PDA

View Full Version : Squier JV '57 R.I.



gjlp
10 januari 2005, 17:21
Hi all,

Ik zit erover te denken om deze gitaar te kopen. Hij komt uit 1983. Voor zover ik weet is dit de 3e serie die gemaakt is. Hebben deze gitaren de Japanse pickups en hardware of de USA, en klopt het dat hij cellulose gelakt is? En weten jullie hoe de kwaliteit/geluid is in vergelijking met een USA '57 R.I.? De vraagprijs is €700,-

fred dons
10 januari 2005, 17:42
het heeft een poly lak (alleen sommige japanse fender reissues bestemd voor de japanse markt hebben cellulose)

toen deze gitaren net uitkwamen waren ze beter dan hun amerikaanse counterpart, dit is allang het geval niet meer, dus alleen uit een verzamelaars oogpunt zijn ze interresant (en ik 700 euri dus te veel 8) )

Cubensis
10 januari 2005, 18:11
ze zijn beter dan de USA fenders van toen, en al helemaal beter dan die bagger die tegenwoordig uit die usa fabriek komt :), maar 700 is gewoon veel te veel, dingen waren dat toen in guldens nieuw ofzo

PeArLjAm
10 januari 2005, 18:17
ze zijn beter dan de USA fenders van toen, en al helemaal beter dan die bagger die tegenwoordig uit die usa fabriek komt :), maar 700 is gewoon veel te veel, dingen waren dat toen in guldens nieuw ofzo

wat een bullshit. Fender usa maakt tegenwoordig best degelijke gitaren, OK ze halen het verreweg niet bij de oudjes maar een squier JV is niet 'helemaal beter' dan een fender usa. Misschien evenredig in geluid en kwaliteit maar zeker niet beter. Ze waren gewoon competitie met fender usa in die tijd en daarom werden ze als goed beschouwd en zijn ze nu geld waard, omdat er relatief weinig van gemaakt zijn. 700 euro vind ik trouwens ook veel te veel. Daar heb je ook een ouwe tokai strat voor en die zijn beter.

gjlp
10 januari 2005, 20:02
het heeft een poly lak (alleen sommige japanse fender reissues bestemd voor de japanse markt hebben cellulose)

toen deze gitaren net uitkwamen waren ze beter dan hun amerikaanse counterpart, dit is allang het geval niet meer, dus alleen uit een verzamelaars oogpunt zijn ze interresant (en ik 700 euri dus te veel 8) )

Dus wat jj zegt is dat ik beter kan kijken naar een JV uit '82 of bijvoorbeeld een goede tokai uit die tijd.

fred dons
11 januari 2005, 06:55
wat ik eigenlijk zeg is dat als je een goede "vintage"strat wilt je beter voor mexicaanse classic strat (in sunburst) kan gaan
met name de sunburst versies zijn van mooi en goed hout gemaakt en zelfs al zou je de brug pickup vervangen (meestal het zorgenkindje op een strat) dan heb je nog steeds een goedkopere maar qua hardware betere strat (potmeters en switches zijn bagger op japanse strats uit die periode)

Wil je voor verzamelaarswaarde gaan dan zou een JV (of zelfs een tokai) inderdaad een optie kunnen zijn echter dat heeft je geen garantie op een "betere"strat
In de periode dat deze gitaren gebouwd werden waren ze beter dan de us strats en dat verklaard hun populariteit echter deze populariteit (en verzamelaarswaarde) heeft in de tussentijd het hoogtepunt wel achter de rug, omdat je op dit moment veel makkelijker een gitaar van vergelijkbare (of betere) kwaliteit voor het zelfde of minder geld kunt kopen

Stratman70
11 januari 2005, 10:13
ze zijn beter dan de USA fenders van toen, en al helemaal beter dan die bagger die tegenwoordig uit die usa fabriek komt :), maar 700 is gewoon veel te veel, dingen waren dat toen in guldens nieuw ofzo

wat een bullshit. Fender usa maakt tegenwoordig best degelijke gitaren, OK ze halen het verreweg niet bij de oudjes maar een squier JV is niet 'helemaal beter' dan een fender usa. Misschien evenredig in geluid en kwaliteit maar zeker niet beter. Ze waren gewoon competitie met fender usa in die tijd en daarom werden ze als goed beschouwd en zijn ze nu geld waard, omdat er relatief weinig van gemaakt zijn. 700 euro vind ik trouwens ook veel te veel. Daar heb je ook een ouwe tokai strat voor en die zijn beter.

Ik zou toch de kwaliteit van de JV's niet al te veel onderschatten. En Tokai beter dan de JV's? Ik betwijfel het. Ik ben een enorme Tokai fan, maar de elementen en switches van Tokai tippen echt niet aan het spul van Fender Japan uit dezelfde periode.

Wat voor mij een Tokai veel en veel cooler maakt dan een JV is de superdunne lak (ik heb zelfs een exemplaar met celluloselak), het halsplaatje met 'identieke' serienummers als Fender in de jaren 50 en 60 aan hun gitaren gaf en natuurlijk dat toffe 7okai logo van de Springy Sound modellen. Maar als ik puur voor kwaliteit zou gaan, zou ik liever een JV willen.

€700,-- is misschien wel aan de dure kant, maar dat is nu toch eenmaal de prijs die ze er voor kunnen vragen en hem dan nog goed kunnen verkopen, dus je kunt alleen maar concluderen dat die gitaren dat geld dubbel en dwars waard zijn.

Ik heb mijn Squier JV uit '82 (één van de eerste Squiers, daarvoor waren het eerst eventjes Fender JV's) voor 450 engelse ponden gekocht, zo'n jaar geleden. Heb er nog geen seconde over nagedacht of ik er wel teveel voor betaald zou kunnen hebben. Ik ben nog nooit zo'n goede Fender tegengekomen!

fred dons
11 januari 2005, 10:27
tuurlijk ook tussen die gitaren zitten fantastische exemplaren die hun geld meer dan waard zijn, echter het feit dat het een squier uit die periode is is geen 100 % garantie dat dat zo is

en inderdaad electronica uit Japanse gitaren in die tijd (inclusief Fender) is het eerste wat je mag vervangen omdat het bagger is (en natuurlijk zitten daar ook weer uitzonderingen tussen :wink: )

Lucluc
12 januari 2005, 20:36
Er zijn ook andere uitzonderingen: niet alle JV's zijn beter dan US modellen uit dezelfde periode. Daar zitten echt ook prima gitaren tussen. Verzamelaars vinden een pre CBS strat beter dan een uit begin jaren '80, okee zal ook wel. Maar voor het geld, ik denk ook rond de 700 euro, kun je zo'n strat krijgen met de input op de slagplaat en maar 1 tone knop. Dat zijn echt heel behoorlijke gitaren en als ik dus voor 700 euro mag kiezen tussen zo'n US strat of een JV Squire, dan zou ik voor de amerikaan kiezen. Betere hardware en electronica. En de meest begeerde JV's hebben de US pickups, dezelde als op die zogenaamde slechte amerikaanse gitaren. Raar maar waar!

Stratman70
12 januari 2005, 23:57
Het meest bijzondere aan mijn JV '57 RI vind ik toch wel de hals, die in het niets lijkt op een originele hals uit 1957: vrij dun en een behoorlijk platte (9,5?) radium. Heerlijke hals dus!

stewartfan
16 januari 2005, 20:10
op mijn jv zit juist weer een boom van een hals , en erg goede elementen.
ik vind dat de jv `s echt super zijn.
naar mijn mening kunnen er niet veel gitaren tegen op, maar dat komt meschien ook wel doordat mijn strat echt mijn naam draagt en echt soul heeft het zijn goede gitaren !