PDA

View Full Version : opnieuw lakken



Raytheman
10 januari 2005, 20:00
Mijn 30 jaar oude custom les paul ( geen gibson dus maar een submerk van ibanez) wil ik weer netjes maken. de vernislaag is er inmiddels af. Nu heb ik dus een stuk hout waar op de meeste plaatsen nog de beits (of lak) zit, maar op sommige plekken is dat er ook afgeschuurd. Moet ik nu alles kaal schuren of is het zo voldoende om de gitaar dekkend te krijgen. En welke lak is dan het beste geschikt?

fred dons
11 januari 2005, 07:13
als de ongegrond glad is kun je die stukken latten zittten, als er ook open stukken hout zijn zonder lak of sealer dan zul je die eerst wel moeten sealen omdat je anders (in het begin) een soort van maanlandschap krijgt
op de plekken waar de lak in het hout trekt en die plekken waar hij op de bestaande lak blijft liggen

als je een sterke lak wilt dan is cellulose het makkelijkst te verwerken (op een 30 jaar oude gitaar hoef je niet meer bang te zijn dat het cellulose gaat reageren met de bestaande lak) kun je daar niet aan komen dan kun je ook autolak in spuitbussen gebruiken alleen zijn die iets kwestbaarder in gebruik

Raytheman
11 januari 2005, 18:02
Heb inmiddels autospuitlak erop gespoten bij wijze van sealer. Kan ik hem nu gewoon voorzichtig opschuren en aflakken? Wederom met autolak?

@Fred
Bedankt voor de tips zover!

fred dons
13 januari 2005, 07:18
ja dat kan, het kan kan zijn dat bij de eerste lagen nieuwe lak de stukken "oude" lak weer naar boven komen (die smelten minder snel
in de nieuwe lak) maar dat is gewoon een kwestie van blijven schuren
tussen de lagen lak door

Punt
18 januari 2005, 16:42
Niets aan doen, aged is in :)

Raytheman
18 januari 2005, 18:08
aged is in...onbegrijpelijk! Wel eens zo'n Fender relic gezien? trieste gitaar.
Heb zelf een strat uit 1972 maar die is gewoon in nieuwstaat hoor :-)
En dat wou ik graag zo houden.
Zie je het al voor je: "kijk eens : ik heb een nieuwe gitaar gekocht; was maar 2700 euro!" En dan ongegeneerd het koffertje openen en een relic eruit trekken..hahahaha- mij niet gezien