PDA

View Full Version : beginnen



ido
11 januari 2005, 15:14
hej mensen ik heb ff twee vraagjes, ik speel nu 2 jaar gitaar en ik wil nu een distortion pendaal aanschaven, maar ik heb echt geen flauw idee welke.
Ook zoek ik een pendaal waar een beetje een funky/regea geluid uitkomt. Welke zouden jullie aanbevelen? Want ik heb echt geen flauw idee :???:

DREAMMACHINE
11 januari 2005, 15:28
pedaal! :o

en als distortion krijg je standaard antwoorden als boss ds-1 etc....
en die is ook prima om mee te beginnnen!

kun je eerst misschien beter ff vertellen wat voor gear ( gitaar/amp) je hebt en wat muzikale voorbeelden van wat je wil.

Antal
11 januari 2005, 15:34
kun je eerst misschien beter ff vertellen wat voor gear ( gitaar/amp) je hebt en wat muzikale voorbeelden van wat je wil.

+1. Anders krijg je weinig zinnige antwoorden denk ik.

Robbert
11 januari 2005, 15:35
Idd, wat voor spul heb je staan.


Bij funk/reggea denk ik meer aan een wah pedaal.. :wink:

ido
11 januari 2005, 15:38
ok sorry dat was ik dus vergeten :-?
Ik heb een Peavy blazer 158 versterker en een Yamaha Pacifica gitaar.
Op dit moment ben ik bezig met nummers van
the lostprophets, guns and roses, intwine en the red hot chilli peppers.

amon
11 januari 2005, 16:14
Wat is je budget? Dat maakt het ook nog makkelijker... :)

edit:
Ik zal ook nog iets nuttigers zeggen: In ska en reggea wordt veel gebruik gemaakt van een wah wah, al dan niet in combinatie met wat overdrive. Ik weet niet of je hier al iets over weet? Is een pedaal dat de frequenties veranderd waardoor het wat klikkeriger of juist plopperiger gaan klinken. Als je dan je ska-slagje doet en op de slagen het pedaal naar de 'klikkerige kant' (bij je hier), heb je een echt ska/raggea-effect. De overdrive/distortion hoeft hiervoor niet erg veel te zijn.

ido
11 januari 2005, 16:28
nou ik vond zo'n 150 euro per pendaal wel het uiterste om mee te beginnen moet ik eerlijk zijn
En ik wist nog niks van wah wah's tis de eerste keer dat ik het hoor :-? ik zag het wel in andere topics staan maar ik wist nie wat het was. Ik weet er nog niet zo heel erg veel vanaf :(

idno
11 januari 2005, 16:30
hej mensen ik heb ff twee vraagjes, ik speel nu 2 jaar gitaar en ik wil nu een distortion pendaal aanschaven, maar ik heb echt geen flauw idee welke.
Ook zoek ik een pendaal waar een beetje een funky/regea geluid uitkomt. Welke zouden jullie aanbevelen? Want ik heb echt geen flauw idee :???:

sinds wanneer schaven we hier pedalen aan?? :razz:

maar idd, je kan voor ska/reggea het beste een wah kopen, al dan niet een auto-wah of een envelope filter. een phaser kan ook leuke effecten geven.
dit alles in combinatie met misschien een lichte overdrive, die je eventueel uit je versterker zou kunnen halen?

dejohan
11 januari 2005, 16:42
Eerst de wah. By the way: aan Wah klinkt zoals je het uitspreekt.

Als je dub wil spelen kan je misschien later nog een delay (een echo) toevoegen.

ido
11 januari 2005, 16:44
haha ok schrijf fout :-?
maar zou je dan een dunlop crybaby aanbevelen of iets anders?

BramVersteeg
11 januari 2005, 16:48
schaven[/u] we hier pedalen aan?? :razz:


Sinds we peNdalen kopen ipv pEdalen. :razz:

BramVersteeg
11 januari 2005, 16:48
Wat is je budget? Dat maakt het ook nog makkelijker... :)

edit:
Ik zal ook nog iets nuttigers zeggen: In ska en reggea wordt veel gebruik gemaakt van een wah wah, al dan niet in combinatie met wat overdrive. Ik weet niet of je hier al iets over weet? Is een pedaal dat de frequenties veranderd waardoor het wat klikkeriger of juist plopperiger gaan klinken. Als je dan je ska-slagje doet en op de slagen het pedaal naar de 'klikkerige kant' (bij je hier), heb je een echt ska/raggea-effect. De overdrive/distortion hoeft hiervoor niet erg veel te zijn.

Klikkiger en ploppiger :razz: , die moet ik onthouden! Erg originele manier om het geluid van een wah te omschrijven. :wink:

idno
11 januari 2005, 17:30
sinds wanneer schaven we hier pedalen aan?? :razz:


Sinds we peNdalen kopen ipv pEdalen. :razz:

op een of andere manier blijft dit grappig! :-D

maar ff serieus:
voor een wah zou ik gaan voor of een Crybaby of een Bad Horsie. Ik sprak laatst iemand die ging voor de Bad Horsie omdat die een veer heeft waardoor het pedaal automatisch weer terug in de beginpositie komt. Dit in tegenstelling tot de Crybaby waarbij je m eerst helemaal in moet trappen om m aan te krijgen.
lees ook ff het topic of de ibanez wah.

Bluesbreaker
11 januari 2005, 17:37
ja, die veer in die bad horsie, ik speel best wel vaak met mijn wah gewoon constant half open ofzo, dat kan dan toch niet?

idno
11 januari 2005, 18:35
lijkt mij van niet, zoveer ik weet gooit die Bad Horsie m weer terug naar de beginstand: hiel omlaag, tenen omhoog om het zo maar te beschrijven :wink:

BartL
11 januari 2005, 18:46
Ik zou eens beginnen met het kopen van een goede versterker!

Rewind
11 januari 2005, 18:59
Op dit moment ben ik bezig met nummers van
the lostprophets, guns and roses, intwine en the red hot chilli peppers.

Hiervoor is een leuke distortion dan wel weer fijn, dan ligt het er echt aan of je dit wil blijven doen, of toch liever ska/reggea speelt. Voor ska is af en toe een od ook wel lekker maar een wah idd misschien meer een vereiste

Rewind
11 januari 2005, 18:59
dubbel

Rewind
11 januari 2005, 19:00
driedubbel

amon
11 januari 2005, 19:00
lijkt mij van niet, zoveer ik weet gooit die Bad Horsie m weer terug naar de beginstand: hiel omlaag, tenen omhoog om het zo maar te beschrijven :wink:

leuke woordcombinatie... :D

Maargoed, 150 euro per pedaal is een erg leuk bedrag.

Dan moet de jongeman ook nog een overdrive hebben. Ik ben zelf zeer te spreken over de Big Muff, maar die is misschien iets te warm en rond voor jouw stijl. Maar, als je eens naar de winkel gaat om wat pedalen uit te proberen (want dat wil ik je aanraden, dan weet je tenminste waar wij het hier over hebben en wat jij mooi vind klinken, ipv dat wij wat voorschotelen), zou ik die ook zeker uitproberen!

ido
11 januari 2005, 19:11
ok ik heb een vriend van me gesproken en hij dacht dat ik met het volgende wel een tijdje voort kon met de muziek stijlen die ik :
Crybaby classic, Boss PH-3 Phase Shifter, en de Boss OS-2 overdrive/distortion. En ik ga idd je advies opvolgens ik ga morgen ff naar de winkel en wat uitproberen.

amon
11 januari 2005, 19:30
Als beginnend effectgebruiker kun je daar heel mooi mee vooruit.

Goed dat je naar de winkel gaat. Neem desnoods je eigen gitaar mee of vraag naar dezelfde (of ongeveer dezelfde) gitaar en versterker om de pedalen te testen. Dan sta je thuis niet teleurgesteld naar je geluid te luisteren dat in de winkel zo denderend mooi was, maar thuis prut is...

Bluesbreaker
11 januari 2005, 19:31
150 kun je toch wel een simpel overdrive pedaaltje en wah voor kopen? dan kun je wat de effecten betreft wel een hele tijd vooruit

BramVersteeg
12 januari 2005, 12:18
ja, die veer in die bad horsie, ik speel best wel vaak met mijn wah gewoon constant half open ofzo, dat kan dan toch niet?

Ik heb de Bad Horsie gehad en hem om deze reden weer verkocht. Een erg goede wah, zeker als scheur-wah! Maar zodra je de wah helemaal terug zet naar het beginpunt schakeld ie zichzelf weer uit. Op een middenstand kun je dus wel spelen maar helemaal dicht niet.

idno
12 januari 2005, 17:08
als je voor een overdrive pedaaltje wilt gaan zou ik persoonlijk eerder de OD-3 van Boss kiezen ipv van de OS-2. Die schijnt heel goed te zijn. Die phase shifter weet ik niet, nooit mee gewerkt en de Crybaby, daar hoef ik denk ik geen woorden over vuil te maken, die is gewoon goed 8-)

john.3001
12 januari 2005, 17:51
leuke woordcombinatie... :D

Maargoed, 150 euro per pedaal is een erg leuk bedrag.

Dan moet de jongeman ook nog een overdrive hebben. Ik ben zelf zeer te spreken over de Big Muff, maar die is misschien iets te warm en rond voor jouw stijl. Maar, als je eens naar de winkel gaat om wat pedalen uit te proberen (want dat wil ik je aanraden, dan weet je tenminste waar wij het hier over hebben en wat jij mooi vind klinken, ipv dat wij wat voorschotelen), zou ik die ook zeker uitproberen!

Als je een overdrive + distortion nodig hebt voor 150 euro, zou ik voor de jekyll & hyde gaan:

http://store1.yimg.com/I/humbucker_1807_5994556

Fuhgawz
13 januari 2005, 01:17
Proco Rat!