PDA

View Full Version : welke toonladders voor solo's



wille525
6 januari 2005, 13:39
Welke toonladders gebruiken veel metal gitaristen en harmonische gitaristen als
Joe Satriani? Ik speel eigenlijk alleen maar de standaard 'mineur-toonladder' ,
de 'pentatonische mineur' en een beetje de 'blues'-toonladder (zie
http://www.guitarseek.com/getscale.php3 ).
Kan iemand mij opweg helpen. Ik wil mijn solo's wat meer sfeer geven.

Hempo
6 januari 2005, 14:04
das precies wat bijna iedereen doet.
let af en toe nog ff op de akkoorden zodat je de juiste riff op de juiste akkoorden gooit en je bent al een heel eind volgens mij.

misschien moet je gewoon eerst 29280289 uur gespeeld hebben, dan gaat 't steeds beter

yanto
6 januari 2005, 14:23
De drie ladders die je noemt zijn bijna identiek. Pentatonisch is afgeleid van de mineurladder, 5 noten ipv 7 en de bleusladder is pentatonisch met die chromatische bluenoot ertussen.
Als je de natuurlijk mineurladder kent dan ken je automatisch de parallel majeurladder. Dus voor liedjes in majeur, gebruik je de majeurladder en voor mineur de mineur ladder.
Verder zou je de harmonisch mineurladder kunnen bestuderen die wordt wel eens in metal en neoklassiekgitaargeweld gebruikt zoals bijv. Malmsteen.
Naast notenkeuze(ladders) geef je een solo vooral sfeer door frasering en opbouw. Vooral veel oefenen.

Tip luister niet alleen naar gitaristen maar ook naar andere instrumenten hoe die de solo's opbouwen kun je veel van leren.

sneez0r
6 januari 2005, 17:03
Eigenlijk gebruiken de meeste pop- en rockmuzikanten niet veel meer dan majeur- en mineurtoonladders. Die sfeer zal je toch uit andere dingen moeten halen, zoals frasering en dynamiek.