PDA

View Full Version : Mn Twin Reverb klinkt als een oceaan



Kim Wilson
19 juni 2002, 12:30
Als ik op mijn Fender SF Twin Reverb de reverb opendraai, begint dat ding enorm te ruisen. Het volume van dat ruisen wordt alleen maar bepaald door de reverb-knop en niet door de volumeknop. Ook als ik het kanaal zelf dichtdraai ruist ie nog steeds. Weet iemand hoe dit komt en hoe het verholpen kan worden?

Alvast bedankt,
Hans

SteavisSmokin
19 juni 2002, 12:51
Het is waarschijnlijk een buis die dit veroorzaakt. Kijk vanaf achter de versterker vandaan en haal V3 en V4 eruit (V3 is 3e buis van rechts vanaf achter de versterker vandaan gekeken), zet je versterker aan. Ruist deze nog steeds dan ligt de oorzaak niet bij de buizen. Ruist ie niet, zet dan je versterker uit, plug V4 weer in de versterker (dit moet dus de 12AX7 buis zijn) en zet je versterker aan. Begint ie weer te ruizen dan is V4 de oorzaak geweest. Ruist ie niet, zet de versterker weer uit en stop V3 weer in je versterker. Zet hem weer aan. Ruist hij weer? Dan is V3 de oorzaak. Vervang de buis/buizen die de ruis veroorzaken door buizen waarvan je weet dat ze goed zijn en het probleem moet verholpen zijn.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2002-06-19 12:54 ]</font>

Kim Wilson
19 juni 2002, 14:10
Hé bedankt Steven, ik zal dat ff proberen.
Moet ik bij het vervangen van deze buizen mijn versterker ook weer af laten regelen?
En hebben deze buizen ook nog invloed op de klank of kunnen dit gewoon buizen zijn die het alleen maar doen?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kim Wilson op 2002-06-19 16:31 ]</font>

philbee
19 juni 2002, 16:42
gaat lekker die Twin van jou

Kim Wilson
19 juni 2002, 16:53
Ja goed hè :smile:. En ik vraag soms meer dan nodig, voor het geval dat :wink:.

SteavisSmokin
19 juni 2002, 18:47
Bij het vervangen van V3 en V4 hoef je de bias niet opnieuw te laten afregelen. Dat moet alleen bij het vervangen van de eindbuizen, de gelijkrichterbuis en eventueel kan je het ook bij vervanging van de phase inverter buis (dit is V6, dus de voorversterker buis die het dichtst tegen de eindbuizen aan zit) doen.

Het is wel belangrijk om voor V3 en V4 goed klinkende buizen te nemen. V3 is de driver voor de reverb, een goedkope SINO 12AT7 geeft ook een goed reverb geluid maar b.v. new old stock GE 12AT7 geeft veel meer diepte en warmte in je reverb en gaat langer mee. Hou je van reverb zal ik daar dus zeker een goede buis inzetten. V4 is de reverb recovery en 2e gain stage van je vibrato kanaal. Dus ook hier een goede buis draagt bij aan het algehele geluid.

Als er in de laatste 15 jaar niets meer aan de versterker gedaan is en je 'gin gedonder' wilt zal ik als ik jou was de filter caps eens laten vervangen. Die moeten ongeveer iedere 10 jaar vervangen worden.

SteavisSmokin
19 juni 2002, 18:50
Bij de weg, ben jij die kale met die bril en die les paul of die met die pet en die tele? :grin:

Kim Wilson
19 juni 2002, 19:17
Nee, ik ben de drummer :grin:.

En wat zijn filtercaps? Zijn dat die tonnetjes om de kleine buizen?

SteavisSmokin
19 juni 2002, 23:07
Filtercaps zijn de condensatoren die onder het dekseltje zitten. Dit dekseltje zit vastgeschroefd aan de onderkant van je chassis, achter de voorversterkerbuizen. Ga dit alsjeblieft niet losschroeven als je niet weet wat je doet want op die condensatoren kan meer dan 450 volt staan, ook als de stekker uit het stopcontact is.
Anyways, deze condensatoren verliezen langzaam hun waardes, kunnen gaan lekken etc. en moeten dus iedere 10 jaar vervangen worden om problemen met de versterker te voorkomen.

Jammer dat er geen duidelijke foto van je is dan op jullie site! :grin:

philbee
21 juni 2002, 15:47
misschien een idee om met die hele amp eens naar Steve te gaan en hem door 'the amp voodoo Doctor' te laten reviseren. Hij kan er wat van, heeft dat bij een van mijn vorige Twins ook gedaan.

Kim Wilson
21 juni 2002, 16:32
Dus jij bent met je ampie achterin de auto van Maastricht helemaal naar Arnhem geweest? Tja, tis een optie... :smile: Maar ik kan ook naar FNS in Renkum. Maar dan ben ik al voorbij Arnhem... Ik neem tenminste aan dat je Steavis bedoelt.

Owja er zat idd storing in buis V4. Maar dit was iets anders. Nadat ik mn twin een paar x voorover had gehad om die buizen te testen e.d., was dat zeegeluid weg, maar kwam na een paar dagen weer terug. 't Lijkt wel op een doorjengelende reverb. Of moet de reverbtank nou óók nog vervangen worden :sad:?

SteavisSmokin
21 juni 2002, 21:08
Phil is idd 2 keer (toch? of was't 1 keer?) met zijn amp achterin zijn auto hier naar me toe gekomen, je moet er wat voor over hebben he! :grin:

Kim: haal de reverb tank even uit je twin en check of alles er OK uitziet. Daar zou ook het probleem kunnen zitten. Kijk hoe de veren eruit zien, zijn ze niet te slap, etc. Als je de originele snoeren naar je reverbtank nog hebt zou het best kunnen zijn dat daar ergens een los kontakt in zit, komt vaker voor. check verder of de snoertjes van de reverbtank zelf goed vast zitten en of het spoeltje vlak naast waar de reverbveren vastzitten of die ook goed vast zit (lekker duidelijk! :grin:)

aadplagiaat
21 juni 2002, 23:43
Kim, ik denk hier al een paar dagen over na en volg de antwoorden van alle mede forumlieden. Die zijn tot nu toe voldoende om mij er tot zwijgen te houden, maar nu wordt het mij onduidelijk. Je sprak over ruisen, maar dan denk ik aan inderdaad zeegeruis of zoiets. In ieder geval een hoog geluid.
Het doorjengelen brengt mij meer op de gedachte dat het geluid wel degelijk te maken heeft met je gitaar.

Dus, lijkt het geluid op een radio die naast een zender staat? Zo ja dan denk ik dat je 't probleem in de trap NA de veer moet zoeken, omdat bij mijn weten die veren zo'n ruis niet (door) weergeven. Dit kun je op zich weer checken door de input van de veer op je koptelefoonuitgang van je tuner/versterker te zetten en de uitgang van de veer gewoon in je gitverst. Zoek een niet zender op en je hebt een testsignaal.

Trek de uitgangsplug van de galmveer los.
Ruist-ie dan nog? Zo nee, het zit dus in je veer of het drivercircuit. Zo ja. Sluit van de aansluitkabel van de reverbveer (die nog in je Twin zit) de middenpen met de buitenring los.
Houdt het ruisen dan op? Het zit in de recouvery trap of verderop.

Is het een duidelijk waarneembare toon?

Is het dan een gitaargeluid dat doorjengelt?
Dan kan het zijn dat je reverbvolume gewoon te hard staat en je feedback krijgt van je speaker. 2 opties (of eigenlijk drie).
Minder reverb gebruiken. 2 Als dit je niet tevreden stelt een andere reverbveer proberen. Zelf heb ik b.v. een Hammond en een accutronic. Ja eens was dat niet hetzelfde! De accutronics werkt beter.
En drie, een metalen plaat aan de onderkant van de veer monteren. Bij voorkeur ijzer. Nog beter weekijzer, maar dat is moeilijk te vinden.

Is het een konstant geluid wat binnen het normale audiospectrum valt dan denk ik aan een oscilerende buis (versterkertrap).

aadplagiaat
21 juni 2002, 23:48
Ik bedoel natuurlijk: Sluit de middenpen met de buitenring KORT.

Kim Wilson
22 juni 2002, 01:13
Het is gewoon hetzelfde geluid als wanneer je de amp iets te hard neerzet, maar dan heel zacht. Het zit volgens mij gewoon in de reverbtank.
Hey Steve, nou heb ik gehoord dat je wel iets verstand hebt van die Fender dingen :grin:. Misschien zou het handig/wel leuk zijn als ik ook es met dat ding van mij die kant op kom. Ken ik daarna ff doorrijden naar FnS. Als je evt. zin/tijd hebt, mail me dan. Het lijkt mij nl wel geinig om met een andere Fender-malloot te kleppen.

Een ieder die zijn reaxie heeft achtergelaten wil ik langs deze weg bedanken :smile:.

SteavisSmokin
22 juni 2002, 01:28
Het is gewoon hetzelfde geluid als wanneer je de amp iets te hard neerzet, maar dan heel zacht. Het zit volgens mij gewoon in de reverbtank.


Als je dat nou eerder had gezegd... :grin: Ik denk dat de reverbveren te slap geworden zijn en tegen elkaar of tegen de wand van de reverbtank aankletteren. Ik neem tenminste aan dat dat hetzelfde geluid is met wat je bedoeld als je hem te hard neerzet (kan bijna niet anders).

Lijkt me zeker leuk als je deze kant opkomt, ik mail je er nog over. Zaterdag en zondag bennik niet thuis dus het zal wel maandag worden voordat je een mailtje van me ontvangt.

Kim Wilson
22 juni 2002, 01:39
Ja sorry, een tsjing-tsjing-jengel-jengel geluid is wat lastig uitleggen, en dan komt plots een heldere ingeving :grin:.

philbee
23 juni 2002, 10:24
Ik ben idd eens met een Twin van Mtricht naar Zevenaar (waar Steavis / Steve) woont gereden en hem een tijdje later weer gaan ophalen. Prima gast Steve, heeft er verstand van en je kan er mee lachen. Dit laatste heb ik begrepen bij FNS is nogal eens lastig, hehe. Errug stugge jongens daar.

Bovendien scheelt het in de pieken, en niet zo zuinig denk ik. Afijn je ziet maar.

philbee
23 juni 2002, 10:28
Overigens heb ik al meerdere amps, Twins, Super Reverbs e.d. laten reviseren, echter rij niet meer naar Steve, omdat (ben ik later achter gekomen) kort bij mij in de buurt ook een hele goeie zit op dat gebied, Yves Pexters in Tongeren (B) van Tube Amp Service, dit als tip voor eenieder die in het zuiden woont.

Soulfly Tribe
23 juni 2002, 15:56
als hij als een oceean klinkt zou ik het water er maar uithalen :wink: :razz: