PDA

View Full Version : Tailpiece hoogte LP?



Punt
10 januari 2005, 12:38
Ik ben (weer) wat aan het experimenteren met de hoogte van de tailpice op mijn LP.

Normaal schroef ik hem helemaal omlaag tot op de body.

Vandaag weer eens eeb halve cm omhoog gedraaid en het resltaat:
Ik voel minder snaarspanning, snaren lijken dunner.
De toon is iets minder gecomprimeerd en wat opener en ik hoor wat meer/andere harmonics.

De mindere spanning vind ik wel een plus. Over de toon ben ik het nog niet eens met mezelf.
Ik kan nu het volume niet opendraaien dus ik test dat later nog eens.
Het lijkt er voor nu voorlopig op dat ik de minder stijle snaarhoek toch beter vind klinken. Als dat zo blijft ga ik de topwrap nog testen, dan heb je en de minder stijle snaarhoek en de maximale koppeling van de tailpiece op de body.

Wie heeft ervaring m.b.t. dit issue?
B.v. wat is de optimale snaarhoek of tailpiece hoogte?
En geldt dat ook voor Historics?
Etc etc.

Orpheo
10 januari 2005, 12:47
Ik ben (weer) wat aan het experimenteren met de hoogte van de tailpice op mijn LP.

Normaal schroef ik hem helemaal omlaag tot op de body.

Vandaag weer eens eeb halve cm omhoog gedraaid en het resltaat:
Ik voel minder snaarspanning, snaren lijken dunner.
De toon is iets minder gecomprimeerd en wat opener en ik hoor wat meer/andere harmonics.

De mindere spanning vind ik wel een plus. Over de toon ben ik het nog niet eens met mezelf.
Ik kan nu het volume niet opendraaien dus ik test dat later nog eens.
Het lijkt er voor nu voorlopig op dat ik de minder stijle snaarhoek toch beter vind klinken. Als dat zo blijft ga ik de topwrap nog testen, dan heb je en de minder stijle snaarhoek en de maximale koppeling van de tailpiece op de body.

Wie heeft ervaring m.b.t. dit issue?
B.v. wat is de optimale snaarhoek of tailpiece hoogte?
En geldt dat ook voor Historics?
Etc etc.

ik zeker niet!

maar ik wilde wel ff deze kans aangrijpen om te zeggen dat ik het een heel boeiend experiment vind!

ik zou graag wel op de hoogte willen blijven. vind het tof idee overigens, tailpiece verhogen/verlagen...nooit op gekomen zelf...

V!N
10 januari 2005, 13:07
Kom op Punt, je bent toch niet verbannen van het Les Paul Forum ? :D

Er is geen vast gegeven hiervoor, wat je zelf maar prettig vindt, zolang je snaren maar niet de brug raken maar alleen de zadels hierin.
Probeer nog eens wat door te experimenteren met de zogenaamde "top wrap", net als meneer Gibbons en Wylde en ga zo maar door. Ik ben er persoonlijk niet zo'n fan van, slappere snaren lijken comfortabeler, maar ze moeten een heel eind meer gebogen worden om op de juiste toon te komen, "Stratocaster"-achtig ..

Een staartstuk dat helemaal tegen de body wordt geschroefd, maakt het meeste contact om de toon door te geven. Op één van mijn gitaren raken de snaren de brug als het staartstuk helemaal omlaag staat, die heeft namelijk (net als een historic Les Paul) een vrij diep gestoken bovenblad. Daarom heb ik een paar ringen laten draaien om deze ruimte op te vullen, zo maakt het staartstuk alsnog optimaal contact.

Monty
10 januari 2005, 16:45
De tailpiece van m'n les paul (= een historic) staat op ongeveer 5 mm van de body af. Als ik 'm lager zet dan raakt hij de achterkant van de ABR en dat moet niet. De kans op breken is ook kleiner naarmate je de hoek kleiner maakt (vooral bij wrapover tailpiece is de kans minimaal).

Op m'n oude LP Custom had ik dat wrapover toegepast, gewoon om te proberen. Uiteindelijk merkte ik niet echt veel verschil. Het speelt anders omdat je nu geen diep dal heb achter je tune-o-matic maar daar raak je zo aan gewend.

Punt
10 januari 2005, 23:55
Mijn LP is een historic maar de snaren raken de brug niet als ik de taipiece helemaal omlaag draai. Dat was overigens wel zo bij mijn Classic, die had daarom ook topwrap.

Op de historic had ik de tailpiece ook helemaal op de body omdat "iedereen" dat doet. Maar na mijn teleurstellende ervaringen met hypes als de RS-kit en boutique pickups heb ik de gitaar weer helemaal stock gemaakt en besloten ook het onderwerp tailpiece opnieuw op te pakken zonder af te gaan op de algemene opinie van LPF posters :)

Overigens vermoed ik inderdaad dat er geen algemene regels zijn en dat het per gitaar en de wens van de speler verschilt wat de "goede" afstelling is. Helaas :)
Moet je het allemaal zelf uitproberen :(

Punt
15 januari 2005, 15:01
Vervolg:

Na een aantal dagen toch besloten het tailpiece weer tot op de body om laag te schroeven, dat klinkt wat mij betreft inderdaad het best.

Ik hoef geen topwrap te gebruiken omdat mijn snaren de achterkant van de brug niet raken.
Mocht dat wel het geval zijn dan moet je topwrappen.

Wat ok veel effect heeft is de hoogte van de pups en vooral ook de polepieces afstellen.