PDA

View Full Version : Flamenco gitaar



Desperado
7 januari 2005, 00:02
Test.

Desperado
7 januari 2005, 00:02
Beste Richard,

Op het moment ben ik een poging aan het ondernemen een flamenco gitaar uit 1967 te restaureren (zeer zwaar beschadigd) en zag tot mijn verassing op je site dat jij flamenco gitaren maakt !

Hierna wil ik graag gaan proberen er zelf een te bouwen en ben dus op zoek naar informatie,er blijken veel meer verschillen t.o.v. een klasieke gitaar te zijn dan ik eerst dacht.

Natuurlijk kan ik de gitaar proberen na te bouwen die ik heb maar er zijn vast veel meer dingen mogelijk (denk alleen al aan een andere plaatsing van de zangbalkjes) ik zou bv graag een wat voller geluid willen (negra) etc.

Kan je mij op de een of andere manier op weg helpen door mij te vertellen waar ik informatie kan vinden? Boeken of wat dan ook alles helpt,ik heb me al rot gezocht maar kan niet veel nuttigs vinden.

Alvast bedankt voor je moeite !

heeres gitaarbouw
12 januari 2005, 10:43
Voor zover ik weet zijn er niet echt boeken over het bouwen van flamencogitaren. De meeste bouwers leren het dan ook door te kopieeren en met veel vallen en opstaan. Sommigen hebben het geluk dat ze ergens in de leer kunnen gaan of volgen een cursus.

The Guild of American Luthiers heeft wel bouwtekeningen. Voor boeken kun je het proberen bij Texas & Tweed (0118 470935). Daar zijn zeker een aantal plaatjesboeken met veel foto's te koop, waar je ook al veel van op kunt steken.

Dan nog een ongevraagd advies:
Als je geen ervaring hebt met het bouwen van flamencogitaren (en de gitaar die je aan het restauren bent is van goede kwaliteit) moet je misschien overwegen dit project uit handen te geven. De kans dat je de filosofie en beweegredenen van de bouwer begrijpt is dan namelijk uitermate klein en er is een kans dat je de gitaar door (goedbedoelde) onkunde onherstelbaar beschadigt.
Als de gitaar daarentegen van niet zo goede kwaliteit is heb je een prachtige gelegenheid om het een en ander te leren.

Desperado
14 januari 2005, 02:05
Niet het antwoord waar ik op hoopte maar wel waar ik bang voor was,nl dat er over het bouwen van een flamenco gitaar geen boeken zijn te vinden.Die bouwtekeningen ga ik proberen te kopen,is iig een begin.

Om deze gitaar na te bouwen zou ik hem moeten slopen... of zijn er trucks om bv de plaatsing van de zangbalkjes etc te achterhalen zonder het bovenblad te verwijderen?

Dan wou ik nog even ingaan op je advies:
Het is een handgebouwde gitaar van Ramon Marin uit 1967 van redelijk goede kwaliteit voor zover ik dat kan beoordelen.Zijn zoons bouwen nog steeds gitaren in spanje.
De rede dat ik toch zelf ga proberen hem te restaureren is het feit dat de gitaar ZEER ZWAAR beschadigt is,oa is de nek getordeerd zitten er 2 barsten in het bovenblad over de hele lengte en nog een stuk of 5 grote barsten in de zijkant ook het roset is ter hoogte van het fretboard zwaar beschadigt.
Ook is de gitaar al div. keren gerepareert zo te zien.
Ik denk dat reparatie door een gitaarbouwer duurder is dan dat de gitaar ooit waard zal worden en heb de gitaar gekregen van een gitaarbouwer die er ook zo over dacht.
Het was de bedoeling de gitaar door te zagen voor onderzoek maar ik kan het niet.... 38 jaar oud en als ik op de kast tik kan ik me voorstellen hoe hij ooit geklonken moet hebben,doorzagen zou moord zijn ! :(

Inmiddels heb ik de frets eruit (ging perfect) en de brug los gekregen met veel geduld,het idee is eerst de hals te vlakken met een schuurblok van 60 cm lang.
Ik ben een mal aan het maken waar de hals in moet rusten en die het schuurblok aan de randen ondersteund zodat ik ten alle tijden onder de juiste hoek schuur (of heb je een beter idee?) dat de kop hoe dan ook getordeert blijft heeft miz geen invloed op klank of bespeelbaarheid.
De brug moest er af om de scheuren goed te kunnen repareren,ik twijfel nog of ik de scheuren aan de binnenkant zal verstevigen en of ik dit beter kan doen met bv een strookje katoen doordrenkt met lijm of door dunne vuren houte "blokjes" er dwars op te lijmen (zo dun als de krul van een schaaf)

Ik snap dat elke reparatie invloed zal hebben op de klank maar beter dat dan een roemloos einde van dit trotse instrument!

Sorry het is een lang verhaal geworden zie ik nu,maar elke tip is waardevol voor een beginner.
Bedankt zover.

heeres gitaarbouw
19 januari 2005, 09:24
De zangbalken zijn op twee manieren te vinden.
Je kunt met een spiegeltje door het klankgat kijken, met een lamp voor de verlichting.
Het kan ook met een lampje aan de binnenkant van de gitaar tegen het bovenblad aan. Omdat het bovenblad van een flamencogitaar vrij dun is tekent het patroon zich dan aan de buitenkant af.

Het probleem van de getordeerde hals zou terug kunnen komen maar de manier waarop je wilt proberen dit op te lossen klinkt goed, hoewel schaven altijd beter is dan schuren (vezelsnijdende tegen vezeluitrukkende beweging). Misschien moet je de hoek een klein beetje veranderen zodat de hoogte van de brug (zeer belangrijk in flamenco) na de reparatie niet veranderd. Probeer de toets een paar tiende mm hol te maken, met het diepste punt rond de 7e fret. Als je de nieuwe frets er in perst komt hij dan recht.
Een strookje katoen om de scheuren te verstevigen wordt veel gebruikt maar gebruik hierbij geen witte houtlijm. Beenderlijm is standaard, Titebond mag ook.
Succes!

Desperado
21 januari 2005, 22:08
Bedankt voor alle tips !
Ik zal je in de toekomst vast nog wel een keer lastig vallen,erg fijn dat iemand met kennis van zaken de tijd neemt om vragen te beantwoorden op een forum.
Bedankt !