PDA

View Full Version : Mesa 20/20?? Of toch maar iets anders??



vester86
11 januari 2005, 12:25
Ik zit nu te kijken naar een rackje, en nu zie ik een mesa 20/20 te koop staan (800 eurotjes).

Is dit wat, of kan ik beter gaan kijken naar een mesa 50/50 of een peavey 50/50

In de 20/20 zitten el84 buizen, in de 50/50 6l6 geloof ik en de peavey weet ik zo snel niet.

Schiet maar

vester86
11 januari 2005, 12:26
Dr komt trouwens waarschijnlijk een Marshall JMP-1 bij, maar ik hoor ook veel leuks over een Soldano sp77, misschien is dat ook nog wel wat.
voor de fx ga ik de GT-6 gebruiken

charlie45
11 januari 2005, 12:33
20/20 is in ieder geval een stuk lichter dan andere poweramps. (qua gewicht)
er zit el84 in, niet el34. is erg gewild.

alex1959
11 januari 2005, 16:50
De 20/20 is een goeie eindversterker, Ik heb zelf een 20/20 van Marshall het enigste verschil is dat de Marshall erg heet wordt.
Ik houd 1 ruimte vrij en daarmee is het probleem opgelost.
de Marshal heeft volgens mij het zelfde geluid als de Mesa maar heeft als voordeel de "DEEP" switch en dat maakt het geluid voller.
Een ander voordeel is de prijs, kost 2e hands tussen 300 en de 400 Euro.

De 20/20 (Mesa en Marshall) gaan erg hard en ik vind de EL 84 buizen mooier klinken als de EL 34, maar dit is persoonlijk.

succes
Alex

vester86
11 januari 2005, 17:42
marshall en mesa hetzelfde klinken ?? :???: klinkt me vaag in de oren

ik had al rekening gehouden met 2 of 3 eenheden voor de eindversterking, maar ik denk niet dat ik 50 watt buizen nodig heb, dat gaat dan veel te hard op de slaapkamer, wil je de buizen een beetje op hun donder geven.

alex1959
11 januari 2005, 19:21
Ik heb de Mesa en de Marshall samen geprobeert met een switchbox, het enigste wat ik kan merken is de presence die je per kanaal apart kan regelen waardoor de Mesa als je stereo speelt, het linker en het rechter kanaal kan veranderen. Ik heb geprobeert ze exakt het zelfde te zetten als de marshall en ik kon op een 4x12 niet veel verschil horen.
Ik gebruik een Mesa preamp V-Twin 19".
De gitaar is Gibson Les Paul Custom 3 pu en een Fender Stratocaster.
Ik heb bij de test geen effekt processor gebruikt, het signaal is dan zo neutraal mogelijk.
Zoals ik zeg vind ik de Deep switch een extra die Mesa niet heeft.

Als ik een Mesa zou kopen is het dat mijn Rack vol komt en de vrije hoogte moet benutten. Ik wil niet groter wil als 6HE.

6HE is nog handelbaar.
Alex

ben79
11 januari 2005, 19:52
Heb je soundsamples van de V-twin?

alex1959
11 januari 2005, 23:11
Hi, Ben

Ik heb geen sound samples, je mag als je wil een keer komen proberen.
Je moet ook maar eens lezen op Harmony central daar staat genoeg over deze preamp te lezen. http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Mesa_Boogie/V_Twin_Rackmount_Tube_Preamp-01.html

Ik ben zeer tevreden over het geluid, er zit geen hele zware oversturing in.
Ik vind dat ook niet mooi, ik heb het liefste een gitaar geluid zodat je ook nog de snaren goed kan horen.
Wat ook een mooi geluid is dat je je claen met je overstuurt kanaal kan mixen. Super geluid.
De Mesa maakt wel ruis bij de crunge maar als je preamp een beetje kan bedienen kan je d.m.v. de master en de gain een hoop verbeteren.
De Marshall EL84 20/20 vol open en de presence op 60%.
Ik gebruik mijn set op een slaapkamer en heb een geweldige sustain en een super claen dat niet overdreven hard hoeft te staan.

Alex :lp:

vester86
11 januari 2005, 23:13
wie?

alex1959
11 januari 2005, 23:15
wie?

Dit bericht was voor Ben79

Vester, als jij de Marshall wil horen moet je het laten weten

Alex

vester86
11 januari 2005, 23:36
waar woon je, ik zou heel erg graag langs willen komen

pm me anders even, of mail

Nocki
12 januari 2005, 20:15
ik mn mesa 20/20 2 keer gehad (later nog eens terug gekocht) en vind het een geweldige poweramp.

klinkt imho beter dan de marshall 20/20 en heeft minder problemen.

heb m toen gebruikt met diverse preamps en die doen m allemaal anders laten klinken.

600 is een leuke prijs ervoor. alles erboven gewoon tot aan 700 daarna wordt ie te duur.

NOcki

habberdoedas
12 januari 2005, 21:29
Ik heb de mesa 20/20 sinds een half jaar in mijn rack zitten. Hiervoor had ik een mesa 50/50. Ik moet zeggen dat de mesa 20/20 in gewicht een stuk aangenamer is dan de mesa 50/50. Kwa geluid vindt ik de el84 buizen in de mesa 20/20 lekkerder klinken dan de 6L6 in de mesa 50/50 maar dat is persoonlijk. Kwa volume kan de mesa 20/20 erg hard gaan. In de band en op het podium heb ik geen problemen dat ik me zelf niet hoor. De mesa 20/20 staat bij mij helemaal vol open zodat de eindbuizen lekker gaan zingen. De precence regelaars heb ik op ongeveer 1:00 uur staan. Voor de rest regel ik op mijn mesa formula pre amp het geluid zo af, dat ik een lekker cleangeluid met een rauw randje heb. En als ik moet soleren draai ik gewoon de volume knop van mijn gitaar helemaal open en dat zingt het echt. Ik zou zeggen probeer hem gewoon ff goed uit zowel in de band als op het podium...suc6 ermee.

Maiden Michiel
14 februari 2005, 11:03
Ik heb hier ook een vraag over.

Ik heb een financiele meevaller gehad en nu heb ik +/- 600 EUR beschikbaar voor een tweedehands eindtrap.

Ik speel zeer heftige black/thrash dus hij moet agressief klinken maar ik wil er ook warme leads uit kunnen halen.

Mijn gevoel zegt een Mesa 50/50 maar hoeveel verschil maakt het met bijvoorbeeld een ENGL 2x50, een Marshall 2x50 of een Peavey Classic 50/50?
Als preamp gebruik ik mijn digitech GSP 2101.

mmrizio
14 februari 2005, 15:01
Gefeliciteerd met je meevaller. Klinkt een beetje als Monopoly :-)

Waarom wil je 'n buizen eindversterker als je 'zeer heftige black/thrash' speelt? Ik ben zelf weinig enthousiast over eindbuisvervorming over mijn zwaar vervormd geluid. Ook de nieuwe Fender Metalhead en de Marshall Mode4 hebben transistor eindtrappen 'voor veel headroom'.

Maurice

PS: Krijg je een goed metal geluid uit je GSP2101 of help je die nog een beetje?

Lacrymosa
14 februari 2005, 15:22
Ik heb sinds kort een Digitech 2112 en ik heb em gehoord over een Peavey Classic 60/60 met 6L6 buizen, en over mn koch eindtrap met EL34

ik vin eigenlijk de 6l6 wat beter klinken met 4x12 en Digitech

maar heb je al een upgrade gedaan???
en wat zijn jou settings? ik speel ongeveer vergelijkbare muziek, zal het niet zo extreem omschrijven, amar ik denk wel dat we wat sounds kunnen uitwisselen

Maiden Michiel
14 februari 2005, 15:34
Die GSP2101 ramt als niks anders, om eerlijk te zijn.

Ik speel nu over een buizencombo. Ik heb ook een transistorbak maar daar mis ik de druk bij. Dus vandaar dat ik toch echt een buizenbak zoek :)

Maiden Michiel
14 februari 2005, 15:35
Die GSP2101 ramt als niks anders, om eerlijk te zijn.

Ik speel nu over een buizencombo. Ik heb ook een transistorbak maar daar mis ik de druk bij. Dus vandaar dat ik toch echt een buizenbak zoek :)

mmrizio
14 februari 2005, 16:09
Ik speel nu over een buizencombo. Ik heb ook een transistorbak maar daar mis ik de druk bij. Dus vandaar dat ik toch echt een buizenbak zoek :)

Vergelijk je wel appels met appels? Afijn... wel even proberen voor je 'm koopt!

Maurice

vester86
14 februari 2005, 16:35
probeer eens randall ofzo, heavymetalbakken met een goed clean

Maiden Michiel
14 februari 2005, 17:41
Ik speel nu over een buizencombo. Ik heb ook een transistorbak maar daar mis ik de druk bij. Dus vandaar dat ik toch echt een buizenbak zoek :)

Vergelijk je wel appels met appels? Afijn... wel even proberen voor je 'm koopt!

Maurice

Mja, ik denk van wel wat dat is toch altijd het essentiele verschil tussen buizen en transistor. Je mist het "blazende" geluid.

@Lacrymosa:
Ik heb hem nog niet zo lang, dus ben nog volop aan het tweaken. Ik gebruik in ieder geval de grunge distortion met gain 8. Zorg dat je na elk effect een mixer instelt en gebruik de 10 bands EQ!!
Dat is de basis, daarnaast heb ik het expressiepedaal zo ingesteld dat ik een solo kan boosten en dat de delay dan aanspringt.
Heb je wel de Artist update?

Effe back on topic:
Randall lijkt me niet excht wat, ik heb net als bij de Marshall eindtrappen een beetje het idee dat het wel scheurt maar omdat ik ook instrumentale gitaarmuziek maak klinken ze misschien iets te blikkerig ofzo. Iemand die anders het tegendeel bewijst?

vester86
15 februari 2005, 00:22
nee, ik ben het met je eens.

Randall's klinken als koekblikken. In ieder geval de transistor RG100 die ik had :-p :razz:

Lacrymosa
15 februari 2005, 09:40
@Maiden Michiel
ik heb nog geen upgrade, ik heb wel ff wat andere buisjes er in gedaan, klinkt al een stukken beter, heb alleen nog niet echt een super sound kunnen vinden, maar het wordt iedere keer als ik repeteer beter, want thuis is ie echt niet af te stellen, als je dat doet kom je echt voor geen meter door de mix

Maiden Michiel
15 februari 2005, 11:57
Maar jij hebt dus de 2112?

Want de reden waarom ik juist een 2101 wilde wasde distortions. Die zijn onovertroffen in de latere uitvoeringen.

Als je zaterdag naar de Metal Battle gaat kun je 2 GSP 2101's in actie horen ;)

Lacrymosa
15 februari 2005, 13:18
waar is de metal battle dan?

vorige week trouwens een band Over the Edge, in musicon gehoord, speelde allebei op een 2120 met mesa 50/50 eindtrap
klonk heel erg goed

Maiden Michiel
15 februari 2005, 14:27
In Atak, Enschede.

Ik dacht trouwens dat jij ook hier uit de buurt vandaan kwam?

Hmm, ja een Mesa 50/50 lijkt mij ook wel wat, maar ik zou zo graag weten wat dan het verschil is met een ENGL 50/50, een Marshall 9100 en een Peavey classic 50/50...

Lacrymosa
15 februari 2005, 15:19
de ENGL weet ik niet precies, maar de MESA heeft 6L6 buizen, de Peavey 50/50 EL84, de Peavey 60/60 6L6, de marshall heeft EL34

dat is eigenlijk het grootste verschil, natuurlijk zijn de schema compleet anders

Maiden Michiel
15 februari 2005, 15:37
En wat is qua klank het verschil tussen die buizen??

Maiden Michiel
18 februari 2005, 12:04
Wat mag zo'n Peavey Classic kosten?

En die heeft toch EL84 buizen, volgens mij heeft een Engl dat ook.

Ik zit erover te denken om een Peavey te gaan proberen. Wellicht dat ik een maat meeneem die met dezelfde digitech over een Marshall 2x50 speelt, om verschil te beluisteren.

Goed plan?

doncker
18 februari 2005, 19:43
ja het geeft je al een goede indruk. Maar toen ik mijn peavey 60/60 2dehands had gekocht klonk hij goed. Na een paar nieuwe buizen en alles tegoei afgesteld klonk hij fantastisch. Dus dat is ook een serieus argument dat je in je achterhoofd kunt houden.

caelin
18 februari 2005, 19:52
Effe back on topic:
Randall lijkt me niet excht wat, ik heb net als bij de Marshall eindtrappen een beetje het idee dat het wel scheurt maar omdat ik ook instrumentale gitaarmuziek maak klinken ze misschien iets te blikkerig ofzo. Iemand die anders het tegendeel bewijst?


BLIKKERIG ???? :o :o :o

niet blikkerig maar meer kruimels in je gain zul je bedoelen ....
marshall teminste ...exact de buizenamps iets rommeliger in de gain maar wel een scheur van een geluid :razz:

caelin
18 februari 2005, 19:52
Effe back on topic:
Randall lijkt me niet excht wat, ik heb net als bij de Marshall eindtrappen een beetje het idee dat het wel scheurt maar omdat ik ook instrumentale gitaarmuziek maak klinken ze misschien iets te blikkerig ofzo. Iemand die anders het tegendeel bewijst?


BLIKKERIG ???? :o :o :o

niet blikkerig maar meer kruimels in je gain zul je bedoelen ....
marshall teminste ...exact de buizenamps iets rommeliger in de gain maar wel een scheur van een geluid :razz:

caelin
18 februari 2005, 19:52
Effe back on topic:
Randall lijkt me niet excht wat, ik heb net als bij de Marshall eindtrappen een beetje het idee dat het wel scheurt maar omdat ik ook instrumentale gitaarmuziek maak klinken ze misschien iets te blikkerig ofzo. Iemand die anders het tegendeel bewijst?


BLIKKERIG ???? :o :o :o

niet blikkerig maar meer kruimels in je gain zul je bedoelen ....
marshall teminste ...exact de buizenamps iets rommeliger in de gain maar wel een scheur van een geluid :razz:

Maiden Michiel
19 februari 2005, 10:08
Ok thanks!

Lacrymosa
19 februari 2005, 11:42
ik zit er zelf ook steeds meer aan te denken om een 60/60 te kopen

doncker
19 februari 2005, 20:08
Kheb voor de mijne 300 betaald, met nieuwe buizen en een compleet nazicht kwam er nog is 120 bij. Weinig geld vind ik persoonlijik, en het ding scheurt toch vrij goed. Gewicht valt ook nog mee vind ik, alleen spijtig dat hij 3he is en hij geen presence regeling heeft. De volume regeling staat aan de achterkant maar ik regel mijn volume met mijn voorversterker.

greets

kristof

Maiden Michiel
20 februari 2005, 11:49
Thanks!
Dat wilde ik graag effe weten!

ben79
20 februari 2005, 22:27
Kheb voor de mijne 300 betaald, met nieuwe buizen en een compleet nazicht kwam er nog is 420 bij. Weinig geld vind ik persoonlijik, en het ding scheurt toch vrij goed. Gewicht valt ook nog mee vind ik, alleen spijtig dat hij 3he is en hij geen presence regeling heeft. De volume regeling staat aan de achterkant maar ik regel mijn volume met mijn voorversterker.

greets

kristof

Kristof, bedoel je eigenlijk niet 'ik heb er 300 voor betaalt en met een nazicht en nieuwe buizen kwan er nog is 120 bij dus een totaal van 420€'
:wink:

Maiden Michiel
21 februari 2005, 18:56
Effe wat anders, een Carvin TS100, is dat niks?
Ziet er wel vet uit:

http://www.carvin.nl/nl/images/TS1001.jpg

Pegasus
21 februari 2005, 21:37
Effe wat anders, een Carvin TS100, is dat niks?
Ziet er wel vet uit:



Bovendien weegt ie maar 11,3 kg.

Lacrymosa
22 februari 2005, 10:18
moet da kosten?

Maiden Michiel
22 februari 2005, 13:05
Nieuw via carvin.nl volgens mij 850 ofzo.
Adviesprijs 1100 ofzo??

ropp
10 maart 2005, 16:50
*spam* ik heb een mesa 20/20 te koop, voor 650 euro. De buizen zijn nog goed.(heb ze 2 weken terug laten testen.