PDA

View Full Version : Rendement invloed op geluid?



BartL
6 januari 2005, 16:50
Als ik nou een G12T-75 of een V30 in m'n Marshall knal, blijft hij dan nog ietsje langer clean denken jullie? Er zit nu een Gold Back speaker in en ik krijg het vermoeden dat het flubberen op hoog volume door de speaker komt. Ook is het opvallend dat ik mijn DSL401 ongeveer evenhoog moet zetten om hetzelfde volume te krijgen als uit mijn DSL201 (Met een g12t-75 speaker). Ideëen?

andoni
6 januari 2005, 16:55
Als je speakers hebt met hoger rendement moet je poweramp minder hard werken om even veel lawaai te produceren, wat een cleaner geluid kan opleveren ja... maar in hoeverre dat iets gaat uitmaken in jouw situatie?
Dat flubberen begrijp ik niet goed :???:

BartL
6 januari 2005, 17:03
Kan ik niet uitleggen :???: Sorry...

Edit: Nja, misschien toch wel. Hij is op hoog volume (master op acht) niet helemaa strak in het laag als ik een akkoord aansla. OK, het is geen fender, maar toch :) Maar ik ben dus van plan een andere speaker erin te zetten EN om er een 1x12" cabje erbij te knallen, zodat hij wat beter clean klinkt (Dan zou ik echt de perfecte versterker hebben, want hij scheurt zoooo heerlijk 8-) ).

schwalbe
6 januari 2005, 21:48
Dat flubberen is inderdaad de speaker die aan de grens zit. Een efficientere speaker, of een die hoger belastbaar is (of allebei) zal dus moeten helpen.

BartL
6 januari 2005, 22:36
Hartstikke bedankt,
Nu eventjes nadenken of ik V30 of G12T-75 wil...
of nog iets anders? :???:

ijff
6 januari 2005, 22:42
Tja.. voor een goed clean: géén Marshall ;-)

Dé speaker voor strak clean is volgens mij overigens de Electrovoice EVM12L
Is tot, als ik me niet vergis, 300Watt belastbaar, niet te tillen en ook niet te betalen..

BartL
6 januari 2005, 23:06
Nee, hoho!

Ik hoef geen Fender-clean oid, totaal niet.
Ik wil dat mijn clean minder flubbert als hij ver openstaat. De overdruve van mijn marshall is zo goed dat ik er niet van wakker lig dat ik geen fender clean heb. Maar een ietsje strakker clean zou ik wel willen. G12t-75?

BartL
7 januari 2005, 13:26
Weet iemand trouwens het rendement van de Gold back speaker? Ik heb internet al afgezocht, maar vind niks...zal eens ff op de speaker zelf kijken.

hadv
7 januari 2005, 14:11
Dé speaker voor strak clean is volgens mij overigens de Electrovoice EVM12L
Is tot, als ik me niet vergis, 300Watt belastbaar, niet te tillen en ook niet te betalen..
klopt, zij het niet alles.
hoog rendement (100dB 1W/1m) dat is al gauw 3-9 dB meer dan Celestions
zwaar, klopt
300 watt, klopt
niet te betalen: 200 euro (NOS)

Thijssie
7 januari 2005, 15:09
Hartstikke bedankt,
Nu eventjes nadenken of ik V30 of G12T-75 wil...
of nog iets anders? :???:

V30's moet je niet gebruiken in combo's, die speaker is echt ontworpen voor een gesloten kast.

En de G12T75????, als je toch in de buidel gaat tasten, dan zou ik meteen iets goeds nemen :D

Celestion Classic Lead of een Eminence V12, ga je waarschijnlijk meer plezier van hebben als de door jou genoemde luidsprekers in een 1x12 combo

BartL
7 januari 2005, 18:07
Oow...zijn die G12T-75's zo slecht dan? Ik kan er toevallig 2 krijgen voor 110 euri :) En ik vond hem in mijn dsl201 wel OK klinken. Beter dan de GoldBack.
V30's moet je niet gebruiken in combo's, die speaker is echt ontworpen voor een gesloten kast.
Ik vond eigenlijk die V30 heerlijk klinken (In verschillende ENGL combo's die ik gehoord heb)

Thijssie
10 januari 2005, 10:20
Oow...zijn die G12T-75's zo slecht dan? Ik kan er toevallig 2 krijgen voor 110 euri :) En ik vond hem in mijn dsl201 wel OK klinken. Beter dan de GoldBack.
V30's moet je niet gebruiken in combo's, die speaker is echt ontworpen voor een gesloten kast.
Ik vond eigenlijk die V30 heerlijk klinken (In verschillende ENGL combo's die ik gehoord heb)

Hoe slecht jij de 75T's vindt kan ik niet voor je bepalen maar ik vind ze vergeleken met de eerder genoemde speakers klinken als een stuk "boardkarton" :D


En weet je zeker dat het V30's waren in de Engl combo's waar je over gespeeld hebt en geen V60's?


En dan nog ff over de V30. Dat is een hele "aparte speaker". Vind je het niet vreemd dat sommigen het een afschuwelijk ding vinden terwijl het toch wel een van de meest gebruikte speakers is, in de duurdere "boutique cabs"?

Ik heb er om die reden wat simpele testjes mee uitgevoerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik het dus wel een te gekke speaker vind, mits hij maar in het juiste cabinet zit.
In een te kleine kast wordt het een afschuwelijke "schreeuwlelijk", die gewoon pijn aan je oren doet als je er wat langer op een redelijk volume mee speelt.
In een open kast, komt er een "doods mid" vanachter uit de kast, waarbij het lijkt dat dat nu juist het mooie aan die speaker (de warmte en mid punch) op lijkt te heffen.
Maar in de juiste kast kan een V30 echt waanzinnig klinken.

Als ik jou was en je wil een leuke speaker upgrade doen voor je combo plus evt een extra onderkastje, zou ik voor een Classic Lead in je combo gaan en een gesloten kastje met een V30 maken.