PDA

View Full Version : Amp bouwen



Baerendsche
7 januari 2005, 22:43
schone dames en brave heren,

Ik volg dit forum nu al een tijdje en naar mijn mening zit in dit subforum de meeste expertise qua ampbouw.
Mijn vraag luidt: Wat is nu een makkelijke amp om zelf te bouwen?

enkele eigenschappen moeten zijn:
- goed overweg kunnen met een fuzz (Big Muff)
- meer Marshallsound dan Fendersound
- zeker niet meer dan 20 Watt

Voor de rest is het niet erg belangrijk. Er hoeft geen reverb of uitgebreide EQ op te zitten.

Graag uw aller advies :D

chocorookie
9 januari 2005, 21:31
Marshall 18 watt.

kosten +- 1300 euri

nicoverduin
9 januari 2005, 21:35
yep :-D :-D

birt
9 januari 2005, 22:12
en voor minder power maak je em met ecl86 eindbuizen bijvoorbeeld

EdJ
9 januari 2005, 22:13
Nou ja!
Kijk eens op www.ax84.com
Groeten,Ed

bert k
9 januari 2005, 23:25
ja, en www.18watt.com. Daar hen ik mijn schema vandaan. 1300 euro? Is dat niet overdreven? Bij Ceriatone (http://www.ceriatone.com/productSubPages/Kitfiles/marshall18wTMBKit.htm) 480 dollar voor alles compleet, verder nog speakertje en kastje timmeren.

nicoverduin
10 januari 2005, 01:01
Voordat je hem hier hebt, komt er no eea bij. Daarnaast blijkt dat de kastjes bouwen nog wel eens prijzig kan worden (hout, tolex, doek). Zeker als je geen timmerman bent. Moet je het laten doen. Kassa. Maar je ben inderdaad dan geen 1400 euri kwijt. Maar weet jij de kwaliteit van zijn trafo's?
Die zijn hier nogal kostbaar. Een goed speakertje kost ook gauw 100 euro.
Nico

H.Manback
10 januari 2005, 16:50
De meeste kosten gaan toch in de trafos en speakers zitten, kast ligt er aan hoeveel werk je er van maakt. Multiplex is voor zover ik heb gelezen ook zeer acceptabel, en met wat creativiteit kan je voor tolex en doek ook snel klaar zijn.

Ook is het voor mensen die al een losse cab bezitten natuurlijk een voordeel als ze alleen een top bouwen. Scheelt toch zo weer een 100 tot een paar honderd euro afhankelijk van hoeveel speakers en hout je gebruikt.

Ik ben me aan het voorbereiden op de bouw van een AX84 P1extreme en zit te kijken naar een bedrag van 300 a 400 euro. Uitgangstrafo is ook te gebruiken als ik er een push-pull versterker van maak, zo ook de voedingstrafo. Zit ook nog een smoorspoel bij op aanraden van de electro verkoper (bouwt zelf ook amps en speakers, weliswaar voor HiFi). Speaker zit er ook bij, heb 120 euro berekend aangezien ik een greenback of vintage30 wil (moet nog kiezen). Al met al weet ik wel dat het eerder 400 dan 300 gaat worden, maar ik vind dat je met meer wel erg duur uit bent. Het moet natuurlijk nog wel doe-het-zelf blijven ;).

@Nico, ik heb je site gezien, was erg onder de indruk 8-), maar ik wil nou wel weten wat kost dat nou zo'n faceplate laten laseren :wink:

nicoverduin
10 januari 2005, 19:30
Laseren kost rond de 15 us$. Porto is helaas zo'n 20 us$. Dus kun
je er beter meer bestellen. (doe ik o.a. voor achterplaten). Verder gewoon een tekening (CDR formaat) en klaar.

Overigens die Fender blackface plates koop ik kant en klaar.

NIco

chocorookie
10 januari 2005, 22:15
MMMMMMM, ik bouw zelf tweed amps, en kijk verlekkerd wel eens naar een 18watter.

OK Nik bouwt ze, maar met 110V PT voor de amerkaanse markt zover ik weet.
Nico heeft gelijk over de kosten, ga maar eens lekker knoeien met de toolex en je komt er achterenz.

Ik krijg mijne 5F4's ook niet gebouwd onder de 800 euri.
OK kan goedkoper maar dan heb je d'r wel rommel in liggen, geen orange drops en mallories. Laat staan de buizen en goeie speakers(alnico's)

Nee, ga maar eens na wat 2x 12"cellestion greenbacks kosten, lol.

Komt wel wat bij kijken hoor, ook de verzendkosten......

Bezint eer ge begint,

Pat

Mr.Jay
11 januari 2005, 00:28
MMMMMMM, ik bouw zelf tweed amps,
Ik krijg mijne 5F4's ook niet gebouwd onder de 800 euri.
OK kan goedkoper maar dan heb je d'r wel rommel in liggen, geen orange drops en mallories. Laat staan de buizen en goeie speakers(alnico's) Pat

Heb pas mijn 2e Tweed5E3 klaar, dit keer met TOPspul > 700 euro zónder
speaker en incl. enkele dingen wat goedkoper geritseld.

Om goedkoop uit te zijn hoef je niet zelf te bouwen, t'is gewoon leuk en je kunt juist betere resultaten behalen dan de standaard kitjes en/of koopklare exemplaren.
JaY

jor15
11 januari 2005, 13:48
Wat versta je precies onder topspul? Wat zijn bijv. goede trafo's, buizen, weerstanden, condensatoren en elco's? Wat kun je beter vermijden?

Ik kan een AX84 P1-achtig combo maken voor ongeveer 600 euro aan onderdelen, incl. een Celestion Alnico. Dat is met FNS trafo's, alpha pots, 2 watts metaalweerstanden, BC elco's en RS component huismerk condensatoren (die overigens niet veel goedkoper zijn dan mallory caps, dus die ga ik de volgende keer uitproberen).

Joris

Mr.Jay
11 januari 2005, 18:27
Wat versta je precies onder topspul? Wat zijn bijv. goede trafo's, buizen, weerstanden, condensatoren en elco's? Wat kun je beter vermijden?Joris

Ik heb voor mijn nw. 5E3TweedDLX gebruikt >
MercuryMagn. 59DLX OT, Phil./Telef.buisjes en NOS 6V6, blue moldedcaps, gebruikte ( doch goeie nog ) Mallory 16uf Filtercaps, 60's CTS-pots (alles uit ouwe blackface Fenders ), CCweerstanden en 50's MICA tonecaps. Beter is er gewoon niet.
Verder een stevig/mooi verchroomd 5E3chassis van FNS, speciale PT van FNS, Tweed 5E3-CAB van T.A.D. ( exacte PINE kopie van 5E3 ) en een WEBER P12Ralnico. Zoals gezegd > topspul. Je hoort dit dan ook.

En zo heb ik ook een TweedBassman gebouwd, zelfde bronnen zowat
JaY

jor15
11 januari 2005, 20:23
Yep, dat klinkt allemaal goed :-)

Mr.Jay
11 januari 2005, 23:24
Yep, dat klinkt allemaal goed :-)

hier staat 'n pic van chassis-interieur van die 5E3
http://home.hetnet.nl/~mrjay/index.html

jaY

chocorookie
11 januari 2005, 23:44
Yes, komt allemaal netjes in de buurt Jay.

Voor een 5e3 klopt die prijs goed, vooral als je tactisch inkoopt en of nog wat hebt liggen.

Bijna al mijn spul komt uit de states behalve mijn PT's die ik ook bij Arie Jan van FNS heb gescoord.
Vergeet niet dat men eerst de adresjes moet hebben en of al een tijdje bezig moet zijn.
Dan nog de nitro lak, 2x 10" WU5GB-tje sovtec, 3x 12ax7 JJ en 2X matched pair 6L6GC's van Dr. TUBE.
Ik krab de boel ik niet in 1 keer bij elkaar maar moet 2 maandjes krom liggen om de boel bij elkaar te krijgen en vraag E 100-. bouwkosten naast de inkoop, tis voor mij puur lol en lekker netjes knutselen naast mijn 40 uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurige job, tja.

Trouwens, tis wel tof om te bouwen, vooral als het ding het na de eerste keer het doet!
PS bij mijn 1-st waren de OT draden geswitched janken!!!!!!!!een loopse hond was er niets bij. probleem snel opgelost en doen.
Beetje tweaken en daarna van enkele andere gitaristen te horen krijgen je toch verd%^&%$ dicht in de buurt van de echte tweed bent gekomen.
Moet alleen een paar jaartjes verouderen, dan zijn ze goed.

BTW, bouw je echt 1-tje voor je zelf, beknibbel niet op je producten die je gaat gebruiken, krijg je laater spijt van als je de amp[ hebt draaien en dan gaat denken:"Als ik die en die onderdelen had gebruikt had ie dan niet beter geklonken"?
Nee, doe het direct goed, dan maar een maandje extra sparen en durf ff van je te bouwen versterker af te stappen, geeft je de tijd om na te denken of je alles wel goed hebt gedaan.

chocorookie
11 januari 2005, 23:46
Yes, komt allemaal netjes in de buurt Jay.

Voor een 5e3 klopt die prijs goed, vooral als je tactisch inkoopt en of nog wat hebt liggen.

Bijna al mijn spul komt uit de states behalve mijn PT's die ik ook bij Arie Jan van FNS heb gescoord.
Vergeet niet dat men eerst de adresjes moet hebben en of al een tijdje bezig moet zijn.
Dan nog de nitro lak, 2x 10" WU5GB-tje sovtec, 3x 12ax7 JJ en 2X matched pair 6L6GC's van Dr. TUBE.
Ik krab de boel ik niet in 1 keer bij elkaar maar moet 2 maandjes krom liggen om de boel bij elkaar te krijgen en vraag E 100-. bouwkosten naast de inkoop, tis voor mij puur lol en lekker netjes knutselen naast mijn 40 uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurige job, tja.

Trouwens, tis wel tof om te bouwen, vooral als het ding het na de eerste keer het doet!
PS bij mijn 1-st waren de OT draden geswitched janken!!!!!!!!een loopse hond was er niets bij. probleem snel opgelost en doen.
Beetje tweaken en daarna van enkele andere gitaristen te horen krijgen je toch verd%^&%$ dicht in de buurt van de echte tweed bent gekomen.
Moet alleen een paar jaartjes verouderen, dan zijn ze goed.

BTW, bouw je echt 1-tje voor je zelf, beknibbel niet op je producten die je gaat gebruiken, krijg je laater spijt van als je de amp[ hebt draaien en dan gaat denken:"Als ik die en die onderdelen had gebruikt had ie dan niet beter geklonken"?
Nee, doe het direct goed, dan maar een maandje extra sparen en durf ff van je te bouwen versterker af te stappen, geeft je de tijd om na te denken of je alles wel goed hebt gedaan.

chocorookie
11 januari 2005, 23:48
Maar dat hoef ik jouw niet meer te vertellen na een 5E3 tje en een Bandmaster:)

chocorookie
11 januari 2005, 23:57
Nog iets jay, die comp. ventilator, helpt dat een beetje of is het een probeersel?.
Geen hinderlijke bijgeluiden enz,enz?

Ben benieuwd want mijn svetlana's worden ook vrij warm, ondanks een fixed bias en 60mA over mijn 1 Ohm-ers en denk ik mijn amp's toch een bias circuit mee te geven.

Hiermee stuur ik de amp toch iets netter klasse AB in.
Ik zit nu op het randje van AB naar A met die svets met een lagere B+

Groetjes Pat

Mr.Jay
12 januari 2005, 08:44
Yes, komt allemaal netjes in de buurt Jay.
Beetje tweaken en daarna van enkele andere gitaristen te horen krijgen je toch verd%^&%$ dicht in de buurt van de echte tweed bent gekomen.


Heb je een echte dan om te vergekijken anders weet je het natuurlijk nooit ?

ik heb er een hier :D
JaY

Mr.Jay
12 januari 2005, 10:01
Maar dat hoef ik jouw niet meer te vertellen na een 5E3 tje en een Bandmaster:)

heb (nog) geen BMST gebouwd.
JaY

Mr.Jay
12 januari 2005, 10:05
Nog iets jay, die comp. ventilator, helpt dat een beetje of is het een probeersel?.
Geen hinderlijke bijgeluiden enz,enz?

een FAN vind ik een MUST voor elke Fendercombo ! Doe dit al heel wat jaren, je sound blijft een hele avond hetzelfde. Als ik niet koel stort ie na 1 setje in. FNS PT's worden sowieso erg heet ! Buiten eenzelfde sound, spaart het je PT, buizen en verdere parts in die buurten. Van geluid heb ik geen last. Moet ik opnamen maken, of gebruik ik een amp thuis of zo, zet ik em uit. Voor de grotere amps heb ik één losse FAN achterop hangen, bij deze 5E3 leek het mij handiger hem vast in te bouwen, met switch en stekkertje.


Ben benieuwd want mijn svetlana's worden ook vrij warm, ondanks een fixed bias en 60mA over mijn 1 Ohm-ers en denk ik mijn amp's toch een bias circuit mee te geven.

60mA, zegt mij niks zonder verdere gegevens

JaY

chocorookie
12 januari 2005, 11:30
O'K'dan ben je een van de +- 20 mensen in Nederland, misschien 10, die een echte Super in zijn bezit heeft, potverdorie zeg.!

Yep, heb 'm naast een "echte 5F4" gehad, alleen deze had wel eens een Cap job achter de rug, dus ook maar de vraag of dit veel invloed had.
Kwam goed in de richting al zaten er nog wel veel verschillen qua tubes, sweet spot en de 2 kanalen waar bright en normal bij mij wel verschillend waren en bij de echte je geen verschil bemerkte.

Andere guitaristen, zelfs een bluese guitarist uit amerika(ik had het ding in de studio staan) vonden 'm prima. Ik heb 1 ding en dat is dat de speakers nog moeten verouderen, kan wel een week het ding laten tetteren maar da'sook weer overdreven.
Misschien een functie generotor d'r op........, de andere die ik reeds verkocht heb hoor ik ook geen problemen over, alleen daar zitten geen svetlana's in die toch wel heeeel fijn klinken.

Die 60 mA Cathode ground stroom is iets te hoog voor de 6L6 en de versterker van 30 watt ik had uitgerekend met de spec's van de buizen op max 70 mA -------> 1 dag draaien en dan "poef".
Met andere buizen, Mesa green en goedkope chineese blijft alles bij de perken, daarom bias circuit d'r in bouwen om es te roberen wat voor een effect het heeft als ik de cathode- ground eens naar beneden draai +- 50 mA.
Buizen worden trouwens gloeiend heet, rood en blauw.
Dus iets te.

Trouwens Jay zo'n Ventilator lijkt me ook wel wat aangezien ik niet de "ground"schakelaar gebruik van de Amp om hier de ventilator eens op door te lussen.

Heb jouw amp eens bekeken, erg smaakvol en mooi, ik weet niet hoe ik hier pic's d'r op kan zetten in dit forum anders stuurde ik een paar.

Groeten Choc

Mr.Jay
12 januari 2005, 16:54
Yep, heb 'm naast een "echte 5F4" gehad, alleen deze had wel eens een Cap job achter de rug, dus ook maar de vraag of dit veel invloed had.


zou ik denken > de ouwe ASTRON hebben een uniek karakter.


Andere guitaristen, zelfs een bluese guitarist uit amerika(ik had het ding in de studio staan) vonden 'm prima. Ik heb 1 ding en dat is dat de speakers nog moeten verouderen, kan wel een week het ding laten tetteren maar da'sook weer overdreven.

Bereik je weinig mee. Je maakt een nw. speaker wel wat losser door gebruik, maar je "veroudert" em niet zomaar. Ouwe alnico jensens hebben mede een verzwakte magneet die voor een bepaald mellow karakter zorgt. Naar mijn smaak en mening zijn er helaas geen goeie nw. speakers op de markt, die dit karakter benaderen.
Zo ook geen goeie nw. filtercaps, caps en buizen, maar smaken verschillen en de grens van kwaliteit ook.


Trouwens Jay zo'n Ventilator lijkt me ook wel wat aangezien ik niet de "ground"schakelaar gebruik van de Amp om hier de ventilator eens op door te lussen.

Heb dit al bij div. R.I.Bassmans zó gedaan.

JaY

Al
14 januari 2005, 00:06
Heb je een echte dan om te vergekijken anders weet je het natuurlijk nooit ?

ik heb er een hier :D
JaY

Da's een inkopper ----> EN???????????

Al

Mr.Jay
14 januari 2005, 08:36
Heb je een echte dan om te vergekijken anders weet je het natuurlijk nooit ?
ik heb er een hier :D
JaY
Da's een inkopper ----> EN???????????
Al

Heel makkelijk > je kunt NOG zo'n TOP parts gebruiken > 't blijft klinken als een versterker naast het oudje. Laatste is mellower over de hele linie, met als belangrijkste verschil natuurlijk > de ouw JENSEN P12R, daar is de "fut" uit, maar bedoel ik niet negatief. De speaker verliest wat aan uiterste randjes > bas en top hoog zeg maar , maarkt om transparant in het MID en zéér aangenaam qua overall-karakter. Met zorgvuldig beleid is het een prima speaker, probeer er echter niet het uiterste meer van te vergen, door de ouwe lijmsoort zal ie het misschien snel begeven.
Mijn WEBER is géén matcht, punt. Maar is wél closest as you can get qua nieuwe speaker, hij is donkerder, heeft meer BAS en meer hoog, best aangenaam , maar je hoort het strakke, minder soepel en wat "bottere" karakter door de nieuwigheid ( hoop ik, maar dat meld k hier wel over 'n j. :D ).
Verder de OT's zijn erg gelijkend, mijn Mercury is dan ook een exacte replica van het oudje, zo ook het CAB > niet te onderschatten ( en dat doen er veel wel ), onderdeel !
Als ik MIJN gebouwde 5E3 aan het ouwe hang en vice versa kun je de versterkerdelen wel beoordelen.
Ik kom erg close moet ik zeggen, de ouwe mist wat laag, bromt tikkie meer ( vermoedelijk dus de ouwe ASTRON filtercaps die niet meer 100% zijn), maar het karakter van beiden is identiek. De ouwe is alleen wat opener in het MID > ik verdenk hiervoor de ASTRONS van de ouwe versus mijn BLUEMOLDEDS van periode erna. Er zit tussen die caps soundmatig wel wat verschil, met zijn 5-en in 1 amp hoor je dat wel.
Ben dik tevreden > ik kies zelfs méér voor mijn nieuwe qua circuit > het heeft wat méér punch, ik heb er zelf méér aan voor mijn doel. Voo het aangename en thuis te gebruiken karakter > zou ik beslist de ouwe nemen !!......maar die moet helaas weer retour naar de eigenaar :wink:
( hoopt hij dan )

Heb met mijn eigenbouw 5F6Bassman wel dezelfde "karakter en parts" verschillen mogen constateren.

JaY

chocorookie
16 januari 2005, 11:58
"
Heb met mijn eigenbouw 5F6Bassman wel dezelfde "karakter en parts" verschillen mogen "

En da's begrijpelijk, pak een 10 dezelfde buizenversterkers ze klinken toch iets anders dan de ander, heb horen vertellen dat de tweeds vroeger echt veel verschilden maar in de loop v/d jaren beter gingen klinken.
Oftewel van zozo naar goed.
Een beetje spelen met een paar parts doet ook wonderen.
Zowel intern qua electronica als speakers en buizen. T'is hoe relic wil je gaan en hoe groot is je buidel waar je uit kunt graaien.................

Daar denk ik dat je 3 verschillen hebt.( denk hoor hoeft weer eens niet goed te zijn)

-Koop je een versterker, dan probeer je er een stuk of 15 a 20 voordat je weet wat je wilt kopen, soms ga je wel eens 3 x terug voor een koop.

- Bouw je een versterker dan moet je al weten hoe de versterker moet klinken en of je deze sound goed vindt en toepasbaar is voor je muziek en of klant. Heb je hem gebouwd dan is de range van mogelijkheden tot verandering qua geluid beperkt door de outlay van de versterker.

-Je hebt ook nog een menselijke kant van het moet die en die zijn, JMC tot en met Matchless(heel gevaarlijk om te noemen).
Hier bedoel ik mee dat men gefocust is op die eene amp, en hoe slecht(en misschien ook goed) ie ook klinkt, deze moet er komen.

De laatste 2 gaan al de gesprekken over ieder probeert z'n eigen klank en gevoel bij een versterker weer te geven, oftewel z'n passie voor een
(bepaalde)buizenversterker.

Gelukkig delen veel mensen deze passie,

hehe, da's d'r uit, nu koffie.............:)

Gr Choc