PDA

View Full Version : 62 reissue strat gebruikers



Rock&Roll
10 januari 2005, 17:05
hebben jullie ook zo last van die vintage radius op de neck?
Ik ben nogal een fan van bending en telkens als ik een leuke bend zou willen doen boven de 15e fret moet ik mij bedenken want door die bolle radius kan ik die bends niet uitvoeren...
Heeft er trouwens iemand een oplossing hiervoor? zonder herfretten of andere neck :wink:

:cool:

gjlp
10 januari 2005, 17:20
Nee heb ik geen last van. Ik heb altijd deze radius gespeeld dus het gaat wennen.

Negative K3 fan
10 januari 2005, 17:57
daarvoor is er dus de compound radius check www.warmoth.com voor info daarover!

sjaakies
10 januari 2005, 20:21
je kan kijken of je radius van je snaren wel gelijk staan met de radius van je toets of je hals is niet goed af gesteld.

Rock&Roll
10 januari 2005, 23:11
is er geen manier om dit te ontwijken?
vroeger was er enkel vintage radius en toen konden de gitaristen toch ook benden??

fred dons
11 januari 2005, 07:03
dat klopt en toen hebben ze de "hoge aktie"uitgevonden :wink:

het helpt inderdaad als de radius van je brugzadels de radius van je toets perfect volgt maar daarnaast zul je je aktie iets hoger moeten hebben dan dan je gewend bent op een moderne nek

matto
11 januari 2005, 09:06
Met een wat hogere action dan standaard gaat het ook een stuk beter :P

Stratman70
11 januari 2005, 09:55
Juist, dat wilde ik ook maar zeggen: een hoge(re) actie is het enige wat je kunt doen. Als je geen "100notenperseconde-gitarist" bent, is er eigenlijk ook helemaal niks mis met een hoge actie. Met een hoge actie heb je vaak ook meer controle over de noten en speel je minder snel van die "per ongeluk" noten.

vinni
11 januari 2005, 12:52
Ken dat probleem van benden op een "vintage" hals ook.
Dit is inderdaad de combinatie Radius en actie.
Ik had een telecaster. Als je de noot opdrukt van smoort-ie.

Je kan daar bijvoorbeeld een vervangende compound Radius neck voor aanschaffen. Kijk bij Vox Humana of Warmoth. Ik zou inderdaad ook eerst proberen of een iets hogere actie je probleem al verhelpt.

Groet en succes,
Vinni

dejohan
11 januari 2005, 14:15
Hebben '62 Jazzmaster US RI nekken ook een vintage radius? Ik denk dat ik dit probleem herken.

matto
11 januari 2005, 16:18
ja, :cry:

dejohan
11 januari 2005, 16:23
waarom moet je huilen?

Rock&Roll
11 januari 2005, 16:51
tjah, een andere neck opsteken doe ik liever niet, hou de gitaar graag origineel, weetjewel.
Ik zal ze eens in handen steken van mijn gitaartech. een lichtjes hoger actie op de laagste snaren is ook niet zo erg...
Ik las dat eric johnson bij zijn gitaar de hals op die plaatsen wat laten bijschaven had om toch bends mogelijk te maken.

:cool:

Bluesbreaker
11 januari 2005, 17:01
tjah, een andere neck opsteken doe ik liever niet, hou de gitaar graag origineel, weetjewel.
Ik zal ze eens in handen steken van mijn gitaartech. een lichtjes hoger actie op de laagste snaren is ook niet zo erg...
Ik las dat eric johnson bij zijn gitaar de hals op die plaatsen wat laten bijschaven had om toch bends mogelijk te maken.

:cool:

As je de hals gaat bijschaven is je gitaar ook niet meer echt origineel he, maargoed ik zou inderdaad eerst maar eens wat met de actie experimenteren, ingrijpendere maatregelen kunnen altijd nog als het toch niet lukt.

matto
11 januari 2005, 18:48
waarom moet je huilen?

Dat je daar nu pas achterkomt!

dejohan
11 januari 2005, 20:02
...

dejohan
11 januari 2005, 20:04
waarom moet je huilen?

Dat je daar nu pas achterkomt!

Ja zeg! Nu voel je je lekker stoer zeker dat je dat hebt kunnen zeggen? Ik heb die gitaar een half jaar. De laatste keer dat ik mijn gitaar gechecked heb stond er nergens "deze gitaar heeft een vintage radius". Ook de specs op het net zeggen er niets van. 50% van de mensen die gitaar spelen weet volgens mij eens wat "radius" betekent!
Mocht iedereen op een gitaarforum zo puberaal reageren zou er niemand nog iets durven vragen. Denk daar aan als je hier eens met een vraag af komt.

fred dons
11 januari 2005, 20:11
eric johnson heeft zijn strat laten herfretten en de radius laten aanpassen
net zoals no. 1 van SRV

en het is inderdaad niet zo erg dat je niet weet dat je gitaar een radius van 7,5 inch heeft ten opzichte van een 9,5 inch op een moderne strat.
dat verschil is in principe niet zo groot en het staat niet voorgedrukt op
je hals :razz:

matto
12 januari 2005, 08:46
waarom moet je huilen?

Dat je daar nu pas achterkomt!

Ja zeg! Nu voel je je lekker stoer zeker dat je dat hebt kunnen zeggen? Ik heb die gitaar een half jaar. De laatste keer dat ik mijn gitaar gechecked heb stond er nergens "deze gitaar heeft een vintage radius". Ook de specs op het net zeggen er niets van. 50% van de mensen die gitaar spelen weet volgens mij eens wat "radius" betekent!
Mocht iedereen op een gitaarforum zo puberaal reageren zou er niemand nog iets durven vragen. Denk daar aan als je hier eens met een vraag af komt.

Dat bedoel ik niet. ik bedoel te zeggen dat je een gitaar toch eerst uit gaat proberen voordat je je zuurverdiende euros bij een muziekwinkel in gaat leveren.

dejohan
12 januari 2005, 09:50
waarom moet je huilen?

Dat je daar nu pas achterkomt!

Ja zeg! Nu voel je je lekker stoer zeker dat je dat hebt kunnen zeggen? Ik heb die gitaar een half jaar. De laatste keer dat ik mijn gitaar gechecked heb stond er nergens "deze gitaar heeft een vintage radius". Ook de specs op het net zeggen er niets van. 50% van de mensen die gitaar spelen weet volgens mij eens wat "radius" betekent!
Mocht iedereen op een gitaarforum zo puberaal reageren zou er niemand nog iets durven vragen. Denk daar aan als je hier eens met een vraag af komt.

Dat bedoel ik niet. ik bedoel te zeggen dat je een gitaar toch eerst uit gaat proberen voordat je je zuurverdiende euros bij een muziekwinkel in gaat leveren.


Ik heb een USA Standard strat uit 91 geruild voor een USA Vintage series Jazzmaster uit 1999. Bij zo'n deal ga ik niet moeilijk doen hoor. Bovendien vind ik het niet echt een probleem, de bends lukken goed genoeg. Ik ben trouwens toch niet echt een solist. Sorry voor m'n nogal botte respons, ik was nogal humeurig gisteren.

Rock&Roll
12 januari 2005, 10:41
Ik heb laatste op een mex classic 50's gespeeld (sunburst = zalige gitaar) en het viel me wel op dat die blijkbaar geen 7,5" radius had maar eerder de standaard moderne 9,5". benden lukte trouwens heel goed, zelf 1 1/2 note bends. ze had wel vintage frets, maar misschien zou het kunnen dat de radius aangepast werd?? iemand met een 50's classic die dit kan bevestigen?
Ik wist wel degelijk welke de radius op die 62 was en ik heb er nog steeds geen probleem mee dat ik ze gekocht heb, het is een perfecte gitaar. ik vroeg me gewoon af of je het probleem misschien kan omzeilen, maar blijkbaar niet!

:cool: [/url]

groovyB3
12 januari 2005, 12:43
hebben jullie ook zo last van die vintage radius op de neck?
Ik ben nogal een fan van bending en telkens als ik een leuke bend zou willen doen boven de 15e fret moet ik mij bedenken want door die bolle radius kan ik die bends niet uitvoeren...
Heeft er trouwens iemand een oplossing hiervoor? zonder herfretten of andere neck :wink:

:cool:

Kheb zelf een '63 Strat en een '57 Ri Strat, beide dezelfde bolle radius, maar vind het alleen maar fijn. Dit geeft me júist de mogelijkheid om verder te kunnen benden dan met zo'n platte toets.

Zonder herfretten kan je de radius niet verhogen, dus enige 2 mogelijkheden die jij niet wil zijn juist de enige 2 mogelijkheden. :razz:

Edit: Action verhogen is idd ook een mogelijkheid. Op m'n lage E staat m'n action op 1cm en op de hoge E op 8mm, beide gemeten rond de 12e fret.