PDA

View Full Version : Fender - FM212 R doen?



Joe Satriani
9 januari 2005, 16:42
http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/ZmVuZGVyLWZtMjEycjM1MDM1MDUwZmZmZmZm.jpg


Wat vinden jullie van deze amp
K heb een amp nodig voor kleine podia en voor gewoon in me kamer waar kgitaarles geeft.
Ik moet em nog gaan testen bij feedback,maar heeft 1 van jullie met deze amp ervaring?en weet iemand nog goede alernatieven

Fender amps hebben meestal een goeie clean en dat zoek ik dus,die scheur is bijna altijd wel te krijgen met de nodige pedaaltjes

let me know!

BLOK182
9 januari 2005, 16:55
Als ik jou was zou ik kijken voor een cleane buizenbak. Fender Pro Jr, Fender Blues Jr, Mesa Subway serie, Laney LC15. Iets duurder, maar vooral op het podium klinkt het gewoon veel lekkerder.

BartL
9 januari 2005, 17:33
Globertrotter (Bart) heeft er eentje.

Joe Satriani
9 januari 2005, 17:43
@Bart

Globetrotter??

@blok182

Mijn budget ligt zo rond de 300euro
En als ik daarvoor een buizenamp wil hebben zal ik toch echt 2ehands moeten gaan kijken

maja kweet dus echt niks van buizenamps af dus de kans dat ik genaaiid wordt zit erin

maar is vlgns jullie die amp echt kut?


thnx voor jullie reacties btw :wink:

bat
9 januari 2005, 18:08
In de oefenruimte waar ik zo nu en dan speel stond er een tijdje eentje. Volkomen ruk, vind ik. Er zijn maar weinig versterkers waar ik na wat prutsen niet mijn favoriete geluid uit haal (lekker vet clean, met wat mooie galm) maar dit is er eentje.

Weet dus heel zeker dat dit het geluid is wat je wilt...

BartL
9 januari 2005, 19:32
@Bart

Globetrotter??http://www.gitaarnet.nl/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=5041

chocorookie
9 januari 2005, 20:14
Spaar ff door en ga echt voor een tube bakkie, lekker clean houden, dus niet te veel toeters en bellen op de versterker(je weet dan dat je geluid goed is.
En dan eventueel een paar pedalen d'r aan hangen(niet mijn voorkeur)

Je zult er echt plezier van hebben, meer headroom en eerlijk.

PAt

Joe Satriani
9 januari 2005, 23:12
@Bart

ow op die manier :-D
kzal em is msgen

@choocorookie

jah kwl eigenlijk deze

http://www.feedback.nl/nieuw/png_cache/bWFyc2hhbGwtZHNsNDAxMzUwMzUwNTBmZmZmZmY=.jpg

maar die is wel 3x zo duur :-(
En wat dat clean betreft vind ik ook
kwil gewoon een amp zonder al die teringzooi erop scheuren kan altijd wel met pedaaltjes

maar kmoet het nog allemaal uitgaan testen bij feedback r'dam

maja kdenk toch dat ik maar voor die buizen ga
kbedoel dan zi tik daalijk met teringzooi en toch 300euro weg
met die gitaarlesjes moet het wel lukken binnen een paar maandjes
en als ik aangenomen wordt bij peter verspuy helemaal :razz:

BartL
9 januari 2005, 23:35
Heeeeeeeeeeej....jij wil een DSL-401?
Voor jou issie niet 3 keer zo duur! Om precies te zijn is hij voor jou 2,1667 keer zo duur! Stuur me maar een mailtje / privé-berichtje :-D :wink:


Kijk maar ff in mijn onderschrift anders...

bat
10 januari 2005, 12:40
Als je Marshall-clean wilt hebben dan moet je ZEKER niet aan deze Fender beginnen. dat is er niet uit te halen namelijk.

Joe Satriani
10 januari 2005, 13:14
Jah kwil gewoon een mooie volle clean
en fender amps staan daar tosch wel om bekend dat ze een goede clean hebben

BartL
10 januari 2005, 14:21
...ja, maar nou niet echt de transistors, of wel? :-? Je kan ook een Goede twin reverb kopen...mjah, ben je nog duurder uit dan de Marshall :razz:

dejohan
10 januari 2005, 14:43
Ja, die transistor Fenders zijn clean niet zo mooi in vergelijking met de Fender buizenbakjes.

Hier een Pro Junior voor 325€.
http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/muziek/gitaarbasversterkers/27278.htm

dejohan
10 januari 2005, 14:46
dubbel

The_RockeR13
10 januari 2005, 14:52
Globetrotter heeft al eerder een reactie over deze amp gepost :D :


Voor alle andere bezoekers van dit Forum:

Inderdaad een leuke bak. Ik kocht hem omdat ik voorlopig nog niet overtuigd ben of ik wel wil blijven spelen, en het dus dom vind om bv. in een lampenbak te investeren. Ik ben 10 jaar geleden beginnen spelen, maar stopte intussen wel een aantal jaren, en ben nu dus terug begonnen. Ik betaalde deze versterker slechts 260€. Het is een echte low cost versterker, maar best wel met wat kwaliteiten van duurdere versterkers. Ik denk dat Fender vooral bespaard op de productie kost en op de speakers. Het zijn speacial design speakers, wat natuurlijk goedkoper uitvalt dan Celestion of Jensen speakers. Naar mijn gevoel maakt dit niet veel uit, in mijn oren klinkt het lekker... én ze kunnen heel wat aan.
Ik heb deze bak nu ongeveer een maandje. Wij repeteren in een huisje, een living van 9 op 3. Dit is de grootste ruimte waarin ik hem heb gebruikt en ik heb hem (samen met drum, piano, zang etc.) en thuis, een kleindere ruimte, mijn kamer, nog nooit harder dan 3 moeten zetten om boven alles uit te komen. Op 5 wordt het geluid té zwaar en oorverdovend. Hij gaat tot 10...
De distortions zijn matig. Je kan hem traploos instellen, en schakelbaar (ook met bijgeleverde footswitch) tussen drive en more drive. Ieder kanaal kan je de drive intensiteit dan nog zelf regelen. Zo kan je een ruim klankbeeld aan. Voor blues en solo 's met een flinke portie sustain is de drive bijzonder goed. Voor hard rock riffs laat de overdrive/distortion wat te wensen over. Hij klinkt niet vol genoeg naar mijn gevoel. Wat wel een leuke functie is voor alle hard rockers en metal players die deze bak overwegen te kopen, is de "mid contour button". Mee 1 druk op de knop schakel je de middentonen van je distortion uit, en geef je ene extra boost aan de hoge tonen. Dit geeft een leuk klankbord voor bv. Korn of Nu metal achtige sounds. (bespaart de aankoop van bv. een Boss metal zone) Met de reverb actief dreigt de (ingebouwde) distortion (more drive vooral) een onuitstaanbare feedback te geven. Kan ook mooi zijn... Misschien nog wel aan toevoegen dat Fender niet het meest uitgelezen merk is om een versterker van te kopen om punk, metal, enz. mee te spelen. Hiervoor zal je spoedig moeten investeren in een Boss DS pedaal of een andere drive pedaal...
Dat brengt deze bespreking bij de cleane sounds. Voor clean werk is dit een bijzonder geschikte bak. Je krijgt natuurlijk niet dé warmste lampensound die je misschien zoekt, maar als je die wil, zal je moeten investeren in een échte lampenbak, of een Valvestate (bv) met een lamp in de voorversterker. Helaas zal het budget dan navenant zijn...
Voor een transistorversterker te zijn geeft deze versterker een bijzonder mooie klank naar mijn gevoel. De volledige droge versterking is helder en scherp, met een beetje tot volledige reverb op actief krijg je een warme kleur in de sound, waar je jezelf waarschijnlijk (ik althans) voor nog geen 300€ bijzonder tevreden mee kan stellen. Verder bied dit bakje alle normale reglingen van bass midd en high, en dit instelbaar per kanaal. De reverb functie is het enige ingebouwde effectje (naast de drive kanalen). Hiermee wil fender een goedkoop alternatief bieden op de duurdere (met lampen uitgeruste) Fender twin Reverb...
Mijn conclusie: een budgetvriendelijke versterker met voldoende extra 's om een tijdje voort te kunnen. Daarenboven wordt hij standaard geleverd met een footswitch en krijg je er normaal gezien 5 jaar garantie op. En dit alles voor nog geen 300€, ideaal voor de (terug)beginnende gitarist. :wink:

bat
10 januari 2005, 16:42
Tja, mooi verhaal.

Zoek gewoon een tweedehands Marshall Valvestate. Die bieden voor minder tot hetzelfde geld meer wel het cleane geluid dat je zoekt.

The_RockeR13
10 januari 2005, 18:05
Ik zou gewoon die fm212 kopen en er een boss pedaal overheen doen (metalzone 2), serieus dat klinkt echt goed! :)

strattie
10 januari 2005, 18:18
je kan idd de fender kopen en dan met een leuk pedaaltje de scheur maken, maar koop geen metalzone :o . onwijs veel scheur maar je verzuipt als je een keer met een band gat oefenen of optreden.

Joe Satriani
10 januari 2005, 18:57
jah kheb geen verstand van buizenamps totaal niet dus de 2ehandsmarkt is geen optie

geen zin dat ik daalijk belazerd wordt

maar komop die amp zal toch wel redelijk zijn

kbedoel je moet het maar op zien te brengen al dat geld vlgns een hoop mensen hier heb je pas een redelijke amp als je ff 8 of 900 eurp ophoest
( voor nieuwe amps dan )
maja ik heb dat gewoon niet

Zodra ik tijd heb ga ik em is uitproberen en dan zie ik wel joh :lol:

bat
10 januari 2005, 19:07
Met een pedaaltje erover heen klinkt het wel goed? Jammer, maar helaas. Dat was nou net het grote probleem. Er was geen land met dat ding te bezeilen, uit ergernis nam ik m'n eigen versterker maar mee naar het oefenhok.

Er zijn voor dat geld echt betere versterkers te koop. Valvestates zijn geen echte buizenversterkers (hebben alleen een buis in de voorversterker) en zo veel verkocht, dat je je er tweedehands niet snel een buil aan valt. En dan heb je in ieder geval een wel redelijk geluid, sowieso in de buurt van wat je wilt.

De FM212 is een geval van jammer maar helaas. Hij kan hard, maar het klinkt nergens naar.

Maar misschien is het wel precies het geluid wat je wilt, dus probeer het gerust uit.

up-guitarman
10 januari 2005, 20:38
Ik zou gaan voor een valvestate (bij voorleur eerste reeks)
De clean is vet me humbickers, me single coils hangt er wa vanaf in welke situatie, is mooi ma soms ontoereikend in een band, de OD2 mode is echt wel scheure, buisje in pre-amp doet het hier wel degelijk !!!

Joe Satriani
10 januari 2005, 20:44
jah die valvestates amps lijken me wel wat
kzie der 2e hand een hoop voor ong. hetzelfde bedrag als die fender amp.


maar kheb echt geen verstand van buizenamps
wat kan er allemaal mis mee zijn met zo'n valvestate
waar moet ik op letten?

chocorookie
12 januari 2005, 19:39
Thoman.de heeft een aantal line6 amps er staan ook wel toffe bakken.
Prjzen vallen wel mee:


Line6 Spider II 112


Line6 Spider II 112 E-Gitarren Combo, 75 Watt, 1x12" Combo, 12 Modelling Amps, 7 Effekte including Tape Echo, standard Delay, Sweep Echo (all w/Tap Tempo), Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo and Reverb , bis zu 3 gleichzeitig, 4 User-programmable channels, Kopfhörerausgang und Direct Out zum üben oder recording, eingebauter Tuner, incl. Doppelfußtaster FBV2 [Info] 329.00 EUR
Line6 Spider II 15


Line6 Spider II 15 E-Gitarren Combo, 15 Watt, 1x8" Combo, 4 programmierbare Kanäle, 6 Effekte wie Tape Echo, standard Delay, Sweep Echo (all w/Tap Tempo), Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo and Reverb, bis zu 2 gleichzeitig, Kopfhörerausgang/Direct Out zum üben oder Recording, CD/MD/Mp3 in [Info] 169.00 EUR
Line6 Spider II 212


Line6 Spider II 212 E-Gitarren Combo, 2x75 Watt, 2x12" Combo, 12 Modelling Amps, 7 Effekte including Tape Echo, standard Delay, Sweep Echo (all w/Tap Tempo), Chorus/Flanger, Phaser, Tremolo and Reverb , bis zu 3 gleichzeitig, 4 User-programmable channels, Kopfhörerausgang und Direct Out zum üben oder recording, eingebauter Tuner, Maße: BHT 67 x 52 x 28 cm, Gewicht: 24,5 kg, incl. Doppelfußtaster FBV2 [Info] 429. EUR

bat
12 januari 2005, 20:28
jah die valvestates amps lijken me wel wat
kzie der 2e hand een hoop voor ong. hetzelfde bedrag als die fender amp.


maar kheb echt geen verstand van buizenamps
wat kan er allemaal mis mee zijn met zo'n valvestate
waar moet ik op letten?

Een Valvestate is geen echte buizenversterker, maar heeft 1 buis in de voorversterker. Als je hem op het OD2 kanaal hebt en je krijgt met de gain open weinig oversturing is er iets mis met de buis en moet je hem laten staan.

Let ook op krakende potmeters.

up-guitarman
12 januari 2005, 22:18
jah die valvestates amps lijken me wel wat
kzie der 2e hand een hoop voor ong. hetzelfde bedrag als die fender amp.


maar kheb echt geen verstand van buizenamps
wat kan er allemaal mis mee zijn met zo'n valvestate
waar moet ik op letten?

Een Valvestate is geen echte buizenversterker, maar heeft 1 buis in de voorversterker. Als je hem op het OD2 kanaal hebt en je krijgt met de gain open weinig oversturing is er iets mis met de buis en moet je hem laten staan.

Let ook op krakende potmeters.

Idd, zeker op letten, daar kunnen die valvestates wel eens last van vertonen !!!
Voor de rest, niet duur 2de hands, (heb de mijne (uit de eerste reeks) 300€ betaald voor top + 2*12 inch kast) en zeer goed voor hun prijs. En idd, vooral letten op de scheur, als je bijna niks krijgt is er iets mis, anders zeker de moeite om hem te kopen !!! Ik ben er zeer tevreden over !!!

up-guitarman
12 januari 2005, 22:20
Btw, in combo versie schijnen ze ook heel goed te zijn !!! Let wel op dat je er eentje hebt van minstens 60 W, lager hebben ze (dacht ik, ook niet zeker van hoor) geen lamp in de voorversterker wat een enorm verschil maakt, de OD klinkt dan pakken minder warm !!!

Joe Satriani
13 januari 2005, 13:53
Ok mensen bedankt voor de reacties :-D
die valvestate wordt het denk ik

up-guitarman
13 januari 2005, 15:02
Laat iets weten als je een amp hebt gekocht !!!
(En post mss een fotoke, das hier nogal geliefd :P )

Joe Satriani
13 januari 2005, 15:24
zal ik doen

thnx mensen!

Neals
13 januari 2005, 15:28
jah die valvestates amps lijken me wel wat
kzie der 2e hand een hoop voor ong. hetzelfde bedrag als die fender amp.


maar kheb echt geen verstand van buizenamps
wat kan er allemaal mis mee zijn met zo'n valvestate
waar moet ik op letten?

Een Valvestate is geen echte buizenversterker, maar heeft 1 buis in de voorversterker. Als je hem op het OD2 kanaal hebt en je krijgt met de gain open weinig oversturing is er iets mis met de buis en moet je hem laten staan.

Let ook op krakende potmeters.

Idd, zeker op letten, daar kunnen die valvestates wel eens last van vertonen !!!
Voor de rest, niet duur 2de hands, (heb de mijne (uit de eerste reeks) 300€ betaald voor top + 2*12 inch kast) en zeer goed voor hun prijs. En idd, vooral letten op de scheur, als je bijna niks krijgt is er iets mis, anders zeker de moeite om hem te kopen !!! Ik ben er zeer tevreden over !!!

300 voor top + cab is zeker een goede deal. Overigens, die valvestates zijn zeer betrouwbaar, en de pre-amp buizen zijn niet zo heel erg duur, geloof een euro of 10 dat je wel eentje moet hebben!

Joe Satriani
13 januari 2005, 20:25
dus voor 300euro kan ik een top+cab krijgen
een combo gaat dus voor nog minder weg?

up-guitarman
14 januari 2005, 09:21
Een combo vind je wel vanaf 200 à 250 €, hangt er natuurlijk wa vanaf of het ééntje van de 1ste of de 2de reeks is, en of het de chorus-versie of de non-chorus-versie is ...
(btw, de chorus die op sommige valvestate's staat is best wel een mooie chorus !!!)

up-guitarman
14 januari 2005, 09:21
ps; als je voor een combo gaat is de 8080 zeer sterk aan te bevelen !!!

Pulp
19 februari 2005, 20:14
OOk ik heb al eens eerder naar ervaringen met de Fender FM 212 gevraagd op dit forum.
Na er een aangeschaft te hebben bleek ik een "maandag-morgen"exemplaar te hebben gekocht; er zat een hele nare resonantie in het cleane kanaal. IK heb de versterker dus maar weer terug gebracht en aangezien het de enige van de winkel was die ze op voorraad hadden ben ik niet in de gelegenheid geweest om te checken of alle FM's dat probleem hebben.
Ik ben weer een (terugbeginnende ) gitarist en heb van alles gehad van Mesa's tot '62 Fender amp's en Roland JC 160.
Mijn indruk is dat de FM 212 voor het geld een redelijke versterker is, maar dat zijn zwakste punt absoluut de speakers zijn. Die zijn naar mijn idee direct toe aan vervanging en dat kost weer wat euro's.
Kortom ik ben maar weer verder aan het zoeken.