PDA

View Full Version : Blues...



Jax
7 januari 2005, 14:52
Ik weet niet of dit hier helemaal goed staat maar dan wordt het topic maar verzet.

Ik vroeg me namelijk het volgende af. Ik weet dat de blues een lange geschiedenis heeft waarin ze veelal geevalueerd is, maar toch vind ik het volgende erg opvallend. Als men over de blues spreekt, dan denk ik meteen aan een zwarte gitarist die een beetje pingelt over een I-IV-I-V-IV schema. Om eerlijk te zijn heb ik hier erg weinig mee. Ik zeg niet dat ik er geen respect voor heb, maar ik vind het geen intressante muziek om naar te luisteren. Toch ben ik me een beetje meer gaan verdiepen in blues muziek, waarbij ik leerde dat ook Jimi Hendrix en SRV worden gerekend tot de blues. Ik vind echter dat er een wereld van verschil is tussen Jimi/SRV en bijvoorbeeld BB King. Eric Clapton is dan weer een heel ander verhaal. En dan heb ik het nog geen eens over bandjes als the White stripes en de Black keys, welke allebei ook worden gezien als blues. Wat maakt bepaalde muziek nou blues? Is het de simpliciteit in de muziek? Want dan zouden Jimi Hendrix en SRV en vele andere blues artiesten met hun niet onder de blues worden verstaan. Of gaat het om de boodschap? Zijn er bepaalde subcategoriën in de blues? Aanleiding voor mijn vraag was eigenlijk de "Jimi Ray Malmsteen Blues JAM" van Bob Zabek, die hij in Speeltechnieken en Theorie heeft geplaatst. Hoewel de muziek op ongeveer de helft meer over gaat op shred, sprak de eerste helft mij erg aan. Opvallend was dat ook hij dit blues noemde. Hierdoor ging ik zoeken naar zijn bronnen van inspiratie in de blues wereld, maar ik vond alleen maar tientallen verschillende stijlen, die allemaal het label "Blues" hebben. Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen erover en mijn vragen zou kunnen beantwoorden. Bedankt.