PDA

View Full Version : Marshall JCM 800



axtion henk
11 januari 2005, 13:58
ik heb een marshall jcm 800 met 4 inputs (onderste op het plaatje)

http://www.tcgakki.com/tcgakki/rooms/mak/10/VS/0012JCvsJCM/jcm800.jpg


maar toen ik em kocht zat er een klein kabeltje die twee inputs met elkaar verbond. mijn vraag is, waarom worden doorgaans 2 inputs gelinkt??
aangezien ik veel distortion gebruik en eigenlijk nooit een goed pedaaltje heb kunnen vinden, heb ik dus nooit wat aan deze top gehad. ik ben serieus aan het overwegen om em dan maar te verkopen. of iemand moet nog een goed idee hebben. heb ook een peavey 5150, die blaast ook behoorlijk, er was zelfs iemand die me aanraadde beide tops op elkaar aan te sluiten. maar ik weet niet of dat er beter van wordt, aangezien de 5150 op zich al wel bevalt. of hebben we het hier gewoon over meer power???

Franc
11 januari 2005, 14:27
Met die link combineer je de 2 kanalen waardoor je met de 2 volumeregelaars doorgaans de heerlijkste overdrive kunt inregelen :-D

4-inputters zijn over het algemeen vrij gewild (mede door de linkmogelijkheid, maar ook vanwege het feit dat dit betekent dat de inputs niet op de pcb zitten wat als pluspunt wordt ervaren).

Ik zou hem maar houden :-D

axtion henk
11 januari 2005, 15:04
maar deze marshall heeft maar 1 kanaal, althans 1 stand. en dat is clean. er zit geen distortion op (helaas). dus ik snap niet geheel wat je bedoelt met overdrive inregelen...

"maar ook vanwege het feit dat dit betekent dat de inputs niet op de pcb zitten wat als pluspunt wordt ervaren" ik ben geheel a-technisch, dus hier snap ik helemaal niks van...

tja, zou em wel willen houden. maar op deze manier heb ik er niks aan. dan zou ik ten eerste een goed distortion pedaal moeten hebben. en dan nog, m'n peavey 5150 bevalt me prima, dus zou het zowiezo beter moeten zijn.

bedankt voor de opheldering enigzins.

Jeroenvanhulsteijn
11 januari 2005, 15:16
er worden op dit forum tal van overdrive/fuzz/distortion pedaaltjes besproken, oo, i.c.m. Marshall versterkers. Zal toch zeker wel iets van je gading tussen zitten?

Franc
11 januari 2005, 16:14
Ik ben meer van de oudere Marshalls, maar volgens mij is de opbouw van een JCM800 toch gelijk aan een 1959.

Ik zie 6 knoppen, zijn de laatste 2 niet de volumeregelaars voor de beide kanalen?
En voor overdrive: turn up de volume.
Er zit idd geen knopje 'overdrive' op.
Dit is een buizenbak man! Die moet je op hoog volume op zijn donder geven!

birt
11 januari 2005, 16:16
maar deze marshall heeft maar 1 kanaal, althans 1 stand. en dat is clean. er zit geen distortion op (helaas). dus ik snap niet geheel wat je bedoelt met overdrive inregelen...

"maar ook vanwege het feit dat dit betekent dat de inputs niet op de pcb zitten wat als pluspunt wordt ervaren" ik ben geheel a-technisch, dus hier snap ik helemaal niks van...

tja, zou em wel willen houden. maar op deze manier heb ik er niks aan. dan zou ik ten eerste een goed distortion pedaal moeten hebben. en dan nog, m'n peavey 5150 bevalt me prima, dus zou het zowiezo beter moeten zijn.

bedankt voor de opheldering enigzins.

als hij alleen clean kan heb je em nog nooit ver genoeg open gedraaid :D
en zet er geen distortion maar een goede booster voor

pol
11 januari 2005, 16:20
is die ook niet vrij eenvoudig om te bouwen tot een mastervolume circuit type 2203 ?
Je krijgt wel distortion uit die amp normaal gezien, maar dan moet je hem helemaal opendraaien, en dat gaat nogal luid zijn, tenzij je een hotplate gebruikt.
Maar die 800's zijn ook heel goed als eindtrap, als je in 1 van die 4 inputs een rechtstreeks ingang op de poweramp laat maken bv. Dit is vrij eenvoudig te doen door een technieker en kan er altijd uitgehaald worden.

Ik heb hier nog een jcm800 bassamp staan (zelfde eindtrap als die van marshall met 4 inputs) en die klinkt beestig zo.
Dan heb je wel nog een goeie preamp nodig.

Een booster voor een versterker zonder mastervolume is geen goed idee als je stil meer distorsion wil hebben.




Wat voor muziek wil je maken hiermee ? metal, rock ?

axtion henk
11 januari 2005, 16:26
nou, het begint me allemaal wel te dagen. ik WEET dat de JCM 800's MET gain echt supervet kunnen klinken. maar dat wist ik niet echt van de JCM 800's zonder gain. ja, ok... als je marshalls opendraait, dan gaat het hard. maar als ik deze op 2 heb is ie mega-hard en heb ik niet echt gain ofzo... MOET IE NOG HARDER DAN????????????????????????? :lol:

Franc
11 januari 2005, 16:42
JA HIJ MOET HARDER :-D

Wat je wilt is powertubedistortion en daarvoor moet ie echt voorbij 2.

Ik ben het nog steeds niet eens over het aantal kanalen.
Kan iemand me zeggen of het logisch is dat je 4 inputs heb met maar 2 kanalen?
Volgens mij niet, volgens mij heb je er 2..

bert k
11 januari 2005, 16:46
Ja, hij moet harder. Dat verhaaltje van 'alles op 10' is GEEN sprookje. :o :-D

Negative K3 fan
11 januari 2005, 18:19
Ja, hij moet harder. Dat verhaaltje van 'alles op 10' is GEEN sprookje. :o :-D

+1

op standje twee is hij wel clean! zet hem eens lekker op 8 ofzo, je weet niet wat je overkomt. evt nog een boost pedaaltje ervoor (geen distortion ofzo alleen een volumevermeerdering waardoor die amp het er nog moeilijker mee krijgt.

pol
11 januari 2005, 19:15
arme buren :-D

Agent_Smith
11 januari 2005, 19:23
Ja, hij moet harder. Dat verhaaltje van 'alles op 10' is GEEN sprookje. :o :-D

Een 'dimed Marshall' noemen we dat. Daar zijn ze voor gemaakt.

axtion henk
11 januari 2005, 19:25
nou, alle gekheid op een stokje... maar als ik em op hooguit 2 zet gaat ie al MEGAHARD!!!! maar nog geen grijntje overdrive/distortion/gain... :(

Franc
11 januari 2005, 19:29
Wij maken geen gekheid.

Overdrive heeft niets met volume te maken, maar met buizen die tot het randje worden gedreven.

Aangezien die amp 100Watt is (toch?) zit dat 'randje' echt wel wat verder weg dan standje 2...

Die buizen van jouw versterker staan nog fluitend uit hun neus te eten op standje 2...

Wacht maar eens tot morgen overdag en draai hem heeeeel ff op 10...
(Niet te dicht bij je amp gaan staan).

Vraagje: waarom heb je dit ding uberhaupt ooit gekocht?

pol
11 januari 2005, 19:29
ja dat is normaal, die amp gaat 100 watt clean, pas als je verder gaat begint die te vervormen.
als je distortion wilt : ofwel versterker laten ombouwen, hotplate kopen, distorsion pedaal ervoor zetten,of belachelijk luid spelen.

wat je ook al kan doen : 2 buizen uit de eindtrap halen, de middelste of de buitenste, dit maakt em al iets stiller, maar niet zo heel veel

Franc, jij moet weten of dit moeilijk is om een 1959 om te zetten naar een 2203 master volume, zijn er veel verschillen tussen ?

Franc
11 januari 2005, 19:40
Waarom moet ik dit weten? :-D

Ben ik opeens de expert ;)

Ik ken het 2203 circuit niet zo goed, het 1959 ken ik beter, daar zijn verschillende MV schakeling voor bedacht met wisselend succes.
Is deze JCM800 een 1959? Er zijn wat verschillende versies van (ook met 2inputs horizontaal en verticaal).

Edit: even mijn History Of Marshall erop nageslagen en de 4 inputter is inderdaad een 1959 circuit (nauw verwant aan de beroemde plexi's dus).
2 Kanaals dus ook.

Franc
11 januari 2005, 19:54
Als ik het goed zie, heeft het 2203 circuit een pre PI Master Volume, dus het signaal naar de phase inverter vanaf de preamp wordt geregeld met een potmeter van 1Meg. Dat is zo'n beetje de simpelste geloof ik, maar niet de meest populaire.

Je raakt hiermee (op lage volumes) je eindbuizenoversturing kwijt.
Als je eindbuizenoversturing wilt, kun je het best een goeie powersoak/attenuator kopen.

De 2203 is trouwens een 1 kanaals amp.

Zijn we er al zeker van welk model dit is? Er is nl ook nog een 1987 versie met 4 inputs, die is 50W.

mathe
11 januari 2005, 21:57
Henk,
Jouw versterker heeft geen master volume waardoor je de voorversterker niet kunt laten vervormen op lage volumes. Mocht je dit wel willen kun je een mastervolume (laten) inbouwen, of er bijvoorbeeld een goede (Germanium) fuzz oid voorzetten.

Ik heb zelf alleen Marshalls zonder mastervolume en ik gebruik een Fuzz Face om op lage volumes, en een Weber MASS om op hoog volume vervorming te krijgen.

Marc

birt
12 januari 2005, 00:23
2 buizen eruit is al een goed idee, dit maakt em niet echt stiller maar hij zal sneller oversturen.

doorlussen is ook interessant.

volgens mij hebben allebei de kanalen een hi en lo input (boven en onder)

als je je gitaar inplugt in de hi van het eerste kanaal en dan de lo van het eerste kanaal verbind met de hi van het 2de speel je op beiede kanalen gelijk wat ook meer en sneller overdrive zou moeten geven. (zo werkt het volgens mij)

heavy-metal-thunder
12 januari 2005, 13:56
Om even correct te zijn : Jij hebt een JCM 800 (type standard lead 1959). De JCM 800 met 2 inputs en mastervolume wordt 2203 genoemd.

Voor een technieker is het eenvoudig (en omkeerbar) om er een mastervolume of een 2203-circuit van te maken. Je zou 1 van de inputs kunnen gebruiken voor deze potmeter.

Het koppelen of bridgen : deze versterker is géén 2 kanaalsversie zoals we dit tegenwoordig kennen, waarbij je vb. met een footswitch kan overgaan van het cleane kanaal naar het overdrive kanaal. De linkse inputs zijn voor kanaal 1, de rechtse voor kanaal 2. Elk kanaal heeft dan nog eens een treble-input (bovenste) en een warme input of low senitive (onderste) . Dus :

linksboven : de treble input van “kanaal 1”
linksonder : de minder scherpe (warme) inut van “kanaal 1”
rechtsboven : de treble input van “kanaal 2”
rechtsonder : de minder scherpere input van “kanaal 2”

Door vb. links onder met rechts boven te bridgen, kan je scherp met warm gaan mengen, experimenteren met de volumeknoppen (is eigenlijk de gainknop)...

De Marshall doorverbinden met de Peavey : je kan je gitaar inpluggen in een input en een andere input gebruiken als output. Je doet dit door er een gitaarsnoer in te pluggen en de andere zijde in de input van de Peavey te steken. Je gaat dan als het ware de 2 versterkers met elkaar mengen. Vele groten deden dit, vb. Hendrix SRV… vb. Marshall met Fender om zo letterlijk the best of both worlds met elkaar te combineren. Uitproberen, dus. MAAAARRRR, koppel op beide lampenbakken een speaker/cabinet/dum load aan of je blaast je transfo op want beide versterkers spelen.

2 buizen uithalen. Ik dacht dat je dan moet biassen. + dat maakt het nog niet veel stiller. Truckjes zoals attentuator, Mass, Powerbrake… niet doen. Je kan wel je versterker op 10 zetten en zwaar oversturen (zonder echt luid te zijn), maar dit gaat ten koste van de tone. Hoe stiller het moet hoe meer verlies. Je haalt m.i. betere resultaten met een distortionpedaal voor.

Waarom géén disto voor????? Ik durf zweren dat diegenen die hier moord en brand staan te roepen, het geeneens hebben geprobeerd! Marshall en een stom fucking à la Boss DS-1 geeft goede resultaten. Op een Marshall met mastervolume (vb. 2204) geeft vb. een overdrive v/h type tubescreamer ook een goed resultaat, omdat je de voorversterker mbv de mastervolume gaat oversturen en met de tubescreamer nog een extra schop onder zijn kont gaat geven. Ook hier geldt : uitproberen.

Het is jouw versterker en je doet ermee wat je wil, maar het is een goed beestje hoor. Maar ga er toch eerst eens mee experimenteren. En ja, het ding scheurt zonder pedaaltje voor maar dan moet het volume boven de 6…

Matje
12 januari 2005, 14:30
Als je het niks vind. Wil je hem dan niet ruilen tegen een Marshall 2100 SLX meer dan genoeg gain, ook op laag volume.

Antal
12 januari 2005, 14:40
Gewoon alles op 10 en je weet niet wat je meemaakt :wink:

yhcmarc
13 januari 2005, 17:09
Henk, mail anders ff met Robin van Uppercut, die heeft sinds kort ook zo een ding, en die heeft echt een geweldig geluid.

V!N
13 januari 2005, 19:39
Bla .. loze opmerking eigenlijk na dat bericht van HMT .. toch maar eens eerst lezen voordat ik post .. :oops:

Bla .. nog een keer voor een tikfout.

AART
14 januari 2005, 23:36
ik heb een SL-X te koop als je ook op lager volume flink wat gain wil.
Pm me voor meer info.

josh.vandenberg
15 januari 2005, 13:46
Die versterkers zijn gemaakt om echt te blazen,met een distortion,b v de turbo distortion klinken ze ook super.

Anders met een powerbrake,krijg je alleen wel wat compressie.

pol
15 januari 2005, 16:05
http://www.m.a.bartley.btinternet.co.uk/marshalltower.mp3

dit is een clip van verschillende marshalls, van Big Hair op het harmony central forum.
http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=830686
het begin is op een plexi (ongeveer hetzelfde circuit als die marshall jcm800 dus, verbeter mij als ik het fout heb)
Zo kan die klinken met een attenuator.

V!N
15 januari 2005, 17:51
0.00 - 0.34 plexi
0.34 - 0.48 2204
0.48 - 1.03 - 2204 & ts808
1.03 - 1.33 - 2205
1.33 - end - DSL

http://www.m.a.bartley.btinternet.co.uk/fourmarshalls.jpg


De 2210 die ik onder handen heb genomen, kan als alles in dit geluidsfragment klinken, behalve als de 2205 en de DSL. :) Daar is hij nu te goed voor ! :-D

Franc
15 januari 2005, 17:54
Hee V!N!

Hoestie?

Heb je m'n JTM45 gezien?

Franc.

pol
15 januari 2005, 17:55
hey, VIN ik heb hier nog een jcm800 bassamp staan, type 1992, uit 1981, verticale inputs, toonregeling slope, bass, mid, mid frequentie, treble.

Valt daar nog iets van te maken ?, nu is em alleen geschikt voor clean, chrunch als em zeer luid staat , en als poweramp.

axtion henk
15 januari 2005, 20:05
bedankt voor al jullie info!!! en dat mp3'tje met gitaargeluiden was ook zeer handig! :D
ik zal em es ff uit het stof halen en onder handen nemen. ik moet er toch zeker wel een redelijk geluid uit dat ding kunnen halen?!?!
maarja, ik gebruik meestal wel "high gain" bij m'n band, maar misschien is het es tijd voor wat verandering.
mocht ik er niet uitkomen, of erger nog, er helemaal niks mee kunnen. dan laat ik het weten. en kan ie weg.

gr. henk

axtion henk
15 januari 2005, 20:05
bedankt voor al jullie info!!! en dat mp3'tje met gitaargeluiden was ook zeer handig! :D
ik zal em es ff uit het stof halen en onder handen nemen. ik moet er toch zeker wel een redelijk geluid uit dat ding kunnen halen?!?!
maarja, ik gebruik meestal wel "high gain" bij m'n band, maar misschien is het es tijd voor wat verandering.
mocht ik er niet uitkomen, of erger nog, er helemaal niks mee kunnen. dan laat ik het weten. en kan ie weg.

gr. henk

andy
16 januari 2005, 02:23
ik heb een marshall jcm 800 met 4 inputs (onderste op het plaatje)

http://www.tcgakki.com/tcgakki/rooms/mak/10/VS/0012JCvsJCM/jcm800.jpg


maar toen ik em kocht zat er een klein kabeltje die twee inputs met elkaar verbond. mijn vraag is, waarom worden doorgaans 2 inputs gelinkt??
aangezien ik veel distortion gebruik en eigenlijk nooit een goed pedaaltje heb kunnen vinden, heb ik dus nooit wat aan deze top gehad. ik ben serieus aan het overwegen om em dan maar te verkopen. of iemand moet nog een goed idee hebben. heb ook een peavey 5150, die blaast ook behoorlijk, er was zelfs iemand die me aanraadde beide tops op elkaar aan te sluiten. maar ik weet niet of dat er beter van wordt, aangezien de 5150 op zich al wel bevalt. of hebben we het hier gewoon over meer power???

Meer lawaai vooral.
Linken geeft wel wat extra"s maar ook niet echt veel.
Als je meer vervorming uit je amp zelf wil, zou ik die JCM 800 meteen verkopen. En er ook een goede prijs voor vragen. Want die amp is op een of andere manier een hype. Ik heb er zelf een, maar of het ding nou zo bijzonder is... Lekkere rock amp, meer niet. Zeker niet voor stevige muziek. Ja een vet pedaal ervoor.

Je geeft zelf aan dat de 5150 op zich wel bevalt, zoek dan meer in die richting. Zaak inlopen en zeggen wat je wilt.
Ik ben zelf overgestapt van Marshall naar Engl. Dat bevalt MIJ iig een stuk beter.
Maar ff amps zoeken met een vette gain en testen maar.

Jeroenvanhulsteijn
19 januari 2005, 15:04
iemand bekend met de JCM800 4010 van marshall?? mastervolume, 2 inputs, 1x12". Of is dit 1 van de mindere JCM800's?

sr.face
23 januari 2005, 20:33
50 watt 1 kanaals versie. Versterker gewoon hetzelfde als een 2204. Goed spul als je van rock houd.

space ace
7 februari 2005, 14:09
yeah ik heb ook een JCM800 , maar ik kan er ook vette moderne metal sounds mee halen, met wat pre amps kan het heel anders klinken, ik wil nooit meer wat anders :)

EpiCenturiesAWAy
7 februari 2005, 18:20
Nee ik heb er ook één, nOOIT meer wat anders ! =)

V!N
7 februari 2005, 19:00
yeah ik heb ook een JCM800 , maar ik kan er ook vette moderne metal sounds mee halen, met wat pre amps kan het heel anders klinken, ik wil nooit meer wat anders :)

.. bedoel je dat je alleen de eindversterker gebruikt om je pod of een ander lor mee te versterken ?

peveo
7 februari 2005, 19:37
Henk,

Houd die bak zoals je al aangeraden is, koop en Hotplate ( power attentuator zoals dat ding heet) die stelt je in staat om de zaak op 9 te gooien en toch vrienden met je buurt te blijven.
En onderga dan de heerlijkste drive die je je voor kunt stellen, het is het geld zeker waard, zeker met die $ koers van vandaag is het te betalen.

ik heb in mijnen huiskamer een plexi 59 Ri met 2x12 cab staan en daar hangt en hotplate tussen . met standje 8 en een Fulldrive gaat dat als de mikmak, njam njam.
Het volume wordt geknepen door de Hotplate maar de Plexi gaat op 8 voor die lekkere drive.

Ojaa, ook wel eens op 8 gehad zonder de Hotplate, ervaring:.......

KNAL!!!!!!!! Mijn broekspijpen wapperden letterlijk!!!! En alles wat maar kon rammelen in huis was aan het mee swingen...

Vond het wel raar dat het contact met de buren na dit gebeuren veranderde...

Roque
14 februari 2005, 22:41
Wat is nou een goede speakerkast voor onder een jcm800 2204 iemand ervaringen met andere kasten?

PeeVee
15 februari 2005, 13:42
iets

doncker
16 februari 2005, 21:28
Kheb een 4010, gaat toch loeiend hard voor zijn 50W. Maar kheb een probleempje, de bass valt dikwijls weg en komt soms is terug. Ligt dit aan een rotte potmeter, slechte voorbuisjes of wat ?

greets

kristof