PDA

View Full Version : Nieuwe buizen voor meer gain



Voidhead
10 januari 2005, 12:30
Hoi,

ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn om de buizen in mijn peavey classic 30 te vervangen. Ik zou graag wat meer gain willen hebben op het OD kanaal. Er zitten nu in de preamp 3 12AX7 buizen en in de poweramp 4 EL84 buizen.

Weet iemand hier wat meer vanaf en wat voor buizen zou je me dan aanraden voor meer gain?

Bij voorbaad dank

gerrekat
10 januari 2005, 12:36
neem Electro harmonix ECC83's of ECC83's van Chinees fabrikaat...

de poweramp buizen maken weinig uit...

Monty
10 januari 2005, 12:42
Electro Harmonix heeft idd een serie 12AX7 High Gain... naam zegt genoeg.

Negative K3 fan
10 januari 2005, 12:44
de voltage ingangf op 240 ipv 220 zou ook een klein beetje kunnen helpen

Thijssie
10 januari 2005, 13:03
ik vraag me af wat de mogelijkheden zijn om de buizen in mijn peavey classic 30 te vervangen. Ik zou graag wat meer gain willen hebben op het OD kanaal. Er zitten nu in de preamp 3 12AX7 buizen en in de poweramp 4 EL84 buizen.

Weet iemand hier wat meer vanaf en wat voor buizen zou je me dan aanraden voor meer gain?

Vervang de 3 voorbuisjes es voor 3x Electro Harmonix 12AX7EH....

Antal
10 januari 2005, 14:38
de voltage ingangf op 240 ipv 220 zou ook een klein beetje kunnen helpen

Weet je zeker dat dit niet juist het omgekeerde effect geeft?

Negative K3 fan
10 januari 2005, 14:42
van 240>220 zou de b+ iets verlagen en dus ook spanningen anodes voorbuizen>meer gain.... zoiets :) dat is trouwens ook de varuiac truc

dejohan
10 januari 2005, 15:01
Ik geloof toch maoilijk dat van de ene 12ax7 naar de andere switchen ineens superveel gain gaat geven. Misschien een subtiel verschil, maar een wereld van verschil gaat dat toch niet zijn denk ik. Of vergis ik mij?

Ik denk dat als je echt meer gain wilt, je een amp met meer gain dan de Pleavy Classic moet kopen, of misschien een extra pedaaltje gebruiken.

pol
10 januari 2005, 16:36
idd, het verschil in gain tussen verschillende merken buizen gaat vrij subtiel zijn, tenzij je huidige voorversterkerbuizen echt versleten zijn.
Er zijn ook wel wat verschillen in de klank, sovteks vind ik niet zo geweldig persoonlijk, JJ's zijn goed, lekker vol vind ik. de rest ken ik niet.

Als je echt veel meer gain wil, koop dan een booster.
Ik heb laatst nog 1 getest die heel transparant klonk : de rath amp solo switch. een heel eenvoudig pedaal met alleen een volume knop.

Nicci
10 januari 2005, 18:25
je moet even contact opnemen met dr tube. deze kan buisjes testen op de hoeveelheid gain. kost m,aar een paar euro extra. binnen een bepaald soort en merk maakt het namelijk verschil.

Nicci
10 januari 2005, 18:46
Ik geloof toch maoilijk dat van de ene 12ax7 naar de andere switchen ineens superveel gain gaat geven. Misschien een subtiel verschil, maar een wereld van verschil gaat dat toch niet zijn denk ik. Of vergis ik mij?


niet veel, maar het kan een beetje schelen. je moet er inderdaad niet te veel van verwachten.

Punt
11 januari 2005, 00:02
Als meer gain wilt lukt dat niet echt met buizen.
Met buizen kun je wel de kwaliteit van je toon vebeteren door bijvoorbeeld NOS buizen te zoeken (New Old Stock). Die zijn beter dan wat ze tegenwoordig maken.

Voor meer gain kun je er een pedaal voor zetten.

Voidhead
11 januari 2005, 16:11
bedankt voor de reacties,

ik hoef geen metalbak te hebben maar iets meer grunge is wel vetter vind ik. Ik heb een overdrive pedaaltje een boss turbo overdrive maar de versterker wordt er nogal noisy door als ik hem gebruik over het OD kanaal. Voor solo's geeft het opzich wel een 'smooth' effect, een dikker geluid.
maar het geluid wordt er niet echt strakker op.

gerrekat
11 januari 2005, 18:15
Het verschil tussen bijv. JJé en EH's is toch aanzienlijk hoorbaar....