PDA

View Full Version : strat geluid.



Nocki
8 januari 2005, 18:40
Hoi. ik heb eens een vraag en hoop er antwoord op te krijgen.

ik heb een gibson en da is helemaal mn gitaar. ik heb ook een stratlike yahama en ik vind het neuzige geluid zo mooi van de 2 elementen tegelijk. dus de tussen stand tussen voor en midden en de tussenstand tussen achter en midden. dat klinkt zo lekker. mar ik vind het spelen op een strat niks. en ik wil eigenlijk gewoon spelen op mn givson omdat ik dat geluid geweldig vind maar dus niet veelzijdig genoeg.

zou het mogelijk zijn om het neuzige strat geluid uit mn gibson te krijgen en hoe zou ik dat moeten doen?

wie kan daar wat over vertellen...

NOcki

andoni
8 januari 2005, 18:46
Hmmm mss het tussenstandje van de 2 pickups nemen en dan je elementen coil splitten? Of zie ik dat verkeerd? Ben er ook geen expert in :)

Hempo
8 januari 2005, 18:46
euh ik denk het niet want een gibson is geen strat :cool:

Maar serieus, euhm.. is je vraag: ik zoek een strat geluid en een gibson speelbaarheid?

Nocki
8 januari 2005, 19:01
nee mn vraag is eigenlijk.is het mogelijk om de elementen van mn gibson te splitten en door van beide een deel van het element aan te zetten het neuzelige geluid te krijgen.

of kan ik bv een knopje tussen de schakeling zetten dat als ik de tussen stand gebruik de beide elementen uit phase kan zetten en zo een neuzig geluid kan krijgen of dat er een andere mod is die ik kan doen aan mn gibson zodat ik dat geluid krijg.

maar dat klinkt moeilijker en ik dwing iedereen in een bepaalde hoek te denken terwijl de oplossing mischien wel ergens anders ligt.

de vraag is dus.

kan ik uit mn gibson het neuzige geluid krijgen (of benadering) dat in een strat zit als je 2 elementen tegelijk aanzet gebruikt.

NOcki

Orpheo
8 januari 2005, 19:12
volgens mij krijg je dat door je elementen in/uit fase te schakelen.

van splitsen ben ik niet zoown fan. het geluid word nl niet dat van een singlecoil. maar het in/uit fase schakelen heeft vind ik wel nut, en daar krijg je wel een "neuzig" geluid mee, dacht ik.

Nocki
8 januari 2005, 19:48
dus als ik tussen de draden van een van de pu's een schakelaar zet die de polen omdraait zou ik dus een neuwzig geluid kunnen krijgen?

NOcki

Orpheo
8 januari 2005, 20:48
dus als ik tussen de draden van een van de pu's een schakelaar zet die de polen omdraait zou ik dus een neuwzig geluid kunnen krijgen?

NOcki

hoe je t moet klussen, geeeen idee. daar heb ik mensen voor die dat voor me doen. daar kunnen anderen meer over zeggen. maar t ligt ook aan de pups die je hebt. bij de meeste (of allen, weet ik ook niet zeker) pickups die gibson levert bij de gitaren, zitten maar 2 draadjes ipv 4. je kan dat schakelen alleen doen als je er 4 hebt.

en dan moet je volgens mij 1 of 2 pushpull pots hebben om die pups weer in/uit fase te halen.

hoe t precies zit weet ik niet, sorry. maar wat ik wel weet, is dat je een neuzig geluid krijgt als je je pup in/uit fase gooit. net als jimmy page (doet ie soms life bij dazed and confused, als ik me niet vergis)

Orpheo
8 januari 2005, 20:48
dus als ik tussen de draden van een van de pu's een schakelaar zet die de polen omdraait zou ik dus een neuwzig geluid kunnen krijgen?

NOcki

hoe je t moet klussen, geeeen idee. daar heb ik mensen voor die dat voor me doen. daar kunnen anderen meer over zeggen. maar t ligt ook aan de pups die je hebt. bij de meeste (of allen, weet ik ook niet zeker) pickups die gibson levert bij de gitaren, zitten maar 2 draadjes ipv 4. je kan dat schakelen alleen doen als je er 4 hebt.

en dan moet je volgens mij 1 of 2 pushpull pots hebben om die pups weer in/uit fase te halen.

hoe t precies zit weet ik niet, sorry. maar wat ik wel weet, is dat je een neuzig geluid krijgt als je je pup in/uit fase gooit. net als jimmy page (doet ie soms life bij dazed and confused, als ik me niet vergis)

stimmt
8 januari 2005, 21:03
ik raad je aan gewoon een strat te kopen.

Dan heb je het ECHTE strat geluid en een strat speelt objectief gezien egwoon goed. Je vindt em nu waarschijnlijk niet fijn spelen omdat je andere gitaren gewend bent. Dat is na een paar weken stratspelen ook wel anders denk ik...

Vergelijk het met een andere fiets, same story

Nocki
8 januari 2005, 21:16
tja. ik heb diverse strats gehad waaron een 78er. maar het is gewoon mijn gitaar niet. ook nu heb ik een erg goede yamaha strat met emg elementen en een floyd erop die erg goed speeld en niet ontstemd maarik ben gewoon thuis opmn gibson. ik wil ook niet over naar de strat. maar dat geluidje wil ik wel. dus naar een strat gaan wil ik niet.

we zullen eens kijken. ik wil het werkje ook gaan laten doen want zelf knutsel ik er niet aan. maar ik wil wel weten wat mogelijk is. op zich ben ik erg gecharmeerd van de brian may gitaar met de vershillende opties. en daarom wil ik ook dat uit of fase geluid...

nocki

Javaca
9 januari 2005, 01:02
De basis van je geluid zit in de constructie van je gitaar.
Het belangrijkst hierin is de houtsoort.
De Gibson heeft een houtsoort die het geluid vrij bassig doorgeeft.
De strat is veel scherper van toon.

Orpheo
9 januari 2005, 08:24
nog een (laatste?) ding over een stratsound

ik citeer nu ff Anders Destium:

"Een Fender Strat koop je niet voor hoe hij speelt, maar hoe hij klinkt"

(niet helemaal 100% een citaat, maar wel de strekking)

en dat klopt ook. omdat ikzelf een strat zo lekker vond klinken ben ik me kapot gaan zoeken naar een andere gitaar die ook ZO klinkt, maar dat vind je niet.

tja, dacht ik bij mezelf, heb ik ff dikke vette pech, dan moet ik strats maar fijn gaan vinden.

naja, gaat wat tijd overheen, maar op den duur ga je t wel fijn vinden. en zoniet, tja, dan heb je gewoon dikke pech, en ben je toch niet zo verknocht aan t geluid als dat je dacht,denk ik zo....

Orpheo
9 januari 2005, 08:24
nog een (laatste?) ding over een stratsound

ik citeer nu ff Anders Destium:

"Een Fender Strat koop je niet voor hoe hij speelt, maar hoe hij klinkt"

(niet helemaal 100% een citaat, maar wel de strekking)

en dat klopt ook. omdat ikzelf een strat zo lekker vond klinken ben ik me kapot gaan zoeken naar een andere gitaar die ook ZO klinkt, maar dat vind je niet.

tja, dacht ik bij mezelf, heb ik ff dikke vette pech, dan moet ik strats maar fijn gaan vinden.

naja, gaat wat tijd overheen, maar op den duur ga je t wel fijn vinden. en zoniet, tja, dan heb je gewoon dikke pech, en ben je toch niet zo verknocht aan t geluid als dat je dacht,denk ik zo....

Lord Abortion
9 januari 2005, 08:56
Je kan je pickups serie/single coil/parallel splitsen, dan heb je eigenlijk al 2 single coils zitten, en als dat niet zou gaan kan je altijd met een effectenpedaal werken die humbuckers als single coils doet klinken, maar dat zou ik echt wel als laatste optie houden. Die serie/single coil/parallel splitsing zal ik binnen een maand ofzo op de 2 pickups in mijn Beast hebben, dus als je eens wil weten of dat goed klinkt en vergelijkbaar is met een strat, PM eens en dan laat ik het je ASAP weten.

Les Paul
9 januari 2005, 09:03
Ik zat een beetje met hetzelfde. De Les Paul is voor mij absoluut de fijnste gitaar, maar af en toe wil je inderdaad een single coil geluid of een tremolo. Ik heb dit opgelost door een PRS Custom 22 naast mijn Les Paul te proberen. Dit bevalt mij erg goed. Het is geen Strat, maar de single coil geluiden zijn goed. Het is een kwaliteitsgitaar die heel veelzijdig is.
Ontstemmen doet de PRS vrijwel niet. Qua mensuur is de PRS volgens mij gelijk aan de Les Paul. Het is in ieder geval niet zo hard werken als op een Strat ;)

Nocki
9 januari 2005, 09:38
BEdnakt. ik hb geprobeerd duidelijk te maken dat ik het spelen op een strat niks vind. en ik ewoon op mn gibson wil spelen. natuurlijk wist ik dat daar ocverheen gelezen zou worden en dat er gezegd zou worden "wil je strat geluid neem dan een strat" maar goed ik ben erg blij met de opmerkingen over het fase schakelen en zo. ik hoop hier graag nog wat meer over te horen. natuurlijk wordt het niet dat hoge iele rot geluid van de strat. als ik dat mooi zou vinden dan kocht ik een strat (he nu zeg ik het zelf ook" maar dat neuige van 2 elementen en de verdere eigenschappen van dat geluid staan me wel aan vandaar de vraag.

ik zal wel eens een gitaartje van 100 euro kopen om eens te luisteren hoe het zit voor ik ga knippen in mn lp of vcoor ik dat laat doen...


NOcki

Jax
9 januari 2005, 09:43
Ik heb dit opgelost door een PRS Custom 22 naast mijn Les Paul te proberen. Dit bevalt mij erg goed.

Waarom doe je hem dan te koop?

Les Paul
9 januari 2005, 09:50
Ik heb dit opgelost door een PRS Custom 22 naast mijn Les Paul te proberen. Dit bevalt mij erg goed.

Waarom doe je hem dan te koop?

Omdat ik er nog 1 gekocht heb, nu met birds en quilted 10-top.

jero
9 januari 2005, 11:32
ik zal wel eens een gitaartje van 100 euro kopen om eens te luisteren hoe het zit voor ik ga knippen in mn lp of vcoor ik dat laat doen...


NOcki

probeer eens een PRS uit, dan weet je wat voor enkelspoel geluiden een gitaar met mahonie body/maple top en mahonie hals produceert. Als dat je bevalt, kun je hetzelfde met je Les Paul doen.

D3nnis
9 januari 2005, 11:45
probeer eens een PRS uit, dan weet je wat voor enkelspoel geluiden een gitaar met mahonie body/maple top en mahonie hals produceert.

Misschien dat die PRS CE serie dan in de buurt komt (geschroefde hals), maar ik heb zelf een mahonie gitaar met een maple top, met gelijmde hals (dus eigenlijk les paul achtig), en wanneer ik de elementen single schakel, in het tussenstandje, levert dit wel een neuzig geluidje op, wat ook bruikbaar is, maar het klinkt totaal niet als een "echte" strat.

crapton
9 januari 2005, 14:20
Kijk eens hiernaar:

http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/pickup/3.html

Ik weet, Ibanez is vloeken in de kerk in de wereld der Gibson, Fender en PRS fanaten, maar die Ibanez mensen maken best leuke dingen, en soms wel innovatief. Ga maar na de Gibson LP en Fender Strat zijn al 50 jaar bijna hetzelfde en iedereen geilt vreemd genoeg op zo'n oude bak.

Maar goed, het gaat om dat schema - dwz met twee gesplitte humbuckers. Mijn ervaring is geen brom, en in de standen 2 en 4 een op Fender Strat lijkend geluid, dit ook met een DiMarzio Air Norton en TZ. Op een LP zit een 3 weg schak, moet je dus met push-pull doen of een vd toonregelpots wegnemen en er een schakelaartje in de plaats zetten. Tonepot kan je later altijd weer terugzetten.

crapton
9 januari 2005, 14:21
Kijk eens hiernaar:

http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/pickup/3.html

Ik weet, Ibanez is vloeken in de kerk in de wereld der Gibson, Fender en PRS fanaten, maar die Ibanez mensen maken best leuke dingen, en soms wel innovatief. Ga maar na de Gibson LP en Fender Strat zijn al 50 jaar bijna hetzelfde en iedereen geilt vreemd genoeg op zo'n oude bak.

Maar goed, het gaat om dat schema - dwz met twee gesplitte humbuckers. Mijn ervaring is geen brom, en in de standen 2 en 4 een op Fender Strat lijkend geluid, dit ook met een DiMarzio Air Norton en TZ. Op een LP zit een 3 weg schak, moet je dus met push-pull doen of een vd toonregelpots wegnemen en er een schakelaartje in de plaats zetten. Tonepot kan je later altijd weer terugzetten.

crapton
9 januari 2005, 14:24
Sorry dubbelpost, maar ik krijg elke keer 'server not found' van die rukcomputer. En dan de ene keer ben je het echt kwijt, de andere keer staat het er wel op.

Punt
9 januari 2005, 15:32
Je zou de Peter Green mod kunnen proberen.
Dwz de elementen in tegenfase zetten.
Green deed dat door de magneet van een van de elementen om te draaien. Het kan denk ik ook wel door de draadjes anders te verbinden, maar ik weet niet of dat precies hetzelfde effect heeft.

Maurits
9 januari 2005, 16:33
Een strat geluid kan je niet uit je les paul halen met 2 humbuckers!
(wel met 3 humbuckers)

Dit komt omdat de plaats van de elementen natuurlijk ook het geluid bepaald. Als je een les paul hebt met 2 humbuckers die je split, zal het geluid eerder een telecaster in de midden stand benaderen (1 single coil bij de brug, en een 1 single coil bij de hals, net als je les paul) , dan de geliefde midden stand op een strat.

erwin_ve
11 januari 2005, 09:36
Hoi Nocki,

Je zou door een gitaarbouwer je elementen kunnen laten splitten en vervolgens een kleine schakeling in laten bouwen(push-pull pot?)zodat je: enkelspoels je brug en enkelspoels je halselement tegelijk kunt gebruiken, het is dan een beetje zoals de middenstand vd tele. Ik heb bij mijn Dijkman custom het in laten bouwen bij Sander de Gier en het klinkt te gek! en het komt dichter in de buurt v.e strat tussenstand dan bovenstaand wordt beweerd.

D3nnis
11 januari 2005, 19:07
Ik heb bij mijn Dijkman custom het in laten bouwen bij Sander de Gier en het klinkt te gek! en het komt dichter in de buurt v.e strat tussenstand dan bovenstaand wordt beweerd.

euh...is dat een gitaar van mahonie met maple top?

erwin_ve
12 januari 2005, 09:02
Ik heb bij mijn Dijkman custom het in laten bouwen bij Sander de Gier en het klinkt te gek! en het komt dichter in de buurt v.e strat tussenstand dan bovenstaand wordt beweerd.

euh...is dat een gitaar van mahonie met maple top?

Euhh..de top is gevlamd esdoorn(maple??) aan beide kanten(voor-en achterkant) wat er tussen in zit is volgens mij mahonie.

P****Fred
12 januari 2005, 10:42
@ nocki:

luister es naar de solo's in "Bird of Paradise" van Snowy White

ik neem aan dat je deze sound bedoelt?


dat is een les paul met elementen uit-fase geschakeld.

de humbuckers apart klinken dan nog steeds als anders, maar als je de middenstand gebruikt, heb je dit geluid...

als je het via een push pull laat solderen heb je je originele middenstand ook nog ;-)

is al eens een thread over geweest. (anders zou ik dit ook niet geweten hebben :-) )
zou dit eigenlijk ook wel willen laten doen bij m'n epi :D

marc_o
12 januari 2005, 11:44
Wat je ook kunt doen, is wat ik heb laten doen bij mijn Patrick Eggle met dimarziohumbuckers.
Ik heb ze laten splitten op zo'n manier dat ik kan kiezen welke helft van de humbucker ik gebruik. Daarvoor heb ik de toonknop ingeleverd (die gebruik ik nooit) Dat is een 3-standen draaiknop geworden (zie je niets van, dus uiterlijk blijft hetzelfde.) In standje 1 gebruik ik de achterste helft van de humbuckers, echt een dun twanggeluidje en gecombineerd lijkt het op standje tussen brugsinglecoil en middensinglecoil, maar met iets meer laag. Toonknop in middenstand zijn de gewone humbuckers. Toonknop in 3e stand maakt dat je de voorste helft van de humbuckers gebruikt, dat is echt een goede sound. Uiteraard blijft de normale 3 standenswitch zoals ie ook op de les paul zit werken, dat geeft een berg aan geluiden (9 dus)
Elementen zijn Paf pro bij de hals en superdistortion bij de brug.

Mitch
12 januari 2005, 12:36
Bovenstaand zijn al een boel goeie tips gegeven, maar laat ik toevoegen dat wat je zoekt eigenlijk datgene is wat Jimmy Page in zijn Les Pauls heeft laten bouwen: mogelijkheden om de hb's te splitsen en uit fase te schakelen. Is vast wel iets over te googlen.

Javaca
6 februari 2005, 10:45
Je zou eens zo'n gibson varitone switch eens kunnen proberen. Die dingen kosten ongeveer 35 euro op marktplaats. Het is een soort filter en je kan er ook een fenderachtig geluid mee creëren.

Edit:
Varitone op marktplaats (http://www.marktplaats.nl/index.php3?url=/markt/muziek/elektrgitaren/39002.htm%3Fret%3D%252Fnieuw_zoek.php3%253Fq%253Dv aritone%2526submit1.x%253D0%2526submit1.y%253D0)