PDA

View Full Version : [Gert-Jan's contest] Stratman70: Weird Whammy-bar Song (upd)



Stratman70
11 januari 2005, 13:46
Hier mijn bijdrage aan de contest.


Ik heb getracht om de contest vanuit een vrije expressieve, kunstzinnige manier te benaderen, wat dus neerkomt op een onconventionele manier van een backing volspelen. :D

Ingespeeld op een Fender strat met een vintage tremolo.

Ik heb er plezier in gehad en vind 'm zelf gaaf om terug te horen, maar kan me er alles bij voorstellen dat deze mening niet gedeeld zou worden... so be it! Het is weer eens wat anders.

Ik heb 'm wat toegankelijker en minder freaky gemaakt.

Mad Ed's Weird Whammy-bar song (http://www.digitalsoundplanet.com/Members/000142907_000024699.mp3)

Aan de heren juryleden,
Als ik nog even mijn inzending mag toelichten:
verder wilde ik nog vermelden dat er naast die extravagante solo op het laatst een hele subtiele slidepartij naast zit, die dus niet bij de backing zat (al past hij er enorm mooi in), maar dus ook nog bij "mijn" partijen van het nummer horen. En verder hoop ik dat er goed naar de slagpartij geluisterd word: de timing en afwisseling hiervan wil ik toch hierbij nog even onder de aandacht brengen.

Hempo
11 januari 2005, 14:40
Yo Stratman,

Apart intro :)
Klinkt als een classick rock intro, 70's. overgang vind ik wat minder, maar orgineel gedaan.

beetje schel geluid soms.
Rare solo's :D wel cool om ff te horen.

de langste en orgineelste inzending :)

groet,
hempo

Axl Rose
11 januari 2005, 15:32
dit is echt heel apart.

-Vette whammy intro
-gevolgd door een Metallica (And Justice For All) achtige intro.
-Lekkere riff rond 0:55 tot 1:20
-Gevolgd door een zeer vreemde solo, past goed bij de intro. :D
-Daarna weer dat lekkere riffje ondersteund met whammy stukjes.

Dit vind ik de orgineelste inzending tot nu toe. D'r zitten wat 'rommelige' dingen in maar daar moet je gewoon doorheen kijken. Zoals je zelf al zei heb je het onconventioneel / kunstzinnig ingespeeld en dat maakt het juist zo leuk. Kan me voorstellen dat je er plezier in gehad hebt.

8-)

Gert-Jan
11 januari 2005, 15:44
Hey Stratman,

Ik moet wel ff wennen hoor.

Intro is helemaal top, geweldig creatief!!

De chords waarmee je het thema vervolgens oppakt, ook heel lekker (goeie drive).

Maar de rest :-? :-? Ik ben wat minder kunstzinnig zeg maar.

Maar overall een uiterst creatieve benadering :P

jaywalker
11 januari 2005, 17:00
sorry hoor, maar dat gekloot met die whammy vind ik echt vreselijk om naar te luisteren. Ik begrijp best dat gitaristen zoals joe satriani het nodig hebben om af en toe het publiek een hoge toon te laten horen en dat het publiek dan denk, "zo hé das knap".

Dit is gewoon geklooy

vosarnout
11 januari 2005, 20:42
Hierbij even wat opmerkingen van een redelijk vers forum lid....

Intro doet me erg denken aan de oude pink floyd (bv dvd live at pompei).
Vind het intro zeker wel gaaf, in de loop van het nummer haak ik af....

Toffe gozer
11 januari 2005, 21:23
Klinkt inderdaad veel belovend en dan ontspoort het nummer behoorlijk dus ik kan er geen touw meer aan vastknopen , de grens tussen smaakvol "freaken "en irritant "freaken "is erg dun en dit nummer slaat de balans door naar irritant.

Stratman70
12 januari 2005, 12:15
Dank voor jullie reacties. Ik had ze niet zo mild verwacht. :D

Maar goed... heb toch maar wat aanpassingen gedaan, zodat het toch wat toegankelijker wordt, al zitten er nog wel (vooral op het laatst) wat freaky geklooi in, maar het is wat aangenamer (hoop ik) om het nummer nu tot het einde "uit te zitten", mede doordat ik wat slide gitaar heb toegevoegd, die de pijn wat moet verzachten. :D

Dit is dan de definitieve versie.

ResNovae
13 januari 2005, 19:31
Hee, deze had ik nog niet gehoord...

Het eerste stuk doet me erg denken aan een mengelvorm tussen Iron Maiden en Mike Oldfield met de nadruk op Mike Oldfield.

Het tweede deel neigt dan weer heel erg naar Iron Maiden.

Respect voor de manier waarop je deze twee schijnbaar onmengbare soorten muziek in een hybride track van dik 4 minuten hebt weten te persen.

De timing tussen de verschillende lagen is soms niet helemaal juist, maar dit is niet storend.

Brutus-Lp
13 januari 2005, 21:31
lache 8-)

Stratman70
14 januari 2005, 13:46
@ ResNovae: Toffe reactie! Bedankt daarvoor! Je noemt Mike Oldfield en Maiden, twee muziekstromingen die ik zeer waardeer, maar zelf heb ik bij het opnemen geen moment gedacht aan beide groepen. Maar ik herken je punt weldegelijk. Grappig is dat!

Over die timing, dat klopt inderdaad. Ik heb het nu wat verholpen.

@ Brutus-Lp: :D

FrankS
15 januari 2005, 15:32
Wow dude! Mad Ed ja! haha

Shit er zit veel in, het begin vind ik heel cool maar op een gegeven moment, ergens in de 3e minuut, verliest het toch een beetje mn aandacht. Ik heb je mooiere dingen horen doen, dikke slidesolo ineens ofzo hehe (die ruled nog steeds in dat nummer met Luc) ;)
Maar vanaf het begin : coole thema's man!! Lekkere riffjes en leads er op, daar houd ik wel van. Vanaf 0:54 ook tof hey :) Origineel.. dan weer verder rocken, tof. Dat melodietje er weer door (tikkie te zachtjes) en dan dat cleane. Leuke sfeer. Dan die solo maar die wordt me op een gegeven moment ietsie te pielerig of gaat te lang door zonder een echte lijn ofzo.
Over 't algemeen cool ding, dat wel :-D Is je gitaar nog heel trouwens? (als ik dat eind zo hoor hahaha... duidelijke mishandeling :P ;))

Luc-O
15 januari 2005, 17:02
Hey Edwin, alles goed??? Hè hè ik heb ein-de-lijk weer eens ff tijd om op het forum rond te neuzen wat er zoal gebeurt (heb net een nieuw huis gekocht, vandaar :lol: ) Haha dit is toch weer hééél wat anders dan je andere stuff, maar het heeft wel wat! Ik vind het wel lachen dat het tentoonspreiden van diverse stijlen eigenlijk jouw stijl is, maakt het apart. Ingespeeld op de Ibanez trouwens?? Ik spreek je!!

VHsologitarist
16 januari 2005, 03:39
Vet zoals ik ook al zei ik mijn gepost stukkie!!
Lijkt me vet om een keertje een duel op te nemen ;)

groetjes
ferry

Stratman70
16 januari 2005, 22:01
@ FrankS: Ja, gitaar is nog gewoon heel! :D

@ Luc: dank je, ja ik dacht "weer eens wat ánders" :wink:

@ VHsologitarist: Ja dankje. Je bent volgens mij in de minderheid als het gaat om het cool vinden van die tremolo-sessie/solo/dinges/iets, maar ik denk er zelf ook zo over. Ik hou ontzettend van gitaristen die "op het randje" soleren. Blackmore is daar natuurlijk de absolute Meester in.
Een duel??????????? :o

Ik zou best wel eens samen iets willen opnemen hoor. :D

defecto
18 januari 2005, 22:58
Ik heb je nummer geluisterd en het is weer super! Vind de afwisseling en de sound erg cool 8) Heb nog niet genoeg geluisterd om er meer over te kunnen zeggen, maar zeker weer een top nummer!

Nibor
19 januari 2005, 12:49
He,
echt te gekke song!!
Vraagje. Die snelle vibrato's in je spel.... hoe maak je die??
Geef je dan gewoon een ruk aan je whammy en laat hem weer los of zo??

En ik heb een JEM 555, maar ik mis dus de whammy. Weet jij toevallig waar ik die los kan kopen?

Graag zie ik je antwoord tegemoet op waytofame at hotmail punt com

Alvast bedankt!

Robin

timlawson
19 januari 2005, 17:03
heel creatief! veel ideeen zitten hier in verwerkt, gave intro goede riffs, het gedeelte van rond 0:54 vond ik ronduit geniaal, zoiets had je eigenlijk terug moeten laten komen zo lekker klonk dat die stereo riffjes, de overgang is perfect vanuit 't intro...het rustige stukje rond 1:45 ook erg goed...dan alleen nog de eindsolo; iets te lang, iets teveel ondoordacht geklooi met de whammy maar toch leuk om te luisteren..het geheel toch heel gaaf maar meer een mengelmoes van ideeen dan een samenhangend geheel 8-)

Stratman70
20 januari 2005, 11:16
@ Defecto tof man, je reactie weer! Ik was eigenlijk heel erg benieuwd naar jouw inzending....

@ Nibor: kwestie van rukken, duwen, trekken aan die tremolo. Het is overigens geen Floyd Rose waar ik mee speel, maar gewoon een standaard (vintage) tremolosysteem. Die "rrrieuwrieuw" geluid krijg je door je vinger aan het puntje van je tremolo-arm te zetten en dan "los-schieten", waardoor die trilling ontstaat.
En sorry, ik weet niet waar je die whammy's los kan kopen. Misschien een gitaarzaak? :wink:
Dank voor het luisteren en je reactie.

@ timlawson: dank voor je uitvoerige inhoudelijke reply, dat stel ik zeer op prijs!!! Ik kan me er helemaal in vinden, al vind ik zelf dat het toch nog best wel een geheel vormt. Gaaf dat je het creatieve er in hoort en de dingen benoemt die je gaaf of minder goed vond. Hartelijk dank daarvoor!

Equalizer
20 januari 2005, 12:44
Leuk man, 'dig the whammy-thing'. 8-)

MonkeyFace
20 januari 2005, 13:25
woej!! :D dit is echt HEEL gaaf :P Lekker freaken, geen conventionele solo's maar gewoon lekker anders... lijkt me dat je veel lol hebt gehad met inspelen :D

FLechdrop
20 januari 2005, 15:47
Erg goed! Doet me vagelijk aan Hawkwind denken.

defecto
20 januari 2005, 16:21
@ Defecto tof man, je reactie weer! Ik was eigenlijk heel erg benieuwd naar jouw inzending....

Ooit zal het me lukken om iets op te nemen! 8) Ga je eigenlijk nog eens wat met die nummers doen? Album uitbrengen ofzo :)