PDA

View Full Version : Hoe krijgen jullie het solovolume boven de rest van de band?



nickelwound
16 juni 2002, 23:52
Voor velen onder ons misschien wel een probleem. Ik heb maar twee channels en speel rock waardoor ik feitelijk steeds op 1 channel speel. Het probleem is dan meestal om mijn solo qua volume boven de rest van de band te krijgen. Ik heb al honderd dingen geprobeerd maar ik krijg het der nooit volledig boven. Suggesties???

ESPGuitarFreak
16 juni 2002, 23:58
Met een compressortje lukt t vast wel, probeer da maar es :smile: mn broer flikt t er iig mee...hiermee geholpen? (kzou anders ook ni gek veel weten :smile: )

Kitaarhiero
16 juni 2002, 23:59
1. gebruik een channel switch en stel het 1e channel luider in dan de andere.
2. volume pedaal (of een overdrive met drive laag en level hoog)
3. bij gitaren met meerdere volume controls, zoals les Pauls en Es335's kun je de ene pick-up luider afstellen dan de andere, bv. de Nek volume control op 5 en de brug op 10.

pimmetje
17 juni 2002, 00:46
Op m'n Kochie zit een ingebouwde powersoak. Hierdoor kan je een slag- en een solo-volume instellen. Da's wel handig.

Hiervoor deed ik 't voor een goed deel met m'n volumeknoppen op m'n gitaar. Standaard bij slag had ik de volumeknop niet volledig open staan. Hij stond pak 'm beet 80% open.

Het ligt er ook een beetje aan wat voor nummer. Bij bijvoorbeeld een slow blues is gewoon een verschil in aanslaan soms al genoeg om voldoende verschil in volume te krijgen tussen slag en solo.

nickelwound
17 juni 2002, 08:37
Ik gebruik op de moment een effectenpedaaltje waarmee ik het volume van mijn gitaar demp alvorens het de amp binnen gaat en vervolgens (tijdens het solo spelen), zet ik deze demping af. Dat geeft een zekere boost, maar deze is niet genoeg. We spelen ook nog met een keyboard en een tweede gitaar en dat maakt de dingen een pak moeilijker. Maar alvast bedankt!!!

Dionyios
17 juni 2002, 09:50
Heb vandeweek op versterker van Engl gespeeld met 2 master volumes in de eindtrap. Deze zijn steeds om te schakelen, dus als je de ene harder dan de andere kan je zo afwisselen tussen solo en rythm geluid.

Vond het wel een handige functie.

SteavisSmokin
17 juni 2002, 14:00
Gebruik de volume knop van je gitaar, die zit er niet voor niets.

moretel
17 juni 2002, 14:40
Die volume knop gebruik ik niet zo vaak, ik vind het vaak ten koste gaan van het geluid.
Ik gebruik een Tube factor als extra mogelijkheid en distorsion pedaaltje. Op die manier maak ik mezelf wel hoorbaar. Ook verstandig is om te zoeken naar welke frequenties het beste doorkomen in het totale bandgeluid.

philbee
17 juni 2002, 17:41
lijkt me dat een tube screamer of iets dergelijks toch de makkelijkste oplossing is, gain en volume afzonderlijk afstellen en ju. Je kunt zelf dan de volume afstellen op de solo en gewoon met de volume knop van je gitaar het geluid regelen.

Als je dat doet heb je idd wat minder gain met iets minder volume, maar voor de begeleiding wil je dat vaak ook net bereiken.

Henri_Ibanez
17 juni 2002, 18:40
Volgens mij zijn dit de twee beste manieren.
-Rath Solo switch (ong 50 euro) is alleen een volumeboost maar heeft geen nadelige gevolgen voor je signaal (geen bijgeluiden)
- Boss GE7 equalizer (ong 100 euro) werkt hetzelfde maar heeft een equalizer om bv middentonen op te krikken.

Ic3gl0vE
18 juni 2002, 16:59
voor het geval je een FX loop hebt die voetschakelbaar is en verder nog niet gebruikt wordt:
doe een kabeltje in de FXsend en in de Fxreturn (das dus 1 kabeltje hè :smile:)
zet je fx loop hard en als je 'm dan aanzet krijg je wel een boost..
doe ik ook en ik krijg ong 10Db meer dacht ik

Kim Wilson
18 juni 2002, 17:20
De versterker van de andere gitarist(en) zachter/uit zetten :grin:.

Phizer
18 juni 2002, 21:21
gewoon het pedaaltje van mn multifx kastje niet helemaal voluit zetten bij slag, en wanneer er een solo is er gewoon een flinke ram tegen geven :smile:
wat ik ook wel vaak doe is hetzelfde / een vergelijkbaar effect op een patch ernaast zet, en van die het volume hoger zetten dan die van de slag

aadplagiaat
18 juni 2002, 21:29
Op 2002-06-18 16:20, schreef Kim Wilson:
De versterker van de andere gitarist(en) zachter/uit zetten


precies.

Harry
4 juli 2002, 12:07
ik schakel tussen mijn elementen, het halselement staat harder dan het brugelement. Dit werkt niet helemaal bevredigend, dus ik ga die pedaaltjes van meneer Ibanez van hierboven een keertje proberen.

Rwin
4 juli 2002, 13:21
PodPro:
gewoon een identieke patch als die daarvoor gebruikt... beetje delay drive iets hoger zetten. Level iets hoger. misschien boost erbij. reverbje als dat mooi is. schakel naar je scheur element (das je brugelement) als je daar al niet op speelde. (tenzij je niet dat geluid wilt.)

Met een humbucker kom je eerder door een hardrock/metal mix heen dan een single coil. bij blues licht eraan wat je speelt
(BB King- of SRV- of Gary Moore-Stijl hebben allemaal natuurlijk andere technieken nodig om ze te coveren/ hetzlefde te spelen)

iig de boost is het belangrijkst...

koop maar een TS-9 die je tussen je gitaar en versterker hangt. das de simpelste oplossing als je maar 2 kanalen hebt. (ik neem aan 1=clean 2=scheur?)

suc6
Rwin

Raffel
8 juli 2002, 11:11
ja dat vind ik niet gek. Je wil toch volledig gebruik maken van je elementen? Je moet het op je rig aanpassen niet op je gitaar. Zoek een amp met 3 kanalen of zo. Crunch en Lead zet je dan op verschillende volumes.

Yek
30 juli 2002, 10:45
Optie 1: gebruik de volumeknop van je gitaar.
Optie 2: gebruik een volumepedaal tussen gitaar en versterker.
Optie 3: gebruik een compressiepedaal met een hoog "level"
Optie 4: gebruik een equalizerpedaal of compressiepedaal met een hoog "level"
Optie 5: gebruik een boosterpedaal.
Optie 6: gebruik een distortionpedaal met minimale gain/distortion en lage "tone" maar met een hoog" level"
Optie 7: gebruik een volumepedaal in de effects loop van de amp.
Optie 8: gebruik een equalizerpedaal in de effects loop van de amp met een hoog "level".
Optie 9: sommige amps hebben een speciale solo-switch (Koch en Mesa bv.).
Optie 10: maak goede afspraken met de geluidsman van de PA.
Optie 11: gebruik InEarMonitoring.
Optie 12: als je MIDI-gear of 19" effects gebruikt, maak dan patches met een hogere output.
Optie 13: sommige MIDI-gear of 19" effects hebben een ingebouwde boost-functie (TC Electronics' G-Major bv.).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Yek op 2002-07-30 09:47 ]</font>

MADdie86
30 juli 2002, 21:14
Een klein pre-ampje?? Die kan je zo-wel als in de gitaar inbouwen als in pedaal vorm krijgen.

brookhuis4
31 juli 2002, 01:32
solo geluid stereo uitsturen, slaggeluid
mono.

Anders Destium
1 augustus 2002, 00:53
Er zijn tegenwoordig ook gitaren met actieve elementen waarmee je een boost kunt bereiken, maar da's natuurlijk een flinke investering...

Thomasvv
1 augustus 2002, 01:22
Jupz.. de EMG afterburner... ff 20 db erbij :smile:

Dude
1 augustus 2002, 12:29
Op 2002-08-01 00:22, schreef Thomasvv:
Jupz.. de EMG afterburner... ff 20 db erbij &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


that would be SO cool...... zouden ze ooit nog eentje maken die 100db kan geven.....
kan je er vast 2 seconden van genieten voor je speakers door de kamer knallen