PDA

View Full Version : Actie verlagen of niet?



Kasper
10 januari 2005, 20:22
Is het aan te raden om de actie op een akoestische gitaar te veranderen? Of doe je er meestal meer kwaad mee dan goeds?
Ik vind dat de snaren nogal hoog staan momenteel, maar weet niet of dit gewoon iets is waar ik aan moet wennen, mee moet leren leven, of aan te raden is om te verhelpen?

Als je de actie verlaagt op een akoestische gitaar, is het dan nog makkelijk mogelijk om het achteraf terug te verhogen?

Hoe hoog/laag staat de actie op jullie gitaren, hoe/waar meet je dit, en wat is de aan te raden hoogte?

Ik heb mijn Takamine nu een 2-3 weken ... Maar er werd mij gezegd dat je best eerst een paar weken wacht alvorens eraan te sleutelen, aangezien je nek nog wat kan krommen/bollen.

SaferSephy
10 januari 2005, 23:26
waar vind je de actie te hoog? bij de nek? dan moet je misschien wat aan de top kam doen...onderaan te hoog dan bied werk aan de brug oplossing...trussrod bijstellen kan ook werken...maar ik weet wat dat allemaal betreft noch toeten noch blazen...iemand anders? :P

Floris1984
10 januari 2005, 23:46
Na 3 weken al de actie verlagen vind ik sowieso nog redelijk vroeg.

Verder kan je wel de actie altijd nog verhogen mocht het niet goed gegaan zijn.

Kasper
10 januari 2005, 23:53
@safersephy: Het is vooral hoger op de nek (gebied rond 12e fret) dat ik wat verandering zou kunnen gebruiken.

@Floris1984: Na hoeveel tijd kan ik dan beginnen denken aan verandering? Om het toch op veilig te spelen?

Harald
11 januari 2005, 07:06
Ik weet niet wat voor snaren erop liggen, maar als er 012 op ligt zou je ook eens een set 011 kunnen proberen (staalsnarig toch?). Dat zal ook helpen (al lever je een beetje in op het geluid, maar dat valt wel mee) en je verandert in ieder geval nog niets aan de gitaar zelf. Maar in principe moet een goede gitaar met 012 snaren goed te bespelen zijn.

Afstellen zou ik sowieso laten doen, zeker omdat je de gitaar net hebt. Hangt natuurlijk een beetje van de winkel waar je hem gekocht en de prijsklasse hebt af, maar hier in Nederland doen ze dat bij de betere zaken. Vaak zit een afstelbeurt bij de aankoop. Iedereen wil zijn gitaar tenslotte weer iets anders hebben. Als de gitaar nog niet speelt zoals je hem hebben wilt, zou ik het nog even vragen bij de winkel waar je hem gekocht hebt.

Kasper
11 januari 2005, 13:14
Momenteel liggen nog de snaren erop die er op lagen toen ik hem kocht. Dus ik vermoed 012 (doorgaans voor stock snaren vermoed ik?)
Zou de spanning verlagen wanneer er lichtere snaren op liggen?

De winkelier zei dat een gitaar eerst een paar weken bespeeld moest worden alvorens hij afgesteld wordt, aangezien de hals nog wat kan holler of boller worden.

Floris1984
11 januari 2005, 13:47
Als de hals holler wordt, hoef jij je actie dus misschien helemaal niet aan te passen. Als de hals boller wordt, moet je de actie juist méér aanpassen dan dat je nu zou doen.

Verder zijn dunnere snaren 'makkelijker' met spelen ja.

Harald
11 januari 2005, 13:51
Dunnere snaren speelt lichter inderdaad. Hoe dikker de snaar hoe hoger de spanning. (en hoe lager je hem kunt stemmen zonder dat hij te slap gespannen is) dus bij zelfde stemming heeft een dunne snaar minder spanning dan een dikke. 011 set zou trouwens niet mijn eerste keuze zijn. eerst kijken wat met goede afstelling mogelijk is.

Misschien even wachten totdat je er een paar weken op gespeeld hebt, maar zou de gitaar dan wel goed laten afstellen. Dat de hals vanzelf holler wordt lijkt me trouwens vreemd, tenzij de gitaar in de winkel een tijd te hoog gestemd was.

Kasper
11 januari 2005, 14:18
Momenteel vind ik de snaren die er nu op liggen best te pruimen. Ik wil ook niet mijn vingers te veel verwennen door er te dunne snaren op te leggen, met als gevolg dat ik dan later moeilijker speel op zwaardere snaren.

Ik zal nog een paar weken wachten, en dan eens kijken om hem goed af te laten stellen.



Thx voor de replies allemaal!