PDA

View Full Version : 'Ploppende' chorus en meer...



Dweezman
10 januari 2005, 10:23
test

Dweezman
10 januari 2005, 10:23
De problemen op mn board blijven maar verhuizen. Nu kan ik op highgain spelen zonder irritant-gefluit (electronische feedback), omdat ik de chorus en paser uit de fx loop heb gehaald. toch moeten die twee er gewoon in kunnen, toch? Mn tremelo en delay geven geen problemen.

Nu is er het volgende voor in de plaats gekomen, bij een beetje toename in de gain, neemt de brom fors toe. En nieuw is nu dat bij inschakeling van m'n chorus een behoorlijke plop hoorbaar is.

Lekker voor de subtielere partijtjes...

Robbert
10 januari 2005, 10:52
Je had een Koch he?

Dweezman
10 januari 2005, 10:56
yep. Multitone.

Robbert
10 januari 2005, 10:59
Heeft ie ook al die rare kuurtjes als je zonder effecten speelt, dus de gitaar gelijk in de versterker geprikt?

Dweezman
10 januari 2005, 11:12
gelukkig niet...

lemon sole
10 januari 2005, 17:15
ik had die plop in mijn versterker, amptech denkt dat het de relais is... zit er een relais in zo een bakkie? Misschien daar eens naar kijken dan

lemon sole
10 januari 2005, 17:16
ik had die plop in mijn versterker, amptech denkt dat het de relais is... zit er een relais in zo een bakkie? Misschien daar eens naar kijken dan

lemon sole
10 januari 2005, 17:16
ik had die plop in mijn versterker, amptech denkt dat het de relais is... zit er een relais in zo een bakkie? Misschien daar eens naar kijken dan

lemon sole
10 januari 2005, 17:16
sorry pc deed raar

schizo910
10 januari 2005, 17:19
Volgens mij had lemon sole die plop in zijn versterker :wink:

Dweez, ik zou gewoon weer contact opnemen met Koch, dit moet toch allemaal verholpen kunnen worden...

Antal
10 januari 2005, 17:57
ik had die plop in mijn versterker, amptech denkt dat het de relais is... zit er een relais in zo een bakkie? Misschien daar eens naar kijken dan

Helaas, er zit geen relais in een choruspedaal.

aad
10 januari 2005, 18:24
De problemen op mn board blijven maar verhuizen. Nu kan ik op highgain spelen zonder irritant-gefluit (electronische feedback), omdat ik de chorus en paser uit de fx loop heb gehaald. toch moeten die twee er gewoon in kunnen, toch? Mn tremelo en delay geven geen problemen.

Nu is er het volgende voor in de plaats gekomen, bij een beetje toename in de gain, neemt de brom fors toe. En nieuw is nu dat bij inschakeling van m'n chorus een behoorlijke plop hoorbaar is.

Lekker voor de subtielere partijtjes...

1, komt de brom uit je phaser of uit je chorus of beide?
Dit is niet duidelijk op te maken uit je verhaal. Omdat het lastig is om dit soort fouten op te lossen moet je ALLES apart bekijken. Dus: begin met alleen je phaser tussen je amp en je gitaar. Geen probleem? Ok, gain toevoegen. Brom? -> je hebt een probleem met de combinatie gain/phaser.

2, komt de plop uit je chorus? Gebeurt dat alleen in de effect-loop of ook rechtstreeks. Gebeurt dat i.c.m. andere effecten (zoals die gain) of wordt het daardoor alleen versterkt. Dus: alleen je chorus tussen je gitaar en amp, luisteren of je (zelfs vaag) een plop hoort (en/of andere storingen).

Zoniet, dan "iets" erbij. De gain bijv. Nu wel een plop? Dan zoeken in de richting van: bijv. is de gain ACHTER de chorus een betere optie?

Die plop kan idd veroorzaakt worden door een verkeerde (te hoogohmige) afsluiting van de uitgang van het effect. Aangezien effecten meestal niet symmetrisch worden gevoed (alleen + en gnd) moet het hele effect op een halve voedingsspanning worden ingesteld. Je signaal komt dan via een z.g. koppelcondensator het effect binnen en gaat op de zelfde manier er weer uit. Die koppelcondensatoren kunnen het beste aan de "buitenkant" van je effect worden afgesloten d.m.v. een weerstand. Aan de ingang zou je dus 1M kunnen solderen over je effect en aan de uitgang mag die weerstand best kleiner zijn (100K of nog lager, maar niet lager denk ik dan 10K).

Het kan zijn dat die weerstanden er al in zitten. Dan wordt het lastig.
Dan helpt mijn tip natuurlijk niet meer, tenzij die weerstanden idd te hoogohmig zouden zijn.

Dweezman
11 januari 2005, 09:05
technisch verhaal, aad. Het ook niet anders van je verwacht! :wink:

Gister tijdens het spelen ondekte ik dat het probleem toch ergens bij de chorus zit, of in de kabels rondom de chorus. Ik stootte per ongeluk met mn voet tegen een kabeltje, een behoorlijke knal was hoorbaar, en: het lampje van mn GE-7 eq ging opeens weer branden. Deze deed het niet. Chorus met kabels uit de chain: alles werkt! En ik heb heerlijk gespeeld!

blijft raar: chorus en phaser brommen als een aap bij crunch en lead. Ook afzonderlijk van elkaar en de rest, zowel in de loop als voor de amp.

Ploppen deed ie niet, ook niet een beetje. Kan dit te maken hebben met die evt. brakke kabel oid?

Antal
11 januari 2005, 11:28
Of het voor 100% een oplossing biedt weet ik niet. Maar als ik je verhaal lees dan is het in ieder geval geen overbodige luxe om eens goede kabels te proberen.

Dweezman
11 januari 2005, 11:38
Dacht dat ik die ook had, sommige met vergulde jacks e.d., van iemand overgenomen die z'n pedalboard in delen verkocht. Ging er vanuit dat daar het probleem niet zou liggen. Checken dus!

Dweezman
11 januari 2005, 11:43
Dacht dat ik die ook had, sommige met vergulde jacks e.d., van iemand overgenomen die z'n pedalboard in delen verkocht. Ging er vanuit dat daar het probleem niet zou liggen. Checken dus!

Dweezman
11 januari 2005, 13:51
rukforum...

ben er net zo handig mee, als met mn fx. M'n hele relaas weg.

in't kort: ik heb van iemand die zn board in onderdelen verkocht losse tussenkabels gekocht, sommige verguld enzo. Leek me goed spul en was ervanuitgegaan dat dat wel goed zou zitten. Toch ook maar even goed checken...

Dweezman
18 januari 2005, 09:13
heeft er iemand meer dan 3 fx in de loop van een Koch Multitone hangen? Daar lijkt het ook mis te gaan....