PDA

View Full Version : Gain Problaim



Izegrim
8 januari 2005, 13:18
Heu allen! :cool:

Ik heb dus een 50W combo met EL34's en 12AX7 buizen (alles EH). Er zit 1 12AT7 buisje in en die zal waarschijnlijk voor de reverb zijn.

Nu is mijn problaim dat de gain van de 2 kanalen een beetje suf verdeeld is. Het high-gain kanaal kan een beetje extra gebruiken en het cleane kanaal gaat te vlot over z'n nek. Bij level op 3-4 zit er al een randje aan.

Als ik dan clean op 2 zet moet ik het andere op 1/2 zetten en dat is niet echt ideaal, want het high-gain klinkt lekkerder als je hem over 6 zet. Wat kan ik doen?

Een EQ pedaal als boost voor extra gain zal helpen, niet waar? Maar dan heb ik nog een quasi-clean kanaal... Misschien via A/B direkt naar een clean pedaal in de FX loop of bestaat er een minder rigoreuze oplossing?

Er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn met soortgelijke problemen, maar dit is mijn eerste buizenamp. Ben nog aan het worstelen met de kanalen en settings. We zullen zien... :)

BlackSun
8 januari 2005, 13:55
Uh..geen antwoord op je vragen...maar schrijf je dat 'problaim' opzettelijk met ai, of heeft spelling op dit forum zojuist een dieptepunt bereikt??
Als je het opzettelijk deed...what's the fun? :-?

maargoed...succes met je vraag verder:P

Izegrim
8 januari 2005, 14:00
Sorry kerel... Mijn spelling zal over het algemeen niet onderdoen voor het gros hier. Mijn humor is misschien van een belabberd nivo. Hierbij mijn oprechte excuses en ik zal de rest van de dag proberen niet grappig te zijn of te lachen. :-(

Swan
8 januari 2005, 14:03
ja zeg hoe haal je het in je hoofd om probleem met ai te schrijven! ga je schamen !

BlackSun
8 januari 2005, 14:06
Tjonge..de stemming zit er vandaag weer lekker in zeg :(
Laaaaaaaaange tenen.

PS: komop... vond je het zelf nou serieus echt grappig?

Mitch
8 januari 2005, 14:32
Eerst de stemming verzieken en daar dan zelf over gaan klagen :-?
Goed, zullen we maar eens gewoon on-topic gaan i.p.v. te zuigen ?


Eerst een vraag: om welke versterker gaat het ?
Soms geven producenten op hun site of in de handleiding namelijk uitleg over de functie van de voorversterkerbuisjes en dan kun je naar smaak dingen gaan veranderen. Op het gehoor ok wel, maar als je weet welke buis welke functie heeft gaat het sneller !
Als je vindt dat je cleane kanaal te snel overstuurt kun je daar bijvorbeeld een buis met lagere versterking in stoppen, zoals een 12AT7 i.p.v. de 12AX7 die er nu zit.
Als je overdrive kanaal juist een beetje meer kan gebruiken kun je juist sterkere buisjes gebruiken. Dan heb ik het niet meer over type, maar meer over merk. Oude Siemens bijvorbeeld of een goede Sylvania 12AX7 heeft een bekkie meer gain dan een moderne EH.
Ik heb er aardig wat en verkoop er ook wat, als je interesse hebt kun je een privé bericht sturen.

BlackSun
8 januari 2005, 15:10
Ok, excuses voor mijn reactie(s)!
Ben me de laatste tijd alleen een beetje aan het ergeren aan taalgebruik op internet. kwam hier even tot uiting, was nooit aanvallend bedoeld, sorry.

gaat vooral verder, ik ben weg uit dit topic, heb toch geen antwoorden :D

Izegrim
8 januari 2005, 19:45
Even goeie vrienden, BlackSun. Mag ik nou lachen? :-D

Seymour Paul, bedankt voor je reactie. Ik heb een Randall RG50TC. Het feit dat de fabrikant nog geen support online heeft staan omdat dit een vrij nieuw type is en omdat ik geen handleiding heb, zouden deels het probleem kunnen zijn. Ik krijg als het goed is een handleiding thuisgestuurd. Ik zal dan verder kijken of ik wat met de voorbuizen doe. Je aanbod houd ik in m'n achterhoofd.