PDA

View Full Version : Westone Session II + vervangende elementen



The Jazzman
7 januari 2005, 13:56
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Westone Session II jazzgitaar. ( replica van een ES 175) Ik snap dat ik van deze gitaar geen ES kan maken maar ik wil onderzoeken of er door het plaatsen van in ieder geval een ander nek-element ik het warme geluid van de originele ES 175 kan benaderen. Je weet wel: Kenny Burrell ( die speelde volgens mij op een Super 400 maar goed) Herb Ellis de Raneys enzo.Wat ik wil weten is:

-welke elementen lenen zich voor deze vervanging het beste? Seymour Duncan of DiMarzio o.i.d. Ik heb gehoord dat de originele Classic 57 van Gibson die in de ES 175 en 335 zitten lang niet meer de kwaliteit hebben die ze hadden in de jaren 50 en dat er van bovenstaande alternatieve merken veel betere exemplaren te krijgen zijn. Maar ja je weet het niet he. Het is dus lekker ondoorzichtig allemaal want je kan moeilijk al die elementen gaan uitproberen.

-moeten beide elmenten worden vervangen of is dit niet per se nodig. Het achterste ( treble) element gebruik ik met deze gitaar nooit dus....

Alvast bedankt voor de genomen moeite,

Vriendelijke groet,

Ruud

heeres gitaarbouw
12 januari 2005, 10:57
Hallo Ruud,

Van Seymour Duncan is een cd te krijgen met opname's van hun elementen. Je kunt op die manier een beetje een vergelijking maken. Ik weet niet zeker of daar ook een ES-175 op staat maar Vox Humana (010 4346628) kan je daar meer over vertellen.
Gibson heeft een mooi Herb Ellis element. Klinkt lekker mellow maar wel met goede definitie en een mooi hoog randje dat het 'jazzgeluid' niet in de weg zit.
Ook de 'nieuwe' classic 57 klinkt prima. Misschien klinken de oude (voor zover verkrijgbaar) inderdaad beter, maar dat kan ook aan de gitaren liggen of aan wat zich tussen de oren van de gitarist afspeelt.
Van Dimarzio ben ik (voor jazzgitaar) niet zo onder de indruk.

Hopelijk helpt dit je een beetje op weg.

Richard Heeres.

The Jazzman
17 januari 2005, 14:36
Ha Richard,

Reuze bedankt voor je reactie. Je hebt inderdaad volkomen gelijk in wat je zegt. Het zg. jazzgeluid is ook zeer afhankelijk van hoe bekwaam de speler is en wat je wilt horen.

Ik ben vorige week tot een zeer schokkende ontdekking gekomen:

Ik ben naar de site van jazz gitarist Matern Otten gegaan. Hij speelt op een Epi Sheraton II. Deze gitaar heb ik ook maar ik schrok van zijn prachtige geluid. Ik heb hem dus direct gevraagd wat hij aan z'n elementen had gedaan. Niets dus!!!! Het was gewoon Matern zelf. Niks geen Di Marzio's Gibson Classics of Seymor Duncan's, geen superdikke snaren nee, gewoon een onwijs goede gitarist op een epi zo uit de winkel. Hij heeft mij aangeraden wat meer uit te versterken en wat zachter aan te slaan. Het geluid is daardoor veel ronder en vetter, zeker wanneer je precies weet wat voor soort sound je wilt. Ik ben er nu van overtuigd geraakt dat het toch voornamelijk de gitarist is en niet de gitaar ( of de elementen) die zorgt voor een goed geluid. Je gaat natuurlijk ook niet opeens onwijs goed spelen wanneer je een Gibson hegt gekocht. Daar ligt het niet aan. Desalniettemin zullen goede spullen het geluid van je gitaar altijd ten goede komen dus ga ik m'n elementen van mijn Westone zeker vervangen maar van m'n Epi zeker niet. Ik ga mij vanaf nu maar eens richten op gewoon nog een betere gitarist te worden dan mij alleen maar druk te maken om geluid.

Groetjes,

Ruud