PDA

View Full Version : hals gelakt: Hij plakt!



stratokai
7 januari 2005, 19:23
Hals is van maple/maple. Gelakt met transparante acryl zijdeglans lak, versterkt met PU. Ofwel Rambo pantserlak.

4 lagen op toets+kop en 1 laag (voorzichtig aan) achterzijde hals. Ongeveer 1 week laten uitharden. Hals gemonteerd.

en nu: Het lijkt wel of de lak afgeeft. Hals plakt iig ontzettend (en ik baal ontzettend :evil: )
Iemand ook zo'n ervaring???
Voortaan toch maar oliën of dure spuitbus PU-satin van Vox Humana???

Gebruiker heeft wel vochtige handen :razz:

wietse
7 januari 2005, 19:31
komt door de pantserlak denk ik , acryl plakt niet.

stratokai
7 januari 2005, 20:34
komt door de pantserlak denk ik , acryl plakt niet.

Maar die pantserlak is dus op acrylbasis. Versterkt met PU.

Zowel lak op acrylbasis als PU-lak worden toch veel gebruikt om te finishen. Zou het de combinatie zijn......?

fred dons
8 januari 2005, 08:44
de pu is een 2 componenten lak is het niet ?
de keer dat ik met een 2 componenten lak werkte bleek de verharder niet goed gemengd te zijn en de lak is nooit volledig uitgehard
(ik kon hem er later met een plectrum afschrapen)

sommige lakken (zoals bijvoorbeeld jachtlak) worden zacht (en stroef) door wrijving (tijdens het spelen bijvoorbeeld) en moet je dan ook niet gebruiken voor halzen

het beste is om de lak van de achterhand af te schuren (400 grit) tot dat hij dun en mat is, je zult merken dat dat een stuk prettiger speelt) (hoogglans op maple geeft overigens vaak een stroef effect bij zweethanden daarom schuur ik ook mijn nieuwe maple nekken totdat ze matglans zijn)

stratokai
8 januari 2005, 13:24
Is een kant- en klaar potje acryl lak versterkt met PU. Heb dus zelf niets gemengd. Maar PU is volgens mij idd 2 componenten.
Maar op een gegeven moment moet je iets kiezen. Dit was dus duidelijk verkeerd. Heeft de volgende ''lakker'' dus wat aan!

Dat van hoogglans en stroef wist ik. Daarom heb ik zijdeglans gekozen en daarna nog voorzichtig met fijn staalwol gematteerd. Nu zelfs als iets fijn geschuurd, maar het blijft ellende!

Kan ik de lak van achterzijde hals helemaal wegschuren en een andere behandeling geven?

Fred Dons:daarom schuur ik ook mijn nieuwe maple nekken totdat ze matglans zijn.

Daarom bedoel je toch een onbewerkte hals heel fijn schuren (achterzijde lak je niet)???

fred dons
8 januari 2005, 13:48
ja hoor je kunt hem gewoon weer kaal schuren

ik lak de meest van mijn halzen (meestal zijn ze van birdseye of flame maple) alleen solid rosewood en gewoon maple niet (daar maakt het mij ook niet uit dat die vies worden))

maar ook als ik nieuwe gitaren koop met gelakte halzen dan schuur ik ze eerst met 800 of 1000 grit schuurpapier totdat ze mat en superglad zijn

stratokai
8 januari 2005, 14:39
Fred, bedankt maar weer. Je hebt nog steeds geen lak aan al die lakvragen 8-)
Ik ga de boel maar heel fijn schuren. Liever dat de hals wat smerig wordt dan dat ie bijna onspeelbaar is.

Nog eentje dan:

Als je lakt, wat gebruik je dan meestal zelf? Nog steeds spuitbus acryl van bv Halfords?

Mattia
25 januari 2005, 16:00
Mijn favoriete 'lak' voor halzen is of olie/was, of schellac, met de hand aangebracht, oud stuk T-shirt, klaar. Snel, mooi, plakt niet, makkelijk te repareren als het nodig mocht zijn.

Ik heb nog steeds geen echte goede lak kunnen vinden in NL; van Clou ben in niet bepaald onder de indruk, acryl is me te zacht, en voor Polyutheraan op waterbasis ga ik toch liever naar Target Coatings of Grafted (Stewmac en LMI's waterbasis producted), ookal kosten ze meer. Ik zou wel een goede, harde (maar niet te) Polyester willen testen, zoals de grote fabricanten (en steeds meer kleinere bouwers, ook akoestisch) gebruiken, zoals de McFaddens. Wel met MEK gepolymeriseerd, niet UV licht, want dat wordt gewoon te duur, denk ik zo.

fred dons
25 januari 2005, 17:14
ik heb de stew mac waterbasis lak maar dat spul is niet fijn om mee te werken (voor halzen gaat het nog wel omdat ik die toch niet polijst maar
voor bodies vind ik het drie keer niks)

mijn favoriete lak voor nekken is cellulose maar met super lijm (stewmac thin) krijg ik ook een een goed resultaat, opsmeren met je vinger (snel wrijven je kunt zelf wel verazinnen waarom :-D) dit trekt het hout in en sealt het perfect en geeft een hele dunne "lak"
daarna schuur ik het met 600 grit en klaar is fred

Mattia
25 januari 2005, 18:41
Ik vind de nieuwste (Colortone is nu USL) wel redelijk goed werken wat betreft looks, gemak, etc. maar het blijft gewoon iewat zacht. Het is wel stukken beter dan de 'oude' Crystallac en iets beter dan de Target PSL die ze tot redelijk kort geleden (nouja, een jaartje) als 'Colortone' verkochten. Ik hoor momenteel zeer positieve geluiden over Target's 9000 'varnish', schijnt mooi hard te worden. Zodra ik een electrisch 'buffer' setup heb ga ik dat uitproberen.

Trouwens, wat voor polijst tools gebruik je? Met de hand is me toch te vermoeiend en lang niet efficient genoeg. En als je behalve Clou nog lokaal vindbare, instrument-specifieke of goede twee-componenten lakken kan aanbevelen, graag. Liefst geschikt voor akoestische gitaren.

fred dons
25 januari 2005, 19:31
ik gebruik de polijst koppen voor op de boormachine van Stew Mac samen met de polijstpasta voor machines van Commandant (4) het blauwe blik, (niet de groene die is namelijk alleen voor handmatig poetsen)
als ik zin en tijd heb (met name zin) polijst ik ook nog met een micromesh doek (12000 grit)

overigens werkt de blauwe commandant ook met handmatig poetsen beter dan de groene maar ik ben het handmatig poetsen ook meer dan zat dus ik begrijp het wel

Ik was vorige week nog in gesprek met Rien van Vox Humana en zij lakken met 2 componenten lak van Sikkens (en met mooi resultaat moet ik zeggen) het probleem is dat ik mijn spuitinstallatie ook voor airbrush werk gebruik en deze lak eigenlijk te agressief is voor mij apparatuur

Mattia
28 januari 2005, 11:49
Hmm..toch maar eens aanschaffen, die polijst koppen. Ze staan iedere keer weer *bijna* maar net niet op m'n lijstje. Bedankt voor de tip over de polistjpasta. Ik heb zelf voor het schuren een aantal Abralon pads gekocht, dus die worden bij de volgende gitaar (ik gok binnen een paar maanden) getest. Kijken of dat wat is.

Ik denk dat ik maar eens moet bellen met Vox Humana, even nader informeren over die 2-componenten lak. Ik doe geen airbrushing, en ik zou denken dat m'n SATA MiniJet bijna iedere lak aan zou moeten kunnen. De zoektocht naar het perfect lakwerk is echter nog lang, lang niet voorbij!

Svenson
2 februari 2005, 03:31
Hmm, hoe zit dat eigenlijk met het lakken van de, alreeds gefrette, maple toets?

fred dons
2 februari 2005, 08:05
frets afplakken met plakband, met een exacto mesje het plakband bijsnijden tot dat alleen de fret bedekt en daarna lakken maar

tijdens het nat schuren van de toets (wat natuurlijk niet zo makkelijk gaat tussen de frets) laat ik het plakband op de frets zitten zodat ik ze niet per ongeluk beschadig, het polijsten duurt wat langer omdat je niet goed kan schuren maar uiteindelijk lukt het wel