PDA

View Full Version : Peavey 5150 versterker



axtion henk
11 januari 2005, 14:09
ik heb dus een peavey 5150 versterker. maar nu heeft die van mij kuren.
ik heb er een hele tijd geleden nieuwe buizen in laten zetten, in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. maar helaas...

het probleem begint al als ik de versterker aan doe. onder enorm lawaai (kuchelend irritant geluid) gaat de versterker aan. als eenmaal dit lawaai is "gekalmeerd" kan ik gewoon spelen.
maar soms hoor ik "in de verte" maar geluid, of valt ie spontaan zacht qua volume als ik er over speel. de woeste vent die ik ben, geef em dan en klap voor z'n donder, en dan wil het normale volume weer toenemen.

wat kan dit probleem zijn?? ik heb me laten vertellen dat er inputs en/of outputs aan de achterkant van de top geoxideerd kunnen zijn??

iemand enig idee?? of anders een goede shop in friesland die dit voor me kan verhelpen.

Swan
11 januari 2005, 14:46
de effectloop is vaak n probleem, je zou n kabeltje daartussen kunnen proberen

H.Manback
11 januari 2005, 15:41
Klinkt alsof je voeding elco niet helemaal in orde is, dat zachte volume kan je daar soms van krijgen.

Merk je ook dat je volume af en toe inzakt met spelen, dat ie bij harde stukken bijvoorbeeld inhoudt, en als je daarna even een stilte houdt dat ie veel harder is?

Ook het rare pruttelende opstarten voorspelt weinig goeds.

Negative K3 fan
11 januari 2005, 18:08
http://www.geofex.com/ampdbug/hiss.htm

en wat swam zegt, die fx loop shit

Baker
11 januari 2005, 18:32
ik heb dus een peavey 5150 versterker. maar nu heeft die van mij kuren.
ik heb er een hele tijd geleden nieuwe buizen in laten zetten, in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. maar helaas...

het probleem begint al als ik de versterker aan doe. onder enorm lawaai (kuchelend irritant geluid) gaat de versterker aan. als eenmaal dit lawaai is "gekalmeerd" kan ik gewoon spelen.
maar soms hoor ik "in de verte" maar geluid, of valt ie spontaan zacht qua volume als ik er over speel. de woeste vent die ik ben, geef em dan en klap voor z'n donder, en dan wil het normale volume weer toenemen.

wat kan dit probleem zijn?? ik heb me laten vertellen dat er inputs en/of outputs aan de achterkant van de top geoxideerd kunnen zijn??

iemand enig idee?? of anders een goede shop in friesland die dit voor me kan verhelpen.

twee vragen:

-betreft het een OORVERDOVEND onweer achtig lawaai?
-Is het zo dat de volumeknoppen, zowel pre amp als master, er geen enkele invloed op hebben?

Indien 2x ja, dan heb je een probleem.
ik ken nl iemand met exact hetzelfde probleem.
Hij is er mee naar 3 verschillende amp dokters geweest,
diverse reperaties, honderden euri lichter inmiddels...
MAAR HET PROBLEEM KOMT STEEDS TERUG

Het lastige is, dat het probleem zich soms wel, soms niet voordoet.

Ten einde raad heeft ie een maar een nieuwe top gekocht...
(serieus)

axtion henk
11 januari 2005, 19:22
-betreft het een OORVERDOVEND onweer achtig lawaai?
-Is het zo dat de volumeknoppen, zowel pre amp als master, er geen enkele invloed op hebben?

ja en ja... het probleem doet zich idd soms wel en soms niet voor. maarja, het is wel heeeeeel irritant als je in de studio zit en het probleem doet zich net voor tijdens de opnames...

dus dit zou een onherstelbaar probleem zijn???????? dit klinkt wel als een regelrechte ramp dan!!! :(

pol
11 januari 2005, 19:28
moet toch wel te maken zijn door een bekwame technieker

doncker
11 januari 2005, 19:33
Of in ieder geval zou peavey daar zelf een oplossing voor moeten zoeken als dit meermaals voorkomt. De mijne had het niet, maar heb hem ook niet lang gehad.

Negative K3 fan
11 januari 2005, 19:43
-betreft het een OORVERDOVEND onweer achtig lawaai?
-Is het zo dat de volumeknoppen, zowel pre amp als master, er geen enkele invloed op hebben?

ja en ja... het probleem doet zich idd soms wel en soms niet voor. maarja, het is wel heeeeeel irritant als je in de studio zit en het probleem doet zich net voor tijdens de opnames...

dus dit zou een onherstelbaar probleem zijn???????? dit klinkt wel als een regelrechte ramp dan!!! :(

volgens mij zou het dan heel goed dfe fx loop kunnen zijn! lus die eens door, kabeltje van uit naar in> send naar return

Baker
11 januari 2005, 20:39
moet toch wel te maken zijn door een bekwame technieker

inderdaad, dat dacht ik ook...
maar, ik weet niet meer precies bij wie hij hem heeft laten repareren...
ik weet wel dat ie er meerdere technici naar heeft laten kijken.
de laatste keer is de amp totaal gereviseerd, allemaal nieuwe contacten erin, nieuw powerswitch en nog veel meer. De technicus gaf wel aan dat ie een vermoedelijke oorzaak had gevonden. Maar 100% zeker was ie er niet van. Maar hij heeft alles doorgemeten en gedaan wat hij kon.
En uiteindelijk deed ie het weer.

Dit kostte bij elkaar veel geld. Maar ja, een paar maand later deed exact hetzelfde probleem zich voor....

Toen had ie geen zin om weer zoveel geld uit te geven, zonder de garantie dat het euvel verholpen is...

Dus heeft ie ten einde raad maar een nieuwe 5150 gekocht.... (2ehands)

Hee,
misschien wil je zijn email adres hebben?
mail anders mij maar even: impossible@xs4all.nl

Dan kun je zelf aan hem vragen wat hij allemaal aan de amp heeft laten doen. Anderzijds, mocht jij WEL een oplossing hebben, dan weet ik zeker dat hij erg geinteresseerd is. Hij heeft de amp namelijk nog wel. (deze staat doeloos in de oeffenruimte)

Negative K3 fan
11 januari 2005, 20:45
moet toch wel te maken zijn door een bekwame technieker

inderdaad, dat dacht ik ook...
maar, ik weet niet meer precies bij wie hij hem heeft laten repareren...
ik weet wel dat ie er meerdere technici naar heeft laten kijken.
de laatste keer is de amp totaal gereviseerd, allemaal nieuwe contacten erin, nieuw powerswitch en nog veel meer. De technicus gaf wel aan dat ie een vermoedelijke oorzaak had gevonden. Maar 100% zeker was ie er niet van. Maar hij heeft alles doorgemeten en gedaan wat hij kon.
En uiteindelijk deed ie het weer.

Dit kostte bij elkaar veel geld. Maar ja, een paar maand later deed exact hetzelfde probleem zich voor....

Toen had ie geen zin om weer zoveel geld uit te geven, zonder de garantie dat het euvel verholpen is...

Dus heeft ie ten einde raad maar een nieuwe 5150 gekocht.... (2ehands)

Hee,
misschien wil je zijn email adres hebben?
mail anders mij maar even: impossible@xs4all.nl

Dan kun je zelf aan hem vragen wat hij allemaal aan de amp heeft laten doen. Anderzijds, mocht jij WEL een oplossing hebben, dan weet ik zeker dat hij erg geinteresseerd is. Hij heeft de amp namelijk nog wel. (deze staat doeloos in de oeffenruimte)

ik neem hem graag voor een laag prijsje over, lekker experimenteren...

Aad-d-h-d
14 januari 2005, 09:35
Goeie reparateurs in de buurt van Friesland weet ik niet maar het service centre van Peavey zit in Alkmaar

ARK - SERVICE CENTRE
PROFESSIONELE GELUIDSTECHNIEK
OTTERKOOG 63
1822 BW ALKMAAR
THE NETHERLANDS
00 31 72 5627295
E-MAIL ADDRESS: ARKAUDIO@PLANET.NL

Ik heb daar een keer een offerte uit laten brengen die boven de 300 Eu uit kwam!

Verder maakte mijn 5150 ook een beetje geluid als ik net begon met spelen. Oorzaak bij mij was een rot buizenvoetje. Inmiddels verholpen.

Wel heeft mijn Amp nog een ander mankementje als ik overswitch van het Rythm naar het Lead kanaal hoor ik een plop. Dit is erg storend.

Tips?? Of mensen die dit ook hebben gehad met hun 5150??

Debaser
18 januari 2005, 00:45
Ik heb een keer een vergelijkbaar probleem gehad met mijn marshall vs102R combo ...

volume viel weg - met een klap op te lossen
donderend geluid af en toe

2 keer weggebracht naar wave world in culemborg ( dichtste bij )... zonder resultaat ...

later bij een goeie zaak (www.klompmuziek.nl)gebracht en zij wisten een aantal losse soldeerpuntjes op de printplaat te vinden...
probleem opgelost en nooit meer last gehad.

lemon sole
18 januari 2005, 07:35
ad--dd-dhad:

Ik heb het zelfde probleem, ook een plop maar dan bij mijn mesa. Heb em twee weken terug laten binnendoen bij amptech, hij heetf relais vervangen, dat hielp ietsje maar de plop is nog niet helemaal weg. Alleen een dure modificatie kon oplossing brengen zei hij. Zijn er mensen die dit hebben gehad en WEL opgelost hebben?

1959SLP
18 januari 2005, 10:36
Hmmm, betrouwbaar spul dus :D

Iceman
19 januari 2005, 21:19
Ik ken 3 verschillende mensen die problemen hadden/hebben met hun 5150. Dat gekraak, maar ook schommelingen in volume.

Van Weelden heeft ze enkele malen ter reparatie gehad en vond ze maar niks technisch gezien. Slechte printplaat, rotzooi noemde hij het.

AART
19 januari 2005, 21:47
leuke verhalen zo vlak voordat ik mijn 5150 II wil kopen, gaat dit alleen over 5150's of ook over de 5150 II? :D
En zijn er ook mensen met goede ervaringen? :lol:

Negative K3 fan
19 januari 2005, 21:48
tuurl;ijk, maar peter van weelden is ook heel wat anders gewend.

peavey verkoopt superdegelijke amps in grote hoeveelhewden goedkoop te produceren en dat schijnt aan te slaan.

Wormaap
19 januari 2005, 21:52
Op Harmony Central heb ik van alle reviews van de 5150 geloof ik maar 1 of 2 gelezen die er probs mee hadden, lijkt me vrij exemplarisch dus. In mijn boekje is Peavey nog steeds het merk dat je van een flatgebouw kan gooien, en dat er dan alleen mee ophoudt omdat het snoer te kort is :)

Iceman
19 januari 2005, 22:42
Ik zeg ook niet dat Peavey een slecht merk is.

Ging overigens allemaal om het eerste type, de 5150.
Van mijn band gebruikt 1 van de gitaristen af en toe z' n 5150 omdat ie te lui is om zijn Mesa van huis mee te nemen. Altijd weer gekraak of gerotzooi met de effectloop.

AART
19 januari 2005, 23:02
Ik zeg ook niet dat Peavey een slecht merk is.

Ging overigens allemaal om het eerste type, de 5150.
Van mijn band gebruikt 1 van de gitaristen af en toe z' n 5150 omdat ie te lui is om zijn Mesa van huis mee te nemen. Altijd weer gekraak of gerotzooi met de effectloop.

das mooi :)

dat flatgebouw verhaal was dus ook mijn visie op dat merk, maarja, als ik hem ga halen, waar moet ik op letten(5150 II). nog specifieke dingen of gewoon de standaarddingetjes?

Swan
19 januari 2005, 23:06
die dingen zijn echt zo sterk als n huis...zou me geen zorgen maken

Iceman
20 januari 2005, 09:23
Op flink volume zetten.
Hij mag dus niet kraken (doh).
Druk voor de zekerheid een effect in de effectloop.

Bij versie II lijkt me de kans kleiner op defecten, als er al kinderziektes in versie I zouden zitten.

josh.vandenberg
20 januari 2005, 11:53
Alleen de buisvoeten zijn niet de allerbeste,maar dat is eigenlijk het enige bij Peavey.

Die van Weelden kraakt alles af,maar dat moet je niet zo serieus nemen.Peavey is gewoon heel goed standaardspul.Nix mis mee.Ik heb een Trace Elliott bas top en die is wel super in elkaar gezet ,maar dat is kustomshopwerk.Je weet alle draden met krimpkous silliconkit overal bij hoge spanningen.maar daar gaat een merk op failliet en dat is ook niet goed :-D

josh.vandenberg
20 januari 2005, 11:53
Alleen de buisvoeten zijn niet de allerbeste,maar dat is eigenlijk het enige bij Peavey.

Die van Weelden kraakt alles af,maar dat moet je niet zo serieus nemen.Peavey is gewoon heel goed standaardspul.Nix mis mee.Ik heb een Trace Elliott bas top en die is wel super in elkaar gezet ,maar dat is kustomshopwerk.Je weet alle draden met krimpkous silliconkit overal bij hoge spanningen.maar daar gaat een merk op failliet en dat is ook niet goed :-D

josh.vandenberg
20 januari 2005, 11:53
Alleen de buisvoeten zijn niet de allerbeste,maar dat is eigenlijk het enige bij Peavey.

Die van Weelden kraakt alles af,maar dat moet je niet zo serieus nemen.Peavey is gewoon heel goed standaardspul.Nix mis mee.Ik heb een Trace Elliott bas top en die is wel super in elkaar gezet ,maar dat is kustomshopwerk.Je weet alle draden met krimpkous silliconkit overal bij hoge spanningen.maar daar gaat een merk op failliet en dat is ook niet goed :-D

josh.vandenberg
20 januari 2005, 11:54
Alleen de buisvoeten zijn niet de allerbeste,maar dat is eigenlijk het enige bij Peavey.

Die van Weelden kraakt alles af,maar dat moet je niet zo serieus nemen.Peavey is gewoon heel goed standaardspul.Nix mis mee.Ik heb een Trace Elliott bas top en die is wel super in elkaar gezet ,maar dat is kustomshopwerk.Je weet alle draden met krimpkous silliconkit overal bij hoge spanningen.maar daar gaat een merk op failliet en dat is ook niet goed :-D

pol
20 januari 2005, 13:12
dat van die volumewisseling heb ik al meer gehoord, ik ken iemand die juist hetzelfde probleem met zijn 5150 (eerste reeks)had. Die amp was ook al binnengeweest voor reparatie maar bleef dit probleem hebben.
Hij heeft die toen maar ingeruild voor een Sovtek mig 100.

AART
20 januari 2005, 17:30
ok, de standaard dingen dus...

waarschijnlijk ga ik hem zondag halen, zit een speciaal voor midi gemodde footswitch bij, aangepast door de man achter www.tubefreak.nl(is een bandlid van de verkoper).
Wel een mooi setje volgens mij dus.

BLOK182
20 januari 2005, 19:27
Volgens mij zijn die problemen van de eerste serie 5150 ook wel redelijk opgelost, ik bedoel, de amps worden nog nieuw verkocht, de recent gemaakte exemplaren zullen door de jaren heen (hoe lang bestaat het ding wel niet) her en der technisch licht verbeterd zijn.

AART
20 januari 2005, 19:41
Volgens mij zijn die problemen van de eerste serie 5150 ook wel redelijk opgelost, ik bedoel, de amps worden nog nieuw verkocht, de recent gemaakte exemplaren zullen door de jaren heen (hoe lang bestaat het ding wel niet) her en der technisch licht verbeterd zijn.

mooi, kam er trouwens ook net achter dat ze een schakelbare FX-loop hebben, dus gewoon met de footswitch in en uitschakelen 8-)

Punkrockerke
20 januari 2005, 22:03
mooi, kam er trouwens ook net achter dat ze een schakelbare FX-loop hebben, dus gewoon met de footswitch in en uitschakelen 8-)
Van een footswitcheable fx-loop kan je een footswitcheable 2e mastervolume maken: gewoon in de return een dummy-jack steken, en de hoeveelheid fx-mix instellen. Fx-loop aan geeft rythm-volume en als je de fx-loop uitschakelt heb je en volumeboost voor solo's. Zo zal je de SL-X zeker niet missen!

AART
20 januari 2005, 22:29
mooi, kam er trouwens ook net achter dat ze een schakelbare FX-loop hebben, dus gewoon met de footswitch in en uitschakelen 8-)
Van een footswitcheable fx-loop kan je een footswitcheable 2e mastervolume maken: gewoon in de return een dummy-jack steken, en de hoeveelheid fx-mix instellen. Fx-loop aan geeft rythm-volume en als je de fx-loop uitschakelt heb je en volumeboost voor solo's. Zo zal je de SL-X zeker niet missen!

goeie tip, maar ik was van plan om er wat effeten in te hangen, maar heb eigenlijk nog steeds het plan om als ik weer meerv geld heb een SL-X of jcm 800 terug te kopen en daar dan een aparte pre-amp bij in te hangen, om zo lekker stereo te spelen met twee vrij aparte sounds. 8-)

maar tijdelijk is het en zeer goede tip! :)

Aad-d-h-d
24 januari 2005, 15:54
Kijk ik heb er verder geen problemen mee alleen deze plop als ik overschakel!!

Voor de rest klinkt ie als een malle en is het een aan te raden versterker. Ik prefereer 'm ook boven de 5150 II die vind ik te lief klinken :P Maar dat is persoonlijk...

Ook op een Marshall cab (greenbacks) klinkt de 5150 vetter dan op een 5150 cab heb ik gemerkt.

ik ga er binnenkort nieuwe buizen in laten zetten en dan laat ik meteen kijken naar de plop!

Over het wegvallen van het volume, daar heb ik nog nooit last van gehad behalve dat het een rotte kabel was die mijn gitaar met mijn amp verbond :wink:

Oww en weet er iemand nog een footswitch voor me? Voor mijn 5150 uiteraard!

AART
24 januari 2005, 18:57
ik vind persoonlijk de 5150 II iets beter, iets smoother in het high gain gebied en strak als een tanga string....

stomas
24 januari 2005, 19:37
Ok, ik heb een keer met een vriend twee uur lang de 1e en de 2e versie vereleken, en idd, de clean is bij de 2e beter, alleen de scheur blijft in mijn ogen bij de eerste versie, toch net dat beetje rauwige meer dan de 2e, en daar zou ik 5150 voor kopen! Maar goed, als je een veelzijdigere amp wil moet je de 2e versie kopen, naja, je kan natuurlijk vraagtekens zetten bij de veelzijdigheid van een 5150, het blijft een scheurbak!

AART
24 januari 2005, 19:41
Ok, ik heb een keer met een vriend twee uur lang de 1e en de 2e versie vereleken, en idd, de clean is bij de 2e beter, alleen de scheur blijft in mijn ogen bij de eerste versie, toch net dat beetje rauwige meer dan de 2e, en daar zou ik 5150 voor kopen! Maar goed, als je een veelzijdigere amp wil moet je de 2e versie kopen, naja, je kan natuurlijk vraagtekens zetten bij de veelzijdigheid van een 5150, het blijft een scheurbak!

hij heeft geen clean, alleen rythm, ds mensen die zeiken dat ie een slecht clean heft die liegen, hij heeft dus geen clean :D
maar ik hou dus iets meer van de 2e versie, de eerste heb ik twee keer gehoord in de muziekzaak en die is idd rauwer, maar ik vind dat smoothe van die 2e juist vet. En de veelzijdigheid is mooi meegenomen(gescheiden eq).

stomas
24 januari 2005, 22:34
Ja idd, hij heeft idd alleen ryhtm, typisch ja, dat ze dat zo noemen terwijl die toch aardig clean blijft voor een rythm kanaal, hij breekt natuurlijk op maar ja. Dat van die gescheiden eq vind ik zeker een plus van de 2e, niets is zo irritant om compromissen te gaan sluiten tussen je verschillende kanalen vind ik persoonlijk.

Magic Bean
31 januari 2005, 14:47
Ik vond dit op Harmony-central:

Features: N/A
*************PLEASE READ THIS NOW BOSS NS-2 USERS***************

Sound Quality: N/A
This amp is amazing.But the hiss it creates is unacceptable.i got a boss ns-2 noise gate pedal and hooked it like this


guitar->-pedal input-->-low gain input(i have emg's)


This does not work,sure it does block sound from your guitar but all the noise is coming after the pedal from the amp.


2nd attempt!


guitar-->-low gain input-->-amp send to pedal input-->-pedal output amp f/x return.


This also doesnt work as the pedal cant distinguish the difference between hiss and the actual note you are playing.you have to have the threshold so hi you get the loss of high end and the delay at the beginning of the note.


THIS IS THE ANSWER!


guitar-->-pedal input--->-pedal output to amp f/x return-->--amp send to pedal return-->-pedal send to amp input(low/high doesnt matter)


THIS WORKS!


It cuts out ALL the hiss even turned up full volume,its amazing,its like the amp aint on.
Basicall the boss ns-2 is designed to be run with effects/distortion through the pedal fx loop.hooking up this way puts the pre-amp(noisy) part of the amp through the fx loop of the pedal.It states in the pedal instructions that this is how the boss pedal distinguishes the difference between noise and the actual sound you are playing.
If someone has already posted this somewhere then sorry for posting,just havent got time to read thru all reviews.

Werkt dit?? Lijkt me vrij onlogisch...

pol
31 januari 2005, 15:06
dus, die peaveys zijn in feite slecht ontworpen ruisbakken :-D .
nogal overdreven, die noise gates, als je goed afdempt heb je dat toch niet nodig .

AART
31 januari 2005, 15:15
ik heb een 5150 II en helemaal nergens last van.

Negative K3 fan
31 januari 2005, 17:21
dus, die peaveys zijn in feite slecht ontworpen ruisbakken :-D .

zijn ze eigenlijk wel, maar lang niet zo slecht ontworpen als een vox of fender met allerlei vage shit zoals een trem kanaal die niemand gebruikt en daar heel cveel buizen voor reserveren en 6 inputs en nog veel meer.

maar 5150s ruizen wel, wat ik trouwens laatst heb gezien was een mod waarbij een choke (smoorspoel) werd toegevoegd aan de voedingsupply, dit zou veel verschil kunnen maken, maar is wel een arbeisintensieve mod.

AART
31 januari 2005, 19:06
dus, die peaveys zijn in feite slecht ontworpen ruisbakken :-D .

zijn ze eigenlijk wel, maar lang niet zo slecht ontworpen als een vox of fender met allerlei vage shit zoals een trem kanaal die niemand gebruikt en daar heel cveel buizen voor reserveren en 6 inputs en nog veel meer.

maar 5150s ruizen wel, wat ik trouwens laatst heb gezien was een mod waarbij een choke (smoorspoel) werd toegevoegd aan de voedingsupply, dit zou veel verschil kunnen maken, maar is wel een arbeisintensieve mod.

Maar is dat alleen op de 1e versie ofzo?
met mijn rg had ik met het volume op 6 en de gain op 8 nauwelijks ruis(evenveel als met mijn SL-X op kamervolume.. niet dus/)

josh.vandenberg
1 februari 2005, 18:52
Een rocktron IICX noise gate ertussen en absoluut geen actieve shit elementen gebruiken,daar is die versterker helemaal niet voor ontworpen.

Dan bel je van al je ruis af.Ruis is helemaal niet zo erg,ik vind het eigenlijk soms best mooi.

Ik zet mijn gitaar eerst ,dan een noise suppressortje ertussen,versterker ,send naar de fucktron en return to amp en het is perfect.Zo stil als een afwezige schoonmoeder

josh.vandenberg
1 februari 2005, 18:53
Een rocktron IICX noise gate ertussen en absoluut geen actieve shit elementen gebruiken,daar is die versterker helemaal niet voor ontworpen.

Dan bel je van al je ruis af.Ruis is helemaal niet zo erg,ik vind het eigenlijk soms best mooi.

Ik zet mijn gitaar eerst ,dan een noise suppressortje ertussen,versterker ,send naar de fucktron en return to amp en het is perfect.Zo stil als een afwezige schoonmoeder

pol
2 februari 2005, 08:20
ruis is mooi ? rare uitspraak.
En wat actieve shitelementen ? Machine Head , Metallica, Zakk Wylde, Slayer etc...
Ik hou ook iets meer van passieve , maar EMG's zijn zeker niet slecht en geven heel weinig ruis.

.ChiefRebelAngel.
2 februari 2005, 08:33
idd

5150 blijft een klassebak, en voor die prijs! En als je wat experimenteert met andere preamp tubes zal hij pak minder ruisen en nog beter klinken...

Negative K3 fan
2 februari 2005, 16:09
ik vond aleen dat die eq knoppen zo weinig deden en tja emgs gaan echt wel gied samen cmet 5150s.

als ik ooit de kans krijg ga ik echt sleutelen aan dietone stack

AART
3 februari 2005, 21:36
ik vond aleen dat die eq knoppen zo weinig deden en tja emgs gaan echt wel gied samen cmet 5150s.

als ik ooit de kans krijg ga ik echt sleutelen aan dietone stack

ik denk aan een emg 85 in de brug bij mijn rg, zal dat ding lekker klinken met de 5150?

Negative K3 fan
4 februari 2005, 02:20
emg 81 in de 5150 klinkt altijd wel extreem bruut, zowel bekende bands als opnames van internet lui.

bobby
4 februari 2005, 03:23
Ik had ook een 5150 in combinatie met een EMG 81, klinkt zeker goed!

Braindead
25 februari 2005, 19:40
Maar hoe klint dat cleane kanaal nu eigenlijk van de 5150?
Ik heb hem laatst zelf geprobeerd maar vond het clean wel uh clean eigenlijk.
Nou geef ik toe dat ik hem niet echt ver open heb gehad.... vandaar mijn vraag.

Ik las ook dat de 5150 (niet de II) een betere scheur heeft en ik speel 80 % met scheur.
Ik heb de IIde nooit getest, maar vond de scheur van de I zo mooi dat ik de II niet eens meer hoef te testen..

Anders Destium
25 februari 2005, 20:18
Op kamerniveau is het clean echt clean, bij mij in ieder geval.


Ik heb wel even een vraagje: Is het mogelijk om met een bepaald type buizen het geluid iets warmer te krijgen? Binnenkort ga ik die van mij vervangen, zijn er mensen die ervaringen kunnen delen?

Dank :)

Negative K3 fan
26 februari 2005, 00:44
Op kamerniveau is het clean echt clean, bij mij in ieder geval.


Ik heb wel even een vraagje: Is het mogelijk om met een bepaald type buizen het geluid iets warmer te krijgen? Binnenkort ga ik die van mij vervangen, zijn er mensen die ervaringen kunnen delen?

Dank :)

echt een ander karakter krijg je sowieso niet, verder heb ik vernomen dat smoothe voorbzuien als JJs in de voorversterker het alleen maar ongedefinieerder, losser en in het algemeen slechter maken en met de 5150 combo zal dat alleen maar erger zijn dan bij de head door de grotere coupling caps.

Als eindbuizen zou je wel JJ 6l6s kunnen kiezen en kunnen gaan voor een bias mod, het eerste wat mensen beschrijven van de toon van een 5150 met bias mod is dat de versterker warmer is.

biasen wrdt af en toe overdreven, maar de ruststroom in de 5150s is soms echt belachelijk laag (8mA, bij een plate voltage van 400 volt is dat nauwelijks dissipatie, dat kan gewoon niet goed klinken, nog buiten alle crossover distortion).

Soulflyhigh
26 februari 2005, 13:48
Een rocktron IICX noise gate ertussen en absoluut geen actieve shit elementen gebruiken,daar is die versterker helemaal niet voor ontworpen.

Dan bel je van al je ruis af.Ruis is helemaal niet zo erg,ik vind het eigenlijk soms best mooi.

Ik zet mijn gitaar eerst ,dan een noise suppressortje ertussen,versterker ,send naar de fucktron en return to amp en het is perfect.Zo stil als een afwezige schoonmoeder
Mmm geen actieve elementen omdat ie daar niet is voor ontworpen??? Ik vind In Flames, Machine Head en Chimaira anders megavet klinken 8-)

Braindead
26 februari 2005, 15:47
[quote="Anders Destium"]Op kamerniveau is het clean echt clean, bij mij in ieder geval.


Maar heb jij een Mark I of een II ?

Soulflyhigh
26 februari 2005, 18:23
Hij heeft een combo

AART
26 februari 2005, 19:58
[quote=Anders Destium]Op kamerniveau is het clean echt clean, bij mij in ieder geval.


Maar heb jij een Mark I of een II ?

wat ik heb gemerkt is dat de Mark II iets langer clean blijft en een iets beter clean kanaal heeft.
De distortion is bij de II iets minder rauw en ietsje smoother, wat ik zelf wel lekker vind, maar dat is heel persoonlijk en zo groot is het verschil nou ook weer niet.

Maar als je Metal of Punk maakt is deze amp zeer geschikt.
en op de crunch mode zijn er ook lekkere rock sounds uit te krijgen...

Braindead
27 februari 2005, 23:22
[quote=Anders Destium]Op kamerniveau is het clean echt clean, bij mij in ieder geval.


Maar heb jij een Mark I of een II ?

wat ik heb gemerkt is dat de Mark II iets langer clean blijft en een iets beter clean kanaal heeft.
De distortion is bij de II iets minder rauw en ietsje smoother, wat ik zelf wel lekker vind, maar dat is heel persoonlijk en zo groot is het verschil nou ook weer niet.

Maar als je Metal of Punk maakt is deze amp zeer geschikt.
en op de crunch mode zijn er ook lekkere rock sounds uit te krijgen...



Maar hoe groot is het verschil in clean dan? Ik lees namelijk dat het clean van de II beter is dan van de I maar dat het sowieso geen mooi clean heeft. Kijk als het niet veel scheelt zou ik niet weten waarom je dan een II (duurder) zou moeten kopen. Al helemaal als de scheur van de I ook nog beter is.

AART
28 februari 2005, 14:28
[quote=Anders Destium]Op kamerniveau is het clean echt clean, bij mij in ieder geval.


Maar heb jij een Mark I of een II ?

wat ik heb gemerkt is dat de Mark II iets langer clean blijft en een iets beter clean kanaal heeft.
De distortion is bij de II iets minder rauw en ietsje smoother, wat ik zelf wel lekker vind, maar dat is heel persoonlijk en zo groot is het verschil nou ook weer niet.

Maar als je Metal of Punk maakt is deze amp zeer geschikt.
en op de crunch mode zijn er ook lekkere rock sounds uit te krijgen...



Maar hoe groot is het verschil in clean dan? Ik lees namelijk dat het clean van de II beter is dan van de I maar dat het sowieso geen mooi clean heeft. Kijk als het niet veel scheelt zou ik niet weten waarom je dan een II (duurder) zou moeten kopen. Al helemaal als de scheur van de I ook nog beter is.

Ik vind persoonlijk de scheur van de II lekkerder, en het clean vind ik voor mijn doen goed, heb het af en toe nodig bij nummers van the offspring ofzo en daar klinkt het goed genoeg voor, alleen het is idd niet zoals een koch ofzo, maar met een beetje goed afstelwerk klinkt het clean kanaal van mijn 5150 II beter dan het clean wat ik uit mijn JCM 900 SL-X kreeg...

bovendien heb je gescheiden eq voor Lead en Crunch(clean)

Dick Wolkendeck
1 maart 2005, 10:00
Howdy, de clean van de II is mischien beter omdat die een eigen toonregeling heeft. Ikzelf heb de I head (the One Head to rule them all :-D ) en mis de extra toonregeling niet, ik kan het met de toonregeling van mijn gitaar af. Het clean zelf is helder, een beetje ijzig, echt clean. Goed voor metal-clean zoals intro's van Metallica of het intro van Pull Me Under van Dream Theater. Vind ik :D . Blues clean vind je hier niet, volgens mij omdat Blues clean niet echt clean is. Volgens mijn versterker reparateur komt dat omdat het signaal ook in het cleane kanaal door alle 5 de gain-stages gaat. Dat is een goed ontwerp voor disto, maar je clean wordt er wat plat van. In de studio kan je eventueel kiezen voor een fendertje voor het clean, maar het is zoals gezegd ook heel bruikbaar.

Voor wat betreft het gebruik van actieve elementen, dat kan prima op de 5150, maar dan heb je meer last van ruis en een beetje brom dan met passieve elementen. Ik gebruik een Charvel mod 4 met actieve Jackson elementen, en dat ruist. Ik heb ook een Jackson SLII met DiMarzio's, en dat ruist veel minder. Is eigenlijk alleen van belang in de studio. Ik heb geen ervaring met EMG's, Hoe gaat dat op een 5150 qua ruis?

Wat ik ook merk is dat de 5150 zoveel gain heeft, dat je het beste een wat meer vintage element kunt gebruiken dan de moderne scheurmonsters. Of de lo-gain ingang, maar dat doe ik nooit.

In mijn Jackson zit een Tone Zone, die is eigenlijk te "hot" voor een mooie toon (qua helderheid en definitie). Ik heb die dus een flinkt eind de body in geschroefd, kijken of dat helpt. De output van de Jacksonelementen op mijn charvel is wat minder, zoals een DiMarzio PAF pro of als een gibson humbucker (LP standard). Dat geeft een betere toon voor mij. Als het echt Death Metal :evil: moet zijn is een heet element geen probleem, lijkt me.

josh.vandenberg
1 maart 2005, 16:23
Je kunt ook het scheur kanaal inbouwen vande eerste versie in de tweede.Heb ik ook gedaan.

Ik vond de scheur van de tweede versie karakterlozer en veel minder muzikaal .De scheur van de tweede is ronduit slecht in vergelijking met eerste.De scheur van de eerste klinkt op elke stand beter.

josh.vandenberg
1 maart 2005, 16:23
Je kunt ook het scheur kanaal inbouwen vande eerste versie in de tweede.Heb ik ook gedaan.

Ik vond de scheur van de tweede versie karakterlozer en veel minder muzikaal .De scheur van de tweede is ronduit slecht in vergelijking met eerste.De scheur van de eerste klinkt op elke stand beter.

josh.vandenberg
1 maart 2005, 16:23
Je kunt ook het scheur kanaal inbouwen vande eerste versie in de tweede.Heb ik ook gedaan.

Ik vond de scheur van de tweede versie karakterlozer en veel minder muzikaal .De scheur van de tweede is ronduit slecht in vergelijking met eerste.De scheur van de eerste klinkt op elke stand beter.

AART
1 maart 2005, 17:51
Je kunt ook het scheur kanaal inbouwen vande eerste versie in de tweede.Heb ik ook gedaan.

Ik vond de scheur van de tweede versie karakterlozer en veel minder muzikaal .De scheur van de tweede is ronduit slecht in vergelijking met eerste.De scheur van de eerste klinkt op elke stand beter.

vind ik absoluut niet, in vergelijking met een marshall is ie minder levendig ja, maar voor zware metal\skate-punk waar ik hem voor gebruikt vind ik het smoothere van de II veel vetter, die 5150 Mark I is meer geschikt voor rock dan de Mark II, dat wel.

Braindead
1 maart 2005, 20:36
Quote"Howdy, de clean van de II is mischien beter omdat die een eigen toonregeling heeft. Ikzelf heb de I head (the One Head to rule them all ) en mis de extra toonregeling niet, ik kan het met de toonregeling van mijn gitaar af. Het clean zelf is helder, een beetje ijzig, echt clean. Goed voor metal-clean zoals intro's van Metallica of het intro van Pull Me Under van Dream Theater. Vind ik . Blues clean vind je hier niet, volgens mij omdat Blues clean niet echt clean is.

Hmm nu begrijp ik het helemaal niet meer... Dus het clean blijft wel clean? Eerder las ik juist dat de clean channel gaat oversturen. Bluessie wordt dus?

Maar in ieder geval vind jij dus ook de I beter wat betreft scheur. :)

En wat betreft dat inbouwen in de II, dat wordt mij een te dure bezigheid. Dan kan ik nog beter gewoon een 2 de ampje voor clean gebruiken, of een equalizer erbij. Heb namelijk net de KFK van MXR binnen :D


En Aart quote"met een beetje goed afstelwerk klinkt het clean kanaal van mijn 5150 II beter dan het clean wat ik uit mijn JCM 900 SL-X kreeg"

Ik heb hier ook een slx staan, maar dat clean is niet veel soeps. Als je je 5150 II nog moet afstellen om de sl-x te overtreffen...... dan weet ik wel genoeg over het clean van de 5150 (II)

Verder trouwens een megavette ampo die sl-x heb de 2100 sl-x
Het nadeel is dat ie pas klinkt vanaf 2,5 3 etc. (en dan steeds beter)
En dat is toch nogal hard..... imo
Maar dan sta je ook te flippen van de sound

AART
3 maart 2005, 18:17
de clean is altijd wel beter, maar voor echte dikke crunch met redelijk wat scheur erin moet je de pre wel op 4 draaien en dan word clean "clean met een flink randje". Met de pre op 2 ofzo heb je prima clean, wel kil maar helder, en op crunch een lichte marshall-achtige(natuurlijk geen echte he, daar is ie te kil voor) crunch.

maar de lead maakt alles weer goed, zo ongelofelijk lekker... 8-)

Anders Destium
6 maart 2005, 19:28
Een beetje laat misschien, maar bedankt voor de reacties op mijn vraag :)

Wat voor buizenexperimenten hebben de 5150 bezitters hier zoal gehad?

AART
6 maart 2005, 21:28
Een beetje laat misschien, maar bedankt voor de reacties op mijn vraag :)

Wat voor buizenexperimenten hebben de 5150 bezitters hier zoal gehad?

degene waar ik hem van gekocht had er geselecteerde voorbuizen inzitten en svetlana 6l6 eindbuizen, ik zal het mailtje eens zoeken voor de specifieke merken van de pre-amp buizen want die kan ik niet zien zitten....

AART
6 maart 2005, 21:34
(combinatie van Sovtek 12AX7LPS en NOS Tesla/JJ).

aste, weet dus niet welke posities, dan zal je even dennis808 van dit forum moeten pm'en.

Swan
6 maart 2005, 21:52
ik kwam er n tijdje geleden achter dat de leadtone op mn 5150combo in de low input ingang veel smoother is dan in de high input 8-)
echt smooth van mmmmm :dance:

Anders Destium
6 maart 2005, 23:27
Ik geloof dat iedereen het er wel over eens is dat het lead-kanaal er eentje is om in te lijsten, al behoeft goede wijn geen krans :wink:

Swan
6 maart 2005, 23:44
idd...maar ik heb em eigelijk standaard altijd in de high input zitten...was wel n fijne verrassing :)

Anders Destium
7 maart 2005, 11:35
ik zal het vandaag gelijk gaan proberen, maar heb je dan niet meer last van feedback?

Negative K3 fan
7 maart 2005, 13:09
ik heb/had hem standaard ook in de high input zitten, die was toch wat levendiger en lekkerder.

btw. het technische verschil tussen low en high is slechts 1 weerstandje, voor vrijwel precies hetzelfde effect kun je je volume knop op je gitaar wat lager zetten :), alleen bij het zachter zetten van je gitaar gaat er ook wat hoog verloren dat gebeurt niet als je je gitaar een simpele mod geeft of als je een volume pedaal gebruikt. (geen hearsay of eigen ervaring, slechts een kwestie van logica en begrip van electronica)

kwa buisexperimenten heb ik zelf heel veel gelezen (napapegaai) en zelf een keer de proef op de som genomen. Bedenk wel dat verschillende buizen je amp slechts andere nuances geven en niet het hele karakter veranderen. (eigen ervaring)

Wat je kunt proberen is om als eerste voorbuis (de belangrijkste) een goede oude voorraad (NOS) buis te stoppen, evt eentje met een iets lagere gain. Een 5751 kan je sound heel erg opleuken imo (eigen ervaring)

Kwa eindbuizen JJ of SED/winged C, standaard zitten er sovteks in, die zijn niet zo heel veel soeps, maar wel degelijk en robuust (hearsay)

als fasedraaier (voorbuis die het dichtst bij de eindbuizen zit) is een 12at7 misschien wel op zn plaats (maar dit is een kwestie van smaak en het bj high gain weet ik neit of het wel zoveel nut heeft), balanced is niet nodig (hearsay)

pol
7 maart 2005, 13:26
Wel goed dat erbij zegt wat je zelf hebt ervaren of alleen maar hebt van horen zeggen, zou iedereen hier moeten doen. Zijn we ineens van al die papagaaien af.

Negative K3 fan
7 maart 2005, 13:30
ja ach, het wordt me nogal eens verweten...

Antoon
8 maart 2005, 00:04
axtion henk schreef:
ik heb dus een peavey 5150 versterker. maar nu heeft die van mij kuren.
ik heb er een hele tijd geleden nieuwe buizen in laten zetten, in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. maar helaas...

het probleem begint al als ik de versterker aan doe. onder enorm lawaai (kuchelend irritant geluid) gaat de versterker aan. als eenmaal dit lawaai is "gekalmeerd" kan ik gewoon spelen.
maar soms hoor ik "in de verte" maar geluid, of valt ie spontaan zacht qua volume als ik er over speel. de woeste vent die ik ben, geef em dan en klap voor z'n donder, en dan wil het normale volume weer toenemen.

wat kan dit probleem zijn?? ik heb me laten vertellen dat er inputs en/of outputs aan de achterkant van de top geoxideerd kunnen zijn??

iemand enig idee?? of anders een goede shop in friesland die dit voor me kan verhelpen.


twee vragen:

-betreft het een OORVERDOVEND onweer achtig lawaai?
-Is het zo dat de volumeknoppen, zowel pre amp als master, er geen enkele invloed op hebben?

Indien 2x ja, dan heb je een probleem.
ik ken nl iemand met exact hetzelfde probleem.
Hij is er mee naar 3 verschillende amp dokters geweest,
diverse reperaties, honderden euri lichter inmiddels...
MAAR HET PROBLEEM KOMT STEEDS TERUG

Het lastige is, dat het probleem zich soms wel, soms niet voordoet.

Ten einde raad heeft ie een maar een nieuwe top gekocht...
(serieus)

Niet dat iemand er nog iets aan heeft maar ik denk wel dat ik weet waar dat sporadische OORVERDOVEND gedonder vandaan komt. Een Peavey Encore 65 buizen combo van mij had hier ook last van. Waarschijnlijk zit het probleem in de eindtrafo. Het wordt wel eens aangeduid met 'Arcing' wat inhoudt dat er vonkoverslag optreedt tussen hoog en laagspannings wikkelingen. Misschien liggen die bij sommige Peavey trafo's wat te dicht bijelkaar met onvoldoende isolatie? Het gevolg is dat je af en toe hoogspanning over de speakerwikkeling krijgt. Misschien dat je brandsporen kunt waarnemen als je de trafokappen losmaakt? Een nieuwe uitgangstrafo biedt denk ik uitkomst. Ook kun je hem soms opnieuw laten wikkelen. Ook de anodeweerstanden in de preamp kunnen soortgelijke problemen geven.

succes