PDA

View Full Version : D-snaar , te dun?



kokeleko
9 januari 2005, 13:03
Ik speel al een tijdje weer met EB 009/042, goede snaar.
Na ongeveer 3 uur repeteren knalt toch steeds op het laatsts de D-snaar.
Heb het brugzadeltje ( FR original), al vernieuwd, dit maakt geen drol uit.

Ligt dit nou aanmezelf (speel wijze dan :cry: ), of zijn hier meer ervarigen mee.

En wie heeft die Reinforced Boomers wel een getest??

D3nnis
9 januari 2005, 13:16
knapt ie wel steeds op dezelfde plek, en is deze plek dan ook boven op het brugzadeltje?

kokeleko
9 januari 2005, 13:18
Ja altijd on top van het zadeltje, scherpe randen heeft ie NIET, en altijd op de zelfde plek.

D3nnis
9 januari 2005, 13:24
:o
Da's wel heel vaag...
heb het wel een keer gehad bij een gitaar (strings thru body), waarbij de snaar niet knapte op het brugzadeltje, maar daar waar ie uit de body omhoog kwam zat ie tegen een metalen stukkie van de brug, maar als ik jou zo lees is dat niet aan de orde :-?

Als je zeker weet dat het niet het zadeltje is (braampjes hoef je niet altijd makkelijk te kunnen voelen), misschien een keer een ander merk snaren proberen, bij wijze van experiment (ik heb geen idee of dit ook maar iets zou schelen, maar je moet wat he)?

kokeleko
9 januari 2005, 13:37
Weet je wat het is?, hier voor heb ik jaren op D'Addarioos gespeeld , tot ook bij dat merk de D-snaar aan gort ging, dus overgestapt op Ernie Ball.
Probleem was meteen weg, maar nu na een half jaar steekt het de kop weer op.

Misschien toch maar een heavy bottom set proberen.

Maar iemand ervaringen met die GHS (boven genoemde)snaren??

Azrael
9 januari 2005, 14:21
Hmmz......na 3 uur is wel erg extreem. Dan is er of iets heel erg mis met je spel of iets mis met je gitaar.

Je kunt proberen om de finetuners helemaal naarboven te draaien. Ik brak mijn snaren om de 1,5 week / 2 weken en nu al een hele tijd niks gebroken sinds ik dit heb gedaan. Hiervoor zaten ze ongeveer in het midden....
De snaren maken nu namelijk een mindere hoek wat voor minder slijtage zorgt. Nadeel: Je kunt alleen je toonhoogte omhoog fijnstemmen.
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het als je ze binnen 3 uur al sloopt in dit geval gaat helpen.

lcvanderhelm
9 januari 2005, 15:13
Ik zie het probleem niet.Je speelt op een floyd rose tremelo,daarbij moet je toch het baleind?[hoe heet dat ook al weer]wegknippen;du als je genoeg windigen houdt op je normale stemknoppen,kan je hem tig keer opnieuw gebruiken.

kokeleko
9 januari 2005, 16:20
Azrael @ Kan ik idd proberen de fijstemmers omhoog( staan nu in de middelste stand) draaien, zal het igg proberen, bedankt.


lcvanderhelm @ Dat truukje van die snaar afknippen pas ik al jaren toe, das ook niet het probleem, scheelt een hoop aan snaren kopen :D .
Op de buhne ook niet , heb altijd wel een reserve gitaar bij me.
Punt is dat je je eigenlijk in gaat houden en dat mot niet.

Dat wordt dus halverwege de sets een ander gitaar pakken, dan lukt het wel .

Kevin-D
9 januari 2005, 16:26
Ben ik ineens blij geen floyd te hebben! Wij verslijten onze snaren gewoon helemaal, is nog nooit wat geknapt :-D En dat ondanks idiote bends etc.

Azrael
9 januari 2005, 20:23
Ik zie het probleem niet.Je speelt op een floyd rose tremelo,daarbij moet je toch het baleind?[hoe heet dat ook al weer]wegknippen;du als je genoeg windigen houdt op je normale stemknoppen,kan je hem tig keer opnieuw gebruiken.

Dat kan je maar 1 keer maximaal doen. Daarna klinkt het niet meer.
Door je lockinnut komt er een knikje in je snaar boven als je er een stuk af haalt en dit knikje merkt je in je klankt. Niet echt super dus.....

MongoSucks
9 januari 2005, 21:50
dit probleem heeft de gitarist van mijn band ook gehad, hij heeft eerst geprobeerd om de brug een beetje bij te vijlen, maar dat maakte geen verschil, hij heeft toch ook zo'n nieuwe dingen gekocht, sindsdien knappen ze niet meer. Maar ik weet neit waar het bij jou dan aan kan liggen.. speel je misschien met te dikke plectrums ofzo? daar kan t ook aan liggen

MongoSucks
9 januari 2005, 21:52
dit probleem heeft de gitarist van mijn band ook gehad, hij heeft eerst geprobeerd om de brug een beetje bij te vijlen, maar dat maakte geen verschil, hij heeft toch ook zo'n nieuwe brugzadeltjes gekocht, sindsdien knappen ze niet meer. Maar ik weet neit waar het bij jou dan aan kan liggen.. speel je misschien met te dikke plectrums ofzo? daar kan t ook aan liggen

kokeleko
10 januari 2005, 12:39
Gebruik ook al geen dikke plectrums meer, minder dan 1mm.

Zal misschien maar wat minder aan de snaren moeten trekken :(

Punt
10 januari 2005, 12:46
Probeer eens dikkere snaren, is ook beter voor je toon :)

Azrael
10 januari 2005, 12:50
Probeer eens dikkere snaren, is ook beter voor je toon :)

Merkte weinig verschil om eerlijk te zijn.....en in mijn ervaring braken die dikkere snaren even snel of langzaam als de dunnere.

MongoSucks
10 januari 2005, 13:16
Maar iemand ervaringen met die GHS (boven genoemde)snaren??

ja ik gebruik D'addario EXL 140 Light top Heavy bottom, er is bij mij nog nooit een snaar geknapt, en k gebruik ze al behoorlijk lang

Azrael
10 januari 2005, 13:26
Maar iemand ervaringen met die GHS (boven genoemde)snaren??

ja ik gebruik D'addario EXL 140 Light top Heavy bottom, er is bij mij nog nooit een snaar geknapt, en k gebruik ze al behoorlijk lang

Zullen wel lekker klinken en spelen dan :razz:

kokeleko
10 januari 2005, 15:47
Ok heren, bedankt voor de warme reacties.

Ik zal eens wat gaan testen met snaren en afstellingen, moet te doen zijn.

pol
10 januari 2005, 16:27
ik speelde vroeger ook voordurend snaren over, toen ik nog Ernie Balls en d'addario's gebruikte (setje 011 - 049 Eb stemming)
Dit was op een Gibson sg en en Flying-V. Na ongeveer 2 weken spelen sprong altijd wel de A of de E snaar over.
Dit zal ook wel aan mijn nogal harde aanslag en dikke plectrums liggen, maar nu ik ghs boomers (de gewone) gebruik heb ik hier zo goed als geen last meer van. Ik breek ze nu nog altijd, maar da's pas na een paar maanden. De Ghs snaren klinken ook niet zo metaalachtig als ze pas opliggen maar zijn na een uurtje spelen al goed ingespeeld.

kokeleko
10 januari 2005, 19:31
Ok bedankt voor de tip, ik zal die GHS snaren eens proberen.

Petterik
14 januari 2005, 16:25
Weet je wat je eens kunt proberen?
DR strings 042.009

Ik heb die ook in D getuned en ik gebruik ze al jaren.
Het voordeel van DR is dat ze een speciale manier van vervaardigen hebben t.o.v. andere strings.
Bijv. een DR 042 maken ze als een 045. Daarna trekken ze die draad door een wals naar 042.
Je hebt in DR strings dus meer metaal als in andere type strings.
Dat merk je serieus bij het spelen!
Leg maar eens een setje DR 042-009 op je gitaar en je zult merken dat de spelen als een 042 maar de tension hebben van een dikkere snaar.

kokeleko
15 januari 2005, 20:11
Nou ik heb de GHS snaren van middag getest.

Een hele stugge snaar in vergelijking met de Ernie Ball.
Ze zijn veel sneller stroef.
En tot over maat van ramp breekt nu ineens de G-snaar ipv de D.

edit , en zojuist knalde de hoge E ook , nog nooit eerder gehad.

Die liggen bij mij er uit dus.

Iemand 9 sets kopen?? GBXL 009-042

D3nnis
16 januari 2005, 16:48
GHS stug :???:

ik word gek :-?

pol
16 januari 2005, 16:54
hoe speelt je nu zoiets klaar ? op die dunne snaren moet je zo hard toch niet aanslaan.

kokeleko
16 januari 2005, 17:47
De GHS zijn in mijn beleving stugger dan de Ernie Balls.

Ja ook de hoge E , misschien iets te ver gebend???, had ik met EB nooit.

kokeleko
16 januari 2005, 18:03
Update, ik duw er net ook de B-snaar af, wat een kut snaren, zitten er krap 28 uur op. :evil:

Randy
17 januari 2005, 14:48
Ik speel nu al een tijdje op ghs boomers tnt (heavy bottom) en ik moet zeggen dat ik er nooit problemen mee heb gehad. Ook op floyd rose uitgeruste gitaren. Als ik een snaar breek, dan komt het echt door metaal moeheid omdat ik niet altijd tijdig m'n snaren vervang. Als ik jou was, dan zou de oorzaak toch echt zoeken bij de gitaar.

kokeleko
17 januari 2005, 18:09
Ja eerste breekt er af en toe de D-snaar, zelfs het zadel vernieuwd.

Met GHS breken ze allemaal E-B-G , komt in eens van de gitaar zeker.

Ik ga het uitzoeken, igg GHS is voor mij bagger