PDA

View Full Version : Buizen, alweer



Chroxy
9 januari 2005, 14:23
test

Chroxy
9 januari 2005, 14:23
ja, ik vraag me nu nog steeds af of de buizen van mijn Marshall jcm 800 4210 nog goed zijn, of dat ze aan vervanging toe zijn. Dankzij de search heb ik verschillende tips gezien waaraan je kan zien dat ze vervangen moeten worden, maar alle tips hebben te maken met het geluid: ik heb nog nooit een buizenbak gehad, dus hoe weet ik nu of het geluid normaal is of niet?

ik heb daarom maar wat foto's gemaakt, dus kunnen jullie zien (of zijn de foto's te slecht?) of de buizen nog goed zijn of niet?

http://solar-flare.a4dableweb.com/lamp1.jpg
http://solar-flare.a4dableweb.com/lamp2.jpg
http://solar-flare.a4dableweb.com/lamp3.jpg

verder wil ik weten wat goede buizen zijn voor mijn marshall, ik heb goede dingen gehoord over de jj buizen, weet iemand misschien hier iets meer over? En ik heb een reverb en een phase inverter buis erin, moeten hier andere buizen is, of niet?

Negative K3 fan
9 januari 2005, 14:39
kun je niet aan de buitenant zien vriend!

bert k
9 januari 2005, 14:52
Hoe oud zijn ze? En tik er eens tegen. Als je dat uit de speakers hoort komen zijn ze microfonisch en dus rot.

Chroxy
9 januari 2005, 14:55
ik heb de versterker zelf sinds juni/juli, ik gebruik hem dagelijks toch zeker 1 uur en in het weekend bij het oefenen 4-5 uur.

de persoon van wie ik hem kocht zei dat de buizen 1 jaar oud waren, ze zijn dus nu ongeveer 1,5 jaar.. en wat moet ik precies horen bij het tikken? En moet hij dan op standby staan of echt aan?

AART
9 januari 2005, 15:01
aan, en je hoort het tikken gewoon. maar dan heel hard.

pol
9 januari 2005, 15:30
iemand opzoeken met een buizen tester, anders kun je niet weten of die nog goed zijn.

zjanke
9 januari 2005, 15:46
de persoon van wie ik hem kocht zei dat de buizen 1 jaar oud waren, ze zijn dus nu ongeveer 1,5 jaar.. en wat moet ik precies horen bij het tikken? En moet hij dan op standby staan of echt aan?

Dat kan dus gewoon een verkoop"truc" zijn. Als iemand aangeeft dat de buizen pas vervangen zijn, dan moet je daar dus een bewijs (rekening o.i.d) bijvragen. :wink:

Heeft ie die niet, dan ga er maar vanuit dat het verhaal niet helemaal klopt... Scheelt minstens 50 EUR in de verkoopprijs.

Agent_Smith
9 januari 2005, 21:27
ja, ik vraag me nu nog steeds af of de buizen van mijn Marshall jcm 800 4210 nog goed zijn, of dat ze aan vervanging toe zijn. Dankzij de search heb ik verschillende tips gezien waaraan je kan zien dat ze vervangen moeten worden, maar alle tips hebben te maken met het geluid: ik heb nog nooit een buizenbak gehad, dus hoe weet ik nu of het geluid normaal is of niet?

ik heb daarom maar wat foto's gemaakt, dus kunnen jullie zien (of zijn de foto's te slecht?) of de buizen nog goed zijn of niet?

http://solar-flare.a4dableweb.com/lamp1.jpg
http://solar-flare.a4dableweb.com/lamp2.jpg
http://solar-flare.a4dableweb.com/lamp3.jpg



OEI!! Dat ziet er niet best uit, jongen ! :o

Chroxy
9 januari 2005, 22:35
wat is een buizentester precies? en kan ik het zelf ook testen met een volt en ampere meter? zo ja, hoe doe ik dat?

en agent smith, waarom ziet het er niet geod uit? ze zijn dus aan vervanging toe?

pol
9 januari 2005, 23:09
die buizentester laat de buizen ook gloeien, je kan ermee zien hoeveel stroom je buizen trekken, wat de versterkingsfactor is enzo. Meer weet ik er ook niet van. Als je twijfelt breng je versterker dan binnen bij een technieker. Op het zicht kun je onmogelijk zien of ze nog goed zijn, tenzij het glas gebarsten is ofzo

Hempo
9 januari 2005, 23:10
OEI!! Dat ziet er niet best uit, jongen ! :o

kerel,
leuk..
VET GRAPPIG
:cool: :cool: :cool: :cool: :cool:

Han S
9 januari 2005, 23:15
Ik heb een JCM800 en daar zitten de buizen al 23 jaar in, is niets mis mee.

Het vermogen neemt met de jaren af, maar het geluid wordt vaak beter en wat mij betreft gaat ie hard zat.

Vooral de ECC83 wil nog wel eens microfonisch worden, maar die koop je voor weinig en als het een beetje is moet je er niet druk om maken.

Wat je wel moet doen is voorkomen dat er ruw met de versterker wordt omgegaan als de buizen nog heet zijn. Dus niet uitzetten en meteen mee gaan lopen gooien, eerst laten afkoelen.

Maar het kan wel ergens tegen hoor, als die luidspreker staat te blazen trilt er ook wel een buisje of wat mee lijkt me.

morris
10 januari 2005, 00:14
Ik heb een JCM800 en daar zitten de buizen al 23 jaar in, is niets mis mee.


WOW! da's pas N.O.S. :o

Antal
10 januari 2005, 01:29
WOW! da's pas N.O.S. :o

Hoezo? Is er nog iets nieuw aan dan na 23 jaar :???:

Robbert
10 januari 2005, 02:12
WOW! da's pas N.O.S. :o

Hoezo? Is er nog iets nieuw aan dan na 23 jaar :???:


Hehe.. de O is dan iedergeval met een hoofdletter :D

Punt
11 januari 2005, 00:22
Groovetubes heeft een goede Mullard ECC83 kloon op de markt gebracht. Dat is een van de beste voorbuizen voor Marshall (nieuw dan, een echte Mullard is nog beter). Zet die in positie 1. De andere voorbuizen mogen wel wat goedkoper zijn. JJ is ok.

Zelf test ik altijd verschillende buizen op verschillend posities om een lekkere sound te krijgen, maar dat gaat nu iets te ver denk ik :)

Chroxy
11 januari 2005, 09:26
ja, ik heb helaas niet geld genoeg om verschillende buizen te gaan kopen en te testen. Maar je zegt dus eignelijk een goede buis in positie 1 en de rest maakt wat minder uit?

amon
11 januari 2005, 15:28
Ik zou niet weten hoe mijn versterker zou klinken met nieuwe buizen, dus dan zou ik evt als 'test' eens nieuwe kunnen kopen voor tientallen euro's of er gewoon zo mee doorspelen (met een naar mijn mening toch prima geluid)....

uhmmmmmm..... :-? :-? :-? :-? :-? :-?












Gewoon erin houden dus, kan wel wat beters doen met die piekermannen

Chroxy
11 januari 2005, 16:03
nouw, het laatse heb ik dus absoluut niet gezegd..

ik weet inderdaag niet hoe mijn versterker klinkt met nieuwe buizen.. maar de buizen zn er erg vies/oud uit en het geluid wordt voor mn gevoel ook steeds wat minder.. het is dus geen test.. maar als ik weet dat de buizen echt op zijn.. dan duw ik nieuwe erin..

matto
11 januari 2005, 16:13
Als je "valse tonen"hoort zeg maar net of er iemand mee zit te neurien op je gitaar tonen maar dan net niet zuiver dan heb je een indicatie dat je eindbuizen echt op zijn.
Erg veel laag zal er dan ook niet meer uit je versterker komen en het hoog klinkt ook niet "fris" ,tja hoe moet je dat nu omschrijven :-?
Het beste is om een keer nieuwe buizen te plaatsen en goed af te regelen en dan dat geluid goed onthouden :-( (opnemen?)
Het is wel ongeveer te vergelijken met een setje nieuwe snaren op je gitaar dat klinkt ook "fris" :-?

Chroxy
11 januari 2005, 16:16
jah.. met name het hoog klinkt niet meer erg fris.. en meeneurien.. dat hoor ik dan weer niet..

daarom wil ik dus graag nieuwe buizen.. maar ik wil eerst weten of mijn buizen ook echt op zijn ivm de hoge kosten van nieuwe buizen plaatsen (zal toch rond de 100 euro worden zeiden ze me in de winkel..) en het is blijkbaar ook na te meten? hoe doe je dat?

bcrich1
13 februari 2005, 12:34
Ik wil dit ff kwijt!!!!
De buizen blijven net zolang goed totdat ze kapot zijn, dus niet meer werken.
Het is flauwekul om deze te pas en te ompassen te vervangen.
Er tegen aantikken heeft gezin of je moet je buizen kapot willen maken.

Ik zou zeggen, gewoon laten zitten en lekker spelen totdat ze het begeven!!!

:lol:

Nitro

Nicci
13 februari 2005, 13:12
mooi laten zitten. tenzij je geld over hebt. dan moet je vooral wat gaan expirimenteren. . . . . . 8-)

strattie
13 februari 2005, 13:18
Ik wil dit ff kwijt!!!!
De buizen blijven net zolang goed totdat ze kapot zijn, dus niet meer werken.
Het is flauwekul om deze te pas en te ompassen te vervangen.
Er tegen aantikken heeft gezin of je moet je buizen kapot willen maken.

Ik zou zeggen, gewoon laten zitten en lekker spelen totdat ze het begeven!!!

:lol:

Nitro

WTF lul jij nou weer :-? .

1 Je buizen kunnen weldegelijk minder gaan klinken na een aantal jaren.
2 Door tegen jij buizen te tikken sloop je ze niet, behalve als je er met
een hamer tegen gaat slaan... Tegen de buizen tikken doe je om te kijken of er een rotte buis tussen zit

Baker
13 februari 2005, 13:30
Ik wil dit ff kwijt!!!!
De buizen blijven net zolang goed totdat ze kapot zijn, dus niet meer werken.
Het is flauwekul om deze te pas en te ompassen te vervangen.
Er tegen aantikken heeft gezin of je moet je buizen kapot willen maken.

Ik zou zeggen, gewoon laten zitten en lekker spelen totdat ze het begeven!!!

:lol:

Nitro

Ik wil dit ff kwijt:
wat jij zegt is echt klinkklare onzin! kolder, humbug! :-(

Een buis is een gloeidraad. En die dingen slijten gewoon, totdat ze naar de bliksem gaan. Ik zou niet wachten totdat de buis echt kapot is. Sterker nog, daar kan je versterker zelfs van naar de bliksem gaan in een extreem geval. Ik heb mijn buizenbak ook tweedehands gekocht. De buizen waren toen ook 1.5 jaar oud. Ik heb er nog een half jaar op gespeeld, en toen de buizen vervangen. En ik zeg je dit: een wereld van verschil!!!! De amp was met name een stuk dynamischer.

En voor wat betreft dat tikken, als een buis microfonisch is, dan zal dat tikken luid en duidelijk uit je speaker komen. Hoewel, als je dat een klein beetje hoort (zachtjes) dan is het niet zo erg. Als een buis echt zwaar microfonisch is dan moet ie vervangen worden. maar tegen die tijd hoor je dsat ook wel tijdens het spelen. De vibraties van je amp worden opgevangn en weergegeven door je speaker. (ik spreek werdom uit ervaring)

@ topicstarter. Als je twijfelt, vervang dan de buizen. Je kunt de oude altijd bewaren! Als het geen verschil maakt dan heb je mooi een backup setje buizen! ( zo wou ik het destijds ook doen, maar ikwam er al snel achter dat de nieuwe buizen veel veel beter waren.....) Laat het wel door een goede techneut, en vergeet vooral niet dat de amp opnieuw gebiast moet worden. (als je niet weet wat dat is: gebruik de zoekfunctie.: bias biassen buizen vervangen)