PDA

View Full Version : Bigsby onderhoud



ccc
8 januari 2005, 19:49
Ik heb een gitaar met een Bigsby die nogal stroef is.
Vraagt een Bigsby eigenlijk onderhoud (smering of behandelen met silicone spray)?

Of zouden iets gladdere snaren zoals ELEXIR (coated) een goed idee zijn, nu gebruik ik D'addarios 0.10

ccc
9 januari 2005, 20:48
Heeft echt niemand goeie of slechte ervaringen met Bigsby's (type B5)

vulvasonic
9 januari 2005, 20:55
Sorry, ik heb zelfs helemaal geen ervaringen met Bigsby's... (was het maar waar).

episua
10 januari 2005, 21:57
Hey, ik heb 2 gitaren met een bigsby trem, een Epiphone Wildkat en een Ibanez Artcore. De tremolo op de Epiphone is van beduidend minder kwaliteit dan de Ibanez omdat ie na een poosje wat slapjes aan gaat voelen, zeg maar dat ie niet meer op 1 plaats blijft waar je hem voor het laatst heendraait. Is dit het geval dan moet je gewoon ff opnieuw de schroef boven de veer goed vast draaien. Qua snaren adviseren ze uiteraard altijd dikkere snaren. Het beste is wat mijn Ibanez heeft, de zogehete 'rollersadles', deze zadels rollen mee met de snaar zodra je de tremolo gebruikt. Hierdoor ontstemt eigenlijk zelden, zelf bij redelijk extreem bigsby geweld. Bij voxhuma kan je eventueel wel van die rollersadles kopen, zie maar es.
Succes!

Luca P
11 januari 2005, 23:33
Ik heb 2 Bigsby's (kijk op de foto) maar met die van de Country Gent heb ik alleen last.
Dat ligt niet aan de Bigsby maar aan de topkam, volgens mij.
Die moet ik eens goed laten afstellen.

ccc
12 januari 2005, 08:44
"Voxhuma" Wat, wie, waar ?

Mr.Jay
16 januari 2005, 22:57
Ik heb een gitaar met een Bigsby die nogal stroef is.
Vraagt een Bigsby eigenlijk onderhoud (smering of behandelen met silicone spray)?
Of zouden iets gladdere snaren zoals ELEXIR (coated) een goed idee zijn, nu gebruik ik D'addarios 0.10

Ik heb paar gitaren met origin. Bigsby's. En gewone Nashville-type bruggen.
Goed afgestelde topkam is belangrijk, snaren mogen niet klemmen daarin. Evenzo de brugzadels. Ik gebruik een dunne olie ( grafietpoeder wil ook wel helpen ) om even de topkam/zadels in te smeren, en enkelemin. weer af te vegen, erblijft een klein filmlaagje over. Verder geen extreem gebruik verwachten van een Bigsby. Géén problemen !
Toevallig gebruik ik ook dÁdd's.

JaY

Kasper
17 januari 2005, 01:43
"Voxhuma" Wat, wie, waar ?

www.voxhumana.nl

ccc
17 januari 2005, 20:35
Bedankt, ik probeer het eerst eens met grafietpoeder (maar waar ga ik dat nu vinden ?

Wormaap
17 januari 2005, 21:34
Bedankt, ik probeer het eerst eens met grafietpoeder (maar waar ga ik dat nu vinden ?
In een potloodpunt :)

Mr.Jay
18 januari 2005, 11:44
Bedankt, ik probeer het eerst eens met grafietpoeder (maar waar ga ik dat nu vinden ?
In een potloodpunt :)

Precies > met een scherpe punt de SNAAR instrijken boven zadel en topkam, simpel

JaY