zijn er nog tips waar je op moet letten???

Braindead
12 januari 2005, 00:38
Mijn SLX gaat in ieder geval de deur niet meer uit!!! :-D

Ik zal eens kijken of ik die post van jou nog kan traceren Andy.....
Had ik eigenlijk eerst moeten doen,,, ja ik weet het :wink:

he grappig

de foto van de SLX die je op je site gebruikt is de mijne.

Ja dat kan kloppen, ik heb nog niet van al mijn gear foto's en wilde toch wat laten zien. Je hebt er toch geen copyright op hoop ik? :razz:

Zal binnenkort ff een nieuwe foto shooten, en dan van de echte slx ( de mijne)

Heb overigens dat topic niet meer kunnen vinden.

DaveItUp
12 januari 2005, 09:07
Na tijden lurken dan toch maar een eerste post.

Na een jaar of anderhalf op een Marshall Valvestate 8080 te hebben gespeeld ga ik deze week kijken bij een JCM800. Het is een 50w met 2 kanalen. Precies de amp die ik zocht. Kon eerder al een JCM900 en een 800 enkelkanaals kopen, maar ik heb toch liever een 2e kanaal.

De eigenaar van de versterker zegt dat hij net nagekeken is, buizen zijn vervangen en afgesteld is. Aanvankelijk wilde hij er 600 voor hebben, maar zakte naar 550.

Enig idee waar ik op moet letten als ik m ga bekijken? Heb t forum al doorgespit, maar is er nog iets speciaals waar ik op moet letten? Heb de amp in principe al gekocht. Nu nog even zien voor ik t daadwerkelijk doe.

Guinness
12 januari 2005, 14:08
Na tijden lurken dan toch maar een eerste post.

Na een jaar of anderhalf op een Marshall Valvestate 8080 te hebben gespeeld ga ik deze week kijken bij een JCM800. Het is een 50w met 2 kanalen. Precies de amp die ik zocht. Kon eerder al een JCM900 en een 800 enkelkanaals kopen, maar ik heb toch liever een 2e kanaal.

De eigenaar van de versterker zegt dat hij net nagekeken is, buizen zijn vervangen en afgesteld is. Aanvankelijk wilde hij er 600 voor hebben, maar zakte naar 550.

Enig idee waar ik op moet letten als ik m ga bekijken? Heb t forum al doorgespit, maar is er nog iets speciaals waar ik op moet letten? Heb de amp in principe al gekocht. Nu nog even zien voor ik t daadwerkelijk doe.

Je kon een enkelkanaals kopen en je gaat voor de 2 kanaals? :o

Chroxy
12 januari 2005, 14:41
ik zat precies in dezeflde situatie.. k zocht een 2 kanaals versterker.. ik heb dus ook de 2 kanaals jcm 800 gekocht (zelfde versie als jouw) voor 400 euro.. je prijs kan dus nog zeker naar beneden..

een 1 kanaals kan zeker beter zijn.. maar een 2 kanaals is nog steeds een superversterker.. (ben ook overgestapt van een 8080 naar een jcm 800)

vraag wel even van welk jaar hij is, de jcm 800's van na 1985 zijn blijkbaar beter..

DaveItUp
12 januari 2005, 14:45
Een 1 kanaals 900 welteverstaan. En ik zocht een 800. Ach ik ben niet enorm veeleisend. Wilde gewoon een mooie buizentop met een klassieke sound.

Maar een pedaaltje gebruiken in combinatie met een jcm800.....big muff en/of een Boss Bluesdriver. Zou dat een beetje klinken?

Antal
12 januari 2005, 14:56
Je kon een enkelkanaals kopen en je gaat voor de 2 kanaals? :o


Persoonlijk hou ik ook meer van de 1kanaals. Maar het is natuurlijk niet zo dat iemand dom is om een 2kanaals te kopen. Er zijn ook gewoon een hoop mensen die het praktisch vinden om 2 kanalen te hebben.

Als je een 1kanaals koopt omdat dat je geluid is, prima. Maar laten we ajb niet iedereen een 1kanaals aanpraten omdat dat een soort hype is. Je moet gewoon de amp kopen die bij je past.

DaveItUp
12 januari 2005, 15:12
En ach ik ben ook niet zo'n enorme geluidsfreak zoals vele mensen hier(niet lullig bedoelt). Het is m'n eerste buizenamp ook dus. Heb die dubbelkanaals 800 wel een paar keer gehoord en dat vond ik een zeer vette sound.

BramVersteeg
12 januari 2005, 15:15
Vind ik ook, gewoon kopen wat het beste voor je is. De prijs is op zich niet erg slecht, zeker niet omdat de prijzen van die dingen steeds blijven stijgen.

josh.vandenberg
12 januari 2005, 15:49
Als je zoiets tweedehands koopt, zijn er nog tips waar je op moet letten???

Vochtplekken in de versterker.Sommige tops hebben 15 jaar in een vochtige kelder gestan en dat is niet goed.

marc_o
12 januari 2005, 17:15
Let ook een beetje op krakende potmeters, je kunt niet eeuwig aan de slag met contactspray.
Ik vind die 2-kanaals echt wel te gek trouwens. Die hype die er opeens is rond de 1-kanaals snap ik niet helemaal.

pol
12 januari 2005, 17:27
krakende pots maakt toch niks uit, die kosten toch bijna niks en zijn heel simpel te vervangen.
en wat mij betreft is er geen hype rond die 1-kanaals, die klinken stukken beter vind ik, ofwel heb ik nog nooit een goeie 2 kanaals gehoord.
Ik heb 1 keer keer op een 2205 gespeelt, die was heel dun van geluid, weinig laag, kwam wel goed door de mix, maar was niet echt zuiver van geluid, en die 100 watter was helemaal erg, die was wel bassig, maar enorm vuil van geluid, 1 dikke brij. Ik kreeg er niks bruikbaars uit.
zelfs met een boss sd-1 ervoor kreeg em niet strak. het clean kanaal stelde ook niks voor vond ik. het enige waar die voor geschikt was, was alleen als eindtrap met een goeie preamp dervoor.
Mijn ouwe 2203 met een boss sd-1 ervoor op een mesa rectocab was wel goed, strak en vol. Heel goed 80's metal geluid.
Die 2 kanaals heeft wel meer gain, dat wel.

DaveItUp
12 januari 2005, 20:25
Ik vind dat t vaak lijkt of men een 1kanaals geweldig vind en een 2kanaals pure drek. Beetje overdreven imo. Zal wel met het feit te maken hebben dat sommige mensen ampfreaks of iets dergelijks zijn hier :D

marc_o
12 januari 2005, 20:55
Haha, dat is nog voorzichtig gebracht.
Er zijn absoluut hele goede 2 kanaals jcm 800's maar het blijft een 800, er zit niet zo heel veel karakter in. Ik hoef er in ieder geval geen.

vulvasonic
12 januari 2005, 22:20
Haha, dat is nog voorzichtig gebracht.
Er zijn absoluut hele goede 2 kanaals jcm 800's maar het blijft een 800, er zit niet zo heel veel karakter in. Ik hoef er in ieder geval geen.

Ik vond er zelfs helemaal geen *** aan. Ik heb in het verleden zoveel Marshalls gestest en ik was er nooit wild van.
Nu speel ik echter al een tijdje noodgedwongen met m'n Gibson ES-347 over een JCM800 50 watt top (1 kanaals) over een 4x12 Orange kast. In het begin was het wennen, maar nu kan ik haast niet meer zonder. Ik heb het gevoel dat ik m'n spel heb moeten aanpassen om er een goed geluid uit te persen, maar het betaalt zich dubbel uit. Jammer dat ze zo duur zijn geworden.

Trouwens, mijn medegitarist speelt tegenwoordig op mijn JCM 900 stack. En die klinkt, als ik er over speel, behoorlijk ***. En HIJ klinkt er over alsof er nooit een betere verterker bestaan heeft.

Rare jongens, die Marshalls.....

marc_o
12 januari 2005, 22:24
Tja, maat van me speelt ook vaak op jcm 900 combo....ik vind het niet veel. De enige Marshall waar ik echt verbaasd van onder de indruk was, was de DSL 100 stack, die kan moddervet klinken. Maar dan wel kanaal 1, kanaal 2 was ook goed, maar bleef in karakter wel achter.

Guinness
12 januari 2005, 23:34
Ik heb momenteel een jcm 800 2203 uit '81 helemaal orgineel. En ik heb ook nog een jcm 900 2100 slx. Ik heb in bezit gehad een 2204, een 2205 en een 2210. Ik heb gespeeld over valvestates en SLPs in studio's en oefenruimtes. Tijdens toernees en studio-opnames heb ik mijn jcm 800 meegenomen en mijn slx. Tijdens de voorprogramma's van Deicide en Mayhem speelde ik over hun jcm 900 dual reverb. Ook nog gespeeld over DSLs en TSLs tijdens optredens. En nog een bende versterkers waar ik me niets meer van kan herinneren.

Mesa en Randall is absoluut niet mijn ding. Mesa maakt nu wel een marshallachtige versterker geloof ik.

Dus een enigzins vergelijkend warenonderzoek kan ik wel maken denk ik.

Ik hou mijn 2203, want met een boost ervoor is voor mij het beste geluid. Enigste nadeel van deze versterker is dat hij niet klinkt op een laag volume. Je moet hem opendraaien om te laten klinken. En geloof me dat is HEEL HARD. Maar dan krijg je ook die klotenschuddende diepe grom die die oude Marshalls hebben. Dit ligt voornamelijk aan de zware eindtrap van de versterker en dat mis ik dan ook in de modernere versterkers van M. Een beetje moeilijk uit te leggen maar je moet dat zelf maar eens meemaken om te snappen wat ik bedoel. Een versterker met ballen. Tis geen kwestie van meer bas ofzo. Deze versterker is ook heel gevoelig voor je speelstijl. Speel je goed dan klink je ook goed. Speel je crap dan wordt je meteen afgeschoten. PATS BOEM Dood.... Geen genade. Nooit.... (Tis geen Mesa, hey).

De 2205 en 2210 hebben meer gain in het lead kanaal maar dat geluid is niet zo mooi. Het 'cleane' kanaal heeft wel een geweldige grom in zich (als het hard genoeg staat).

De 900 dual reverb is beetje de opvolger van de 2205/2210 maar mist dan toch de zware eindtrap en gaat op hoge volumes een beetje de mist in. De slx klinkt beter maar heeft dan niet de diepe grom die een een oude M. heeft.

De meest mooie M. zou er eentje zijn met de slx preamp en eindtrap van een 2203.

De DSL is ook goed maar een beetje te modern gevoicd. Mist ook de 'ballen'. TSL gaat voor mij echt te ver. Is niet mijn ding. Ik heb al die kanalen en knopjes niet nodig.

De SLP klinkt voor mij wat te schel. maar heeft wel de 'ballen' als ie hard staat uiteraard.

Valvestates klinken erg goed in een studio-opname, serieus.

Mijn ervaring is, als een andere gitarist speelt over een TSL en jij over een jcm 800 dan kom je veel beter door de mix. Waardoor de TSL harder moet en gaat flubberen.

josh.vandenberg
13 januari 2005, 09:58
Kijk,dat bedoel ik nu.

Jeroenvanhulsteijn
13 januari 2005, 10:37
Ik geloof dat hier in de muziekzaak nog een goedkope jcm800 staat.

V!N
13 januari 2005, 20:43
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=32526&postdays=0&postorder=asc&start=17

Ik ben voor de gein een aantal dagen geleden aan de slag gegaan met een laat split hoofd en MAN !!! :o Hij scheurt nog steeds in combinatie met diodes en blaast nu Slash met al zijn zilveren en handtekeninghoofden in een baan om Jupiter. :lol:

Tot nu toe heb het voor elkaar gekregen om:

- er nóg meer gain uit te persen
- en teveel laag ..
- de toonregeling meer controle te geven over je toon
- het geluid op lage en "crunch" gain een stuk meer bruikbaar te maken
- het ellendig scherpe hoog wat meer "Marshall" te maken

Mijn oplossing voor meer laag heeft er ook voor gezorgd dat de eindbuizen eerder verzadigd raken, misschien ietsje té vroeg .. daar wordt nog aan gewerkt !

Ik kan er nog wel meer gain uit persen, maar dan is de effectlus niet meer buizengestuurd. Bestaat er eigenlijk zoiets als teveel gain ? :lol:

Guinness
13 januari 2005, 21:00
Teveel gain?

Ja vind ik wel. Ik gebruik zelf eigenlijk zo min mogelijk gain. Als ik zacht aansla dan klinkt het (bijna) clean en hard aansla gaat ie vervormen. Dan vind ik het eigenlijk het meest scheuren. Teveel gain komt je spel onduidelijker over.

Chroxy
13 januari 2005, 23:01
Vin, ik zou graag willen weten wat je precies gedaan hebt, heb je misschien een tutorial of ene site oid? Ik bezig namelijk een jcm 800 4210 en als ik redelijk goedkoop de toon kan verbeteren, waaorm niet he?

bloodboiler
14 januari 2005, 11:05
Damn wat zijn die krengen duur geworden! Ik heb voor de mijn top (2203) toendertijd 600 gulden betaald.

V!N
14 januari 2005, 16:30
Let op de smiley, :) natuurlijk weet ik (voor mezelf althans) hoeveel gain genoeg is. Ik neem voor metal en hard-rock als ijkpunt het moment waarop de dempingen niet overkomen als een zompige dreun. De gain voor blues en rock zit mij vooral in de aanslag en de volumeknoppen van de gitaar.
De knakker die zijn 2210 heeft afgeleverd voor modificatie, heeft echter aan teveel gain nog niet genoeg ..

Zojuist heb ik ervoor gezorgd dat de midle-knop eindelijk iets doet met het geluid in plaats van mooi te wezen op het bedieningspaneel. Er zit nog steeds teveel laag in, maar meer tijd om er er vandaag aan te knutselen, heb ik helaas niet.


Chroxy, ik moet nodig met het eten aan de gang, maar ik stuur je vanavond wel een mailtje. Zou je alvast kunnen nagaan wat voor versie je 4210 is ? In http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=32526&postdays=0&postorder=asc&start=17 kun je wel lezen hoe je aan de hand van het serienummer hierachter kan komen.

Blijkt het dat je een hebt uit 1985, zet de versterker uit, laat het even afkoelen en verwijder voorzichtig V2. Zet de versterker daarna weer aan.
Dit is niet gevaarlijk, ik beloof het je. Zelfs je zekering is absoluut veilig zo ! Speel en luister: doet je scheurkanaal het niet meer, heb je de vroege versie. Doet het clean kanaal het echter niet meer, heb je de late versie.

Het lijkt me overigens lang geen slecht idee om een pagina met informatie over JCM 800's, ik weet er onderhand haast meer van dan de knakker die ze heeft ontworpen. :D

groets,

Vin

Chroxy
14 januari 2005, 16:46
ja, je zei zelf dat je met een jongere jcm 800 aan de gang bent.. en ik weet (dankzij jouw post in dat topic dat ik al eerder bekeken heb) dat sinds 1985 er veranderingen zijn doorgebracht aan alle electronica..

ik zelf heb een 1983 (uit mn hoofd.. :P) en er stond 1982 op een sticker in de binnenkant.. k kan me vergissen in jaar.. maar het was in ieder geval een oude versie.. lukken die modificaties daa rook mee?

Mr3Ball
16 januari 2005, 15:31
Ik heb een SL-x van de eerste reeks...het is eigenlijk de voorganger van de SL-x gebaseerd op het schema van een JCM 800. Eveneens 8 lampen en dus zelfde sound...hij speelt op een JCM 800 4*12 cab en dit is heerlijk voor alle, rock, punk en metal fans...
ik ben er uit gestapt en doe het geheel dus weg...1100€ voor de top en het cab. Ik heb namelijk een Fender Blues Deville op de kop getikt...
interesse? mail dan even...
greetz
adrien

Mr3Ball
16 januari 2005, 15:32
Ik heb een SL-x van de eerste reeks...het is eigenlijk de voorganger van de SL-x gebaseerd op het schema van een JCM 800. het is een Marshall JCM 900 MkIII 2100 met eveneens 8 lampen en dus zelfde sound...hij speelt op een JCM 800 4*12 cab en dit is heerlijk voor alle, rock, punk en metal fans...
ik ben er uit gestapt en doe het geheel dus weg...1100€ voor de top en het cab. Ik heb namelijk een Fender Blues Deville op de kop getikt...
interesse? mail dan even...
greetz
adrien

DaveItUp
17 januari 2005, 11:37
Ik heb sinds zaterdag een JCM800 dual reverb. Toch gedaan na sommige verhalen hier. Hij is van 1985 dus net zo'n 2e versie. Geluid op t boost kanaal is absoluut niet dun als je de presence een beetje achterwege laat. Schel issie ook niet vind ik. Vind t een perfecte amp en zelfs op lage volumes met een boss bluesdriver ervoor scheurt hij best goed. Draai je m open? Supervet hehehe. Achja ik ben een 8080 combo gewend he. Ik ben iniedergeval tevreden. Amp ziet er erg goed uit voor een 20 jaar oude versterker. Geen beschadigingen. Nieuwe eindbuizen(electro harmonix).