PDA

View Full Version : Biasmaster



asesino
6 januari 2005, 19:13
Weet iemand iets meer hierover? Ik vond het op internet toen ik prijzen van lampen aan het zoeken was. Ik denk dat je gewoon dit nodig heb om je amp te biasen...

https://www.netzmarkt.de/thomann/artikel-166243.html?sn=7c4784cea9fd04e29208a9116eaac787

.ChiefRebelAngel.
6 januari 2005, 19:15
ik heb dit apparaatje, handig, maar de vraag is of je het voldoende gebruikt om er werkelijk voordeel uit te halen...
EN of dat je voldoende capabel bent om het te gebruiken (no offence, maar het is niet zo risicoloos als een video inpluggen)

bert k
6 januari 2005, 19:59
Bovendien is het alleen oktal. Als je EL84 buizen hebt moet je noval connectors hebben.

P****Fred
6 januari 2005, 20:01
eum, wat moet je dan precies doen om de bias aan te passen in de amp?


plugjes in de sockets, knopje draaien, klaar?

of niet?? :-)

P****Fred
6 januari 2005, 20:05
er is blijkbaar ook een EL84 adaptor...

.ChiefRebelAngel.
6 januari 2005, 20:12
als je een amp hebt met "fixed bias" moet je hem modden naar regelbare bias, of elke keer een andere weerstand in solderen...
als je amp regelbare bias heeft moet je een potmeter instellen ergens in de amp...

asesino
6 januari 2005, 21:19
En moet je dan iederee keer dat je de lampen vervangt je amp biassen? Of slechts 1 keer?

matto
6 januari 2005, 21:37
Als je vraagt waar een bias master voor is dan kun je je beter eerst wat verdiepen in buizen techniek, dan kom je vanzelf tegen waarom en hoe buizen gebiast moeten worden. :-(

ijff
6 januari 2005, 22:01
Mmm.. op de support pages m.b.t. mijn versterker staat expliciet dat je dit soort apparaten niet mag gebruiken, maar gewoon met een voltmeter moet werken (er zit dan ook wel een speciale 'meet '-weerstand in mijn versterker)

Negative K3 fan
6 januari 2005, 22:24
als je een amp hebt met "fixed bias" moet je hem modden naar regelbare bias, of elke keer een andere weerstand in solderen...
als je amp regelbare bias heeft moet je een potmeter instellen ergens in de amp...

fout

asesino
6 januari 2005, 22:55
Als je vraagt waar een bias master voor is dan kun je je beter eerst wat verdiepen in buizen techniek, dan kom je vanzelf tegen waarom en hoe buizen gebiast moeten worden. :-(

Ik heb eens gelezen dat wanneer buizen verlijten ze meer of minder stroom doorlaten of zo of zoiets, ik denk dat het daar mee te maken heeft

matto
7 januari 2005, 07:47
Je schrijft dat je wel eens hebt gelezen dat wanneer buizen verslijten ze meer of minder stroom doorlaten of zo of zoiets en dat je denkt dat het daar mee te maken heeft.


Of zo of zoiets, dat bedoel ik nou.
Ik denk dat een biasmaster voor jou op dit moment totaal zinloos is,voor het geld kun je beter een pedaaltje of een boek aanschaffen. :???:
Als buizen slijten dan kun je door de bias wat bij te stellen soms de vervanging nog heel even voor je uitschuiven, beter is het als je slijtage aan je buizen waarneemt deze te vervangen omdat je anders misschien ook nog andere onderdelen in je versterker naar z'n grootje helpt :-?

asesino
7 januari 2005, 11:37
Aahzo dus biassen is enkel om de levensduur van je lampen te verlengen?

ijff
7 januari 2005, 11:44
Nope... biassen bepaald ook het geluid van je versterker...
Het is zoeken naar precies de juiste spanning (?) .. hoe heter gebiassed (hoe hoger de spanning), hoe beter een amp vaak (afhankelijk van smaak) klinkt, maar hoe minder goed het voor je buizen is.

Negative K3 fan
7 januari 2005, 12:04
biassen is het instellen van de (vaste) negatieve spanning op het stuurroster, dus in volts, maar deze wordt zo gezet dat de 'idle dissipation' zo hoog mogelijk, maar niet te hoog is! en die max dissipation is Uanode*Ianoode voltage staat vast en de sterkte verandert, daarom wordt er bij biassen vaak gesproken over het aantal mA.

Negative K3 fan
7 januari 2005, 12:05
kijk ook op aikenamps.com en daar bij tech info

asesino
7 januari 2005, 12:34
kijk ook op aikenamps.com en daar bij tech info

Thx dat was eigelijk hetgeen ik wou weten :)

The Fallen
7 januari 2005, 12:42
als je een amp hebt met "fixed bias" moet je hem modden naar regelbare bias, of elke keer een andere weerstand in solderen...
als je amp regelbare bias heeft moet je een potmeter instellen ergens in de amp...


Ik veronderstel dat dit is wat je in de 5150 hebt gedaan die je me hebt verkocht? Heb er nog geen last mee gehad hoor, wou gewoon even zeker zijn :)

Is die Boss-NS de moeite? Geeft hij een merkbaar beter resultaat aan je sound?

matto
7 januari 2005, 19:04
Aahzo dus biassen is enkel om de levensduur van je lampen te verlengen?

Pfffffff! :-( :-(

asesino
7 januari 2005, 19:30
Aahzo dus biassen is enkel om de levensduur van je lampen te verlengen?

Pfffffff! :-( :-(

Dat kon je concluderen uit jouw antwoord maar dankzij Neg. K3 fan zijn link weet'k al een hoop meer, thx voor de link man ;)

Franc
7 januari 2005, 21:41
pfff 149 euro????
Afzetterij.

Ten eerste heb je niet 4 van die dingen nodig. Bij de meeste amps kun je de biasspanningen toch slechts ineens voor alle buizen afregelen dus heb je aan 1 zo'n ding genoeg. En als je al per buis de bias in kunt stellen, kun je ook gewoon met 1 zo'n probe alle buizen stuk voor stuk langsgaan.

Ten tweede zit er een overbodig apparaat bij. Voor 1 of 2 tientjes heb je een simpele digitale voltmeter die wsch nauwkeuriger is dan dit ding. Als ie maar mV kan aflezen is het al goed.

Zo'n probe (een lege buissocket, buisvoer en 1 weerstand, meer is het niet) maak je voor minder dan 10 euro.

Kortom: Onzin apparaat. Als je niet weet hoe biassen uberhaupt werkt of wat het doet kun je het met dit ding ook niet en als je wel weet hoe het werkt, weet je dat dit ding absoluut overbodig is.

P****Fred
7 januari 2005, 23:09
ok, maar ff concreet nu.

Al was het maar puur uit nieuwsgierigheid, ik zou toch graag weten wat je concreet (!) moet doen om de bias van een amp te regelen.