PDA

View Full Version : Openbaring: Everman Fuzz Drive G1 beter dan G2



groovyB3
8 januari 2005, 22:55
Ik heb zelf al een tijdje een G1 nadat ik m'n G2 verkocht heb, maar nu eindelijk eens de kans gehad om ze naast elkaar te zetten en wat blijkt: de G1 is VELE malen dynamischer en levendiger dan de G2.

Waar ik achter ben gekomen is dat de G2 de magie van de Fuzz Drive Deluxe (limited edition, zijn er maar 100 van gemaakt) probeert te 'nailen' maar daar niet helemaal in slaagt. De G1, die geeneens interne trimpots heeft, maar 6 dipswitches, komt daar toch wat dichter bij in de buurt, alhoewel hij iets meer gewone drive heeft dan fuzz.

Wat ik zocht in de Fuzz Drive G2 was wat ik in de Fuzz Drive Deluxe had gehoord; een dikke tubescreamer achtige overdrive met veel fuzz erin voor het dikke laag en een gillend hoog voor de Albert King achtige tonen. Beetje silicon fuzz sound dus, maar dan minder gain. Hoewel de Fuzz Drive Deluxe ook germanium trannies had, klonk het meer als een silicon fuzz dan een germanium. De G2 had dat net niet.
Nou is het natuurlijk relatief of je een siliconen fuzz beter vind klinken dan een germanium fuzz, maar de G1 kan dezelfde germanium produceren als G2 en tevens de vette silicon achtige tonen van de FDD

Nadat ik de G1 kocht van Antal, was ik meteen onder de indruk. Hij had net datgene wat de G2 niet had, maar ik dacht, zal toevallig net aan een bepaalde instelling liggen. Maar dat bleek dus niet zo te zijn. De G1 heeft een compleet ander circuit en komt (waarschijnlijk onbedoeld) dichter de FD Deluxe dan de FD G2.

M'n favoriete setting is dipswitchtes 3 en 4 omhoog (is de setting voor de meeste gain), volume op 12 uur, drive rond 3 uur, fuzz vol open en de bias op 1 uur. De sound is dan wonderbaarlijk genoeg nog niet zo erg verzadigd om je volume pot lekker terug te kunnen draaien om een goed clean te kunnen produceren.

Al met al een fijn pedaal :)