PDA

View Full Version : hoe doe ik wat aan die dofheid?



Ic3gl0vE
19 juni 2002, 00:44
hey mensen.. als ik iets opneem met m'n gitaar/stem door middel van een microfoon dan is het geluid altijd zo dof, nou moet ik met die EQ gaan kloten in cubase enzo maar ik heb er niet zoveel verstand van... iemand tips aan welke knoppen ik moet draaien?
ik heb cubase VST/32 5.0

sleep_to_saturate
19 juni 2002, 14:12
Denk dat je beter een goede microfoon kan kopen. EQ'en kan vaak veel uitmaken alleen als je al met een dof geluid begint ben je alleen maar bezig met het geluid te corrigeren i.p.v. versterken.

Ic3gl0vE
19 juni 2002, 15:45
wat kost een goeie mic. dan?

Guitarfreak
25 juni 2002, 22:35
maarten daar kom jij niet met jou baantjuh:P:P:P:P

Ic3gl0vE
25 juni 2002, 22:36
als ik maar wil komt dat echt wel goed

mafkees..

sash
6 juli 2002, 01:38
Maar z'n gitaar klinkt ook dof en ik denk dat ie gewoon opneemt door middel van z'n GT6

Jerommeke
8 juli 2002, 00:49
Probeer je signaal zo hard mogelijk je systeem in te laten komen (net voor de vervorming dus).

Hoe "heter" het signaal hoe beter gedefinieerd en beter je geluid.

"kloten met eq" erkt vaak ook prima. Je zou er naast het hoog boosten ook aan kunnen denken het laag te verminderen (is vaak heel effectief)

Jerommeke
8 juli 2002, 00:52
oh ja, waarschijnlijk kan je het signaal dat je hebt opgenomen oog "opkrikken". Daar heb je bijvoorbeeld een functie genaamd "normalize" voor.
Wat er gebeurd is dat de comp het signaal zo hard maakt als hij kan zonder te vervormen. Vaak wordt het geluid dan ook al een stuk heter (luister maar naar je stereo: als je de boel heel zacht hebt staan klinkt de boel vaak een stuk minder).

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Ic3gl0vE
13 juli 2002, 12:42
Op 2002-07-06 00:38, schreef sash:
Maar z'n gitaar klinkt ook dof en ik denk dat ie gewoon opneemt door middel van z'n GT6


eeuh dude?
als ik zeg dat ik opneem met een MICROFOON dan bedoel ik geen GT6 (die ik overigens niet eens heb!)

maar ik zal de tips hiero is proberen, bedankt!

sash
13 juli 2002, 20:18
Op 2002-07-13 11:42, schreef Ic3gl0vE:


Op 2002-07-06 00:38, schreef sash:
Maar z'n gitaar klinkt ook dof en ik denk dat ie gewoon opneemt door middel van z'n GT6


eeuh dude?
als ik zeg dat ik opneem met een MICROFOON dan bedoel ik geen GT6 (die ik overigens niet eens heb!)

maar ik zal de tips hiero is proberen, bedankt!


Ok, foutje GT3 dan, maar als je een GT3 hebt ga je toch je gitaar niet opnemen met een mic...

Ic3gl0vE
13 juli 2002, 20:55
gieter opnemen kan nu idd met GT3 maar dan heb ik m'n stem ook nog... en aangezien cubase niet altijd helemaal lekker werkt doe ik liever stem+gieter in een keer(ja ik weet het dan kan het nooit echt lekker klinken) en dan moet het toch met een mic.

x.studio
15 augustus 2002, 02:50
Waar stuur je dat signaal heen? Dus amp>mic>..... Als je teveel moet klooien achteraf om het aan te kunnen horen ben je fout bezig. Een pruts ingang op een goedkoop consumentenkaartje geeft een prutsresultaat. Mic-ingangen op de meeste huis-tuin en keuken geluidkaarten zijn gewoon bagger, leuk voor zo'n chat microfoontje van 2 eurootjes maar verder kun je er niks mee.

grt Pieter

Ic3gl0vE
15 augustus 2002, 18:54
soundblaster live 5.1 heb ik

x.studio
16 augustus 2002, 04:20
Leuke kaart om mee te gamen. De line in is best bruikbaar, maar die mic ingang dus gewoon niet. Wil je het goedkoop houden, neem dan een simpel mengtafeltje (geen dj-spul)en sluit je zangmic daar op aan, doe hetzelfde met de mic die voor je versterker staat en eventueel stuur je ook de line-out van de versterker (mits die er een heeft)door dat mengpaneeltje. Die mixer sluit je aan op de line-in van je pc en klaar voor weinig. Voor ong 100 eurootje koop je al een bescheiden Behringertafel en voor een redelijk breed inzetbare mic betaal je ong 200 (Shure), verder natuurlijk goede kabels gebruiken en niet de 5 euro rommel.
Voor die tafel en mic kun je ook gerust even neuzelen op marktplaats.

grt Pieter

tomthumb
26 oktober 2002, 16:03
Gebruik een condensator-microfoon (met phantoomvoeding)