PDA

View Full Version : Hey peevee



Negative K3 fan
7 januari 2005, 23:43
jouw champ met ef86 he, is dat nog wat? ik heb zelf nl nog 2 miniwatters daarvan liggen en ik zat te denmken dat ze wel konden werken om de rest van de stages ff flink te boosten! goed of slecht idee?

Negative K3 fan
7 januari 2005, 23:44
hoorde dat ze gevoelig waren voor microfonie?

birt
8 januari 2005, 00:05
over ef86-en is op dit moment ook een topic op www.18watt.com :wink:

Negative K3 fan
8 januari 2005, 00:21
kun je me een plezier doen en vragen of die lui iets snapen van ef86 in een high gain iets, als booster ofzo?

birt
8 januari 2005, 00:42
kun je me een plezier doen en vragen of die lui iets snapen van ef86 in een high gain iets, als booster ofzo?
http://www.18watt.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3424

bekijk dit eerst even, mss lost dat al wat van je vragen op

Negative K3 fan
8 januari 2005, 00:55
jammer, slecht idee dus. die buis lijkt me trouwens geweldig hoezo die microfonie, erg zonde!

PeeVee
10 januari 2005, 10:42
Ik heb helemaal geen last van microfonie dus ik snap niet waar men het over heeft, lijkt meer een fabeltje wat maar door gepapegaait wordt door mensen die er zelf geen ervaring mee hebben. Ik gebruik overigens ouwe Telefunken, Siemens, Adzam eeeh... en dat was het wel geloof ik. Misschien dat huidige productie wel microfonisch is en/of dat juist de eerste "versie" van de EF86 erg microfonische was/is. Je hebt ze echt in veel verschillende vormen; Adzam (Frans?) ziet er echt heeeeel anders uit dan de Duitse buisjes.

Ik vind die EF86 echt te gek buisje. Het is een pentode buisje met onvoorstelbaar veel gain, verder ook heeeel stil en geeft een mooi krachtig en helder "chimey" signaal. Beetje vergelijkbaar met wat EL84's doen in een eindtrap. Is te gekke stuurbuis; één zo'n buisje is ruim voldoende om een SE eindbuis mee aan te sturen. Het mooie vind ik dat het signaal krachtig en dead clean is (i.t.t. twee triodes van een 12AX7 gekoppeld, dat gaat klippen). Dat effect is te gek wanneer je je eindbuizen (in mijn geval een SE 6V6) hard gaat insturen zodat ze gaan klippen. Accoorden blijven hun rinkel houden en de individuele tonen (snaren) in het accoord blijven herkenbaar en gedefiniëerd. Dat komt volgens mij omdat je preamp clean blijft en je dan uitsluitend met eindbuisvervorming speelt; erg mooi...

Ik had ook een EF86 in een Bassman gestopt gevolgd door volume & tone regeling en dan meteen een 12AX7 fasedraaier, daar was het effect vreemdgenoeg wat minder succesvol en eigenlijk vergelijkbaar met een normaal "normal" channel. Misschien omdat de EF86 te hard de fasedraaier in ging? Misschien is dat ook de reden waarom "men" hem niet geschikt vind om vervorming op te wekken. Ik ben zelf beetje aan het klooien met vervorming ala Dumble / Fuchs, de truuk daarachter is juist veel gainstages die allemaal heel rustig staan te versterken, EF86 versterkt dan ook weer teveel denk. Toch maar eens proberen hoor, het is echt de moeite waard en wezenlijk anders dan een 12AX7. Volgens mij gebruikt Dr. Z ook EF86's in hun Route 66, da's toch best een respectabele amp. Wat ik ook wel leuk vind aan een enkele EF86 i.p.v. twee gainstages van een 12AX7 is dat je weer wat minder electronica nodig hebt (coupling naar volgende gainstage e.d.) en dus wat minder signaal kwijtraakt en de overall sound dus wat meer aankomt op goeie buizen en wat minder leunt op caps.

Franc
10 januari 2005, 11:07
PV: heb je Adzam wel eens van achter naar voren gelezen?
Mazda: ook een buizen fabrikant.
Heb ik altijd opvallend gevonden :-D

PeeVee
12 januari 2005, 16:17
Ja dat was mij bekend... so?

Volgens mij is dat gewoon hetzelfde hoor, maar Adzam was gewoon het Franse handelsmerk volgens mij. Als ik mij niet vergis lijkt het erg op "Philips Inside", weet niet zeker, of moet ik zeggen "Spilihp" ;-)

Mr.Jay
12 januari 2005, 16:40
Ja dat was mij bekend... so?

Volgens mij is dat gewoon hetzelfde hoor, maar Adzam was gewoon het Franse handelsmerk volgens mij. Als ik mij niet vergis lijkt het erg op "Philips Inside", weet niet zeker, of moet ik zeggen "Spilihp" ;-)

Adzam was voor de Belgische markt > zonder flauwekul !! :lol:
JaY

PeeVee
12 januari 2005, 16:57
Ja zie je, daar praten ze toch ook Frans? Ik had in een partij buizen die ik inderdaad in de buurt van Brussel ben weze halen bij collega zendamateur verdacht veel Adzam zitten dus dat kan wel kloppen. Zeer plezante en toffe geluidslampkes!