PDA

View Full Version : WHAT THE FUCK??????????????????



Orpheo
8 januari 2005, 02:36
Wie schetst mijn verbazing, nu ik opeens DIT op de gibson-site zie???

http://www.gibsondigital.com/

Een " digital|" Les Paul. met gewone pickups, maar ook met een systeem, dat je iedere snaar apart kan versterken, simpel gezegd.

heb er 2 jaar geleden al iets over gelezen, maar dat het uitkomt....wowwwww!!!

mijn schok nu, was groter dan de keer, dat de nieuwste iPod werd geintroduceerd. Damn, ik vind m echt cool!










Voor de eerste keer echt GAS.....

Wormaap
8 januari 2005, 02:47
Hmz... Ik kan niet wachten totdat ik'm een keer kan testen, ik ben echt reuzebenieuwd, maar ik vraag me af of't wel zo goed is als ze zeggen (blijf'n conservatieve gitarist natuurlijk :-D)

Bobbel
8 januari 2005, 04:45
uhh ja... het blijft een lp :(

Lune-a-tic
8 januari 2005, 09:21
Ochgottekes, na twee jaar, en dan klagen de Line6-fans steen en been als iets 6 weken later uitgebracht wordt dan aangekondigd. :razz:
Er is Variax, er is GK2a/midi, dat waren nog eens vernieuwingen, dit lijkt eerder een inhaaloperatie.

Bins
8 januari 2005, 09:31
Krijg je over een tijdje topics als "welke amp voor mijn g snaar?" :D

Brianmayrulezzz
8 januari 2005, 09:46
ja kweenie. Wat heb je er als gewone bedroom/band gitarist aan om alle 6 de snaren op een verschillende versterker aan te sluiten? Al dat gekloot lijkt me niet echt relax. En dat je een kabel van 200 meter ofzo kunt gebruiken zonder kwaliteitsverlies... ok, wie gebruikt er nou zo'n lange kabel??!!?
Maar ben wel benieuwd wat het wordt als ie uit is 8-)

Koekje
8 januari 2005, 10:14
Dit lijkt me toch meer een onnozele poging om ook eens iets vernieuwends te willen doen ... ik zie er het nut niet echt van in ... een goeie muzikant kan met weinig heel veel doen ... who needs these gadgets anyway ?

falcovanhoorn
8 januari 2005, 10:58
je kan natuurlijk wel per snaar een ander effect eroverheen gooien, dat moet wel zorgen voor leuke creaties denk ik haha :D

Wormaap
8 januari 2005, 11:16
Kan niet wachten om met 6 wahpedalen tegelijk een solo te spelen :o

falcovanhoorn
8 januari 2005, 11:46
haha ja idd, en dan moet je met zn drieen die 6 wahs niet synchroon gebruiken, dat moet wel zorgen voor wat grappigs, of 6 verschillende delays ;)

Azrael
8 januari 2005, 12:00
LOL..........hoe onzinnig..............Variax Gibson here it comes!

iam
8 januari 2005, 12:10
lijkt me wel handig om enkele snaren met een footswitch te muten, hoef je bij solo's al helemaal niet meer op te letten :)

Wormaap
8 januari 2005, 12:19
LOL..........hoe onzinnig..............Variax Gibson here it comes!
Dat dus juist niet, er zitten geen gitaar-models in ofzo, maar gewoon een normale Gibby LP met de mogelijkheid om elke snaar apart te versterken. Daarom vind ik deze gitaar ook een heel stuk interessanter dan'n Variax :-D

Negative K3 fan
8 januari 2005, 12:25
gewoon het midi/synth gitaar idee

Wormaap
8 januari 2005, 12:35
gewoon het midi/synth gitaar idee
De Hex-pickup is inderdaad al langer bekend van synth-gitaren, alleen wordt'ie nu een heel stukkie anders gebruikt, IPV naar'n synth gaat'ie naar 6 versterkers :-D

jw009
8 januari 2005, 12:39
die gitaar ziet er erg vet uit, mooi kleurtje

ToolRulez
8 januari 2005, 12:58
Als ik het goed lees worden de signalen van de zes snaren dus digitaal naar een converter gestuurd... Als het allemaal zo werkt als dat ze zeggen zou dat er dus voor kunnen zorgen dat dit ongeveer het eerste systeem is met perfecte synth-tracking? Vaak is hierbij toch het probleem dat het signaal niet lekker wordt opgepikt door danwel het midi-element danwel de synth zelf. Als het een digitaal signaal is zou dit geen probleem mogen zijn. En het andere voordeel is dat je zeskanaals kan opnemen, voor iedere snaar een kanaal.
Lul ik nu uit m'n nek, of is dit het wel ongeveer? De onderste drie snaren door een amp en de bovenste drie door een andere lijkt me alleen maar totale chaos opleveren :).

Wormaap
8 januari 2005, 13:05
Dat het signaal digitaal is, maakt het nog geen MIDI-signaal ofzo, het is precies het zelfde als wat normaal uit je gitaar zou komen, alleen dan omgezet naar digitaal zodat je het over een langere kabel kan schoppen zonder kwaliteitsverlies.

Azrael
8 januari 2005, 13:07
LOL..........hoe onzinnig..............Variax Gibson here it comes!
Dat dus juist niet, er zitten geen gitaar-models in ofzo, maar gewoon een normale Gibby LP met de mogelijkheid om elke snaar apart te versterken. Daarom vind ik deze gitaar ook een heel stuk interessanter dan'n Variax :-D

Nuttig hoor.... :roll:
Elke snaar apart versterken. Effecten zijn leuk maar we moeten wel gitaar blijven spelen......

falcovanhoorn
8 januari 2005, 13:11
op zich wel een leuk idee is om te bovenste 2 snaren bijvoorbeeld over een superlompe versterker met veel bas te gooien, en de hogere snaren voor de solo over een andere versterker. Maar goed, voor de grappen kan je toch ook gewoon footswitches over effecten kopen? :wink:

Wormaap
8 januari 2005, 13:12
Ze zullen er vast wel een of andere leuke draai aan geven :)
Maargoed, gitaristen zijn diehard conservatievelingen (en ik ook, ik ben alleen behoorlijk benieuwd en speel daarom hier een beetje advocaat v.d. duivel) dus ik ben benieuwd of het aanslaat.
'We moeten wel gitaar blijven spelen' is bij elke innovatie in de gitaarwereld gezegd, en we spelen nu toch ook overwegend op electrische gitaren?

falcovanhoorn
8 januari 2005, 13:13
ja das waar maar ik denk niet dat dit echt een grote revolutie teweeg gaat brengen in gitaarland zoals op de site ergens staat :) misschien ligt het aan mij ;)

Azrael
8 januari 2005, 13:13
Ze zullen er vast wel een of andere leuke draai aan geven :)
Maargoed, gitaristen zijn diehard conservatievelingen (en ik ook, ik ben alleen behoorlijk benieuwd en speel daarom hier een beetje advocaat v.d. duivel) dus ik ben benieuwd of het aanslaat.
'We moeten wel gitaar blijven spelen' is bij elke innovatie in de gitaarwereld gezegd, en we spelen nu toch ook overwegend op electrische gitaren?

Ik heb nu eenmaal nog nooit een lekker digitaal geluid uit een gitaar horen komen.....

Wormaap
8 januari 2005, 13:16
Ze zullen er vast wel een of andere leuke draai aan geven :)
Maargoed, gitaristen zijn diehard conservatievelingen (en ik ook, ik ben alleen behoorlijk benieuwd en speel daarom hier een beetje advocaat v.d. duivel) dus ik ben benieuwd of het aanslaat.
'We moeten wel gitaar blijven spelen' is bij elke innovatie in de gitaarwereld gezegd, en we spelen nu toch ook overwegend op electrische gitaren?

Ik heb nu eenmaal nog nooit een lekker digitaal geluid uit een gitaar horen komen.....
Da's nou net het hele punt, deze gitaar produceert geen digitaal geluid!
Er komt gewoon precies hetzelfde geluid uit als uit een normale LP, en dat gaat gewoon door'n AD-converter, het omgekeerde effect van het luisteren van een CD, da's ook een digitaal signaal, maar het komt wel van een normale gitaar.
Het zelfde signaal als van een doodnormale LP wordt alleen op een andere manier over het kabeltje gestuurd, en door de breakoutbox terug omgezet naar een analoog signaal. De duurste/beste wireless systemen doen precies het zelfde eigenlijk, alleen wordt hier de omzetting in de gitaar gemaakt.

Azrael
8 januari 2005, 13:22
En wireless klinkt ook altijd minder..........

Je hebt nu namelijk voordat het geluid uit je versterker komt 2 omzettingen.

A/D - D/A en das niet echt geweldig. Wordt helemaal leuk als je ook nog een modelingamp hebt......gnegne.....

Wormaap
8 januari 2005, 13:28
Wireless klinkt hier totaal niet minder, maar vooruit.
En als je goede converters hebt is'n ADA omzetting vrijwel zonder kwaliteitsverlies, althans niet hoorbaar voor een normaal mens.

THW
8 januari 2005, 19:12
Straks krijg je ook nog een variax versie met dit systeem en dan nog een modeling amp derbij
Weet je al helemaal niet hoe de shit nou normaal kan instellen :roll:

Maar goed, het lijkt mij erg overbodig maar ik ben erg nieuwsgierig

vulvasonic
8 januari 2005, 21:06
Ze zijn hier al heel lang mee bezig en Gibson zelf heeft er veel vertrouwen in. Zelf ben ik te lui om het hele verhaal te lezen (en te begrijpen) en ik ben bang dat daar het grootste en misschien wel enige probleem ligt; zijn gitaristen wel bereid hierin te investeren?

Aan de andere kant, Line6 is iets begonnen wat niet meer kan worden gestopt. Ik heb ook al vernomen dat Fender iets in die richting wil gaan doen. Was trouwens het eerste wat ik dacht toen Line6 met de Variax uit kwam; waarom dit systeem niet inbouwen in een bekend model ipv zo'n gedrocht als de Variax???

Spirit of Strings
8 januari 2005, 21:36
Stap in de goede richting, maar ik wacht al jaren tot ik niet alleen iedere snaar, maar ook iedere fret over een andere versterker kan gooien. Heb er al een kring van 288 verschillende versterkers voor staan. Gaat een wereldsound worden.

Swan
8 januari 2005, 21:46
op zich wel een leuk idee is om te bovenste 2 snaren bijvoorbeeld over een superlompe versterker met veel bas te gooien, en de hogere snaren voor de solo over een andere versterker. Maar goed, voor de grappen kan je toch ook gewoon footswitches over effecten kopen? :wink:

+1 hier lijkt t me wel erg handig voor....nu wordt dat soms n brij

Anders Destium
8 januari 2005, 21:47
Het wachten blijft op de Gitarola, waarbij je kan inprogrammeren welk geluid er uit je gitaar gaat komen om indruk te maken...American style all the way :lol:

groovyB3
8 januari 2005, 22:24
Krijg je over een tijdje topics als "welke amp voor mijn g snaar?" :D

Jah hoe krijg ik meer TOOOOON voor mijn g snaar :D

ijff
8 januari 2005, 23:57
En wireless klinkt ook altijd minder..........

Je hebt nu namelijk voordat het geluid uit je versterker komt 2 omzettingen.

A/D - D/A en das niet echt geweldig. Wordt helemaal leuk als je ook nog een modelingamp hebt......gnegne.....

Volgens mij kunnen ze voor dit system nu juist hele goedkope wireless systemen maken..
Wireless is nu niets anders als je draadloze breedband router.
Je gaat straks gewoon van de gitaar.. digitaal zonder AD-conversie naar je modelingamp.. of met een keer converteren naar je gewone amp...
Digitale wireless bestaat nu natuurlijk al.. maar nu moet in de zender de omzetting naar digitaal gemaakt worden.. dat is straks niet nodig.
Zender krijgen ze denk ik kleiner dan de Guitarbug.. en dan zonder kwaliteitsverlies.

Azrael
9 januari 2005, 00:08
Stap in de goede richting, maar ik wacht al jaren tot ik niet alleen iedere snaar, maar ook iedere fret over een andere versterker kan gooien. Heb er al een kring van 288 verschillende versterkers voor staan. Gaat een wereldsound worden.

We kunnen jou toekomstige CD's dus in Dolby Surround verwachten?
:-D

Spirit of Strings
9 januari 2005, 00:39
Stap in de goede richting, maar ik wacht al jaren tot ik niet alleen iedere snaar, maar ook iedere fret over een andere versterker kan gooien. Heb er al een kring van 288 verschillende versterkers voor staan. Gaat een wereldsound worden.

We kunnen jou toekomstige CD's dus in Dolby Surround verwachten?
:-D

Goed idee, maar ieder album dan verdeeld over 75 CD's voor de gelukkige bezitter van 75 gesynchroniseerde CD spelers met Dolby Surround. Kun je zelf bepalen welke tonen je waarvandaan wilt horen komen. Tjonge, wat staat ons nog een vooruitgang te wachten, nietwaar? :D

Spirit of Strings
9 januari 2005, 00:50
Krijg je over een tijdje topics als "welke amp voor mijn g snaar?" :D

Jah hoe krijg ik meer TOOOOON voor mijn g snaar :D

Ook handig als je G-snaar ontstemd is: zet je 'm effies uit! Of je laat het signaal van je G-snaar alleen even naar de stem-roadie gaan, terwijl je doorspeelt zonder G-snaar over je versterker. Als ie weer gestemd is, zet je 'm weer aan. Nee, echt, dit biedt mogelijkheden. Leve Gibson! :D

Bins
9 januari 2005, 04:04
"Ey pik, Je E-snaar amp staat nog op standby!" ... "En die B, daar moet echt nieuwe buizen in"

Orpheo
9 januari 2005, 08:35
ik zie die laatste 2 posts voor mij nog wel een keer gebeuren...
maar uh....blijft het hierbij, denken jullie??

zelf vind ik t nogal nutteloos, dit nieuwe systeem. t klonk leuk op de site, maar wat kan je er nu mee? ik zie niet slash met 6 amps staan, en met snaren staan kloten.

(okay....hmm....iets verkeerd voorbeeld, slash is wel zo'n patser dat ie met ZES, als niet TWAALF amps op een rij gaat staan, en met iedere snaar apart gaat kloten...)

tis gekkigheid wat ik hierboven sta te spuien, maar toch...wat kan je ermee live? t moet nog wel muziek blijven denk/vind ik zo. niet alleen maar technologie (van buitenaf)

ikzelf zou bv die digi-Paul never kopen, omdat ik gewoon GEK word van al die mogelijkheden. ik word al gek met een " gewone" LP, waar je pickup+magneethoogtes kunt veranderen en dus daarmee je sound(s). en nu dit? neuh, nee dank je...hoef ik niet.


Jullie wellicht?

Orpheo
9 januari 2005, 08:35
so WOW, wat een LULpost staat hierboven!!


Oeps...tis de mijne :oops:

Bins
9 januari 2005, 10:23
Ik denk dat het (zoals met alles) in de juiste handen wel een cool ding is. Je kan er natuurlijk veel meer mee dan alleen maar 6 snaren apart versterken.
We doen er een beetje lacherig over, maar over een jaar of 10 wordt dit soort shit (en ook bv. de variax) de normaalste zaak van de wereld.

Anders Destium
9 januari 2005, 10:29
ik word al gek met een " gewone" LP, waar je pickup+magneethoogtes kunt veranderen en dus daarmee je sound(s).

?

De "gewone" LP is zo'n beetje de meest basic configuratie die je kunt bedenken (behalve de belachelijke dubbele volume/tonepots :wink: ). Met het veranderen van de hoogte van je pups en/of polepieces verandert je geluid vrijwel niet hoor, misschien je output ietsjes :)

Spirit of Strings
9 januari 2005, 11:06
We doen er een beetje lacherig over, maar over een jaar of 10 wordt dit soort shit (en ook bv. de variax) de normaalste zaak van de wereld.

Ik vind de Variax van een volstrekt andere orde. Ik denk, dat dat principe namelijk wel gemeengoed gaat worden in de toekomst. Natuurlijk zullen veel mensen altijd de echte gitaarsound blijven prefereren, maar het is nou eenmaal gemakkelijk om naar optredens maar één gitaar te hoeven meenemen. Wel moeten ze eens iets aan de vormgeving gaan doen. Trouwens, waarom zou die techniek IN de gitaar moeten zitten?

Om nog even op de Gibson en Orpheo terug te komen: inderdaad, nutteloze onzin. Of beter gezegd: weer een reden voor Gibson om nog eens 1000 dollar op zijn toch al belachelijke prijzen te gooien. :evil:

Swan
9 januari 2005, 11:42
ik denk dat in praktisch gebruik je niet verder gaat dan 2 amps, en daarvoor lijkt t me erg handig

Neals
9 januari 2005, 23:05
In vind de variax een zeer goede uitvinding, maar van dit zie ik niet echt een noodzaak. 6 amps voor 6 snaren, akkoord aanslaan om die dan af te mixen :S

Das Schaap
10 januari 2005, 00:35
je kan natuurlijk wel per snaar een ander effect eroverheen gooien, dat moet wel zorgen voor leuke creaties denk ik haha :D
Shit nog iemand met hetzelfde idee. :-?

guvnor
10 januari 2005, 09:22
Ik moet effe wennen aan het idee... digitale gitaar. Ik weet nu al vaak niet wat ik met digitale effectprocessors allemaal kan, laat staan met alle mogelijkheden die dit met zich mee brengt. Het is natuurlijk wel een ontwikkeling die er gewoon aan moest komen. Splinternieuw is het volgens mij niet helemaal, maar meer een nieuwe toepassing van techniek die op andere manieren al werd gebruikt.

Het zal wel zorgen voor een terminologie die in de gitaarwereld nog niet gebruikelijk is. Topics als "mijn gitaar komt niet online" of "hoeveel bandbreedte heb ik nodig voor speedmetal?".

Geluidskwaliteit lijkt me geen issue. Ik vindt het nu al af en toe lastig het geluid van een buizenamp te onderscheiden van een POD en die verschillen zullen alleen maar kleiner worden.

Ik denk dat ik voorlopig eerst toekijk/luister. Laat mij het maar voorlopig doen met conventioneel spul (daar valt een dig effect toch ook al onder..?).

Misschien wacht ik zolang dat ik straks de eerste "vintage" digital guitar koop... :D

Epic
10 januari 2005, 09:36
Leuk idee, alleen heeft roland al sinds 1995 zo'n systeem, gebaseerd op een GK2a pickup.

http://www.vg-8.com/

Davidian
10 januari 2005, 12:30
lol straks moet je gewoon als een balletdanseres over je pedaltjes heen gaan als je alle 6 de snaren andere effecten wilt geven :D

hadv
10 januari 2005, 17:18
Leuk idee, alleen heeft roland al sinds 1995 zo'n systeem, gebaseerd op een GK2a pickup.

http://www.vg-8.com/

idd, ik heb al jaren een GK2a en een Roland VG 8. Ik doe het voornamelijk voor de extra geluiden en af en toe om meerdere gitaarklanken in een nummer te prakken (1e couplet akoestisch, 2e tele, 3e strat, 4e droge gibson (dus de plank zelf))
ben niet zo gecharmeerd van al die versterker-zooi, maar wel van heel andere klanken (wat dacht je van een orgel). leuk voor erbij af en toe, was indertijd wel een erg duur hebbedingetje (kostte meer dan me LP Custom)

de lol van elke snaar apart instellen (wat de GK2a/VG8 dus ook kan) is dat je het volume heel nauwkeurig kunt instellen afhankelijk van de montage van het element. in die zin een stuk beter dan met 'normale' pickups.

wat Gibson nou precies van plan is wordt mij niet duidelijk, jaren geleden kwamen ze hier al mee, zonder echt uit te leggen wat de meerwaarde was dan 6 aparte snaren... :???:

Anders Destium
10 januari 2005, 19:12
Het zijn Amerikanen, het land van "meer is beter".


Begrijp je het nu nog steeds niet :razz:

Ik ook niet :lol:

up-guitarman
10 januari 2005, 19:45
Dit soort nieuwe stuff is toch compleet zinloos ... Je hebt wel de sound van een les paul ma je kan hem splitte ....
WTF, waarom in godsnaam is het nodig je snaren van mekaar te onderscheiden ...
Leve de conservatieve gitaristen :lol: