PDA

View Full Version : line 6 wat is er niet goed aan?



Marty
6 januari 2005, 19:10
Ik heb laastst verschillende line sixen? geprobeerd. Ik vond ze prima klinken voor weinig geld. Ik wil er zelfs een kopen.
Ik hoor van verschillenden mensen negatieve geluiden over dit product Why????
Wie heeft hem al een tijdje en is niet tevreden?

Negative K3 fan
6 januari 2005, 19:13
kijk je knt veel verwachten van line6, maar dat nou een digitaal apparaatje van een paar euro een superdeluxe 4000 euro dr z, tweed fender, %13 of diezel hetzelfde resultaat geeft is volgens sommigen niet genoeg

andoni
6 januari 2005, 19:27
er is helemaal niets mis mee, het zijn zeer goede amps. punt.

Cubensis
6 januari 2005, 19:29
+1
heb vandaag mn buizenbak voor een Line6 flextone ingeruild en heb er geen spijt van
zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=44905

bert k
6 januari 2005, 19:57
Ik heb ook een Flextone en die bevalt prima. Ik heb echt wel de nodige dure buizenbakken gehad, dus ik kan wel vergelijken. Line6 moet je hebben als je veel verschillende geluiden zoekt. En alle waar naar zijn geld; het zijn dus geen apparaten van een paar tientjes...

BlackSun
6 januari 2005, 20:06
De meeste gitaristen hier hebben allemaal een buizenbak, en omdat nou eenmaal ZOOO VEEEEEL BETER klinkt (ahum!) zijn ze geneigd modeling al gauw af te kraken. Tuurlijk, kan me voorstellen dat een buizenbak toch wel ff wat lekkerder klinkt, maar er is niets mis met line6. Helemaal niets. Mede gitarist in mn band heeft bijvoorbeeld een Spider, en die wordt hier alleen maar de grond in geboord, maar maar dat ding heeft toch echt wel wat brute geluiden in zich, vooral voor metal(dit dan over de spider).

Maar: smaken verschillen.

Marty
6 januari 2005, 20:08
Thanx,
leuke reacties daar heb ik wat aan.
Ga er een kopen denk ik.
Dat wiordt het einde voor mijn carlsbro colt uit 1990
(inruilen levert toch nog 100 euro op!)
was ook redelijk goedkoop en toch goed

Mart

Goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn toch...

BlackSun
6 januari 2005, 20:17
Vaak is het duurdere spul minder waar voor je geld dan het goedkopere. Tis maar net hoeveel kwaliteit je wil voor wat voor geld.
Wat voor Line6 model ga je kopen?

Marty
6 januari 2005, 20:23
Twijfel tussen de spider 112 en 212
Het is nioet voor op het podium maar voor thuis
die 212 is stereo en dat lijkt me wel wat.
Het scheelt geloof ik iets van 60 euro
buizenversterkers heb ik vroeger gehad (twin reverb) maar dat vond ik toen too much voor thuis. Maar ja,. meningen mogen veranderen.
Mart

wiltin
6 januari 2005, 20:24
Heb nu sederd enkele maanden een line6 Spider 2 en moet zeggen dat dat ding me zeer goed bevalt!! vooral de zware metal sound komt prima tot zn recht zonder allemaal pedaaltjes te hoeven gebruiken..Heb hem eens meegesleept diverse repetitie lokalen in en daar werdt hij ook met gegnuif ontvangen todat ik er op speelde...Toen verstomde het gegnuif en geng over op bewondering!!

Ik vond hem Toppie...

josh.vandenberg
6 januari 2005, 20:29
Dit is de discussie niet waard

BlackSun
6 januari 2005, 20:32
Dit is de discussie niet waard

verklaar? :???:

bat
6 januari 2005, 20:44
Tja, ik heb het niet meer zo op die digitale duizendpoten. Mijn ervaring is dat er tig mogelijkheden op zitten die ik nooit gebruik. Bovendien: hoe meer knopjes, hoe eerder ik in de war raak.

Inmiddels ben ik weer terug bij de basis: een versterker die ik in de basis lekker vind klinken, een fijne gitaar en het minimum aan effecten.

Maar als je op zoek bent naar een manusje van alles, kan het een zinvolle investering zijn.

Marty
6 januari 2005, 20:49
bedankt voor de reacties,
(behalve die van de zinloze discussie, aan zo'n bijdrage daar heb je wat aan) :-?
Mart

Cubensis
6 januari 2005, 20:50
Spiders ben ik niet zo weg van, spaar voor een flextone ;)

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/26922.htm?ret=%2Fnieuw_zoek.php3%3Fq%3Dflextone

zjanke
6 januari 2005, 21:15
Het ligt eraan wat je zoekt. Als je veel verschillende geluiden wil (top 100 coverband?) dan is het een supermakkelijk ding. Als je een specifiek geluid wil, dan is een Line 6 niet zo goed als dat ene ding, dat geluid haalt ie net niet :-?
Wanneer hoor je dat? Als je ze langs elkaar zet en niet als je luistert naar een band over de gemiddelde PA in een rumoerige kroeg.

Is er iets mis met Line 6? Nee dus (Alleen die Variax gitaren zijn dus echt spuuglelijk :D )

Squier4ever
6 januari 2005, 21:39
Welke van de spiders ben je niet zoow weg van, II is nl veel beter als I.

@ Marty: ik heb een spider II 112, en ik vind hem persoonlijk vetter als de 212, scheurde om de een of andere reden meer :razz: maar weet ook nie waar da aan ligt. Ik zou zeggen gwoon doen ast jou bevalt

Anders Destium
6 januari 2005, 21:48
Prima spul hoor, veel meer waard voor je geld dan andere typen versterkers door de veelzijdigheid en omdat je ze tenminste op een normale manier thuis kan gebruiken :lol:

bert k
6 januari 2005, 22:44
@ Marty: ik heb een spider II 112, en ik vind hem persoonlijk vetter als de 212, scheurde om de een of andere reden meer :razz: maar weet ook nie waar da aan ligt. Ik zou zeggen gwoon doen ast jou bevalt
Grappig, mijn ervaring is eigenlijk, hoe meer speakers, hoe vetter geluid. Maar ik heb die Spiders nooit naast elkaar gehoord, dus ik kan het mis hebben.

Al gesuggereerd: spaar ff door en koop een Flextone. Klinkt echt fijner dan een spider.
Flextone 2 gaat nu weg vanaf 300 euro (Maar of de Flex 2 fijn klinkt weet ik niet :oops: , ik heb een 3)

ben79
6 januari 2005, 22:44
Ik heb zelf heel lang aan het twijfelen geweest om de HD147 te kopen, ik vind dit nog steeds een mega-amp met zeer goede geluiden en fx.
Ik ben achter van het idee afgestapt omdat ik het samen met bijhorende pedaal toch wat duur vind en het digitaal modellen eigenlijk niks voor mij is.
Moest ik nu echter terug in panne vallen of men versterker beu worden, dan wordt dit toch terug een grote kanshebber.
Ik heb ooit op een optreden (versterkt) en de bijhorende soundcheck (niet versterkt) de vetta mogen beluisteren en de geluiden die hier uitkomen vind ik echt wel super, vele buizenbakken komen niet in buurt zelfs.
Echter de nadelen zijn het prijskaartje en het instellen, dit is ongelooflijk uitgebreid en ik vrees dat als er iets misgaat je terug opnieuw je sound kan gana zoeken...
Wat de spider betreft, deze is zeker de prijs waard, hij steekt ver boven de andere versterkers van deze prijsklasse uit.

lennartengel
7 januari 2005, 00:04
...de vetta mogen beluisteren en de geluiden die hier uitkomen vind ik echt wel super, vele buizenbakken komen niet in buurt zelfs.
Dan is er toch iets mis met die vetta! Immers, zo proberen die buizen bakken te imiteren :-D

Ik speel op school met een flextone 3 2x12. Clean is goed, marshall achtige dingen ook leuk, mesa boogie sound slecht. Vooral de high gain sounds zijn, en zeker op hoger volume, imo onder de maat. Live komt dat ook niet lekker door de mix. Je hebt wel voor weinig geld veel versterker in huis met zeker een aantal bruikbare sounds.

harrie-beton
7 januari 2005, 10:10
Line6 is prima, het is voor mij het systeem waar ik altijd op zat te wachten. Veelzijdig en klankmatig goed. Niet iedereen is technisch genoeg om alle mogelijkheden eruit te halen.


een vriend (afgestudeerd conservatorium) heeft een pod pro en hij is niet zo'n digitale man, hij gebruikt bijvoorbeeld maar 3 presets.

-clean
-crunch
-scheuren maar

En hij is zeer tevreden.

Anders Destium
7 januari 2005, 10:20
...de vetta mogen beluisteren en de geluiden die hier uitkomen vind ik echt wel super, vele buizenbakken komen niet in buurt zelfs.
Dan is er toch iets mis met die vetta! Immers, zo proberen die buizen bakken te imiteren :-D

Ik speel op school met een flextone 3 2x12. Clean is goed, marshall achtige dingen ook leuk, mesa boogie sound slecht. Vooral de high gain sounds zijn, en zeker op hoger volume, imo onder de maat. Live komt dat ook niet lekker door de mix. Je hebt wel voor weinig geld veel versterker in huis met zeker een aantal bruikbare sounds.

Altijd weer dezelfde onzin, is het ooit bij je opgekomen dat de meeste mensen niet optreden maar er vooral thuis mee spelen? Dan is modeling veel en veel prettiger dan buizen omdat je niet de ruiten eruit hoeft te blazen om een goed geluid te krijgen :wink:

Marty
7 januari 2005, 10:31
Anders destium schreef: Altijd weer dezelfde onzin, is het ooit bij je opgekomen dat de meeste mensen niet optreden maar er vooral thuis mee spelen? Dan is modeling veel en veel prettiger dan buizen omdat je niet de ruiten eruit hoeft te blazen om een goed geluid te krijgen
_________________
Zelden zo'n goede opmerking op een forum gezien.
Behalve het volume scheelt het ook een hoop pedalen (mulit effects) en kan ik mijn zoompedaal ook lekker in de kast laten staan.
*(tenminste dat hoop ik, ik heb die spider nog niet!)

Baker
7 januari 2005, 10:37
Clean is goed, marshall achtige dingen ook leuk, mesa boogie sound slecht. Vooral de high gain sounds zijn, en zeker op hoger volume, imo onder de maat. Live komt dat ook niet lekker door de mix. Je hebt wel voor weinig geld veel versterker in huis met zeker een aantal bruikbare sounds.

mee eens.

Line6 is absoluut geen slecht of goedkoop spul.
Alleen eigelijk is het appels met peren vergelijken.
Het hangt er maar net vanaf waar je het voor wilt gebruiken.

Ik heb een koch buizenbak, maar ook een Line 6 POD

De pod is echt prachtig! Mooie geluiden, de wereld aan effecten, supermakkelijk om mee op te nemen, handig om thuis mee te oefenen, (evt. met koptelefoon) supermakkelijk aan te sluiten op de PA, en dan klinkt het nog geweldig ook...

Maar als ik de POD mee neem naar de oefenruimte, en hem gebruik in de
band, legt ie het toch echt af tegen de Koch. Zelfs als ik de POD op de buizen eindtrap van de koch aansluit.....

de pod klinkt dan, tja hoe omschrijf je dat.. levenloos, en komt niet goed door de mix. De drummer omschreef het heel treffend:

Mooi apparaatien, maar 't klinkt veur gien meter.

el loco
7 januari 2005, 11:11
Ik was op zoek naar een oefenversterkertje voor thuis en heb dus vorige week een Line6 spider II 15 watt getest; dat viel behoorlijk tegen!
In eerste instantie vond ik het wel redelijk, maar toen ik er een Vox valvetronix 15 watt naast zette (maar 30 euro duurder), kon die line6 direct weer naar z`n plaats terug.
Veel te dun geluid, zowel clean als overstuurd, terwijl de Vox (ook met digitale modelling techniek) warme cleane sounds en vrij volle scheur produceerde (natuurlijk niks vergeleken met the real thing, maar voor thuis prima)

Nee, geen Line6 voor mij...

BlackSun
7 januari 2005, 11:45
Nee, geen Line6 voor mij...

Mensen baseren hun mening vaak op eigen ervaring, maar die is (zoals in dit geval), zeeer beperkt ;)
Als je een klein oefencombootje van 15 watt gaat testen, en die komt niet zo goed uit de bus, is dat dan een reden om heel line 6 af te schrijven?
Zo'n ampje is natuurlijk niks vergeleken de rest van het spul, die misch weer heel anders van kwaliteit zijn.

Ik val je niet aan hoor maar het is iets wat ik vaker op dit forum zie m.b.t line 6

BlackSun
7 januari 2005, 11:45
Nee, geen Line6 voor mij...

Mensen baseren hun mening vaak op eigen ervaring, maar die is (zoals in dit geval), zeeer beperkt ;)
Als je een klein oefencombootje van 15 watt gaat testen, en die komt niet zo goed uit de bus, is dat dan een reden om heel line 6 af te schrijven?
Zo'n ampje is natuurlijk niks vergeleken de rest van het spul, die misch weer heel anders van kwaliteit zijn.

Ik val je niet aan hoor maar het is iets wat ik vaker op dit forum zie m.b.t line 6

andoni
7 januari 2005, 11:48
Als je een Flextone op de kop kan tikken: doen en de Spider laten staan!

Niet vanwege de uitgebreidere effecten of meerdere amp models, maar omdat de eindtrap en speakers veel beter zijn!

En dat een Spider met 1 speaker beter zou klinken als 1 met 2 speakers is helemaal onzin, weet niet van waar die persoon wat hogerop dat haalt :o

Anders Destium
7 januari 2005, 12:44
Je kunt een Spider niet echt vergelijken met een Vetta, al zullen criticasters dat met alle liefde doen. Ik had een Spider getest en die viel tegen, net alsof je je waardeoordeel over een Fender USA strat laat afhangen van de Squier Affinity Strat die je hebt getest. Is natuurlijk ook van Fender, maar er zijn toch wel wat verschillen :wink:

PeteRS
7 januari 2005, 13:32
Voor mijn mening zie:

http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=44590

Marty
7 januari 2005, 15:27
Het is uiteindelijk toch een vox geworden. Klonk in de vergelijking toch veel beter

el loco
7 januari 2005, 15:41
Mensen baseren hun mening vaak op eigen ervaring, maar die is (zoals in dit geval), zeeer beperkt
Als je een klein oefencombootje van 15 watt gaat testen, en die komt niet zo goed uit de bus, is dat dan een reden om heel line 6 af te schrijven?
Zo'n ampje is natuurlijk niks vergeleken de rest van het spul, die misch weer heel anders van kwaliteit zijn.

Ik val je niet aan hoor maar het is iets wat ik vaker op dit forum zie m.b.t line 6

Natuurlijk is het een zeer beperkte ervaring met line6, helemaal waar. In dit geval kwam de Vox voor mij veel beter uit de test en een Vetta zal ongetwijfeld beter klinken dan zo`n 15 watt dingetje.

Dat ik geen line6 als versterker wil heeft ook te maken met het feit dat ik heel tevreden ben met m`n dual rectifier. Het is precies het geluid wat ik zoek, dus waarom zou je dan iets kopen wat het zo goed mogelijk probeert te imiteren?

Ik vond het trouwens wel vreemd dat in de `Gitarist` van afgelopen maand die Spider II combo`s zo goed uit de test kwamen, het viel mij nogal tegen.

Anyway, ieder z`n ding.

Cubensis
7 januari 2005, 15:43
ja, jou viel ie tegen omdat je m toch (al dan niet onderbewust) vergelijkt met je dual recto van 10 keer zo duur, die van Gitarist vergelijken m met andere amps uit die prijsklasse

harrie-beton
7 januari 2005, 16:17
die vox is ook een prima keuze. Laatst een kane-cover band gehoord met een supergitaargeluid. Dat was ook een vox.

(En een hele goede gitarist)

Marty
7 januari 2005, 17:21
De line 6 dealer begon moeilijk te doen over mijn inruil. (spider2 kostte daar 410 euro)
Die vox van mij heb ik minus mijn colt carlsbro 650 voor betaald.
Iets duurder dus dan de line 6. Maar jongens wat een geluid!
Overigens met line 6 is niets mis mee.

Marty
7 januari 2005, 17:21
De line 6 dealer begon moeilijk te doen over mijn inruil. (spider2 kostte daar 410 euro)
Die vox van mij heb ik minus mijn colt carlsbro 650 voor betaald.
Iets duurder dus dan de line 6. Maar jongens wat een geluid!
Overigens met line 6 is niets mis mee.

el loco
8 januari 2005, 00:18
ja, jou viel ie tegen omdat je m toch (al dan niet onderbewust) vergelijkt met je dual recto van 10 keer zo duur, die van Gitarist vergelijken m met andere amps uit die prijsklasse

Gedeeltelijk heb je gelijk, maar ik verwacht natuurlijk niet dat een combootje van 170 euro even goed klinkt als een top van (meer dan) 10 keer zoveel geld. Puur vergeleken met een amp van dezelfde klasse (de Vox valvetronix nogwat) viel het geluid me tegen. Kort door de bocht gezegd: te digitaal naar mijn smaak. De Vox kwam gewoon meer in de buurt van een goed geluid dan de Line6 (alhoewel het uiteraard niet kan tippen aan `the real thing`maar dat is logisch)

Han S
8 januari 2005, 01:30
Ja, ik wil het feest niet bederven, maar ik heb nog geen modelling gehoord welke in de buurt komt van een goede amp.

We hebben hier een Pod XT en een of ander Digitech apparaat met ik weet niet hoeveel geluiden er in, maar hetzelfde verhaal, het klinkt plat en redelijk dynamiekloos.

Hetzelfde zie je met keyboards, een Rhodes of Hammond sample klinkt als je het zo los hoort vaak heel redelijk, maar in een mix blijft het niet overeind.

The real thing komt daar moeiteloos doorheen en dat is het kleine, maar belangrijkste verschil.

Han S
8 januari 2005, 02:13
Ik kom net een post tegen van Russ Ragsdale, zegt jullie waarschijnlijk niets, maar dat is een zwaargewicht welke met een aantal producties van Michael Jackson heeft meegewerkt en Bruce Hornsby.

Dit zegt hij over de POD tegen zijn leermeester Bruce Swedien:

1.) I'm about as sick of the POD on GTRs as I was as DX7s in 1985, yet I can't stop players from bringing them into the Studio. Q: Do you have any tricks up your sleeve for making them sound better after the fact???

Je kunt het hele spul lezen hier: http://www.musicplayer.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=022594

Meningen verschillen.

dunnoaname
8 januari 2005, 11:05
leuk hoor, al die maffe geluidjes en effecten, maar het cleangeluid van line six is gewoon drie keer nix. Het is scherp leeg en dun in vergelijking met ELKE buizenversterker. zelfs een relatief goedkope als een H&K Edition tube, maar die hebben geen effecten... voor mij is de oplossing gewoon een digitaal effectpedaal met een GOEDE versterker.

dunnoaname
8 januari 2005, 11:06
leuk hoor, al die maffe geluidjes en effecten, maar het cleangeluid van line six is gewoon drie keer nix. Het is scherp leeg en dun in vergelijking met ELKE buizenversterker. zelfs een relatief goedkope als een H&K Edition tube, maar die hebben geen effecten... voor mij is de oplossing gewoon een digitaal effectpedaal met een GOEDE versterker.

Anders Destium
8 januari 2005, 21:24
Dit grote dilemma komt er natuurlijk op een moment aan: Wanneer haalt modeling the real deal in, of is dat een contadictio in terminis...

Ondanks dat modeling misschien niet al die veel duurdere versterkers werkelijk kan evenaren heeft het grote voordelen die het marktaandeel ervan alleen maar verder zullen opstuwen: eenvoudig homerecording (in plaats van met microfoons die je goed moet (kunnen) plaatsen, relatief goedkoop voor wat het kan en natuurlijk het huiskamervolume :lol: Het is geen lolletje om altijd op een buizenbak te spelen waarvan je met een beetje fatsoen de master niet voorbij de 1 kunt zetten :wink:

Han S
9 januari 2005, 01:03
Weet je, er was een tijdje geleden een mic modeller van Antares, daar kon je dus een goedkope dynamische microfoon op aansluiten en dan zou je daar het geluid van een dure Neumann buizenmicrofoon uit kunnen halen.

Hoor je niks meer van en terecht, want iedereen met een IQ hoger dan een Chimpansee snapt dat dat niet zal lukken.

Ik heb een Neumann van 5000 euro en ik weet dus hoe zoiets klinkt.

Er komen ook al meer dan 20 jaar substitutes voor zo'n giganties zwaar Hammond orgel, is ook nog steeds niet ge-evenaard.

Een Pod is hardstikke leuk voor je home studio, maar denk nou niet dat het modelling ooit een goede amp zal evenaren of zelfs overtreffen, gaat niet gebeuren.

Ik geloof al lang niet meer in sinterklaas.

harrie-beton
11 januari 2005, 12:44
Modeling zorgt voor mooie "welles=nietes" discussies.

Toen de CD speler kwam waren er een hoop mensen die beweerden dat analoge spullen (een bandrecorder of een platenspeler) beter waren. Op een aantal punten hebben ze gelijk. De cd heeft het wel gewonnen. De klank is redelijk tot goed en het is handiger dan banden en platen. Vergeet ook niet de kosten voor de consument, een CD geeft een redelijke klank tegen lage kosten.

Met modeling zie ik een gelijk iets. Ik als modeling man sinds 2001 zeg niet dat het beter klinkt dan een buizenversterker. Wat ik wel vind is dat het veel goedkoper en praktischer is dan een buizenversterker. Wat ik wel vind is dat de klank goed genoeg is, ook voor studio en live gebruik.

We hebben toch ook digitale galm? Dat is niet hetzelfde als het concertgebouw maar ook toch ook goed genoeg?

De vergelijking van line6 met Hammond orgels of Neumann's is niet zo eerlijk, de vervorming die in een buizenversterker optreedt bij een gitaar zou redelijkerwijs digitaal te simuleren moeten zijn. Het is niet zo dat God of Allah zich met versterker-buizen bemoeit. Er gaat een stroom in, er is een voorspelbare vervorming en er komt stroom uit. Ik weet dat gitaarspeakers maar tot 10 khz gaan. Dat gedrag moet na te rekenen zijn en ongeveer na te maken zijn. Zo worden de line6 apparaten ontworpen.
In veel nieuwe cd's die ik hoor zoals de nieuwe U2 is met goede resultaten line6 gebruikt.

Als ik heel rijk of beroemd zou zijn zou ik wel een toren bouwen van Bogners, Mesa's en VOX hoor.
Ik geloof niet in Sinterklaas dus ik moet het doen met "the next best thing".

Toaster
11 januari 2005, 13:04
Hebben jullie bij line 6 nooit het probleem dat bij hogere volumes het ding verkeerd over zijn nek gaat?

Zeg maar een soort van "o jee ik blaas de speaker op geluid"??

Heb ik nu al bij 3 flextones meegemaakt.

Daarnaast was het bere moeilijk om toen voor mij 3 kanalen in te stellen die ik allemaal op hetzelfde volume kon krijgen.

Mijn mening
Voor het geld is het echt een goeie versterker. Zeker voor thuis.
Clean vind ik heel erg lastig. Lastig om een lekkere clean te vinden.

Ik weet dat de gitarist van Hazes ook heel veel cd's van hazes met een pod heeft ingespeeld (en een squire)....

guhlenn
11 januari 2005, 15:33
yep dat is een contradictio in terminis. En waarom de vergelijking met hammonds niet eerlijk is is mij niet helemaal duidelijk.

En voor het geld... ja idd. dan wint line 6, maar dan moet iedereen acuut z'n spul inleveren en een akoestische gitaar op de rommelmarkt kopen want die is absoluut de beste prijs/kwaliteit verhouding.

vettavillenl
11 januari 2005, 17:18
bovendien is Line 6 ook nog vernieuwend bezig met de a.s. workbench om maar ff wat te noemen. Datgene wat voorheen niet mogelijk was wordt mogelijk... Dat gaat verder dan waar 'analoog' de fysieke limiet bereikt. En de intergratie van gitaar en versterker in een soundpatch (en niet langer voor een model, maar allen die in een Variax/Vetta / PODxt Live) zitten..

Ook heeft Total Guitar Line 6 POD en Variax uitgeroepen tot de beste nieuwe producten van de laatste 10 jaar (uit de 1500 de er verschenen).... omdat modeling sterk marktaandeel wint...

Niet voor iedereen zal het een oplossing of een prettige ontwikkeling zijn, het blijft een ontwikkeling

vettavillenl
11 januari 2005, 17:19
bovendien is Line 6 ook nog vernieuwend bezig met de a.s. workbench om maar ff wat te noemen. Datgene wat voorheen niet mogelijk was wordt mogelijk... Dat gaat verder dan waar 'analoog' de fysieke limiet bereikt. En de intergratie van gitaar en versterker in een soundpatch (en niet langer voor een model, maar allen die in een Variax/Vetta / PODxt Live) zitten..

Ook heeft Total Guitar Line 6 POD en Variax uitgeroepen tot de beste nieuwe producten van de laatste 10 jaar (uit de 1500 de er verschenen).... omdat modeling sterk marktaandeel wint...

Niet voor iedereen zal het een oplossing of een prettige ontwikkeling zijn, het blijft een ontwikkeling

Hempo
11 januari 2005, 17:29
@harrie beton:

Ik vind niet dat je je hele gitaargeluid kunt vergelijken met CD/plaat of zelfs een stukje geluid/sfeer - namelijk digitale galm of concertzaal.

Een vergelijking van niks...
Maar voor iedereen geldt: doe wat je zelf goed vindt klinken, lekker klinken is niet objectief :)

bat
11 januari 2005, 19:04
De echte audiofielen hebben liever een elpee dan een cd.

Niet voor niets worden veel albums ook nog op LP uitgebracht. En de platenspelers die nu nog te koop zijn, zijn behoorlijk high-end.

Maar de vergelijking gaat wel op. Niet iedereen heeft er het geld of de moeite voor over om een platenspeler te gebruiken en veel mensen kiezen daarom voor een CD-speler.

Hetzelfde gaat op voor gitaarversterkers. Niet iedereen heeft het geld voor een goede buizenversterker en voor anderen is het gewoon niet praktisch gezien het grote aantal geluiden dat er door ze gebruikt wordt (denk aan top-100 bands bijvoorbeeld.)

Modelling is een veelbelovende en voor velen interessante ontwikkeling op versterker (en ook effecten) gebied.

Voor de echte liefhebbers die het geld en de moeite er voor over hebben zal het echter nooit "The Real Thing" kunnen vervangen.

Swampash
11 januari 2005, 20:51
Line 6 benaderd gitaristen alsof ze toetsenisten zijn.
Ik zit niet te wachten op software zus en zo, update dit en dat.
Toetsenisten zijn vaak de nerds en gitaristen willen rocken. (excuus voor toetsenisten)
Daarnaast ben ik altijd voorstander van de VOX modeling geweest en merk dat zij nu ook veel sterker in modeling worden/zijn.
Als ik de nieuwe spiders met de nieuwe AD serie vergelijk dan slaat line 6 echt een flater. Ik ben al in diverse winkels geweest waar ze mij de line 6 afraden en een Vox te kopen terwijl dat een half jaar geleden totaal anders was in dezelfde winkels :???: . (maar ik heb al een vox :razz: )

Han S
11 januari 2005, 22:43
Ja hoor, ik heb vinylplaten welke beter klinken dan de best klinkende CD, maar idd heeft Harrie beton gelijk, het is niet bepaald een handig formaat.

Een CD is zo populair geworden vanwege het handige formaat en omdat er alleen de vinylplaat als tegenhanger was indertijd, nauwelijks een alternatief.

Als ik een mix van een rockband op een CD brand, maar tegelijkertijd naar een tapemachine- en dan heb ik het over een Studer prof machine- en je laat daarna de CD en de tapemachine afspelen en je schakelt heen en weer, vind je gegarandeerd de tape een stuk beter klinken.

Maar ook een tapemachine is zeer onhandig.

Als je dus praat over een POD en een echt goede buizenamp, heb je het over twee verschillende grootheden, de POD is een stuk handiger, je hebt meteen en goed geluid. De echte amp klinkt anders en ik vind dat altijd beter, maar wie ben ik nietwaar?

De vergelijking met keyboards heb ik gemaakt om aan te geven dat een synth met gesampelde geluiden eigenlijk vergelijkbaar is met modeling.

Een echte piano, kerkorgel of Hammond is echter van een totaal andere orde dan een sample uit een keyboard.

En eigenlijk moet je die dingen los van elkaar zien, een modeling versterker met al die mooie lichtjes en displays is wat mij betreft leuk speelgoed. Het geluid wat er uitkomt is MP3 kwaliteit en dat schijnt erg populair te zijn omdat het zo handig is.

Swan
11 januari 2005, 22:59
ik heb t idd ook even erg aantrekkelijk gevonden en heb er aan gedacht om mn buizenbak (5150) te verkopen en voor de POD XT live te gaan..
maar na uitvoerig testen is er geen twijfel mogelijk; ik hou de 5150..
de line 6 leeft niet, er zit geen ruimte in het geluid en vooral de high gain is erg matig....ik probeer t nog n keer over n paar jaar, want praktisch is t wel 8-)

Baker
12 januari 2005, 08:19
het is een beetje het appels en peren verhaal.
zowel modeling als buizen hebben beide grote voordelen.
het is een beetje als..

gebruikersgemak versus geluidspurisme.
voor de 1 wint gebruikersgemak, voor de ander geluidspurisme.

Baker
12 januari 2005, 08:24
en beide kunnen heel inspirerend werken.

met mooi geluid maak je mooie muziek, daar zijn voorbeelden genoeg van. Maar modeling zou ook erg inspirerend moeten kunen zijn.

Wat een mogelijkheden als je zoveel geluiden door elkaar heen kunt gebruiken....!


dus als antwoord op de vraag line6 wat is er niet goed aan?
"het klinkt niet zo mooi als als een buizenbak, maar verder is er niets mis mee!"

erwin_ve
12 januari 2005, 12:05
Om maar even op de topic titel terug te komen: Het voelt alsof je attack later komt dan bij een goede buizenbak, vooral de eerste series hadden er veel last van, de nieuwere series hebben er minder last van maar het is nog steeds merkbaar. Misschien wel digitale vertraging in de converters oid? het wordt in ieder geval beter naarmate de modellen vorderen.

1959SLP
12 januari 2005, 12:21
Beter 1 goed geluid dan 1001 ongeveer-geluiden, zeker als je er mee de buhne op moet, maarja, dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Na de podXTpro te hebben getest komt die line6-zooi er bij mij in elk geval niet meer in. Voor een beginner is het leuk spul maar niet voor de ervaren buizenampgebruiker.

woutB
12 januari 2005, 12:33
"I don`t trust anything that bleeds for 5 days and doesn`t die"
:???:

So instead you fancy assholes? :-D :seriousf:

1959SLP
12 januari 2005, 12:37
@WoutB: zeker nooit alimentatie hoeven te betalen he? :wink:

Neals
12 januari 2005, 12:44
Line 6 benaderd gitaristen alsof ze toetsenisten zijn.
Ik zit niet te wachten op software zus en zo, update dit en dat.
Toetsenisten zijn vaak de nerds en gitaristen willen rocken. (excuus voor toetsenisten)
Daarnaast ben ik altijd voorstander van de VOX modeling geweest en merk dat zij nu ook veel sterker in modeling worden/zijn.
Als ik de nieuwe spiders met de nieuwe AD serie vergelijk dan slaat line 6 echt een flater. Ik ben al in diverse winkels geweest waar ze mij de line 6 afraden en een Vox te kopen terwijl dat een half jaar geleden totaal anders was in dezelfde winkels :???: . (maar ik heb al een vox :razz: )

Feit is dat de meeste gitaristen redelijk conservatief zijn! en ze staan dan ook niet snel te trappelen om vooruitgang!

Marty
12 januari 2005, 19:01
Ik wist niet dat ik zo'n discussie zou starten.
Ik snap best dat een mashall of fender twin met modeling niet exact na te doen is.
Indien je over een beperkt budget beschikt en geen aspiraties (meer) hebt om podia te bestijgen voldoet mijn vox prima (Hoewel hij voor de huiskamer ook te zwaar is)
Kortom buizen zijn the best modeling is second best
En ik vind vox beter dan line 6 Het geluid is veel warmer!
Heb je echer een erg beperkt budget koop dan een line 6 of zo'n roland ding.